MissLucy Skrevet 23. januar 2021 #41 Skrevet 23. januar 2021 Capt. Obvious skrev (1 time siden): Selvsagt påvirker hvor godt man sitter i det tiltaksvilje. Det er mye lettere å sitte i en god jobb med mulighet for hjemmekontor, i en stor bolig og fin bil i oppkjørselen og sitte og ralle for ennå flere innstramninger. Ikke fullt så lett for en som jobber i en fysisk jobb uten mulighet for hjemmekontor, bor i en liten bolig og ikke har bil, og som nå er permittert eller oppsagt. Det er klart. Men nå er det jo sånn at det er en fordel for alle, også for de som du beskriver, at så mange som mulig har hjemmekontor og ikke bruker kollektivtrafikk.
Collan Skrevet 23. januar 2021 #42 Skrevet 23. januar 2021 2 hours ago, Krantz95 said: Er det dokumentert noen steder at disse mutasjonene faktisk er farligere eller mer smittsomme? Ser bare at diverse politikere og forskere sier at de kan være mer smittsomme. De har ikke konkrete bevis for dette. Ellers ser det ut til at vaksinene ikke blir særlig påvirket av mutasjonene. Moderna sier at vaksinen deres har 1273 aminosyrer og at mutasjonene har 10 endringer Vaksinen deres fungerer altså over 99% i forhold til et virus uten mutasjoner. https://investors.modernatx.com/news-releases/news-release-details/statement-variants-sars-cov-2-virus/ https://www.pfizer.com/news/press-release/press-release-detail/pfizer-and-biontech-puresults-study-showing-covid-19 At mutasjonene, f. eks. den britiske, er mer smittsommer er utvilsomt, det fins det rikelig med empirisk bevis for. Etter det jeg har lest antas det at Pfizers og Modernas vaksiner virker mot den britiske mutasjonen, og hvis den gjør det skal vi bare være glad for det. Gitt store mutasjoner vil det før eller seinere dukke opp en variant som vaksinene vi har nå ikke virker mot. 4
Honey Dew Skrevet 23. januar 2021 #43 Skrevet 23. januar 2021 SoWhat? skrev (2 timer siden): Det sitter intelligente og kunnskapsrike mennesker og gir oss råd og retningslinjer. Alt de vil er å gjøre befolkningen så trygg som mulig, og tiltakene de gjør er fordi det er det beste de kan gjøre nå. Jeg er så lei amatører som sitter og lager konspirasjoner ( selv om jeg skjønner mekanismen bak ), men enda mer de som stiller spørsmål som i overskriften her. Kan dere ikke bare slutte å være så skeptiske og usikre og forvirret, og stole mer på de som faktisk sitter med den kunnskapen de pr dags dato har?? Gud, så lei jeg er. Du er ikke alene. Har fått konspirasjonsteorier i halsen nå. 4
SoWhat? Skrevet 23. januar 2021 #44 Skrevet 23. januar 2021 Honey Dew skrev (1 minutt siden): Du er ikke alene. Har fått konspirasjonsteorier i halsen nå. Jeg er egentlig veldig lite inne på corona-trådene. Det er så mye rart... 4
Sol93 Skrevet 23. januar 2021 #45 Skrevet 23. januar 2021 (endret) Kv1nn3 skrev (2 timer siden): Det viktigste vi har i samfunnet vårt er tvil til myndigheter! Det er kun sunn fornuft å stille spørsmål til de som bestemmer her til lands. Jeg ønsker MYE mer kritiske spørsmål fra pressen. Enn så lenge dilter de etter staten, og det er utrolig usunt for befolkningen. Barn som bli utsatt for omsorgssvikt betaler når prisen for at Gerd på 90 skal få leve 6 mnd til. Det skulle bare mangle at vi ikke er kritiske. Ja men uten denne Gerd ville ikke du hatt det så fredelig i vårt fredelige lille land. De er mennesker like mye som oss. De er mødre fedre søsken besteforeldre og samfunnets borgere som har gitt av sin blod svette og tårer for at vi skal nyte alle godene vi opplever hver eneste dag. Det er ingen krigssone, minefelt eller lyden av uro og bomber på din eller min dør. Vi er alle like mye verdt. De har kjempet for oss. Da skulle det bare mangle at vi gjør det samme for dem. Endret 23. januar 2021 av Sol93
Kv1nn3 Skrevet 23. januar 2021 #46 Skrevet 23. januar 2021 Sol93 skrev (19 minutter siden): Ja men uten denne Gerd ville ikke du hatt det så fredelig i vårt fredelige lille land. De er mennesker like mye som oss. De er mødre fedre søsken besteforeldre og samfunnets borgere som har gitt av sin blod svette og tårer for at vi skal nyte alle godene vi opplever hver eneste dag. Det er ingen krigssone, minefelt eller lyden av uro og bomber på din eller min dør. Vi er alle like mye verdt. De har kjempet for oss. Da skulle det bare mangle at vi gjør det samme for dem. Burde bruke energien vår på å berge de som skal lede landet videre. 2
Krantz95 Skrevet 23. januar 2021 Forfatter #47 Skrevet 23. januar 2021 Kv1nn3 skrev (5 minutter siden): Burde bruke energien vår på å berge de som skal lede landet videre. Nettopp! Barn, unge og de i arbeidsfør alder er fremtiden for landet. Multisyke og sykehjemsbeboere er det ikke. 2
NorthernLight Skrevet 23. januar 2021 #48 Skrevet 23. januar 2021 Makan til tull å si at mutasjonene er storm i ett vannglass. Med den britiske mutasjonen feks trenger man ikke å få like mye virusmengder i seg for å bli syk, og får man de først i seg så øker virusmengden i kroppen mye raskere enn covid varianten som dominerer i Norge. pluss at de mener at den er mer dødelig. 3
Krantz95 Skrevet 23. januar 2021 Forfatter #49 Skrevet 23. januar 2021 NorthernLight skrev (1 minutt siden): Makan til tull å si at mutasjonene er storm i ett vannglass. Med den britiske mutasjonen feks trenger man ikke å få like mye virusmengder i seg for å bli syk, og får man de først i seg så øker virusmengden i kroppen mye raskere enn covid varianten som dominerer i Norge. pluss at de mener at den er mer dødelig. Det er ingen sikre holdepunkter som viser at den britiske varianten er mer dødelig. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/M3PPxK/vaksineforsker-ingen-sikre-holdepunkter-for-at-mutert-virus-er-mer-doedelig 5
NorthernLight Skrevet 23. januar 2021 #50 Skrevet 23. januar 2021 (endret) Krantz95 skrev (6 minutter siden): Det er ingen sikre holdepunkter som viser at den britiske varianten er mer dødelig. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/M3PPxK/vaksineforsker-ingen-sikre-holdepunkter-for-at-mutert-virus-er-mer-doedelig Det antas sterkt av mange. Pluss at i og med den britiske varianten er mye mer smittsom så vil mange flere bli smittet og dø av sykdommen hvis den sprer seg i stor skala. Så det er ikke noe storm i vannglass. «Scientists say signs a new coronavirus variant is more deadly than the earlier version should not be a "game changer" in the UK's response to the pandemic.» https://www.bbc.com/news/uk-55779171 Endret 23. januar 2021 av NorthernLight 6
GrønnNellik68 Skrevet 23. januar 2021 #51 Skrevet 23. januar 2021 NorthernLight skrev (5 minutter siden): Det antas sterkt av mange. Pluss at i og med den britiske varianten er mye mer smittsom så vil mange flere bli smittet og dø av sykdommen hvis den sprer seg i stor skala. Så det er ikke noe storm i vannglass. Det er å ta sorgene på forskudd.. skremsels propaganda .... få bevis først 5
NorthernLight Skrevet 23. januar 2021 #52 Skrevet 23. januar 2021 Bente1234 skrev (Akkurat nå): Det er å ta sorgene på forskudd.. skremsels propaganda .... få bevis først Les linken jeg la inn over akkurat 5
Gjest Kayo Skrevet 23. januar 2021 #53 Skrevet 23. januar 2021 (endret) SoWhat? skrev (44 minutter siden): JDet er så mye rart... At det finnes en skepsis rundt korona er jo helt naturlig når det i utgangspunktet er et virus man ikke vet i nærheten av nok om. Mange av prognosene som har blitt stilt rundt viruset har heller ikke stemt. Myndighetene er fullt klar over dette. Det at man tenker "føre var" støtter jeg 100%. Det at man erkjenner at ekstreme tiltak har en pris burde heller ikke være så vanskelig å forstå. Å dra temaet ned til et svart/hvitt nivå, og kritisere folk for å ha rare meninger.. Hva godt gjøre det? (Ser at det er flere som gjør det) Endret 23. januar 2021 av Kayo
Capt. Obvious Skrevet 23. januar 2021 #54 Skrevet 23. januar 2021 MissLucy skrev (1 time siden): Det er klart. Men nå er det jo sånn at det er en fordel for alle, også for de som du beskriver, at så mange som mulig har hjemmekontor og ikke bruker kollektivtrafikk. Joda, men det hjelper ganske lite når jobbene til gruppen jeg sikter ikke lenger finnes på grunn av permisjoner eller oppsigelser likevel...Da hjelper det liksom ikke så mye at det er mer ledig kapasitet på kollektivtransport for denne gruppen. 2
*luna* Skrevet 23. januar 2021 #55 Skrevet 23. januar 2021 En vitenskapelig rådgiver for regjeringen i Storbritannia «bekrefter at statistikken antyder høyere dødelighet, men understreker at datagrunnlaget foreløpig er tynt.» «Han sier at blant 1.000 60-åringer med den gamle koronavarianten, ventes 10 å dø. Det tallet stiger til 13–14 med den nye varianten,» https://www.tv2.no/nyheter/11911635/ 1
Krantz95 Skrevet 23. januar 2021 Forfatter #56 Skrevet 23. januar 2021 *luna* skrev (2 minutter siden): En vitenskapelig rådgiver for regjeringen i Storbritannia «bekrefter at statistikken antyder høyere dødelighet, men understreker at datagrunnlaget foreløpig er tynt.» «Han sier at blant 1.000 60-åringer med den gamle koronavarianten, ventes 10 å dø. Det tallet stiger til 13–14 med den nye varianten,» https://www.tv2.no/nyheter/11911635/ Det var ikke så ille. Dødsraten for 60-åringer går da fra 1% til ca 1,35%. 4
GrønnNellik68 Skrevet 23. januar 2021 #57 Skrevet 23. januar 2021 Capt. Obvious skrev (1 time siden): Joda, men det hjelper ganske lite når jobbene til gruppen jeg sikter ikke lenger finnes på grunn av permisjoner eller oppsigelser likevel...Da hjelper det liksom ikke så mye at det er mer ledig kapasitet på kollektivtransport for denne gruppen. hva med de som jobber med kollektivtransport? Er de bort prioritert?
GrønnNellik68 Skrevet 23. januar 2021 #58 Skrevet 23. januar 2021 Krantz95 skrev (27 minutter siden): Det var ikke så ille. Dødsraten for 60-åringer går da fra 1% til ca 1,35%. Ergo ...storm i ett vannglass. 4
Becky Skrevet 23. januar 2021 #59 Skrevet 23. januar 2021 Krantz95 skrev (5 timer siden): Er det dokumentert noen steder at disse mutasjonene faktisk er farligere eller mer smittsomme? Ser bare at diverse politikere og forskere sier at de kan være mer smittsomme. De har ikke konkrete bevis for dette. Ellers ser det ut til at vaksinene ikke blir særlig påvirket av mutasjonene. Moderna sier at vaksinen deres har 1273 aminosyrer og at mutasjonene har 10 endringer Vaksinen deres fungerer altså over 99% i forhold til et virus uten mutasjoner. https://investors.modernatx.com/news-releases/news-release-details/statement-variants-sars-cov-2-virus/ https://www.pfizer.com/news/press-release/press-release-detail/pfizer-and-biontech-puresults-study-showing-covid-19 De kildene jeg har lest direkte fra de berørte landene sier at nettopp den engelske mutasjonen er mer smittsom. Dette har de også fått bevis på ifh til innleggelser. Samme gjelder den afrikanske mutasjonen. Jeg har oppfatning av det motsatte , at de norske mediene skriver «kan være mer smitttsom» eller «ingen bevis på at denne mutasjonen er noe mer farlig».. minner meg litt om når korona kom til Norge for fult i Februar, Mars og overskriftene ufarliggjorde korona. 4
GrønnNellik68 Skrevet 23. januar 2021 #60 Skrevet 23. januar 2021 Becky skrev (1 minutt siden): De kildene jeg har lest direkte fra de berørte landene sier at nettopp den engelske mutasjonen er mer smittsom. Dette har de også fått bevis på ifh til innleggelser. Samme gjelder den afrikanske mutasjonen. Jeg har oppfatning av det motsatte , at de norske mediene skriver «kan være mer smitttsom» eller «ingen bevis på at denne mutasjonen er noe mer farlig».. minner meg litt om når korona kom til Norge for fult i Februar, Mars og overskriftene ufarliggjorde korona. Syns fortsatt den er ganske ufarlig i forhold til mange andre sykdommer og ihvertfall det å kjøre bil for å nevne noen eksempler. 3
Fremhevede innlegg