Gå til innhold

Er stefaren min narsissist? Ødelegger mamma økonomisk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hos oss har det aldri vært rom for å reagere pga stefaren min. Han tåler ikke kritikk eller at andre reagerer. Han skal være midtpunktet og ha den fulle oppmerksomhet hele tiden. Han har alltid sytet og klaget mye, og er sykelig sjalu. Han kan også virke veldig uempatisk. 

Jeg er 39 år og var hjemme i jula. Vi så på tv og stefaren min klager på alt, og syter veldig. Virker veldig irritert på reportere og kommenterer vekten til en tykk dame. Er så lei av å høre på så jeg sier : er du sjalu, eller? Og han blir fly forbanna og kjefter på meg, og jeg sier igjen : du er sjalu, du! Og han blir rasende og banker hardt i bordet. Og jeg bare, tåler du ikke å høre sannheten? Og han raser opp og flyr på meg og slår meg i ansiktet så blør neseblod.

Mamma bare sitter der og reagerer ikke. Så setter stefaren min seg ned og sier ikke noe. Han er så fornærma. Mamma er underdanig og jeg sliter psykisk pga han. Han drikker jevnlig. 

Er han narsissist? For han har mye gjeld, dårlig økonomi, snylter på mamma og bryter ned meg og mamma. Han holder på å dra mamma med seg i økonomisk ruin. Alle andre syns han er en hyggelig og snill og hjelpsom mann. Han er flink å fremstille seg selv som bedre enn han er og skryter veldig og kan fint tråkke på andre og å fremstille andre dårlig for å hevde seg selv. 

Om det er noen som er sterkere enn han er han snill som er lam og tør ikke annet. 

Anonymkode: f62bd...977

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må hjelpe moren din ut av det forholdet. Nå.

• Liker 18
Skrevet
Vinterjenta skrev (Akkurat nå):

Jeg prøver, har prøvd i over 20 år, men hun blir... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hos oss har det aldri vært rom for å reagere pga stefaren min. Han tåler ikke kritikk eller at andre reagerer. Han skal være midtpunktet og ha den fulle oppmerksomhet hele tiden. Han har alltid sytet og klaget mye, og er sykelig sjalu. Han kan også virke veldig uempatisk. 

Jeg er 39 år og var hjemme i jula. Vi så på tv og stefaren min klager på alt, og syter veldig. Virker veldig irritert på reportere og kommenterer vekten til en tykk dame. Er så lei av å høre på så jeg sier : er du sjalu, eller? Og han blir fly forbanna og kjefter på meg, og jeg sier igjen : du er sjalu, du! Og han blir rasende og banker hardt i bordet. Og jeg bare, tåler du ikke å høre sannheten? Og han raser opp og flyr på meg og slår meg i ansiktet så blør neseblod.

Mamma bare sitter der og reagerer ikke. Så setter stefaren min seg ned og sier ikke noe. Han er så fornærma. Mamma er underdanig og jeg sliter psykisk pga han. Han drikker jevnlig. 

Er han narsissist? For han har mye gjeld, dårlig økonomi, snylter på mamma og bryter ned meg og mamma. Han holder på å dra mamma med seg i økonomisk ruin. Alle andre syns han er en hyggelig og snill og hjelpsom mann. Han er flink å fremstille seg selv som bedre enn han er og skryter veldig og kan fint tråkke på andre og å fremstille andre dårlig for å hevde seg selv. 

Om det er noen som er sterkere enn han er han snill som er lam og tør ikke annet. 

Hadde jeg hatt en stefar som slo meg til blods hadde jeg anmeldt.

Kanskje det tilogmed kan få din mor til å åpne øynene sine

Anonymkode: c5d83...c32

• Liker 23
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde jeg hatt en stefar som slo meg til blods hadde jeg anmeldt.

Kanskje det tilogmed kan få din mor til å åpne øynene sine

Anonymkode: c5d83...c32

Tror ikke det. Dette var første gang jeg turte å gjøre opprør med han. 

Skrevet

Mamma vil ikke se og forsvarer han. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Mamma vil ikke se og forsvarer han. 

Utifra det du beskriver, vil jeg tro hun er både redd han og psykisk nedbrutt. Hun tør ikke stå opp for hverken seg eller andre fordi hun er redd følgene. Det var tøft gjort av deg å vise motstand, jeg synes det er helt innafor å politianmelde han for vold. 

Anonymkode: 11a6c...ec6

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg prøver, har prøvd i over 20 år, men hun blir... 

Har du spurt hvorfor? 

Anonymkode: 7b945...934

Skrevet

En anmeldelse fra deg kan være første skritt for å komme seg bort for din mor også.

Anonymkode: 8f152...6ac

• Liker 5
Skrevet

Første steg er å anmelde han. I anmeldelsen gjør du det klart at du anser sannsynligheten for at han driver psykisk og/eller fysisk vold mot din mor som skyhøy.

Steg to er å ringe din mor og si at nå mister hun deg. Du kutter kontakten med henne dersom hun ikke dumper han og peller seg på krisesenter OG legger sge langflat g ber om tilgivelse for at hun valgte å utsette deg og eventuelle andre barn for han her. Så legger du på, og kutter kontakten med henne. Ikke ta telefoner, ikke svar på meldinger. La tiden gå. 

En hard linje er det absolutt beste med de fleste, også folk som velger å forbli i dårlige forhold. Å stakkarsliggjøre noen gjør dem nemlig stakkarslige i handlinger, mens å si «dette er ditt ansvar» legger ansvaret der det hører hjemme og maner til handling. 

Dersom din mor ikke går så mister du henne, ja. Men det er i så fall det beste som kan skje. Og kanskje går hun fra han. Det vil bli vesentlig mer arbeid for din del, fordi hun vil finne seg en ny mann av samma ulla og du vil måtte være streng med henne og grensesette nådeløst livet ut.

Anonymkode: 0e286...e19

• Liker 3
Skrevet

Anmeld han! Kanskje snakk med fastlegen hennes? Jeg vet ikke hvordan man går frem på vegne av andre. Men ikke bruk ordet narcissist! Da tror de bare at du vil sverte han. Beskriv hva han gjør.  Det er nok. Hun vil trenge terapi. Man kan ikke gå igjennom slikt uten å få C-PTSD.

Anonymkode: 12927...b00

• Liker 2
Skrevet
Vinterjenta skrev (7 timer siden):

Hvordan?

Anonymkode: 0f625...246

Skrevet

Det du skulle gjort var å ringe politiet og fortalt at du ble angrepet. Politiet ville ha snakket med moren din på et eget rom for å høre hvordan ting er der hjemme. 

Det kunne vært første skritt til å få henne bort fra han. Du bør uansett anmelde han for vold. Ikke tenk på om hvilke diagnose han har. Det fins ikke viktig her. Det viktige er å prøve å redde moren din. 

• Liker 1
Skrevet

Anmeld ham, det er ikke for sent, og det kan bidra til å hjelpe moren din bort fra ham.

Skrevet

Husk at hvis han slo deg, så har han nok slått moren din mange ganger.

• Liker 3
Skrevet

Narsissist, umulig å si. Grandios og lett krenkbar er bare trekk av dette. Hans øvrige ustabile atferd kan skyldes så mangt annet og. For å svare på spørsmålet

Anonymkode: 71916...006

Skrevet

Du kan dessverre ikke hjelpe moren din hvis hun nekter å ta imot hjelp. Men du kan passe på at du selv ikke blir dratt med i dragsuget og får ødelagt livet. 

Og som svar på spørsmålet ditt - mannen er skvett gal når han er fornærmet og ikke opplever skyldfølelse etter å ha slått deg!! 

Skrevet

Bekymringsmelding til fastlegen til mora di er en god start. Anmeldelse ikke et bra sted å starte, men kanskje det kan være aktuelt på et litt senere tidspunkt. 

Forvent at mora di forsvarer ham hvis du konfronterer henne og forsøker å få henne ut selv. Fastlegen har taushetsplikt og trenger ikke oppgi at det er ringt inn bekymringsmelding. H*n kan stille spm om fysisk og psykisk helse og livssituasjon som oppfattes som legitime uten at hun må forsvare mannen. Så kan du få startet en prosess for å få mora di til å våkne opp litt i alle fall. Det er helt nødvendig for at hun skal være med på å komme seg ut. 

Husk at vanlig logikk og reaksjonsmønster ikke gjelder her. Og ikke bli overrasket over om hun forsvarer ham og går ut mot deg istedet. Det er en naturlig reaksjon for folk som har vært manipulert av slike i årevis. Forvent også at mannen klarer å vende andre mot deg om du går åpent ut. Allier deg heller med andre som står mora di nært. Du kommer til å trenge det. 

Pass på deg selv. 

Anonymkode: 546a6...981

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Husk at hvis han slo deg, så har han nok slått moren din mange ganger.

Tenker jeg også, siden moren er så stille

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...