AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #1 Skrevet 23. januar 2021 Altså, helt ærlig! Dette kan umulig være lovlig? Min mann og jeg har konto i samme bank. Han hadde overdratt kontoen sin og hadde nesten 500 kroner i minus. Banken førte da disse bare over fra min konto uten å informere. Jeg oppdaget det ved en tilfeldighet da jeg gikk gjennom kontoutskriftene. Han hadde ikke bedt om det, heller, han bryr seg ikke om minus på kontoen sin. Vi har ikke felles økonomi, ikke disposisjon på hverandres kontoer, ingen avtaler. Han er dårlig med penger, så jeg ønsker ikke å trekkes ned og har prøvd å sikre meg mot det. Men banken! Jeg spurte banken hvorfor det ble gjort og han (bankkontakten) svarte at han gikk ut i fra at det var greit siden vi var gift. Kan jeg anmelde dette til noen eller klage et sted? Har noen opplevd lignende? Anonymkode: 6a5ab...832 8
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 23. januar 2021 Du kan klage direkte til banken. Vedkommende som gjorde dette har nok en sjef. Aldri hørt om at noen har gjort dette nei, og jeg har jobbet i bank i flere år. Anonymkode: 7fb9f...078 87
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #3 Skrevet 23. januar 2021 trur det er noen regler i ekteskap ang bank osv. Dette må du bare søke opp Anonymkode: 2a4a9...50a
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #4 Skrevet 23. januar 2021 Aldri opplevd dette, og meg og min x-mann hadde samme bank. Tror ikke dette er normalen, for å si det slik. Anonymkode: 270ab...673 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #5 Skrevet 23. januar 2021 Er du helt sikker på at det ikke finnes noen felles disposisjonsrett? Hvis ikke er jo dette en grov feil fra bankens side. Anonymkode: faf2b...927 19
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #6 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er du helt sikker på at det ikke finnes noen felles disposisjonsrett? Ja. Han er som sagt dårlig med penger, hadde han hatt disposisjonsrett hadde jeg vært blakk konstant! Anonymkode: 6a5ab...832 10
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #7 Skrevet 23. januar 2021 Vanligvis så overføres det ikke mellom egne kontoer en gang. Jeg har fått et par tåpelige brev der det påpekes minus på 20kr på en konto over tid. Huff og huff, dette må man være oppmerksom på. Men at man har andre kontoer i samme banken med store beløp det blir irrelevant. Kun denne 20 kr i minus som er i fokus... Anonymkode: bdf6b...bd7 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #8 Skrevet 23. januar 2021 Dette høres 100% usannsynlig ut. Anonymkode: c4813...9b0 23
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #9 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette høres 100% usannsynlig ut. Anonymkode: c4813...9b0 Glad for å høre det. Fortsatt sant. Anonymkode: 6a5ab...832 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #10 Skrevet 23. januar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg spurte banken hvorfor det ble gjort og han (bankkontakten) svarte at han gikk ut i fra at det var greit siden vi var gift. Kan jeg anmelde dette til noen eller klage et sted? Har noen opplevd lignende? Anonymkode: 6a5ab...832 Klag til hans overordnede, og be dem tilbakeføre pengene umiddelbart. Samt lære den ansatte at han ikke kan overføre penger mellom personer som ikke har godkjent det. Anonymkode: faf2b...927 21
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 Populært innlegg #11 Skrevet 23. januar 2021 Bankansatte sitter da ikke og følger med på overtrukne kontoer til enhver tid og flytter penger av hjertens lyst? Noen må jo ha bedt banken gjøre det? Anonymkode: a3a95...645 55
Trolltunge Skrevet 23. januar 2021 #12 Skrevet 23. januar 2021 Banken min overfører ikke engang mellom mine kontoer. Ble for en stund siden overrasket over at det var minusbeløp på en konto jeg ikke lenger bruker. Viste seg at det var trukket noen kortgebyrer fra den kontoen. Det sto penger på samtlige andre kontoer, men likevel ble det stående et minusbeløp der, til jeg selv fikset det. Høres veldig rart ut. 16
Huset Skrevet 23. januar 2021 #13 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Klag til hans overordnede, og be dem tilbakeføre pengene umiddelbart. Samt lære den ansatte at han ikke kan overføre penger mellom personer som ikke har godkjent det. Anonymkode: faf2b...927 Siteter denne. Banken har stjålet penger fra deg og gitt til din mann, uten ditt samtykke. Kontakt hans overordnede, fortell om det inntrufne, og krev pengene tilbakebetalt. Evt hør hvilken hjemmel de mener å ha for å kunne gjøre dette. 18
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #14 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bankansatte sitter da ikke og følger med på overtrukne kontoer til enhver tid og flytter penger av hjertens lyst? Noen må jo ha bedt banken gjøre det? Anonymkode: a3a95...645 Overtrekk kommer daglig på lister, men en sitter ikke akkurat å flytter penger rundt på kontoene. Anonymkode: 7fb9f...078
Antiviruset Skrevet 23. januar 2021 #15 Skrevet 23. januar 2021 Trolltunge skrev (3 minutter siden): Banken min overfører ikke engang mellom mine kontoer. Ble for en stund siden overrasket over at det var minusbeløp på en konto jeg ikke lenger bruker. Viste seg at det var trukket noen kortgebyrer fra den kontoen. Det sto penger på samtlige andre kontoer, men likevel ble det stående et minusbeløp der, til jeg selv fikset det. Høres veldig rart ut. Det finnes ikke mulighet for at banken kan ha gjort dette lovlig så lenge det ikke er felles disposisjonsrett på kontoen. Enten har det blitt begått en feil i systemet, banken har gjort noe ulovlig. Uansett må de da erstatte tapet. Og du TS må ta kontakt med banken med en gang, og si rett ut om ikke dette tilbakeføres straks vil du ta kontakt for juridisk bistand. 15
TBergh Skrevet 23. januar 2021 #16 Skrevet 23. januar 2021 Hei Nei banken kan ikke motregne eller dekke opp underdekning, overtrekk, fra din konto, så sant ikke forholdet har samme utgangspunkt som din konto. F.eks. de har en avtalegiro som skal belastes din konto, og det ikke er dekning på samme konto. Da kan banken overføre betalingen avtalegiroen fastsetter, for siden å motregne en av dine andre konti. Å overføre penger fra din konto til en annen konto, som ikke tilhøre deg, selv om dere er gifte, er lovstridig. Dette følger av finansavtaleloven. Men som det blir foreslått, så anmeld forholdet inn til banken, og be om at forholdet rettes opp umiddelbart. Du skal ha skriftlig beskjed om at dette er gjort innen 24 – tjuefire timer, hvis ikke vil kopi av brevet eller e-poste bli sendt som kopi til Finanstilsynet, hvis forholdet ikke blir rett opp umiddelbart. Håper dette er til hjelp. Med vennlig hilsen TBergh 32
Gjest Acer Skrevet 23. januar 2021 #17 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Altså, helt ærlig! Dette kan umulig være lovlig? Min mann og jeg har konto i samme bank. Han hadde overdratt kontoen sin og hadde nesten 500 kroner i minus. Banken førte da disse bare over fra min konto uten å informere. Jeg oppdaget det ved en tilfeldighet da jeg gikk gjennom kontoutskriftene. Han hadde ikke bedt om det, heller, han bryr seg ikke om minus på kontoen sin. Vi har ikke felles økonomi, ikke disposisjon på hverandres kontoer, ingen avtaler. Han er dårlig med penger, så jeg ønsker ikke å trekkes ned og har prøvd å sikre meg mot det. Men banken! Jeg spurte banken hvorfor det ble gjort og han (bankkontakten) svarte at han gikk ut i fra at det var greit siden vi var gift. Kan jeg anmelde dette til noen eller klage et sted? Har noen opplevd lignende? Anonymkode: 6a5ab...832 Har i mange år sagt til kona at tar hun ut penger av min konto så "burde hun gjitt beskjed" Pinlig når ein kjem innpå en butikk, og skal betal med forventa innestående beløp på konto. men må legge alle varene tilbake i hyllene grunnet manglende dekning på konto. Såfremt dere ikkje har felles konto så har banken ingen rett å foreta slike transaksjoner innbyrdes mellom ektefeller.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #18 Skrevet 23. januar 2021 Dette høres ut som noe Sparebank1 SR-bank kunne ha gjort, for å være helt ærlig. Veldig nysgjerrig på hvordan dette går, håper du oppdaterer oss, TS. Anonymkode: cc878...20e 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #19 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette høres ut som noe Sparebank1 SR-bank kunne ha gjort, for å være helt ærlig. Veldig nysgjerrig på hvordan dette går, håper du oppdaterer oss, TS. Anonymkode: cc878...20e Jeg går ut i fra at jeg ikke kan si hvilken bank det er, men jeg kan si det er en lokal, men likevel ikke så liten bank. Ja, jeg kan oppdatere, regner jo med at jeg får tilbake pengene, men jeg er bare så sinna at jeg har lyst til å klage et sted. Jeg må innrømme at jeg trodde at de (i alle fall i den banken) gikk gjennom kontoer som sto i minus og sendte ut brev, men hvis det går automatisk på noe vis så skjønner jeg ikke hvordan han bankmannen oppdaget overtrekket på kontoen til mannen min. Anonymkode: 6a5ab...832
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #20 Skrevet 23. januar 2021 34 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg går ut i fra at jeg ikke kan si hvilken bank det er, men jeg kan si det er en lokal, men likevel ikke så liten bank. Ja, jeg kan oppdatere, regner jo med at jeg får tilbake pengene, men jeg er bare så sinna at jeg har lyst til å klage et sted. Jeg må innrømme at jeg trodde at de (i alle fall i den banken) gikk gjennom kontoer som sto i minus og sendte ut brev, men hvis det går automatisk på noe vis så skjønner jeg ikke hvordan han bankmannen oppdaget overtrekket på kontoen til mannen min. Anonymkode: 6a5ab...832 Hvordan visste han i det hele tatt at det var din mann? Snakker vi så små forhold at han kjente dere personlig? Anonymkode: faf2b...927 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå