Gå til innhold

Flekker på bundadsskjorten


tommeline

Anbefalte innlegg

Etter å ha vasket bunadsskjorter som nettop hadde vært brukt, oppdaget jeg en flekk på hver av skjortene som ikke var blitt borte. Skjortene var vasket i maskin på 40 grader med Omo. Vet ikke om flekkene kom før eller kom borti noe etter vask.

Flekkene er to små prikker (ca 5 mm i diameter) og ser ut som blod (skjønner ikke fra hvor) eller rust.

Vasket skjortene på samme måte en gang til, men med vanish (den rosa boksen som har vært på reklame), men de er der fortsatt.

Noen som har noen råd? Er skeptisk til kloring. Blir det skjolder er det jo snakk om en liten formue...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lin kan da vaskes på 90 det. Du får ikke vekk flekker på 40 grader. Lilleborg har selv sagt det...."vasker du på 40 så fordeler du bare skitten rundt i tøyet...det ser rent ut, men er det ikke".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsatt at det ER lin da, noen har bunadskjorter av bomull. Og noen har bunadskjorter med farget broderi, f.eks... HVa skjorta tåler avhenger jo av hva slags bunadskjorte det er, selvsagt.

Men lin skal jo tåle mye. Jeg vasker dog ikke min på spesielt mye, selv om det re lin. Jeg putter den i vaskemaskina, men på håndvaskprogrammet, og det går ikke så høyt i temp. Jeg tør ikke de andre programmene pga slitasjen på broderiet, ikke pga at lin i seg selv ikke tåler varmen, jeg stryker den jo på kjempevarmt. Om jeg skulle vasket det VARMT ville jeg kanskje vurdert flekk-fjerner av et slag og varmt vann i håndvask (bruk hanskre så du ikke brenner deg) for å slippe edn slitasjen kokeprogrammet på vaskemaskina lett kan gi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tommeline ii.

Takk for råd begge to :smilbla:

Det er en skjorte i lin og en i bomull. Tror jeg skal prøve 60 grader i vaskepose, og lav sentrifugering. Da kan det da vel ikke slites allverden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ring Grethe Kausland.......... ;)

Tok en liten stund før jeg skjønte hva du mente... :ler:

Vet ikke om jeg tør nærme meg det vaskeriet, til tross for at de bruker omo som fjerner alle flekker... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...