AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #1 Del Skrevet 23. januar 2021 Gutten min skal begynne i barnehage. Vi bor i en passe stor by så er nok en del barn i barnehagen. Hvordan merker dere klærne? Navnelapper er jo så lett å bare plukke av? Har kjøpt han ganske dyre uteklær fordi jeg er redd han skal fryse men vil jo ikke at alt skal bli borte/stjelt. Samtidig er det litt domt hvis man skal selge/Arve videre at det er skrevet med sprittusj på klærne Anonymkode: ac69c...a04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #2 Del Skrevet 23. januar 2021 Merkelappene fra feks Askeladden sitter ganske godt. Jeg skriver på barnets fornavn og telefonnummer, men barna mine har ikke spesielt vanlige navn. Er det sjanse for at flere heter det samme, er det lurt å sette på etternavn også. Tror ikke det skjer spesielt ofte at uteklær forsvinner, som dresser osv. Mer sjanse for at luer og votter blir borte, så kan være lurt å ha noe i reserve. Aldri opplevd at dresser o.l har blitt borte, begge mine har gått i stor barnehage i Oslo. Anonymkode: 65c7f...fa5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BethD Skrevet 23. januar 2021 #3 Del Skrevet 23. januar 2021 De fleste merkelapper sitter godt. Spesielt når du klistrer på de rette plassene. Feks på vaskelappen i plagget eller merkelappen i nakken. Sitter veldig godt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BethD Skrevet 23. januar 2021 #4 Del Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gutten min skal begynne i barnehage. Vi bor i en passe stor by så er nok en del barn i barnehagen. Hvordan merker dere klærne? Navnelapper er jo så lett å bare plukke av? Har kjøpt han ganske dyre uteklær fordi jeg er redd han skal fryse men vil jo ikke at alt skal bli borte/stjelt. Samtidig er det litt domt hvis man skal selge/Arve videre at det er skrevet med sprittusj på klærne Anonymkode: ac69c...a04 Går fint å skrive navn i med tusj også. Ingen som bryr seg om det står navn i fra før. Får klistre navnelapper over da,de som arver. og aldri opplevd at dresser eller utekler blir stjelt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #5 Del Skrevet 23. januar 2021 Som brukeren over skriver, jeg klistrer bare navnelapp over eller ved siden av hvis det er skrevet med tusj i barnas klær. Jeg syns også klistrelappene sitter rimelig godt fast. Man klarer å plukke dem av om man vil stjele tøyet, men det har jeg heller aldri opplevd. Anonymkode: c650e...087 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #6 Del Skrevet 23. januar 2021 I de fleste tilfeller handler det jo om at utstyr forveksles, og man får som regel igjen tingene etter en stund. Men det finnes unntak. Det er faktisk en god del tyverier rundt om også. Vi hørte av bekjente at det dessverre var et problem med tyveri av spesifikke kategorier av yttertøy (kvalitetsmerker forsvinner og dukker opp igjen med andre barns navn på, mens det fra billigkjeder får være i fred) i den barnehagen vi hadde fått plass i. Så på tøy fra Reima, Nøstebarn, samt hjemmestrikk osv satte vi på ekstra navnelapper inni buksebeinet, inni en lomme osv. Tok bilder av lappen på plagget, og la det i sky. Samme med dyrt fottøy: Sett en lapp UNDER den løse sålen, eller under den delen av borrelåsen som sjelden tas løs. Vi har «funnet igjen» mer enn ti av barnets eiendeler på/hos andre unger, og fordi vi kunne BEVISE at det var vårt fikk vi også i stor grad bukt med problemet. Vanligvis blir det jo ord mot ord, liksom, men har du bilde med dato av at lappen satt der, da er det ingenting å diskutere. Holder det i retten, så holder det for barnehagepersonalet 😅 I to tilfeller var det snakk om foresatte som ofte fikk lapp hengt på plassen om at tøy manglet, og der vi visste at det stod veldig dårlig til med både økonomien og evnen til å finne løsninger, så vi spurte faktisk om de ville ha «ekstrasettet» i stedet. De ble veldig glade, og det må jo være helt grusomt å se seg nødt til å ty til tyveri for å holde ungen med klær. Ett tilfelle anmeldte vi derimot, fordi den foresatte var så utrolig frekk og påstod at niks, denne hadde bestemoren strikket til guttungen - når det var en helt unik, egenkomponert strikkedress som vårt barns bestemor hadde laget. Hun snudde det hele på hodet og beskyldte oss for å prøve å stjele hennes barns tøy. Selvsagt hadde vi bilder; hadde for så vidt også mønsterskissen med utregningene 😅 Tyven hadde revet av to av navnelappene og klippet av en gravert skinnlapp som var festet til dressen - men igjen så var det denne navnelappen inni ermet... Vi er ikke så petimeter med småplagg, altså, men vi har rett og slett ikke økonomi til å drive på og bli kvitt støvler, dresser, mellomlag og teknisk tøy i hytt og pine. Og hvorfor skulle vi det? Anonymkode: 2e144...612 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #7 Del Skrevet 23. januar 2021 Ikke at jeg tviler på at dere har opplevd stjeling, men jeg tror ikke det er såvanlig. Jeg har hatt barn i en stor barnehage med barn fra alle slags kår, og jeg har aldri opplevd at noe har blitt stjålet, og aldri hørt om det heller. Noen småting har blitt borte opp igjennom årene (votter og sånt), men dyrere merker har ikke blitt borte oftere enn billige, så det er nok tilfeldig. Så ikke bekymre deg så mye, ikke alle barnehager er fulle av tjuveradder! Anonymkode: ef5a6...c8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lysistrata Skrevet 23. januar 2021 #8 Del Skrevet 23. januar 2021 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Ikke at jeg tviler på at dere har opplevd stjeling, men jeg tror ikke det er såvanlig. Jeg har hatt barn i en stor barnehage med barn fra alle slags kår, og jeg har aldri opplevd at noe har blitt stjålet, og aldri hørt om det heller. Noen småting har blitt borte opp igjennom årene (votter og sånt), men dyrere merker har ikke blitt borte oftere enn billige, så det er nok tilfeldig. Så ikke bekymre deg så mye, ikke alle barnehager er fulle av tjuveradder! Anonymkode: ef5a6...c8c Det varierer nok veldig rundt om. Vi hadde aldri engang hørt om tyverier i barnehage, og tenkte «hvem gjør sånt og sender egne barn dit i stjålet tøy etterpå?» 🤦🏼♀️ Men den barnehagen barnet begynte i slet altså med det. Og flere andre jeg kjenner med barn i andre barnehager snakker om at de også har opplevd å finne eget barns tøy «nymerket» på andres plass, og at foreldrene påstår at neida, det har de hatt leeeenge. På skolen der barnet går nå har vi ikke opplevd noen problemer med det i det hele tatt, men for det første kommer jo ikke foreldrene inn i garderobene så mulighetene til å «shoppe rundt» der inne er jo borte, og for det andre går ikke barnet på samme skole som noen av de barna hvis foreldre stjal ting fra oss i barnehagen. Men uansett: Bare merk klær og ting, så ordner det meste seg 😄 Endret 23. januar 2021 av Lysistrata Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå