AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #1 Skrevet 23. januar 2021 Hva om du som arbeidstaker ønsker å ha hjemmekontor fordi det er fullt mulig, men sjefen sier at du må komme på jobb. Hva gjør man da? Anonymkode: 58bdb...2b1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #2 Skrevet 23. januar 2021 Viser til de nye reglene, og argumenterer for hvorfor det er fullt gjennomførbart med hjemmekontor Anonymkode: c51ac...363 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #3 Skrevet 23. januar 2021 Ja, det er sjefen som bestemmer det. Men sjefen må jo følge påbudet hvis det er mulig. Anonymkode: feca8...9f2 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #4 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Viser til de nye reglene, og argumenterer for hvorfor det er fullt gjennomførbart med hjemmekontor Anonymkode: c51ac...363 Og hvis sjefen sier fortsatt nei? Anonymkode: 58bdb...2b1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #5 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja, det er sjefen som bestemmer det. Men sjefen må jo følge påbudet hvis det er mulig. Anonymkode: feca8...9f2 Ordet «mulig» irriterer meg. Det er kanskje «mulig» for noen, men umulig for andre. Reglene bør være mer tydelige. Anonymkode: 58bdb...2b1 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #6 Skrevet 23. januar 2021 Her bestemmer leder. Anonymkode: c60f5...58e 1
badevakta Skrevet 23. januar 2021 #7 Skrevet 23. januar 2021 Arbeidsgiver må skriftlig argumentere for hvorfor det ikke er mulig. Dersom du mener det er mulig, så lurer jeg på hva argumentene er. 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #8 Skrevet 23. januar 2021 badevakta skrev (1 minutt siden): Arbeidsgiver må skriftlig argumentere for hvorfor det ikke er mulig. Dersom du mener det er mulig, så lurer jeg på hva argumentene er. Ville du bedt din sjef om «skriftlig argumentere»? Tror at hvis jeg sier noe sånt, får jeg sparken med en gang Anonymkode: 58bdb...2b1 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #9 Skrevet 23. januar 2021 Hos oss er det en beredskapsgruppe med innleid spesialist som vurderer hvordan kontoret driftes. Ingen har måttet inn siden mars. Men har du særskilt vanskelige oppgaver, ryggplager, psykiske plager, så kan du søke om å bruke kontoret. Dette dokumenteres, slik at vurderingene kan legges frem dersom arbeidsmiljøtilsynet etterprøver at vi følger tiltakene. I tillegg er flere plasser og områder sperret, det er ansatt ekstra vaskepersonale, de har leid ekstra parkeringsplasser slik at alle kan bruke privatbil, og det er rikelig med desinfiseringsmidler overalt. Det er også kjøpt inn pappkopper til kaffemaskinene, og alt servise er fjernet, og oppvaskmaskinene er stengt. Så personlig har jeg hatt en fin kombinasjon mellom det å bruke kontoret, og være hjemme, i hele perioden. Og alltid følt meg veldig godt ivaretatt av arbeidsgiver. Anonymkode: 7cc3e...160 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #10 Skrevet 23. januar 2021 Jeg ville kontaktet kommuneoverlegen og bedt dem be arbeidsgiver om begrunnelse. Anonymkode: 90847...0b6
badevakta Skrevet 23. januar 2021 #11 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ville du bedt din sjef om «skriftlig argumentere»? Tror at hvis jeg sier noe sånt, får jeg sparken med en gang Anonymkode: 58bdb...2b1 Ja det kunne jeg bedt om ved å ta dialogen på mail. Får man sparken av noe sånt så har arbeidsgiver helt klart en dårlig sak. 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #12 Skrevet 23. januar 2021 badevakta skrev (Akkurat nå): Ja det kunne jeg bedt om ved å ta dialogen på mail. Får man sparken av noe sånt så har arbeidsgiver helt klart en dårlig sak. Da finner hun på noen «grunn» til å gi deg sparken etter hvert, ikke med en gang. Blir umulig å bevise. Anonymkode: 58bdb...2b1 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #13 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hva om du som arbeidstaker ønsker å ha hjemmekontor fordi det er fullt mulig, men sjefen sier at du må komme på jobb. Hva gjør man da? Anonymkode: 58bdb...2b1 Da ringer du din fagforening, Ts. og så går du hjem på ditt hjemmekontor og så bruker du mesteparten av arbeidsdagen på å søke ny jobb. Anonymkode: 8b5cf...b00 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #14 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ordet «mulig» irriterer meg. Det er kanskje «mulig» for noen, men umulig for andre. Reglene bør være mer tydelige. Anonymkode: 58bdb...2b1 Det er jo ganske rett frem. Dersom arbeidsoppgavene kan gjøres hjemmefra og det ikke skader driften, så er hjemmekontor mulig. Dersom man må være på jobb for å holde drift gående er ikke hjemmekontor mulig og man må møte opp på jobb. Dersom noen arbeidsoppgaver kan gjøres hjemmefra, så kan man ha delvis hjemmekontor. Man trenger ikke å gjøre det vanskeligere enn det er. Men tilpasning kreves som regel, ja. Anonymkode: feca8...9f2 2
badevakta Skrevet 23. januar 2021 #15 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da finner hun på noen «grunn» til å gi deg sparken etter hvert, ikke med en gang. Blir umulig å bevise. Anonymkode: 58bdb...2b1 Med den holdningen er det kanskje like greit å vurdere alternativ. Høres ikke ut som en leder jeg ville hatt i lengden.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #16 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da ringer du din fagforening, Ts. og så går du hjem på ditt hjemmekontor og så bruker du mesteparten av arbeidsdagen på å søke ny jobb. Anonymkode: 8b5cf...b00 Godt svar! Men denne saken avhenger jo av arbeidsgiverens begrunnelse for at hjemmekontor ikke er mulig. Anonymkode: d7554...139 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #17 Skrevet 23. januar 2021 Hvorfor ønsker du hjemmekontor? Helt ærlig? Personlig ønsker jeg meg hjemmekontor for å få litt slakkere dager. Jeg har mye dødtid på jobb, og den kunne jeg brukt til noe mer fornuftig hjemme. Men fornuften sier at hjemmekontor er tull. Ikke reiser jeg kollektivt, ikke deler jeg kontor, avstand er lett å holde osv. Anonymkode: 2d0b7...af3 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #18 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Og hvis sjefen sier fortsatt nei? Anonymkode: 58bdb...2b1 Da kan du rapportere dem til arbeidstilsynet. Og alle dere som er redd for å få sparken ved å påpeke reglene, så lenge dere er fast ansatt skal man ha saklig grunn til å si dere opp, og dette er kjempestrengt i Norge, og er du medlem i fagforeninga har du gratisk juridisk hjelp. Jeg har lagd mye bråk på jobben det siste året, og ingen har en gang nevt oppsigelse, fordi de vet at de ikke blir kvitt folk på den måten. Anonymkode: 00009...653 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #19 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da ringer du din fagforening, Ts. og så går du hjem på ditt hjemmekontor og så bruker du mesteparten av arbeidsdagen på å søke ny jobb. Anonymkode: 8b5cf...b00 Jeg er ikke organisert.... Anonymkode: 58bdb...2b1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #20 Skrevet 23. januar 2021 badevakta skrev (1 time siden): Med den holdningen er det kanskje like greit å vurdere alternativ. Høres ikke ut som en leder jeg ville hatt i lengden. Enig. Anonymkode: 58bdb...2b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå