AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #1 Skrevet 23. januar 2021 Rotfylte en tann i går. Tannlegen sa det kunne være litt vondt etterpå. Men, i dag er tanna så øm at jeg ikke klarer å bite sammen tennene. Det er vondt bare jeg er borti med tunga. Den verker også noe. Har tatt smertestillende, men det hjelper ikke voldsomt mye. Tør ikke tenke på hvordan jeg skal få spist mat i dag. Det skal vel ikke være så vondt etter en rotfylling?! Eller? Anonymkode: 9f95a...535
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #2 Skrevet 23. januar 2021 Ring tannlegen din og spør. Anonymkode: 1b689...c05 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #3 Skrevet 23. januar 2021 Suppe og smoothie 👍🏻 Anonymkode: c77b8...f3f
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #4 Skrevet 23. januar 2021 Jeg kan bare snakke om egen erfaring, og den var litt vond etterpå, men ikke nevneverdig, tror ikke det er normalt å ha det så vondt, og det er allti god nok grunn å ringe om du har smerter 😊 Anonymkode: 1a26e...01d 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #5 Skrevet 23. januar 2021 Kan det være tannlegen din har lagt for mye fylling i tanna? Jeg gikk til en lokal tannlege første gangen jeg rotfylte. Har alltid hatt problemer med å tygge og pusse tennene på den siden. Jeg skjønte jo etterhvert at han var dårlig i jobben sin og byttet tannlege. Den nye tannlegen sa at det er brukt for mye fyllmasse og at tannen er sprengt. Det skaper mange sprekker i tannen som gjør den vond. Min nye tannlege anbefalte å trekke den rotfylling tannen og få protese eller sette på krone. Jeg har valgt å beholde den foreløpig, jeg har lært meg å bare tygge på den andre siden... Synd man ikke kan klage på dårlig håndverk og at dårlige tannleger får fortsette uten straff eller bøter. Anonymkode: 48b1c...1c5 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #6 Skrevet 23. januar 2021 Jeg var veldig øm i kjeven etter min rotfylling, men selve tanna var IKKE vond... Anonymkode: 8b817...585
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #7 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan det være tannlegen din har lagt for mye fylling i tanna? Jeg gikk til en lokal tannlege første gangen jeg rotfylte. Har alltid hatt problemer med å tygge og pusse tennene på den siden. Jeg skjønte jo etterhvert at han var dårlig i jobben sin og byttet tannlege. Den nye tannlegen sa at det er brukt for mye fyllmasse og at tannen er sprengt. Det skaper mange sprekker i tannen som gjør den vond. Min nye tannlege anbefalte å trekke den rotfylling tannen og få protese eller sette på krone. Jeg har valgt å beholde den foreløpig, jeg har lært meg å bare tygge på den andre siden... Synd man ikke kan klage på dårlig håndverk og at dårlige tannleger får fortsette uten straff eller bøter. Anonymkode: 48b1c...1c5 Man kan jo klage på allmennleger, så man må da kunne klage på tannleger også? De skulle jo fått punget ut for krone/protese til deg, og fått en advarsel. De har jo lisens de også. Anonymkode: 042d5...f1a
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #8 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ring tannlegen din og spør. Anonymkode: 1b689...c05 Er det like vondt på mandag så skal jeg selvfølgelig ringe å spørre. Men, siden det er lørdag er ikke tannlegen åpen, og da tenkte jeg å høre om noen her har vært borti dette. TS Anonymkode: 9f95a...535
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #9 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Kan det være tannlegen din har lagt for mye fylling i tanna? Jeg gikk til en lokal tannlege første gangen jeg rotfylte. Har alltid hatt problemer med å tygge og pusse tennene på den siden. Jeg skjønte jo etterhvert at han var dårlig i jobben sin og byttet tannlege. Den nye tannlegen sa at det er brukt for mye fyllmasse og at tannen er sprengt. Det skaper mange sprekker i tannen som gjør den vond. Min nye tannlege anbefalte å trekke den rotfylling tannen og få protese eller sette på krone. Jeg har valgt å beholde den foreløpig, jeg har lært meg å bare tygge på den andre siden... Synd man ikke kan klage på dårlig håndverk og at dårlige tannleger får fortsette uten straff eller bøter. Anonymkode: 48b1c...1c5 Jeg vet ikke. I går etter at bedøvelsen gikk ut kunne jeg tygge på tanna og alt virket fint. Helt til i dag tidlig. Nå kan jeg bare glemme å tygge på den. Tannlegen sa jo at den kunne bli litt vond, men ettersom den ikke var vond i går, ble jeg veldig overrasket over at den var så vond i dag. TS Anonymkode: 9f95a...535
stan Skrevet 23. januar 2021 #10 Skrevet 23. januar 2021 Hadde det tilsvarende etter en rotfylling. Ble bedre etter et par dager. Konjakk hjalp litt på smerten, og veldig på humøret. 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #11 Skrevet 23. januar 2021 Jo, det vil jeg si kan være helt normalt. Når en ikke merker stort med en gang er det jo fordi bedøvelse fremdeles sitter i området. Den slipper taket etter hvert og alt gjør jo vondt. Det er et inngrep som har skjedd og det tar tid å bli normal igjen. En må ta hensyn en stund og kan ikke tygge som en gjorde før. Skyll grundig så ikke matvarer får sette seg fast der det skal gro. Gi det noen dager så går det nok over. Anonymkode: 02294...394
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #12 Skrevet 23. januar 2021 Dette er ikke uvanlig. Når man rotfylle kan det komme litt bakterier ut av rotspissen. Da vil vevet rundt rotspissen reagere. Noen ganger blir det også hevelse og verk, da må tannlegen hjelpe deg å fjernet verket. Det bør gå over ila en uke vil jeg si. Det kan jo også hende at det er andre årsaker til smertene og at tanna da har dårlig prognose. Anonymkode: a977f...7c2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #13 Skrevet 23. januar 2021 Helt vanlig! Anonymkode: eb5da...c5a
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #14 Skrevet 23. januar 2021 Så det er normalt altså? Hadde aldri forestilt meg at det skulle være så vondt etterpå. Jeg så for meg at jeg skulle bli smertefri etter tannlegebesøket. Jeg kan ikke si det verker så mye nå, men tanna er så fryktelig øm. Tygger på andre siden, men om det kommer en bit borti der som jeg får tygget på, så gjør det kjempevondt. Det gjør også vondt når jeg tar på den og dunker på den. Jeg håper virkelig at dette går over etter noen dager, for det er virkelig ikke behagelig😔 TS Anonymkode: 9f95a...535
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #15 Skrevet 23. januar 2021 Den midlertidige fyllingen kan være for høy. Men smerter etterpå er normalt. Mange får beskjed om at de burde bruke smertestillende et par dager etterpå. For noen holder paracet og ibux, mens andre må ha paralgin forte f. eks. Så det kan være veldig vondt et par dager. Tannlegen har jo rota borti bakterier, men det blir bra. Anonymkode: c3f13...13d
ada@ Skrevet 23. januar 2021 #16 Skrevet 23. januar 2021 Jeg opplevde at det bare ble vondere, tok kontakt med tannlegen etter et par dager og det var blktt gjort en feil så tannlegen måtte fikse på nytt. Ta kontakt med tannlegen på mandag hvis det fortsatt er vondt da for da er det noe som ikke stemmer.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #17 Skrevet 23. januar 2021 Du rotfyller fordi det er en betennelse i eller rundt nerven. Det kan ta tid før dette leges av medikamentene som blir lagt nedi rotkanalen, og i mellomtiden kan det gjøre vondt. Men ring gjerne og spør. Jeg har ikke opplevd å ha veldig vondt etter "første runde" av rotfylling, men har trengt to runder med rensing før det var klart for permanent løsning. Anonymkode: 20c63...26e
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #18 Skrevet 24. januar 2021 Jeg rotfylte for ett par år siden. Var sinnsykt vondt over en uke etterpå, fikk både antibiotika og oxcy. Men var visst ikke unormalt eller gjort noe feil, men ganske kraftig bakterie infeksjon. Anonymkode: 7415b...192
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #19 Skrevet 24. januar 2021 Jeg hadde en penicillinkur liggende. Jeg begynte på den i går og i dag er det merkbart bedre. Jeg vet man ikke skal fikse slik selv, men begynte å bli litt bekymret for infeksjon. Bør jeg gi beskjed til tannlegen at jeg har startet på penicillin og at det har blitt bedre? TS Anonymkode: 9f95a...535
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #20 Skrevet 24. januar 2021 14 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg hadde en penicillinkur liggende. Jeg begynte på den i går og i dag er det merkbart bedre. Jeg vet man ikke skal fikse slik selv, men begynte å bli litt bekymret for infeksjon. Bør jeg gi beskjed til tannlegen at jeg har startet på penicillin og at det har blitt bedre? TS Anonymkode: 9f95a...535 kunne du ikke bare ringt tannlegevakt eller legevakt.......??? Anonymkode: 8b817...585
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå