Gå til innhold

Den nye hundeloven

Anbefalte innlegg

Gjest Lurer bare..
Skrevet

Lurer egentlig på hvor mange som er klar over de nye momentene i hundeloven som trådte i kraft i fjor?

F.eks. det punktet som går på at det ikke lenger er lov å gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.

Eller dersom hundeeier har latt hunden gå løs og fått skriftlig advarsel fra politi uten å hindre at hunden går løs igjen, så kan politiet faktisk enten avlive hunden, eller tvangsomplassere den.

Hvor mange hundeeiere kjenner altså til den nye hundeloven?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner til den. Og har ingen problem med å forholde meg til den. I båndtvangtiden drar jeg ofte på hytta der hunden har 70 PRIVATE mål og boltre seg på.

Skrevet

Privat eller inngjerdet? Med mindre det er inngjerdet på en slik måte at det ikke er til fare for folk eller dyr, så er det greit. Er det IKKE inngjerdet, er hunden fremdeles farlig for vilt.

Skrevet

Synes det er helt greit at hunder ikke skal bindes like ved inngangen til butikker o.l. Tenk på alle de som er redd hunder og små barn som har en tendens til å gå rett bort til fremmede hunder!!! Har selv hund og slipper han ikke av syne når jeg er ute med ham. Han er en veldig snill hund, men synes man skal respektere andre som ikke er så glad i dem.

Skrevet

Jeg kjenner bare delvis til den, men har ikke!!!!! tenkt å forholde meg til den heller. Jeg synes det er helt horibelt at du bare kan avlive en hund fordi den går løs. Jeg har han løs så og si hele året bortsett fra når jeg er i saueområder da.Det har jeg tenkt å fortsette med også.

Skrevet
Lurer egentlig på hvor mange som er klar over de nye momentene i hundeloven som trådte i kraft i fjor?

F.eks. det punktet som går på at det ikke lenger er lov å gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.

Eller dersom hundeeier har latt hunden gå løs og fått skriftlig advarsel fra politi uten å hindre at hunden går løs igjen, så kan politiet faktisk enten avlive hunden, eller tvangsomplassere den.

Hvor mange hundeeiere kjenner altså til den nye hundeloven?

Nå må butikkeiere fjerne ringene ved inngangen, der du kan binde hunden. Vi tar turen innom butikken på veg hjem,men der er den plassert på hjørnet av huset. Der er det allmenn ferdsel, så det er ikke lov?

hvor skal man sette hunden. Til slutt blir det vel pålat at hunder ikke skal gå ut snart?

Skrevet

Hva med å binde unger og voksne som ikke greier å holde seg unna fremmede hunder? Skulle vært skuddpremie på enkelte tobente.

Skrevet
Hva med å binde unger og voksne som ikke greier å holde seg unna fremmede hunder? Skulle vært skuddpremie på enkelte tobente.

:enig::enig:

Skrevet

bra sagt!!!!

Skrevet

Avlive eller tvangsomplassere?! :overrasket:

Så om man har fått skriftlig advarsel, men hunden går løs uten å gjøre noe galt så kan politiet gjøre dette?

Hørtes horribelt ut ja og jeg går ut ifra at de ser an situasjonen.

Skrevet

Så enig, så enig! :klappe:

Vet ikke hvor mange ganger jeg har måtte be folk spørre om å få klappe hunden, enkelte er bare så utrolig frekke og bare brøyter seg frem for å klappe. Veldig irriterende, og godt at jeg har en hund som er ok rundt mennesker, ellers kunne det gått riktig ille engang :roll:

Skrevet

Som hundeeier må jeg si det er alarmerende at folk med vilje driter i båndtvangen. Den er der ikke bare for å beskytte barn og sauer, men også vilt.

En rådyr/dådyrkalv (husker ikke hvilken som ikke fins i Norge) kan bli forlatt for godt dersom moren føler seg truet eller blir skremt. Det skal ikke mer til enn at en løs hund løper forbi.

Fugler som passer sine små kan også bli skremt vekk for godt, og da ligger de små igjen i reiret og dør langsomt.

Til og med der man ikke skulle tro at det finnes vilt, gjelder båndtvangen, og det er ikke uten grunn.

Selv har jeg en hund som fyker på barn og voksne dersom han blir skremt, og jeg kan ikke ha ham løs over alt.

Men om jeg kunne, ville jeg likevel overholdt båndtvangen, nettopp pga av dyrelivet vi ikke nødvendigvis VET at er der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...