Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For endel år siden jobbet jeg i et bofellesskap. Vi fikk tilbud om bearbeiding av opplevelser og erfaringer gjennom gestaltterapi. Gestaltterapeuten har aldri møtt beboerne og kom utenfor miljøet vårt på jobb . Vi bearbeidet fastlåste situasjonener og etiske dilemma gjennom rollespill hvor vi fikk nye perspektiver og bedre forståelse.Det kunne være om beboere med narkobruk, problemer med hygiene/motsette seg renhold, vanskelig forhold til familie og motløshet 

Vi fikk beskjed om at terapeuten selv har taushetsplikt,  at det som skjer i rommet  forblir i rommet og vi derfor trygt kunne bruke fornavn. Kanskje dere burde hjelpe  ***** gjennom å tilby et annet utvalg av matvarer,  ***** kan bli bedre av å få ny behandlinger for bipolarismen hvis behandlingen er så fastlåst. 

Jeg har anonymisert både navn og eksemplene i innlegget, men terapeuten brukte ekte navn. 

Så skjedde det skuespill, drøfting av problem, forslag til endringer/løsninger,  utvikling og miljø. 

Jeg var helt uerfaren den gangen og det var mye jeg ikke visste , derfor tenkte jeg ikke mye på det den gangen,  men etterhvert som årene går, har jeg reflektert.  Er det ikke litt problematisk og brudd på taushetsplikten å bruke ekte navn på svært personlige og ekte problemstillinger? Hvor vi jobbet ble jo nevnt i disse timene 

Anonymkode: 60454...eba

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres litt spesielt ut, men noe av poenget er jo at terapeutens taushetsplikt dekker deres sånn at dere kan snakke fritt, likt som om du hadde gått til individuelle, vanlige psykologtimer for å snakke om jobben din.

Anonymkode: 4b1d6...330

• Liker 2
Skrevet

Men hun hadde taushetsplikt? Og dere var der med det formål å få hjelp og støtte i forbindelse med jobben? Jeg ser ikke det helt store problemet, men. Hun kan jo ikke fortelle dette videre til noen.

Anonymkode: 59b17...a3d

• Liker 3
Skrevet

Dersom terapeuten var leid inn av arbeidsstedet er h*n omfattet av den samme taushetsplikten som dere. Ergo er det ikke noe å tenke på. 

Anonymkode: a32bd...7a2

• Liker 4
Skrevet

Dette er ikke brudd på taushetplikt nei

Anonymkode: 79520...fc0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...