Gå til innhold

Registrere adr sin som et enkeltmannsforetak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert et dumt spørsmål men jeg lurer fælt på hvorfor noen registrerer adressen sin som et enkeltmannsforetak? Da mener jeg at man ikke driver noe foretak der heller, det er bare registrert slik sånn at når man søker opp adr står det feks "Tittei Hansen" i stedet for navnet på de som faktisk bor der? Rotete forklart men håper noen skjønner hva jeg mener. Hvorfor i alle dager?

Anonymkode: e25e8...2a9

Skrevet

Jeg husker ikke helt hva jeg gjorde da mitt ENK ble stiftet, men antar at man må registrere det til en adresse. Jeg har i gen lokaler, kun den adressen der jeg bor, og ENK er dermed registrert der. 

Anonymkode: 6f0d4...519

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg husker ikke helt hva jeg gjorde da mitt ENK ble stiftet, men antar at man må registrere det til en adresse. Jeg har i gen lokaler, kun den adressen der jeg bor, og ENK er dermed registrert der. 

Men si man bor et helt annet sted i landet da, at man har registrert sine foreldres bolig som enk men selv bor i en annen del av landet?

Skrevet

Jeg er frilanser, men jobber ikke i egne lokaler, jeg blir leid inn på prosjektbasis. Når man starter et ENK, må dette registreres på en adresse. Siden jeg da ikke har en fast arbeidsplass, så har jeg kun én adresse til rådighet; min egen.

Anonymkode: 76a79...1d6

Skrevet

Men si man bor et helt annet sted i landet da, at man har registrert sine foreldres bolig som enk men selv bor i en annen del av landet?

Jeg vet ikke. Mitt er registrert der min folkeregistrerte adresse er, og det må jeg aktivt endre ved flytting. Hadde jeg ikke gjort det ville ENK vært registrert hos f.eks mine foreldre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De må jo registrere det på en adresse, og så kan det hende at de flytter mye, og derfor bruker adressen til foreldrene for å slippe å endre adressen på enkeltpersonforetaket hele tiden.

En annen ting er at det kan være at de er folkeregistrert på foreldrenes adresse, men bor et annet sted og så håver inn noe pendlerfradrag, altså en form for skattesvindel. Vet om en som gjør det.

Skrevet

Gjør det noe?

Anonymkode: 14e76...b86

• Liker 1
Skrevet

Gjør det noe?

Anonymkode: 14e76...b86

Nei, men er da lov til å lure på ting, er det ikke?

Skrevet

1. De har ikke noe fast driftssted dvs. at driften ikke krever kontor, lager osv

2. De har et fast driftssted et annet sted, men vil ha posten levert til hjemmeadresse

3. De driver virksomheten på hjemmeadresse f.eks konsulent 

Anonymkode: 44128...d84

• Liker 1
Skrevet

Jeg har lurt masse på dette selv! Fordi jeg måtte registrere adressen min (registrerte foreldrene mines) men jeg vil ikke at det skal stå der, vil helst bare fjerne det så det ikke kommer opp når noen googler navnet eller ENKet mitt. Men går det an? Det er ingen grunn til at jeg skal ha den adressen der for egen del, siden jeg ikke jobber hjemmefra. 

Anonymkode: 21bb8...695

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg har lurt masse på dette selv! Fordi jeg måtte registrere adressen min (registrerte foreldrene mines) men jeg vil ikke at det skal stå der, vil helst bare fjerne det så det ikke kommer opp når noen googler navnet eller ENKet mitt. Men går det an? Det er ingen grunn til at jeg skal ha den adressen der for egen del, siden jeg ikke jobber hjemmefra. 

Hvis du skal endre adressen til ENK må du melde fra der du registrerte ENK første gang.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du skal endre adressen til ENK må du melde fra der du registrerte ENK første gang.

Men kan man ta den bort? Sånn at det ikke kommer opp adresse på google? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men kan man ta den bort? Sånn at det ikke kommer opp adresse på google? 

Nei. Et firma er en offentlig greie og heldigvis kan man ikke «gjemme» bort fimaer slik.

Anonymkode: ca6dc...911

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...