AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #1 Skrevet 23. januar 2021 Ser at verftene i området mener de har fått altfor lite støtte i forhold til arbeidskarantene, men så har de også permittert alle jeg kjenner som jobber der. Hvis koronapakkene skal handle om å få inn østeuropeere på billigst mulig vis, ser jeg rett og slett ikke nytteverdien. Vi har mange bedrifter, som har hatt lokal forankring gjennom generasjoner. På 90- tallet begynte utviklingen med at det ble vanskeligere for lokale ungdommer å få jobb. Nå har de hele brakker med utenlandsk arbeidskraft. Klarer bare ikke å forstå det Anonymkode: a8017...92d 2
Nicathv Skrevet 23. januar 2021 #2 Skrevet 23. januar 2021 Sånn går det når regjeringa består av partier som er bestekompiser med bedriftseiere og nekter å sette betingelser ved pengene bedriftene får gratis fra skattebetalerne. 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #3 Skrevet 23. januar 2021 Nicathv skrev (2 minutter siden): Sånn går det når regjeringa består av partier som er bestekompiser med bedriftseiere og nekter å sette betingelser ved pengene bedriftene får gratis fra skattebetalerne. Sånn går det med en nasjon av kravstore arbeidsdtakere, som ofte tenker mer på hva de har krav på, enn hva de kan bidra med. Det ser vi f. eks. særlig nå i koronaperioden. Når bedriftene kan få tak i andre folk som er villig til å jobbe litt hardere uten å kreve så mye, så skjønner man jo at de heller velger det. Anonymkode: bf436...8d7
Gjest theTitanic Skrevet 23. januar 2021 #4 Skrevet 23. januar 2021 Det burde bli en egen kontrollgruppe i arbeidstilsynet som bare jobber med dette. Kontroller og veldig store bøter evnt nedleggelse av bedrifter som utnytter denne situasjonen. Å utnytte nødsituasjoner burde ha samme strafferamme som hvitvasking av penger.
Gjest theTitanic Skrevet 23. januar 2021 #5 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sånn går det med en nasjon av kravstore arbeidsdtakere, som ofte tenker mer på hva de har krav på, enn hva de kan bidra med. Det ser vi f. eks. særlig nå i koronaperioden. Når bedriftene kan få tak i andre folk som er villig til å jobbe litt hardere uten å kreve så mye, så skjønner man jo at de heller velger det. Anonymkode: bf436...8d7 Uten å kreve så mye? Har du sett hvordan enkelte bedrifter behandler østeuropeere?
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #6 Skrevet 23. januar 2021 Jeg synes det er flott! Det gjør at folk forhåpentligvis reagerer etter hvert. Leit at vi har en falsk form for sosialisme med sosialstønad gjennom NAV. Sultne og arbeidsløse folk gjør opprør. Mette folk derimot lar seg underkue. Anonymkode: f8b3c...4cd
Hengebuksvinet Skrevet 23. januar 2021 #7 Skrevet 23. januar 2021 Jeg synes det er galskap. Har en i familien som mistet jobben som skipsrørlegger. Dyktig fyr. Men han ble permittert nå.
Capt. Obvious Skrevet 23. januar 2021 #8 Skrevet 23. januar 2021 theTitanic skrev (59 minutter siden): Uten å kreve så mye? Har du sett hvordan enkelte bedrifter behandler østeuropeere? Det finnes sorte får som ellers i samfunnet også blant arbeidsgivere, men mitt inntrykk er at de fleste Øst-Europeere har det helt ok. Nær sagt alle jeg har snakket med er fornøyde med å jobbe i Norge, forholdene og lønn, og de fleste arbeidsgivere setter pris på at det ytes litt og ikke bare kreves. Norske arbeidstakere har i stor grad murt seg selv inne med kravmentaliteten.
Capt. Obvious Skrevet 23. januar 2021 #9 Skrevet 23. januar 2021 (endret) Capt. Obvious skrev (Akkurat nå): Det finnes sorte får som ellers i samfunnet også blant arbeidsgivere, men mitt inntrykk er at de fleste Øst-Europeere har det helt ok. Nær sagt alle jeg har snakket med er fornøyde med å jobbe i Norge, forholdene og lønn, og de fleste arbeidsgivere setter pris på at det ytes litt og ikke bare kreves. Norske arbeidstakere har i stor grad murt seg selv inne med kravmentaliteten. Endret 23. januar 2021 av Capt. Obvious
Gjest theTitanic Skrevet 23. januar 2021 #10 Skrevet 23. januar 2021 Capt. Obvious skrev (3 minutter siden): Det finnes sorte får som ellers i samfunnet også blant arbeidsgivere, men mitt inntrykk er at de fleste Øst-Europeere har det helt ok. Nær sagt alle jeg har snakket med er fornøyde med å jobbe i Norge, forholdene og lønn, og de fleste arbeidsgivere setter pris på at det ytes litt og ikke bare kreves. Norske arbeidstakere har i stor grad murt seg selv inne med kravmentaliteten. Ok. Da får polakkene overta hele Norge da, så kan vi være en sånn underart som lever som fredlause på skauen. Eller hva tenker du er løsningen?
Anbefalte innlegg