AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #1 Skrevet 23. januar 2021 Nå stenger Oslo, men vi som jobber på dyreklinikker skal bare holde på som før. Bare vi har munnbind, er det bare å dure på.trange lokaler, eiere som står helt opp i ansiktet ditt 50-60 nærkontakter hver eneste dag, buss og bane til og fra, barnehager og skoler jeg må innom med sine nærkontakter, og dyreeiere som har hjemmekontor og all verdens tid til å gå til dyrlegen. Ringe, maile, de bruker oss som erstatning for mangel på sosial kontakt, manglende psykologtjenester, you name it. ingen gir konkrete råd ang min bransje. Det er som om vi ikke fins. Om du har diabetes, kreft, er smellfeit, bor med eldre.....Som om det ikke spiller noen rolle om vi smittes og drar det med hjem, så lenge vi omsetter og tjener penger. Kjør på. ledelsen dobbeltkommuniserer og alt strider med alt. Har du symptomer. Nei det har du vel ikke? Ikke test. Ikke test, for da må du være hjemme. og så stenger vel skoler og barnehager snart. hadde 47 timer overtid i desember. Hadde tid til lønsj to ganger hele måneden. Når det nå stenger blir det bare enda mer. Mer overtid, mer folk, mer mas og større trykk. jeg vil ikke mer..... nok nå har ikke arbeidsgivere et ansvar for at vi skal føle oss trygge på jobb? Jeg har ingen glassvegg. Så snart jeg er ute av rommet, tar kunden av munnbindet og sprøyter virus utover hele området. På venterommet damper det svett hund, eiere på rad og rekke, folk som driter i om vi smittes, jeg føler jeg kastes foran bussen her mens andre kan sitte trygt bak en PC skjerm med kaffekoppen i hånda. ( ja, det er sikkert utfordringer m det også, men de blir iallefall ikke syke) hva gjør man? Anonymkode: 4653f...4c8 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #2 Skrevet 23. januar 2021 Noen yrker utsettes for mer risiko nå. Sånn er det bare. Butikkansatte, barnehageansatte, lærere, sjåfører og endel helsearbeidere. Du er ikke alene. Viruset er ikke arbeidsgivers skyld, og dyrehelsen må jo prioriteres den også. Men du kan jo be om bedre rutiner på jobb da? Strengere håndheving av munnbind f eks? Anonymkode: eb959...429 7
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #3 Skrevet 23. januar 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Noen yrker utsettes for mer risiko nå. Sånn er det bare. Butikkansatte, barnehageansatte, lærere, sjåfører og endel helsearbeidere. Du er ikke alene. Viruset er ikke arbeidsgivers skyld, og dyrehelsen må jo prioriteres den også. Men du kan jo be om bedre rutiner på jobb da? Strengere håndheving av munnbind f eks? Anonymkode: eb959...429 Det er forskjell på «arbeidsgivers skyld» og « arbeidsgiverne sitter selv på hjemmekontor og forventer at ansatte jobber som før. Munnbind funker ikke, så det har null effekt. Ikke så lenge man står 5-6 stk stappet sammen på et lite rom Anonymkode: 4653f...4c8 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #4 Skrevet 23. januar 2021 Jaggu. Måtte inn med dyret mitt i en by nord for Oslo, og her måtte man vente i bil, det var plexiglass og påbud om munnbind. De har også lagt ut retningslinjer for hva som skjer dersom dyret blir sykt og man er i karantene eller isolasjon. Kun meg og dyret som var på klinikken da jeg var der, og neste person fikk ikke komme inn før jeg hadde gått ut. Og her er det mindre smitte enn i Oslo. Anonymkode: e2f70...d03 7
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #5 Skrevet 23. januar 2021 Jeg jobber i hotellresepsjon, og der har vi kun maske - ikke glass i resepsjonen. Gjester henger jo nærmest over disken, og fikler OVER ALT på flater/terminal, til tross for oppfordringer om å la være. Daglig leder og sjefer jobber jo selvfølgelig hjemmefra, så de slipper å være her og se det :-) Det er også nedskjæringer/permitteringer, så vi i resepsjonen har frokost selv i tillegg og er servitører i tillegg på middag. Så vi kommer tett på gjestene om vi ønsker det eller ei, til tross for at vi har sagt i fra flere ganger. Men vil foreslå å be dyre eiere holde seg utenfor rommet evt. holde seg utendørs eller i bil om man har mulighet til det frem til de får klarsignal for å komme inn. Jeg var selv på dyreklinikk med katten i november, og spurte selv om jeg kunne være med inn/om hun ønsket jeg skulle holde meg utenfor/om hun ville at jeg skulle hjelpe holde katten o.l. Man må rett og slett være autoritær og tydelig og si fra om at man ikke er komfortabel med at de står så nære/trenger seg på, for mens mange bare driter i avstand og håndhygiene, er det kanskje mange som er usikre på hva som er greit og ikke i forskjellige situasjoner. Anonymkode: ed7fd...a38 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #6 Skrevet 23. januar 2021 Enig så enig.... Anonymkode: c2380...5dd 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #7 Skrevet 23. januar 2021 12 minutter siden, AnonymBruker said: Jaggu. Måtte inn med dyret mitt i en by nord for Oslo, og her måtte man vente i bil, det var plexiglass og påbud om munnbind. De har også lagt ut retningslinjer for hva som skjer dersom dyret blir sykt og man er i karantene eller isolasjon. Kun meg og dyret som var på klinikken da jeg var der, og neste person fikk ikke komme inn før jeg hadde gått ut. Og her er det mindre smitte enn i Oslo. Anonymkode: e2f70...d03 Men veterinæren hadde vel 20 pasienter til på timelista den dagen eller? 20 mennesker hver dag i 5 dager + vakter.... det er 100 nærkontakter på en uke. Så kommer kolleger, så kommer de i bhg, din egen familie Anonymkode: 4653f...4c8
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #8 Skrevet 23. januar 2021 Jeg har måttet inn med en eldre katt to ganger i løpet av pandemien. Ventet i bilen til de ringte meg fra resepsjonen. Spritet og brukte maske. Gikk direkte inn på stort behandlingsrom. Holdt selvfølgelig god avstand til veterinær, selv om det var jeg som tok katt ut og inn av bur. Plexiglass ved resepsjonen, og betaling med vipps. For meg var det viktig å være med i rommet, fikk veldig mye ut av samtalen med veterinær begge ganger. Det er mulig å gjøre dette på en trygg måte. Anonymkode: 0c034...8a9 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #9 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Noen yrker utsettes for mer risiko nå. Sånn er det bare. Butikkansatte, barnehageansatte, lærere, sjåfører og endel helsearbeidere. Du er ikke alene. Viruset er ikke arbeidsgivers skyld, og dyrehelsen må jo prioriteres den også. Men du kan jo be om bedre rutiner på jobb da? Strengere håndheving av munnbind f eks? Anonymkode: eb959...429 Sånne ansatte som "ber" om ting og sier fra er lite populære hos sjefen... Anonymkode: c2380...5dd 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #10 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men veterinæren hadde vel 20 pasienter til på timelista den dagen eller? 20 mennesker hver dag i 5 dager + vakter.... det er 100 nærkontakter på en uke. Så kommer kolleger, så kommer de i bhg, din egen familie Anonymkode: 4653f...4c8 Nærkontakter defineres som under 2 meter mer enn 15 minutter. Hos min veterinær klarer de i alle fall å unngå at eierne blir nærkontakter. Anonymkode: 0c034...8a9 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #11 Skrevet 23. januar 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nærkontakter defineres som under 2 meter mer enn 15 minutter. Hos min veterinær klarer de i alle fall å unngå at eierne blir nærkontakter. Anonymkode: 0c034...8a9 Da har dere vidunderlig tilgang til dpl og assisterende hender. En luksus man ikke har hos oss Anonymkode: 4653f...4c8
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #12 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Da har dere vidunderlig tilgang til dpl og assisterende hender. En luksus man ikke har hos oss Anonymkode: 4653f...4c8 Du må ha stått nærmere en eier enn 2 meter, i mer enn 15 minutter. Jeg forstår ikke hvordan du klarer det en gang, uansett hvor hardt du prøver. Har ikke hatt en annen nærkontakt enn mannen på nesten ett år nå. Selv når vi besøker foreldrene mine, eller jeg er på jobb i åpent kontorlandskap, eller på butikken, er jeg aldri nærmere noen enn 2 meter i mer enn 15 minutter. Anonymkode: 0c034...8a9 1
Knirke Skrevet 23. januar 2021 #13 Skrevet 23. januar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: har ikke arbeidsgivere et ansvar for at vi skal føle oss trygge på jobb? Jeg har ingen glassvegg. Så snart jeg er ute av rommet, tar kunden av munnbindet og sprøyter virus utover hele området. På venterommet damper det svett hund, eiere på rad og rekke, folk som driter i om vi smittes, jeg føler jeg kastes foran bussen her mens andre kan sitte trygt bak en PC skjerm med kaffekoppen i hånda. ( ja, det er sikkert utfordringer m det også, men de blir iallefall ikke syke) hva gjør man? Anonymkode: 4653f...4c8 Hvordan overlever du en vanlig influensa- eller forkjølelsesesong? Burde ikke du heller jobbet et sted uten menneskekontakt? 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #14 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Nærkontakter defineres som under 2 meter mer enn 15 minutter. Hos min veterinær klarer de i alle fall å unngå at eierne blir nærkontakter. Anonymkode: 0c034...8a9 Samme her. Anonymkode: e2f70...d03
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #15 Skrevet 23. januar 2021 40 minutter siden, AnonymBruker said: Du må ha stått nærmere en eier enn 2 meter, i mer enn 15 minutter. Jeg forstår ikke hvordan du klarer det en gang, uansett hvor hardt du prøver. Har ikke hatt en annen nærkontakt enn mannen på nesten ett år nå. Selv når vi besøker foreldrene mine, eller jeg er på jobb i åpent kontorlandskap, eller på butikken, er jeg aldri nærmere noen enn 2 meter i mer enn 15 minutter. Anonymkode: 0c034...8a9 Jobber du på dyreklinikk????? Har du noensinne undersøkt en hund/katt med eiere fra alle samfunnslag. Med hver sone eg e forståelser av og meninger om tiltakene? Trust me, jeg kommer 10 cm unna eiers ansikt når jeg undersøker dyret. De fleste konsultasjonstiden er ikke engang 2 meter lang.... Anonymkode: 4653f...4c8 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #16 Skrevet 23. januar 2021 42 minutter siden, AnonymBruker said: Du må ha stått nærmere en eier enn 2 meter, i mer enn 15 minutter. Jeg forstår ikke hvordan du klarer det en gang, uansett hvor hardt du prøver. Har ikke hatt en annen nærkontakt enn mannen på nesten ett år nå. Selv når vi besøker foreldrene mine, eller jeg er på jobb i åpent kontorlandskap, eller på butikken, er jeg aldri nærmere noen enn 2 meter i mer enn 15 minutter. Anonymkode: 0c034...8a9 Jobber du på dyreklinikk????? Har du noensinne undersøkt en hund/katt med eiere fra alle samfunnslag. Med hver sone eg e forståelser av og meninger om tiltakene? Trust me, jeg kommer 10 cm unna eiers ansikt når jeg undersøker dyret. De fleste konsultasjonstiden er ikke engang 2 meter lang.... Anonymkode: 4653f...4c8
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #17 Skrevet 23. januar 2021 40 minutter siden, Knirke said: Hvordan overlever du en vanlig influensa- eller forkjølelsesesong? Burde ikke du heller jobbet et sted uten menneskekontakt? Det er ikke forkjølelse vi snakker om det er ikke influensa vi snakker om hvorfor er du så spydig? Anonymkode: 4653f...4c8 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #18 Skrevet 23. januar 2021 Du får vel ta det med arbeidsgiver da? Det hjelper lite å klage her. Har vært hos veterinæren en gang, og det var helt nødvendig med behandling til dyret. Kun en person pr dyr. Og personen må ikke føle seg i det minste syk, sto det på hjemmesiden og på døra inn til klinikken. Maske og antibac inne på klinikken. Dyret ble sjekket, lagt inn og behandlet. Veterinæren holdt selv dyret, jeg holdt meg på avstand. Maks personer inne på venterommet. Jeg ventet i bilen til klokkeslettet som ble sagt til meg når dyret kunne hentes nærmet seg. Plexiglass i resepsjonen. Anonymkode: 06800...c3d 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #19 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): og dyreeiere som har hjemmekontor og all verdens tid til å gå til dyrlegen. Ringe, maile, de bruker oss som erstatning for mangel på sosial kontakt, manglende psykologtjenester, you name it. Anonymkode: 4653f...4c8 Ta deg sammen. Det er ingen som drar til veterinær av slike grunner som du lister opp. Anonymkode: 96966...fb7
Pudderosa Skrevet 23. januar 2021 #20 Skrevet 23. januar 2021 Dette må du jo ta med arbeidsgiver? Og hvordan kan du forvente å ha null nærkontakter? Da må du faktisk finne deg et annet yrke. Selv jobber jeg i helsevesenet og får selvfølgelig utrolig mange nærkontakter. Mitt ansvar er å holde avstand der det er mulig og bruke den beskyttelsen jeg trenger. Vi sørger også for at ventearealer er tilrettelagt for å holde avstand, at det er mange spritstasjoner osv. i tillegg blir alle pasienter stilt spørsmål for å utelukke sykdom før de slipper inn. synes du kan foreslå for din leder at de som har time venter ute til de blir hentet inn. Når det kommer til avstand inne, så må du selv tørre og gi beskjed til de besøkende hvis de ikke holder avstand/følger retningslinjene. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå