Gå til innhold

Mutasjoner - storm i et vannglass?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kv1nn3 skrev (2 timer siden):

Burde bruke energien vår på å berge de som skal lede landet videre.

Ja godt poeng. Men de er like mye verdt som oss. De har også stått opp for at vi skal ha det så bra som vi har det. Ja våre barn skal nok lede neste generasjonene videre. Men hvis du ser nådagens barn så er ikke det noe særlig mye de kan klage over. De har det hundre ganger bedre enn hva eldre generasjonen har hatt noen sinne. Dessuten er det og vil det alltid være noen barn som er sårbare uansett hvilke situasjon vi står ovenfor. Hvis etisk sett det går utover de mest sårbare barna noe det gjør så har staten en oppgave fremfor seg for å sørge for at disse barna blir sett. Det er deres oppgave. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Kv1nn3 skrev (5 timer siden):

Det viktigste vi har i samfunnet vårt er tvil til myndigheter! Det er kun sunn fornuft å stille spørsmål til de som bestemmer her til lands. 

Jeg ønsker MYE mer kritiske spørsmål fra pressen. Enn så lenge dilter de etter staten, og det er utrolig usunt for befolkningen.

Barn som bli utsatt for omsorgssvikt betaler når prisen for at Gerd på 90 skal få leve 6 mnd til. Det skulle bare mangle at vi ikke er kritiske.

Jeg tror kanskje ikke vi er det landet som må være mest skeptiske til myndighetene ifh til veldig mange andre land. Så vil si meg uenig i at det viktigste for oss nordmenn, er å være skeptisk til myndighetene. Det ganske mye annet som er viktig, om ikke mer viktig. 

Siden du tillater deg å være så generaliserende, tillater jeg meg de samme, dette er hva jeg personlig har observert: De jeg ser på Facebook med meninger som «å åpne opp landet», «og at det ikke er verdt å redde Gerd», er gjerne Jørgen på 50 år, har jobber på Statoil men er nå trygdet av NAV, har lang historikk med psykisk sykdom og føler et behov for å dele det med alle på Facebook. Det er også «Stine» 40, uten barn, veldig skeptisk til vaksine, deler alt av konspirasjonsteorier. Skriker at hun vil at landet skal åpnes pga hun kjenner mange med psykiske sykdommer. Jeg har begynt å se et mønster i bare ved å gå igjennom Facebook og jeg kan konkludere , (av det jeg har sett) er at dette mennesker med lav utdanning (ikke alle men de fleste). Flere trygdet og uten jobb før korona, null skam ang hva de deler på sosiale medier. 

Så dette er litt hva jeg tenker her inne. Mange er ikke opptatt av kilder, de stoler ikke på noen uansett hva det gjelder. Det betyr ikke at mennesker med mindre utdanning nødvendigvis er mindre intelligente, men at de kanskje ikke er så opptatt av samfunnspolitikk, forskning og kilder da da naturligvis ikke ble lært. 

Og igjen, for å understreke: sier ikke at alle de her inne av slike meninger er mindre intelligente eller lavt utdannet.. men jeg kan gi dere et tips: gå inn på VG på Facebook(finn korona innlegg) gå til kommentarfeltet : les og «lær»

Endret av Becky
  • Liker 6
Skrevet

I Nord Irland dominerer  den Britiske muterte varianten viruset. Før jul var de et av landene med lave smittetall. Etter jul eksploderte smitten. De åpnet opp mer før jul , samtidig som den britiske varianten av viruset skjøt fart. 

Dette er en av konsekvensene 

Some 275 people in Northern Ireland with "red-flag" cancer have had their surgery cancelled in the past week, the Royal College of Surgeons has said.

Its Northern Ireland director Mark Taylor said the health service was in the "worst possible situation".

https://www.bbc.com/news/uk-northern-ireland-55760914

• Liker 6
Skrevet
Krantz95 skrev (6 timer siden):

Er det dokumentert noen steder at disse mutasjonene faktisk er farligere eller mer smittsomme? Ser bare at diverse politikere og forskere sier at de kan være mer smittsomme. De har ikke konkrete bevis for dette.

Ellers ser det ut til at vaksinene ikke blir særlig påvirket av mutasjonene.

Moderna sier at vaksinen deres har 1273 aminosyrer og at mutasjonene har 10 endringer

Vaksinen deres fungerer altså over 99% i forhold til et virus uten mutasjoner.

https://investors.modernatx.com/news-releases/news-release-details/statement-variants-sars-cov-2-virus/

https://www.pfizer.com/news/press-release/press-release-detail/pfizer-and-biontech-puresults-study-showing-covid-19

Storm i vannglass? Definitivt! Vi kunne ha holdt på de etablerte reglene uten å miste hodet helt. KAN være mer smittsom - betyr altså at man noe lettere blir smittet. Med sosial nedstengning har man uansett luket bort mange av virusets spredningsarenaer. Denne tilstramningen fremstår litt spurv vs kanon etter mitt syn. 

• Liker 4
Skrevet
Bente1234 skrev (1 time siden):

hva med de som jobber med kollektivtransport? Er de bort prioritert?

Nei, hvem har sagt det? Poenget var at det naturlig nok er mange som ikke bruker kollektivtransport når de mister jobbene sine fordi de er permitterte eller oppsagte. Da blir det med tiden fint lite marked for kollektivreiser, noe som på sikt betyr at også de som jobber med kollektivtransport mister jobben. Og sånn legges samfunnet ned bit for bit, til det ikke er noe igjen. 

• Liker 5
Skrevet
4 hours ago, NorthernLight said:

Det antas sterkt av mange. Pluss at i og med den britiske varianten er mye mer smittsom så vil mange flere bli smittet og dø av sykdommen hvis den sprer seg i stor skala. Så det er ikke noe storm i vannglass.

«Scientists say signs a new coronavirus variant is more deadly than the earlier version should not be a "game changer" in the UK's response to the pandemic.»

https://www.bbc.com/news/uk-55779171

For example, Sir Patrick said if 1,000 men in their 60s were infected with the old variant, roughly 10 of them would be expected to die - but this rises to about 13 with the new variant.

• Liker 1
Skrevet
Tiuren skrev (Akkurat nå):

For example, Sir Patrick said if 1,000 men in their 60s were infected with the old variant, roughly 10 of them would be expected to die - but this rises to about 13 with the new variant.

Det høres lite ut, men det er faktisk ikke det om man får en stor skala spredning.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er selvsagt ikke "storm i vannglass". OM viruset har mutert slik at det er mye mer smittsomt, så er jo det helt klart noe som vil ha store konsekvenser...  

• Liker 5
Skrevet
Just now, NorthernLight said:

Det høres lite ut, men det er faktisk ikke det om man får en stor skala spredning.

Nei, men det estimatet er svært usikkert. Det sier forskerne og, de har ikke datagrunnlag som forteller entydig at det går helt til helve** om den nye varianten dominerer. 

• Liker 3
Skrevet

Synes det er storm i et vannglass og hysteri. Vi kan ikke drive å stenge ned hver gang et virus eller en mutasjon kommer.

• Liker 5
Skrevet
Krantz95 skrev (29 minutter siden):

Ser ut til at det var storm i et vannglass ja

FHI har ikke klart å finne flere prøver med det muterte viruset 🙂 

https://www.nrk.no/norge/fhi-har-ikkje-funne-nye-prover-med-mutert-virus-1.15343028

Hvordan kan du si det? Det sier svært lite. Du skjønner vel at det er alt for tidlig  å konkludere med hvor vidt og hvor mye denne mutasjonen har spredt seg til flere deler av landet. 

og dette står også i artikkelen

11 nye tilfelle i Nordre Follo

Det muterte viruset er påvist i Nordre Follo, utan at dei har klart å finne opphavet til smitten. På ein pressekonferanse i ettermiddag fortalde ordførar Hanne Opdan at FHI har påvist 11 nye tilfelle av det muterte viruset i kommunen.

– Dette var det vi frykta. Vi har fått påvist elleve nye tilfelle av den britiske virusvarianten sidan i går. Det var det vi engstelege for at ville komme, seier ordførar Hanne Opdan (Ap).

• Liker 6
Skrevet (endret)
Lana01 skrev (8 minutter siden):

Hvordan kan du si det? Det sier svært lite. Du skjønner vel at det er alt for tidlig  å konkludere med hvor vidt og hvor mye denne mutasjonen har spredt seg til flere deler av landet. 

Sitat fra artikkelen:

"Etter det NRK har fått opplyst, har ikkje Folkehelseinstituttet funne nye prøver med det muterte viruset frå England i andre deler av landet enn Nordre Follo."

Dermed er det ganske hysterisk å stenge ned de fleste nabokommuner, stenge butikker osv...

Endret av Krantz95
  • Liker 3
Skrevet
Krantz95 skrev (1 minutt siden):

Sitat fra artikkelen:

"Etter det NRK har fått opplyst, har ikkje Folkehelseinstituttet funne nye prøver med det muterte viruset frå England i andre deler av landet enn Nordre Follo."

så langt..,det er selvsagt alt for tidlig å konkludere med at det ikke har spredd seg videre. For det første må man ta hensyn til inkubasjonstiden , og også analysere mange flere prøver

• Liker 6
Skrevet
Lana01 skrev (2 minutter siden):

så langt..,det er selvsagt alt for tidlig å konkludere med at det ikke har spredd seg videre. For det første må man ta hensyn til inkubasjonstiden , og også analysere mange flere prøver

Hvorfor anta det mest negative med en gang? Jeg velger å anta at dette går bra til tross for krisemaksimeringen de siste to dagene.

De muterte variantene kom jo allerede til norge for over 1 måned siden. Uten at det har gitt utslag på mange flere smittede. Antallet sykehusinnlagte har faktisk gått litt ned siden første kjente tilfelle med den muterte varianten i Norge.

• Liker 3
Skrevet
Krantz95 skrev (14 minutter siden):

Hvorfor anta det mest negative med en gang? Jeg velger å anta at dette går bra til tross for krisemaksimeringen de siste to dagene.

De muterte variantene kom jo allerede til norge for over 1 måned siden. Uten at det har gitt utslag på mange flere smittede. Antallet sykehusinnlagte har faktisk gått litt ned siden første kjente tilfelle med den muterte varianten i Norge.

Man må jo ta høyde for ar dette har spredt seg videre. Hvis ikke er vi fort ille ute. Jeg er glad  for at det settes inn tiltak for å begrense evnt videre spredning. Får dette spredt videre  uten de tiltak som er satt inn, kommer vi fort til å merke det på sykehusene. Håper bare det ikke allerede har spredt seg for mye.  

• Liker 6
Skrevet (endret)
Lana01 skrev (2 minutter siden):

Man må jo ta høyde for ar dette har spredt seg videre. Hvis ikke er vi fort ille ute. Jeg er glad  for at det settes inn tiltak for å begrense evnt videre spredning. Får dette spredt videre  uten de tiltak som er satt inn, kommer vi fort til å merke det på sykehusene. Håper bare det ikke allerede har spredt seg for mye.  

Dette har nok allerede spredd seg utover. Uten at det har gitt utslag på økning i smittede eller innlagte.

Endret av Krantz95
  • Liker 2
Skrevet
SoWhat? skrev (På 23.1.2021 den 10.56):

Det sitter intelligente og kunnskapsrike mennesker og gir oss råd og retningslinjer. Alt de vil er å gjøre befolkningen så trygg som mulig, og tiltakene de gjør er fordi det er det beste de kan gjøre nå.

Jeg er så lei amatører som sitter og lager konspirasjoner ( selv om jeg skjønner mekanismen bak ), men enda mer de som stiller spørsmål som i overskriften her. 

Kan dere ikke bare slutte å være så skeptiske og usikre og forvirret, og stole mer på de som faktisk sitter med den kunnskapen de pr dags dato har?? 

Gud, så lei jeg er. 

SoWhat? skrev (På 23.1.2021 den 10.56):

Det sitter intelligente og kunnskapsrike mennesker og gir oss råd og retningslinjer. Alt de vil er å gjøre befolkningen så trygg som mulig, og tiltakene de gjør er fordi det er det beste de kan gjøre nå.

Jeg er så lei amatører som sitter og lager konspirasjoner ( selv om jeg skjønner mekanismen bak ), men enda mer de som stiller spørsmål som i overskriften her. 

Kan dere ikke bare slutte å være så skeptiske og usikre og forvirret, og stole mer på de som faktisk sitter med den kunnskapen de pr dags dato har?? 

Gud, så lei jeg er. 

Nordmenn er dessverre som bortskjemte småunger som ikke tåler å bli snakket til av en voksen og nekter å gjøre det de blir bedt om. De finner på alt mulig for å skulle ha rett og for å få viljen sin så de selv ikke skal bli straffet eller bli frattat privilegier. 

Sannheten er at vi er så bortskjemte at vi ikke skjønner det selv. 

• Liker 9
Skrevet
Ella1 skrev (Akkurat nå):

Nordmenn er dessverre som bortskjemte småunger som ikke tåler å bli snakket til av en voksen og nekter å gjøre det de blir bedt om. De finner på alt mulig for å skulle ha rett og for å få viljen sin så de selv ikke skal bli straffet eller bli frattat privilegier. 

Sannheten er at vi er så bortskjemte at vi ikke skjønner det selv. 

Det er lett å si for nordmenn som sitter godt i det med store boliger, store boliger og gode jobber som kan gjøres på hjemmekontor. Men for en stor del av ansatte som ikke kan ha hjemmekontor, som ikke har hverken bil eller store boliger og som nå er permitterte eller oppsagte er det en del vanskelige. Det er nok derimot du som er borstkjemt hvis du ikke greier å innse det, for da har du det nok ganske godt selv. 

• Liker 4
Skrevet
On 1/23/2021 at 2:04 PM, NorthernLight said:

Makan til tull å si at mutasjonene er storm i ett vannglass. Med den britiske mutasjonen feks trenger man ikke å få like mye virusmengder i seg for å bli syk, og får man de først i seg så øker virusmengden i kroppen mye raskere enn covid varianten som dominerer i Norge. pluss at de mener at den er mer dødelig.

Den er vel mere smittsom fordi det "angriper" mer øvre luftveier og dermed gir mildere sykdom? Ikke går dypt i lungene osv.Noe av grunnen til at pandemier ikke forblir pandemier for alltid er bla.at det muterer?Og at folk får immunitet.

• Liker 4
  • Opprett ny...