Sosionomen91 Skrevet 23. januar 2021 #1 Skrevet 23. januar 2021 Hvordan smitter de nye virusvariantene av corona? Det vil si den Storbritannia og sør-afria? For eksempel hvor lang avstand bør man holde? Jeg lurte også på hvor lang tid det var før en person kan bli smitta, tar det for eksempel 10 minutter? 1
Collan Skrevet 23. januar 2021 #2 Skrevet 23. januar 2021 11 minutter siden, Sosionomen91 said: Hvordan smitter de nye virusvariantene av corona? Det vil si den Storbritannia og sør-afria? For eksempel hvor lang avstand bør man holde? Jeg lurte også på hvor lang tid det var før en person kan bli smitta, tar det for eksempel 10 minutter? Det er vel ingen som kan si det sikkert. Det som er sikkert er at det er mer smittsomt. Så hvis du skulle bli utsatt for noen dråper spytt fra en person som har denne mutasjonen er det større sjanse for at viruset kan "bite seg fast" i dine luftveier. Det er ikke mulig å si noen sikker avstand, det avhenger av vær og vind. Er du innendørs så er det vel tid og avstand til sammen som avgjør. Med andre ord, opphold deg minst mulig i nærheten av andre både utendørs og innendørs, og bruk munnbind når du må i butikken.
BLOMSTERKVAST Skrevet 23. januar 2021 #3 Skrevet 23. januar 2021 Collan skrev (25 minutter siden): Det er vel ingen som kan si det sikkert. Det som er sikkert er at det er mer smittsomt. Så hvis du skulle bli utsatt for noen dråper spytt fra en person som har denne mutasjonen er det større sjanse for at viruset kan "bite seg fast" i dine luftveier. Det er ikke mulig å si noen sikker avstand, det avhenger av vær og vind. Er du innendørs så er det vel tid og avstand til sammen som avgjør. Med andre ord, opphold deg minst mulig i nærheten av andre både utendørs og innendørs, og bruk munnbind når du må i butikken. En lege på tv sa at de ligger mye ,mye lenger i lufta ,slik som sigarettrøyk, den vanlige faller fort til gulvet.
Whistler Skrevet 23. januar 2021 #4 Skrevet 23. januar 2021 Sosionomen91 skrev (46 minutter siden): Hvordan smitter de nye virusvariantene av corona? ........... På samme måte som alle andre varianter. Bare lettere. Avstand, avstand, avstand. 1
Sosionomen91 Skrevet 23. januar 2021 Forfatter #5 Skrevet 23. januar 2021 (endret) BLOMSTERKVAST skrev (3 timer siden): En lege på tv sa at de ligger mye ,mye lenger i lufta ,slik som sigarettrøyk, den vanlige faller fort til gulvet. Hvor lenge ligger det innendørs i lufta på for eksempel et tog eller en buss? Endret 23. januar 2021 av Sosionomen91
skrue Skrevet 23. januar 2021 #6 Skrevet 23. januar 2021 4 hours ago, Sosionomen91 said: Hvordan smitter de nye virusvariantene av corona? Det vil si den Storbritannia og sør-afria? For eksempel hvor lang avstand bør man holde? Jeg lurte også på hvor lang tid det var før en person kan bli smitta, tar det for eksempel 10 minutter? Sannsynligheten for at denne varianten skaper en infeksjon er større. Jeg leste et sted at R tallet øker med 0.4 med denne varianten. Jo kortere du er sammen med andre og jo lenger avstand jo bedre. Økt sannsynlighet for smitte betinger igjen hardere tiltak for å holde sykehusene i stand til å fungere over tid.
Jaimatadi Skrevet 23. januar 2021 #7 Skrevet 23. januar 2021 Noen som vet om det er rutine at alle blir testa for alle mutasjonene? Hvordan finner de ut hvem som har hvilken type? Og hvordan oppdager de nye varianter?
_popcorn_ Skrevet 24. januar 2021 #8 Skrevet 24. januar 2021 Ryddet for brudd på rommets retningslinjer. _popcorn_, mod
Callisto83 Skrevet 24. januar 2021 #9 Skrevet 24. januar 2021 Slik jeg har forstått det, selv om jeg ikke er ekspert, så har korona viruset fått tid til å tilpasse seg litt etter og ha oppholdt seg i individer som har nedsatt immunforsvar. Det har på en måte gjennomgått en liten evolusjon, hvor det har blitt mer tilpasningsdyktig til å "feste seg" til celler. Det er jo survival of the fittest i virusverden også. Det er visst opptil 70% mer smittsomt, og det blir litt som noen skrev ovenfor, like lett å unngå som og ikke merke røykelukt hvis noen røyker en sigarett ved siden av deg. Hvor farlig det er vet vi vel ikke helt sikkert ennå. Men jeg leste nylig at mange gravide som var innlagt pga korona, hadde den britiske varianten. Det var også snakk om at den sør afrikanske varianten muligens var farligere for yngre, men det skal jeg ikke si sikkert. Det er uansett viktig å begrense utviklingen. Min største frykt nå er at viruset tilpasser seg vaksinen... Da sliter vi.
kvinneguide Skrevet 24. januar 2021 #10 Skrevet 24. januar 2021 Det er visst 70% mer smittsomt enn den ordinære, og barn smitter 50% mindre enn voksne.
freesummer Skrevet 24. januar 2021 #11 Skrevet 24. januar 2021 Det britiske viruset liker seg godt i te-selskaper og angriper folk som er litt kalde og distanserte. Ofte i regnvær.
Anbefalte innlegg