AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #1 Skrevet 23. januar 2021 Hva gjør jeg for å gi et godt inntrykk av meg selv til mine nye kollegaer, og hvordan møte barna på riktig måte? Og er det lett å få tilbud om vakter senere? 🤔 De er interesserte i å ha meg der, men i følge «kontrakten», har de haket av for «midlertidig» vikariat plutselig. Stikk i strid med det som står i den utlyste annonsen. Der trengte de vikarier snarest. Hva tenker dere? Anonymkode: af8e6...c43
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #2 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva gjør jeg for å gi et godt inntrykk av meg selv til mine nye kollegaer, og hvordan møte barna på riktig måte? Og er det lett å få tilbud om vakter senere? 🤔 De er interesserte i å ha meg der, men i følge «kontrakten», har de haket av for «midlertidig» vikariat plutselig. Stikk i strid med det som står i den utlyste annonsen. Der trengte de vikarier snarest. Hva tenker dere? Anonymkode: af8e6...c43 Jeg mener at det i annonsen står «tilkallingsvikar» ts Anonymkode: af8e6...c43
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #3 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg mener at det i annonsen står «tilkallingsvikar» ts Anonymkode: af8e6...c43 Det er det samme som midlertidig. Ringes når det trengs. Man kan være fast tilkallingsvikar, men det er midlertidig fordi man dekker bare opp når noen er midlertidig syke. Fastevikariat er F.eks at man fyller stillingen til noen som f. Eks er i foreldrepermisjon. Bare vær blid, hyggelig og nysgjerrig, presenter deg for foreldrene. La barna komme til deg ikke "jakt" etter dem. Anonymkode: b54cf...208 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #4 Skrevet 23. januar 2021 Det er det samme. Typisk er tilkallingsvikariater på 3 eller 6 måneders varighet, men det er som regel ikke noe problem å forlenge. Det minner meg om at jeg må forlenge min. Sannsynligvis vil du ikke få noen problemer med å få vakter. Mye sykefravær og ekstra behov. Lurt å være fleksibel og tilgjengelig i starten i alle fall. Da vet de at de kan spørre deg når det trengs. Anonymkode: e17fe...e2f
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #5 Skrevet 23. januar 2021 Som forelder synes jeg det er veldig fint hvis vikarene presenterer seg med fornavn for meg når jeg henter. Jeg gjør det selvsagt selv også, ved å si jeg er mor til xxxxxxx . Anonymkode: fc755...196
myjn Skrevet 23. januar 2021 #6 Skrevet 23. januar 2021 Jeg jobbet som vikar i barnehagen en god stund, og det de ansatte satte pris på var at jeg stilte spørsmål hvis jeg var usikker på noe. Det føltes litt ekkelt å stille så mange spørsmål hele tida, men det er bedre å heller stille for mange spørsmål enn å gjøre noe feil og ødelegge for de ansatte og barna. Jeg er en ung person, så jeg var usikker på meg selv, men tror nesten at det var bra. Det var noen eldre vikarer der av og til, som var "kjempeerfarne" og gjorde ting på sin egen måte, uten å spørre de andre ansatte hvordan de ville ha det. Disse vikarene ble ikke tilkalt tilbake, for å si det sånn. Jeg var den yngste og mest uerfarne vikaren de hadde, men jeg ble kalt tilbake hver eneste gang! Så ikke vær høy på deg selv rett og slett - ta imåt råd og anbefalinger fra de ansatte der. Det er de som kjenner barna best og vet hvordan avdelingen drives best (for det meste). Men hvis du har gode innspill, så gjerne del dem Andre ting er mer selvfølgelige, som å aldri komme for sent, aldri bruke mobiltelefonen på jobb, være på vakt når du er på jobb (hvis du for eksempel er ute, så står du ikke der og skravler med en annen ansatt som at dere har pause. Du må være våken og passe på barna, leke med dem, gi dem oppmerksomhet. I hvert fall de første ukene/månedene du er der. Etterhvert kan du slappe mer av). Følg med og se på hvordan de andre ansatte snakker med barna og hvordan de oppfører seg og prøv å etterligne dem (med mindre de oppfører seg dårlig mot barna da, haha). Spør om det er noe du kan hjelpe med, vær kreativ når det kommer til aktiviteter med barna, vær snill og omtenksom og pass ekstra på de sårbare barna som er usikre, men ikke vær for snill. Av og til, så må man rett og slett være streng. Men hvis barnet ikke hører på deg, så ikke ta det personlig. Noen barn er veldig lydige mens andre kommer ikke til å bry seg om noe av det du sier før du får mer autoritet og før du har jobbet der en stund. Enkelte barn kommer også til å teste dine grenser. Så ikke vær for snill. Du må prøve å ha litt autoritet og prøve å sette grenser og. Det er også enkelte barn der ute som er veldig på og som er veldig glad i oppmerksomhet. Disse vil kanskje ta deg i hånda og prøve å dra deg dit eller dat, eller vil konstant sitte på fanget ditt, eller konstant leke med deg. Så du må passe på å ikke gi all oppmerksomheten din til kun dette barnet. Det finnes mange barn som ikke tørr å gjøre slike ting, og disse fortjener like mye oppmerksomhet, selv om de er sjenerte og ikke like "på" Lykke til på verdens koseligste jobb! Håper at arbeidsplassen har god miljø og at barna er gode og snille mot deg :)) 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #7 Skrevet 24. januar 2021 myjn skrev (På 23.1.2021 den 9.33): Jeg jobbet som vikar i barnehagen en god stund, og det de ansatte satte pris på var at jeg stilte spørsmål hvis jeg var usikker på noe. Det føltes litt ekkelt å stille så mange spørsmål hele tida, men det er bedre å heller stille for mange spørsmål enn å gjøre noe feil og ødelegge for de ansatte og barna. Jeg er en ung person, så jeg var usikker på meg selv, men tror nesten at det var bra. Det var noen eldre vikarer der av og til, som var "kjempeerfarne" og gjorde ting på sin egen måte, uten å spørre de andre ansatte hvordan de ville ha det. Disse vikarene ble ikke tilkalt tilbake, for å si det sånn. Jeg var den yngste og mest uerfarne vikaren de hadde, men jeg ble kalt tilbake hver eneste gang! Så ikke vær høy på deg selv rett og slett - ta imåt råd og anbefalinger fra de ansatte der. Det er de som kjenner barna best og vet hvordan avdelingen drives best (for det meste). Men hvis du har gode innspill, så gjerne del dem Andre ting er mer selvfølgelige, som å aldri komme for sent, aldri bruke mobiltelefonen på jobb, være på vakt når du er på jobb (hvis du for eksempel er ute, så står du ikke der og skravler med en annen ansatt som at dere har pause. Du må være våken og passe på barna, leke med dem, gi dem oppmerksomhet. I hvert fall de første ukene/månedene du er der. Etterhvert kan du slappe mer av). Følg med og se på hvordan de andre ansatte snakker med barna og hvordan de oppfører seg og prøv å etterligne dem (med mindre de oppfører seg dårlig mot barna da, haha). Spør om det er noe du kan hjelpe med, vær kreativ når det kommer til aktiviteter med barna, vær snill og omtenksom og pass ekstra på de sårbare barna som er usikre, men ikke vær for snill. Av og til, så må man rett og slett være streng. Men hvis barnet ikke hører på deg, så ikke ta det personlig. Noen barn er veldig lydige mens andre kommer ikke til å bry seg om noe av det du sier før du får mer autoritet og før du har jobbet der en stund. Enkelte barn kommer også til å teste dine grenser. Så ikke vær for snill. Du må prøve å ha litt autoritet og prøve å sette grenser og. Det er også enkelte barn der ute som er veldig på og som er veldig glad i oppmerksomhet. Disse vil kanskje ta deg i hånda og prøve å dra deg dit eller dat, eller vil konstant sitte på fanget ditt, eller konstant leke med deg. Så du må passe på å ikke gi all oppmerksomheten din til kun dette barnet. Det finnes mange barn som ikke tørr å gjøre slike ting, og disse fortjener like mye oppmerksomhet, selv om de er sjenerte og ikke like "på" Lykke til på verdens koseligste jobb! Håper at arbeidsplassen har god miljø og at barna er gode og snille mot deg :)) Her var det veldig mange gode råd:) Det setter jeg veldig stor pris på! Det står videre i utlysningen at en kan måtte stille opp på kort varsel. Hva vil dette si? Kan klokkeslettene variere? Anonymkode: af8e6...c43
Mellion Skrevet 24. januar 2021 #8 Skrevet 24. januar 2021 Møte opp tidsnok, ha med et skriv om deg selv som du kan henge opp på avdeling i tillegg til å hilse på alle foreldre. Spør om hva du kan bidra/hjelpe til med. Etterhvert vil du bli kjent med dagsrytmen til avdelingen. Ta da litt insentiv til å for eksempel dekke på til lunsj eller skjære frukt. Det aller viktigste er å være der for barna, lek med de. Sett deg ned på gulvet og vær på deres nivå. Det er viktig å være en autoritativ voksen - en som har varme og kontroll. Du må irettesette barn som trenger det. Spesielt de eldre barna kan fort *spise* opp vikarer fordi de ser de kommer unna med ting. De vil teste deg til å begynne med, så selvom du vil skape gode reaksjoner så må du vise at du er voksen. Du vil forhåpentligvis få veiledning fra de ansatte. Hvis du havner i situasjoner du synes er utfordrende eller ikke vet hvordan du skal håndtere drøft dette med leder på avdeling. Dette vil vise at du er lærevillig og at du faktisk ser barna og tar tak i det som skjer. Barnehagehverdagen kan være hektisk spesielt i korona tiden. På kort varsel vil bety at du kan blir ringt opp kl 07.30 og at de ønsker at du kommer 1 time senere. Da er det sykdom og de trenger en som stiller opp på kort varsel. Til du er kjent med avdelingen så vil du mest sannsynlig jobbe midt vakter. Så du aldri er alene. Lykke til 😊 1
myjn Skrevet 25. januar 2021 #9 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Her var det veldig mange gode råd:) Det setter jeg veldig stor pris på! Det står videre i utlysningen at en kan måtte stille opp på kort varsel. Hva vil dette si? Kan klokkeslettene variere? Anonymkode: af8e6...c43 Bare hyggelig! Der jeg jobbet - hos en vikarbyrå, så kunne det være når som helst. F.eks. kunne jeg få en melding kl 08:00 om at de trengte noen fra kl 08:00. Jeg kunne selvfølgelig aldri komme helt presist, for jeg måtte ta buss og det var enkelte barnehager som var ganske langt vekke fra der jeg bodde. Men barnehagene forsto selvfølgelig det. Så lenge jeg ikke kom sånn 1 time for sent (med mindre det faktisk tok 1 time å komme seg til barnehagen da), så var de ok med det! De skjønner jo at det tar tid å gjøre seg klar og faktisk komme seg dit Hvis du er tilkallingsvikar i kun én barnehage, så kan det kanskje være litt ekstra vrient faktisk. Hos Adecco (vikarbyrået), så visste jeg at jeg kom til å få jobb hver dag (det var alltid noen som trengte vikarer). Så de dagene jeg ville jobbe, så sto jeg opp kl 7, spiste frokost, pakket lunsj + kledde på meg, og så satt jeg på stua og så på tv eller noe helt frem til jeg fikk en melding fra Adecco. Det fungerte supert, men hvis du ikke en gang vet om du skal arbeide den dagen, så blir det litt vanskelig. Men da har sikkert barnehagen forståelse for at det tar enda lengre tid for deg å komme deg dit!
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #10 Skrevet 25. januar 2021 myjn skrev (4 minutter siden): Bare hyggelig! Der jeg jobbet - hos en vikarbyrå, så kunne det være når som helst. F.eks. kunne jeg få en melding kl 08:00 om at de trengte noen fra kl 08:00. Jeg kunne selvfølgelig aldri komme helt presist, for jeg måtte ta buss og det var enkelte barnehager som var ganske langt vekke fra der jeg bodde. Men barnehagene forsto selvfølgelig det. Så lenge jeg ikke kom sånn 1 time for sent (med mindre det faktisk tok 1 time å komme seg til barnehagen da), så var de ok med det! De skjønner jo at det tar tid å gjøre seg klar og faktisk komme seg dit Hvis du er tilkallingsvikar i kun én barnehage, så kan det kanskje være litt ekstra vrient faktisk. Hos Adecco (vikarbyrået), så visste jeg at jeg kom til å få jobb hver dag (det var alltid noen som trengte vikarer). Så de dagene jeg ville jobbe, så sto jeg opp kl 7, spiste frokost, pakket lunsj + kledde på meg, og så satt jeg på stua og så på tv eller noe helt frem til jeg fikk en melding fra Adecco. Det fungerte supert, men hvis du ikke en gang vet om du skal arbeide den dagen, så blir det litt vanskelig. Men da har sikkert barnehagen forståelse for at det tar enda lengre tid for deg å komme deg dit! Måtte du jobbe o mange ulike barnehager? Anonymkode: f35e0...3b7
myjn Skrevet 25. januar 2021 #11 Skrevet 25. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Måtte du jobbe o mange ulike barnehager? Anonymkode: f35e0...3b7 Nei Det aller første oppdraget jeg fikk gikk over 3-4 måneder, og jeg ble såpass godt kjent med de ansatte og barna (og var godt likt av begge partene), at de booket meg hver gang de trengte en vikar. Me de dagene/ukene de ikke trengte meg, så kunne jeg få oppdrag i andre barnehager. Men totalt, har jeg kanskje jobbet i maks 5-6 barnehager, der 2 av dem var i samme "nettverk", hadde samme sjefer og lå et steinkast fra hverandre, og der 2 av dem ringte meg tilbake når de trengte vikarer. Så totalt hadde jeg en barnehage der jeg var kanskje 80% av tiden, en annen barnehage der jeg var ca 15%-19% av tiden, og en annen der jeg jobbet 3-4 ganger, og så 2 barnehager der jeg har jobbet 1 dag (som ville ha meg tilbake, men som ikke fikk det fordi at jeg ble booket av barnehage nr. 1 hele tiden, haha). Så hvis du blir godt likt (noe som er VELDIG lett å få til hvis du får god kontakt med barna og ansatte og er snill, hjelpsom og hyggelig mot alle), så vil du bli kalt tilbake igjen og igjen. Det er jo superviktig for barn å se de samme ansiktene, så sjefene og ansatte er veldig interessert i å ha 1-2 faste vikarer. Det er en del barn der ute som er veldig usikre og som rett og slett ikke tåler vikarer. Da er det kjempeviktig at disse får se samme ansiktene, for ellers blir det bare veldig tøft for både de ansatte og disse barna. Endret 25. januar 2021 av myjn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå