AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #1 Skrevet 23. januar 2021 Jeg jobber til vanlig med kundesupport og sitter i et åpent kontorlandskap. Når samfunnet vender tilbake til «normalen», og alle er vaksinerte, er planen at alle skal tilbake på kontoret. Dette er forsåvidt greit, men jeg merker at jeg jobber mye mer effektivt på hjemmekontor. Jeg konsentrerer meg mye bedre og får løst oppgavene mine godt. En annen av mine kollegaer som også er på hjemmekontor er helt enig. Samtidig er sjefen svært opptatt av det sosiale , og jeg føler jeg ikke kan si rett ut at jeg elsker hjemmekontor og ikke savner kontoret noe særlig. Har moderert meg ved å si det gir meg en større ro i hverdagen , særlig mtp barn som skal hentes i barnehagen, stressende ettermiddager og at jeg nå kan stå opp kl.06 istedenfor 05, og slipper reising med kollektivtrafikk. Hvordan tror dere andre at hjemmekontor-situasjonen blir når koronaperioden er under kontroll? Jeg hadde elsket å ha 2-3 faste dager i uken med hjemmekontor. Noen som hat fått signaler om at dette kan bli mulig for dere? Hvordan legge frem et slikt ønske uten at det fremstår som asosisalt og sært? Anonymkode: 3e222...de8 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #2 Skrevet 23. januar 2021 Kan dere prøve å inngå et kompromiss hvis han setter seg på bakbeina? Noen dager på kontoret, noen dager hjemme? Anonymkode: 0aafc...c2f 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #3 Skrevet 23. januar 2021 Vi har fått tydelig beskjed om at det blir mulig. Kontorlokalene skal bygges om til mer møteplasser, og free seating på arbeidsplassene, og vi vil kunne dukke opp i en hvilken som helst avdeling i hele Norge og få en kontorplass, for eksempel når man er på hytta. Blir bra tror jeg. Kommer nok til å dra på kontoret, men mye mindre enn før. Anonymkode: b663b...8a1 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #4 Skrevet 23. januar 2021 Håper det blir mulig. Grusomt å måtte stå opp 05.30 og kun se barnet i morgenstresset og ha null tid til lek og hygge etter jobb. Anonymkode: 4015a...6f6 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #5 Skrevet 23. januar 2021 Har jobbet fast på hjemmekontor i 5 år, kunne aldri tenkt meg å jobbe på kontoret igjen. Vi kan ikke velge om vi vil jobbe litt på kontor og litt hjemmefra, men fast hjemme eller fast på kontoret. Har med utstyr og plass å gjøre. Har fullt utstyrt hjemmekontor, med hev/senk pult, kontorstol etc. Får dekket internett + litt ekstra pga strøm Anonymkode: 6c8a4...559 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #6 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har jobbet fast på hjemmekontor i 5 år, kunne aldri tenkt meg å jobbe på kontoret igjen. Vi kan ikke velge om vi vil jobbe litt på kontor og litt hjemmefra, men fast hjemme eller fast på kontoret. Har med utstyr og plass å gjøre. Har fullt utstyrt hjemmekontor, med hev/senk pult, kontorstol etc. Får dekket internett + litt ekstra pga strøm Anonymkode: 6c8a4...559 Hvilken bedrift jobber du for, om jeg kan spørre? Anonymkode: 3e222...de8
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #7 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har fått tydelig beskjed om at det blir mulig. Kontorlokalene skal bygges om til mer møteplasser, og free seating på arbeidsplassene, og vi vil kunne dukke opp i en hvilken som helst avdeling i hele Norge og få en kontorplass, for eksempel når man er på hytta. Blir bra tror jeg. Kommer nok til å dra på kontoret, men mye mindre enn før. Anonymkode: b663b...8a1 Telenor? Anonymkode: 3e222...de8
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #8 Skrevet 23. januar 2021 Tenker å ha et par dager hjemmekontor i uken innimellom, arbeidsgiver er positiv til fleksibilitet og hjemmekontor. Men det er også kjekt å være på kontoret da det er hyggelig å prate fag med kollegaer også. Jobber som rådgiver i kommune. Anonymkode: ec051...dfc 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #9 Skrevet 23. januar 2021 Vårt firma hadde årets beste resultat noensinne i 2020. Hjemmekontor har fungert knirkefritt og halvparten av firmaet elsker det. Den andre halvparten ønsker å være på kontoret. MEN, daglig leder insisterer på at så snart det er mulig må alle tilbake på kontoret på grunn av det sosiale. Selv synes jeg dette er helt feil innstilling i 2020. Som et minimum burde folk kunne få jobbe i hvert fall 4/5 dager i uken hjemme. For min del har jeg kontraktsfestet hjemmekontor og om det skulle bli noen endringer/innsigelser der så kommer jeg nok til å slutte. Jeg har alternativer. Jobben min er rimelig kjedelig og selv om jeg savner det sosiale innimellom, så er hjemmekontor den eneste måten jeg kan overleve en slik jobb. Anonymkode: 6a180...dba 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #10 Skrevet 23. januar 2021 Bli ufør 😂 Anonymkode: 4d07a...2f4 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #11 Skrevet 23. januar 2021 Jeg jobber også i kommunen, men opplever at signalene fra "oven" er at alt skal tilbake til normalen ( dvs ikke hjemmekontor) når pandemien er under kontroll. Har vært utrolig mye frem og tilbake til nå, med mye kontrabeskjeder. Etter sommerferien ifjor skulle alle være på kontoret, men siden høstferien har det vært så mye frem og tilbake, at jeg holdt på å bli gal. Jeg håper vi kan få to dager hjemmekontor i uken. Skrivedagene er mye mer effektive hjemmefra. Anonymkode: 032af...c69
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #12 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vårt firma hadde årets beste resultat noensinne i 2020. Hjemmekontor har fungert knirkefritt og halvparten av firmaet elsker det. Den andre halvparten ønsker å være på kontoret. MEN, daglig leder insisterer på at så snart det er mulig må alle tilbake på kontoret på grunn av det sosiale. Selv synes jeg dette er helt feil innstilling i 2020. Som et minimum burde folk kunne få jobbe i hvert fall 4/5 dager i uken hjemme. For min del har jeg kontraktsfestet hjemmekontor og om det skulle bli noen endringer/innsigelser der så kommer jeg nok til å slutte. Jeg har alternativer. Jobben min er rimelig kjedelig og selv om jeg savner det sosiale innimellom, så er hjemmekontor den eneste måten jeg kan overleve en slik jobb. Anonymkode: 6a180...dba Hvordan fikk du det kontraktsfestet? Ved ansettelse? Hvordan tok du det isåfall opp? Anonymkode: 032af...c69
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #13 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Tenker å ha et par dager hjemmekontor i uken innimellom, arbeidsgiver er positiv til fleksibilitet og hjemmekontor. Men det er også kjekt å være på kontoret da det er hyggelig å prate fag med kollegaer også. Jobber som rådgiver i kommune. Anonymkode: ec051...dfc Hvilken kommune? Og hvilken sektor? Anonymkode: 032af...c69
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #14 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hvordan fikk du det kontraktsfestet? Ved ansettelse? Hvordan tok du det isåfall opp? Anonymkode: 032af...c69 Jeg gjorde noe annet enn periode, men bedriften ønsket meg tilbake og da står man litt mer fritt til å diktere sine betingelser. Har vel litt med corona å gjøre og at andre i firmaet har tilsvarende ordninger som har fungert fint. Om jeg kan gi et generelt tips til det som blir spurt om i tråden så må det jo være å gjøre en ekstra god jobb denne perioden og virkelig vise at du leverer varene. Så kan man kanskje legge opp til forhandling når ting returnerer til normalen. Si at hjemmekontor har vært såpass mye bedre for deg at du dessverre vil komme til å vurderere andre jobber hvor dette er mulig om du ikke får det innvilget på nåværende arbeidsplass. Anonymkode: 6a180...dba 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #15 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Om jeg kan gi et generelt tips til det som blir spurt om i tråden så må det jo være å gjøre en ekstra god jobb denne perioden og virkelig vise at du leverer varene. Så kan man kanskje legge opp til forhandling når ting returnerer til normalen. Si at hjemmekontor har vært såpass mye bedre for deg at du dessverre vil komme til å vurderere andre jobber hvor dette er mulig om du ikke får det innvilget på nåværende arbeidsplass. Anonymkode: 6a180...dba Dette å si hvordan man har levert og hatt det på hjemmekontor tror jeg blir viktig om man vil ha hjemmekontor, delt løsning eller bare vanlig kontor etter pandemien. Jeg har troa på at gode arbeidsgivere vil tilrettelegge for alle de tre gruppene. Godt tips Ab...dba! Anonymkode: d0c95...fe7
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #16 Skrevet 23. januar 2021 Jeg jobber litt ekstra (ubetalt) utenom arbeidstid for å vise hvor effektiv jeg er på hjemmekontor. Vet ikke om det er å bæsje på leggen i det lange løp. Er i det minste mindre tid enn jeg brukte på pendling. Anonymkode: 6b496...0ae
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #17 Skrevet 23. januar 2021 Der jeg jobber, og i min bransje generelt, virker det som om det går mot en mer fleksibel arbeidshverdag. Tidligere var det noen få som hadde avtale om hjemmekontor en dag i uken, men alle vi andre var alltid på kontoret. Nå er sjefen positivt overrasket over hvor bra det har gått med hjemmekontor. Han ønsker at vi skal møtes fysisk innimellom, men jeg tror vi vil få lov til å ha en kombinasjon av hjemme- og "borte"kontor. Og tror det kommer til å bli helt naturlig at man holder seg hjemme ved selv den minste forkjølelse. Det jeg ikke vet hvordan min arbeidsplass kommer til å løse, er det rent praktiske: På en måte er det jo fokus på større plass og mye vasking, som gjør at jeg ikke tror vi kommer til å gå over til åpent landskap eller ikke ha faste plasser; på den andre siden trenger vi jo mindre plass hvis vi ikke skal være der hver dag - men hva om plutselig alle kommer? (For øyeblikket deler vi stort sett kontor med en annen person.) Blir interessant å se! Anonymkode: ce82b...184
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #18 Skrevet 24. januar 2021 Er hjemmekontor noe man kan ta med i lønnsforhandlinger? Skal ha særskilt lønnsforhandling straks. Hvordan legger jeg det isåfall frem? Anonymkode: 032af...c69
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #19 Skrevet 24. januar 2021 Hos oss hadde de en undersøkelse og 89% ønsket 50% hjemmekontor eller mer. Derfor blir det innført fast etterhvert. Vil tro at dette blir et tema på jobbintervju ol senere slik at det blir mer og mer vanlig. Anonymkode: 5a4a0...83a 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #20 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hos oss hadde de en undersøkelse og 89% ønsket 50% hjemmekontor eller mer. Derfor blir det innført fast etterhvert. Vil tro at dette blir et tema på jobbintervju ol senere slik at det blir mer og mer vanlig. Anonymkode: 5a4a0...83a Vi har også hatt en slik undersøkelse nå nylig. Men selv om flertallet sa de trivdes godt på hjemmekontor, var det lett å lese mellom linjene i kunngjøringen at øverste sjefen vår hadde mest fokus på de som hadde svart at de sliter. De måtte bli hørt og de måtte det tas hensyn til..,, Hva med oss andre da tenker jeg? Skal vi som gjør en god jobb hjemme og får en mye enklere hverdag av det bli tvunget tilbake på kontorplassen fordi en og annen får psykiske problemer av sitt hjemmekontor? Som sagt jobber jeg til vanlig i et åpent landskap. Vi har ingen kjøreregler for at man f.eks skal være stille dersom kollegaen ved siden av får en tlf. Det er kakling, høylytt latter og mas store deler av dagen og det sliter stort på konsentrasjon og effektivitet. Meg og to andre kollegaer tok dette opp på våre medarbeidersamtaler med sjefen, men han mente denne typen smalltalk var viktig for det sosiale og ville ikke innføre noen spilleregler på det. Han la også til at vi var jo litt rolige typer, så kanskje vi måtte omstille oss litt.... Anonymkode: 3e222...de8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå