Gå til innhold

Starte fondsparing med 30.000,- er det noe vits?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det for lite? Trenger tips. 

Anonymkode: 0a8f1...ed0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har 10000 i fond. Ser da ikke noe problem med det.

Anonymkode: 24223...e6f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har 10000 i fond. Ser da ikke noe problem med det.

Ok. Tenkte at det kanskje var litt lite, og at man burde velge et annet sparealternativ. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg sparer et fast beløp pr måned - og målet her er langsiktig sparing. Dvs at jeg setter "vekk" penger. Jeg har enda ikke nådd 30.000 i sparebeløp. 

Jeg lurer på hvorfor du mener at 30.000 er for lite?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok. Tenkte at det kanskje var litt lite, og at man burde velge et annet sparealternativ. 

Det er da ikke noe bedre med lave renter på 10000 eller 30000 enn det er på mange hundre tusen. 

• Liker 3
Skrevet

Bare putt inn 500 i mnd, så putter du inn penger når markedet er på topp og på bunn uten at det bryr deg.

Mange monner drar!

Anonymkode: d376c...984

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare putt inn 500 i mnd, så putter du inn penger når markedet er på topp og på bunn uten at det bryr deg.

Mange monner drar!

Dette er et godt råd: ikke putt inn de 30K i et kjøp, men kjøp deg opp over tid.

For mitt vedkommende er det ikke interessant å trade, men å spare. Jeg har derfor valgt ut fond i min egen bank ut fra litt forskjellig risiko i en sammensatt sparepakke med fast sparing hver måned. Dette blir trukket en gang i måneden på lønningsdag og er en "utgift" på lik linje med felleskostander, strøm og annet - den bare forfaller og pengene går inn i fondet. 

Skrevet
Blondie65 skrev (På 23.1.2021 den 12.04):

Jeg sparer et fast beløp pr måned - og målet her er langsiktig sparing. Dvs at jeg setter "vekk" penger. Jeg har enda ikke nådd 30.000 i sparebeløp. 

Jeg lurer på hvorfor du mener at 30.000 er for lite?

Jeg har ikke så god greie på dette. Derfor spør jeg her. Jeg er redd for å miste pengene, kan man miste penger hvis man sparer i fond?

Skrevet

Det avhenger av hvilket fond man kjøper, men dersom man satser på et globalt indeksfond er sannsynligheten for å miste alt lik null. Det kan bli mindre verdt, men for at man skal miste alle pengene må hele verden kollapse og da har man større problemer enn verdien på fondet.

Anonymkode: b2745...86c

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har ikke så god greie på dette. Derfor spør jeg her. Jeg er redd for å miste pengene, kan man miste penger hvis man sparer i fond?

Hva mener du med å miste penger?

Den eneste måten man er hundre prosent forsikret mot å tape penger er å ved å putte dem i en brannsikker beholder i et brannsikkert hvelv et eller annet sted der det er sikret mot tyveri og samtlige andre ytre påvirkninger. Riktignok vil pengene da aldri vokse i verdi, og vil bli null verdt etter hvert.

Det nest sikreste er å sette dem på en sparekonto i banken. Renten er tilnærmet null og holder på ingen måte takt med inflasjonen så også her står pengene trygt men verdien øker ikke. I beste fall synker den heller ikke.

De to ovennevnte metodene er de eneste som er 100 % risikofri for tap utover de begrensningene som er nevnt.

Kan man tape penger på å kjøpe fond? Ja, det kan man, men hvis man setter seg inn i fondene man har tenkt å kjøpe ved å studere risikonivået banken oppgir (i min bank står det lav, middels eller høy eller noe slikt) kan man selv velge risikonivå. Økt risiko betyr også at det er økt håp om å tjene penger på fondet.

Jeg har hatt penger i fond gjennom koronakrisen. Ikke noen stor formue og mitt mål har hele tiden vært langsiktig pensjonssparing. Selvsagt rumler det i magen når man ser avkastningen stupe, og tallene gå i rødt, MEN det er da man skal ha is i magen og ikke selge i panikk. Rød-tallene varte noen uker og så var det oppsving igjen. 

Det korte svaret TS er: Ja du kan tape pengene du har investert. Men risikoen for det er ikke stor med mindre du er nødt å selge fondene dine på det minst tenkelig gunstige tidspunkt - f.eks. hvis du var nødt å selge dem 20. mars 2020. 

Jeg har ikke energien til å drive aktiv trading, og det er heller ikke mitt mål. Derfor har jeg valgt en sammensatt gruppe med fond med litt forskjellig risiko i min spareplan. Jeg er inne av og til og sjekker og hvis noe ikke utvikler seg slik jeg har lyst til eller jeg har lyst på litt mer fart kan jeg avslutte eller endre spareplanen til en annen sammensetning - jeg trenger ikke nødvendigvis å selge noe. Jeg slutter bare å spare mer i det aktuelle fondet og sparer i andre fond for fremtidig sparing.

Når man sparer litt og litt hver måned (hos meg er det 1.000/mnd i denne spareformen) er risikoen svært lav fordi man kjøper små andeler hver måned. Selv om prisen skulle være høy den dagen jeg kjøper og lavere neste måned, enda lavere måneden etter og så høy igjen måneden etter der vil jo gjennomsnittskjøpet mitt mest sannsynlig gå med fortjeneste. 

Jeg er ingen ekspert på dette overhodet, men har valgt denne spareformen for å "sette bort" penger som jeg ønsker ikke skal gå til forbruk men til fremtidige sparemål.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du redd for å se verdien på pengene dine gå opp og ned så ikke invester i fond.

Jeg "mistet" akkurat 1% da mitt globale aksjefond gikk til -1% på fredag. Det å tjene penger krever at du tar risiko, det står helt klart markert når du kjøper fond at dette fondet har høy risiko.

• Liker 1
Skrevet

Ikke alle fond har høy risiko. Du finner fond både med lav, middels og høy risiko. Men avkastning og risiko følger hverandre. For å få høy avkastning må man ta høy risiko. Lavere risiko gir lavere avkastning.

Anonymkode: b2745...86c

• Liker 3
Skrevet

Jeg har litt over 3000 i fond😬

Anonymkode: 955da...606

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.1.2021 den 13.24):

Ja, ikke sett inn mer enn du kan miste. Hva med 500 kr i mnd til å begynne med? 

Anonymkode: 0b2e0...109

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet
Blondie65 skrev (På 23.1.2021 den 15.28):

Dette er et godt råd: ikke putt inn de 30K i et kjøp, men kjøp deg opp over tid.

For mitt vedkommende er det ikke interessant å trade, men å spare. Jeg har derfor valgt ut fond i min egen bank ut fra litt forskjellig risiko i en sammensatt sparepakke med fast sparing hver måned. Dette blir trukket en gang i måneden på lønningsdag og er en "utgift" på lik linje med felleskostander, strøm og annet - den bare forfaller og pengene går inn i fondet. 

Hvorfor er det ikke vits i å sette inn 30K i en sleng? Det må være smart og få full avkastning på pengene med en gang.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.1.2021 den 13.24):

Når skal du bruke de pengene du vurderer å sette i fond?

Anonymkode: bdb0c...061

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet
Smeltemann skrev (10 timer siden):

Hvorfor er det ikke vits i å sette inn 30K i en sleng? Det må være smart og få full avkastning på pengene med en gang.

Dette har jeg forklart i et annet innlegg. Det er opplagt at det er smart å få full avkastning med en gang. Spørsmålet er om du er garantert avkastning?

Gjest Smeltemann
Skrevet
Blondie65 skrev (5 minutter siden):

Dette har jeg forklart i et annet innlegg. Det er opplagt at det er smart å få full avkastning med en gang. Spørsmålet er om du er garantert 

Dårlig avkastning på sparekonto å nå, historisk har det vært god avkastning på fond de siste årene,lite dropp på sen vinteren i fjor,men kom seg opp greit.

Fond er uansett sparing for et lengre tidsperspektiv. 

Dumt av meg og sette inn mellom 10000-25000 i måneden da?

Gjest Blondie65
Skrevet
Smeltemann skrev (1 minutt siden):

Dårlig avkastning på sparekonto å nå, historisk har det vært god avkastning på fond de siste årene,lite dropp på sen vinteren i fjor,men kom seg opp greit.

Fond er uansett sparing for et lengre tidsperspektiv. 

Dumt av meg og sette inn mellom 10000-25000 i måneden da?

Det vet jeg ikke da jeg ikke kjenner din økonomi.

Det er for meg forskjell på en engangssum på 30K som jeg har forholdt meg til i denne tråden og fast sparebeløp månedlig. Det viktigste er at du tenker langsiktig.

Jeg er ingen ekspert på fond, så jeg ber om at du ikke bruker meg som det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...