Gjest Smeltemann Skrevet 28. januar 2021 #21 Skrevet 28. januar 2021 Blondie65 skrev (1 minutt siden): Det vet jeg ikke da jeg ikke kjenner din økonomi. Det er for meg forskjell på en engangssum på 30K som jeg har forholdt meg til i denne tråden og fast sparebeløp månedlig. Det viktigste er at du tenker langsiktig. Jeg er ingen ekspert på fond, så jeg ber om at du ikke bruker meg som det. Nei bruker ikke deg som ekspert nei . Har god hjelp av en nære slekning og økonom til å hjelpe meg med forvaltning av økonomien min. Å så langt har det godt veldig bra.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #22 Skrevet 29. januar 2021 Verdensmarkedene dundrer nedover nå som folk driver med vanvittig spekulasjon på enkeltaksjer. Taper -1/-2% om dagen ca. til de er ferdig. Mange hedgefond som selger seg ut av andre aksjer og/eller andre spekulanter som selger aksjer for å foreta spekulering i stor-stil. Anonymkode: d376c...984
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #23 Skrevet 29. januar 2021 Det er ingen regel om at du kun kan ha et fond. Jeg har tre og barna har et hvert. Ikke noen store summer, men de har gitt bedre avkastning enn i bank. Anonymkode: adaf6...2ed
Sessan_ Skrevet 29. januar 2021 #24 Skrevet 29. januar 2021 Angående hovedspørsmålet: ja, det er vits i å ha 30 000kr i fond. Forutsatt at det er minst 5 år til du trenger pengene (gjerne mer). Fond har historisk sett langt bedre avkastning enn sparekonto. På mine fond har jeg en gjennomsnittlig avkastning på 15% akkurat nå. Det er milevis mye bedre enn hva banken kan tilby av sparerente. Angående dette med å sette inn alle pengene samtidig eller fase det inn over tid: jeg hadde for en stund siden 100 000 som skulle inn i fond. Sjekket opp diverse uttalelser (podcast etc.) fra forskjellige eksperter rundt om jeg skulle fase inn eller ta alt på en gang. Konklusjonen der var rimelig klar: med et så «lite» beløp som 100 000, så kan man like gjerne smelle inn alt på en gang. Men svaret hadde vært annerledes om vi snakket om 1 million. Med 30 000 ville jeg satt alt inn med en gang. Men det er bare min konklusjon, riktignok basert på mye research rundt min egen investering. Og verdt å merke seg: min investering var noen måneder før korona.
Frauken Skrevet 29. januar 2021 #25 Skrevet 29. januar 2021 (endret) Som alle andre sier her: nei 30 000 er ikke for lite. Selv setter jeg inn litt hver måned i forskjellige fond, har gjort det i ca 1,5 år. Har hatt best avkastning på DNB Teknologi N fondet (21,35%). Du kan jo sjekke ut om det passer deg. Husk at høyere avkastning er knyttet til høyere risiko. Lykke til😊 Endret 29. januar 2021 av Frauken
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #26 Skrevet 29. januar 2021 Du kan tape masse penger om markedet kollapser nå og du setter inn alt på en gang. MEN Det kan stige og da er du taperen. 100 000 kr er kanskje ikke et lite beløp for alle, og for meg er det mye penger. Det var i en bestemt periode at hvis du kjøpte på toppen av USA-markedet så tok det ca 10 år før det kom tilbake opp på samme nivå. Snakker om S&P 500 Det var år 1999-2000 til 2013 Anonymkode: d376c...984
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå