Gå til innhold

Barn med autisme eller adhd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Mitt barn på snart 4 år er under utredning for autisme/ ADHD. 

Noen som har vært igjennom det før og kan fortelle meg litt hva deres erfaringer er ? 
Har hundre tanker og får ikke sove. Bekymrer meg sånn for barnet mitt. 

Han sliter veldig med mat, overganger, sosialt samspill, språk, renslighet (bruker bleie enda), utagering (slår meg mye og lugger), skader seg selv til tider, avhengig av rutiner, forstoppelse/diaré og sliter med innsovingen. Han er veldig aktiv og blid gutt. Veldig løsningsorientert og god. Nært tilknyttet meg. 

Han har mange gode sider og elsker lille gutten min. Mammahjertet mitt blør sånn for han. Føler på en sånn dårlig samvittighet. 

Jeg er alenemor og jobber 100%. Sliter meg fullstendig ut. Nå sliter jeg meg ut på å tenke på alt som skjer framover. All usikkerheten og tankene jeg har rundt barnet mitt. Ønsker alt godt for han og at han får den hjelpen og støtten han trenger nå. Faren følger ikke mye opp og jeg må alltid stille opp uansett. 

Takk på forhånd ❤️

Anonymkode: c222a...186

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hei

Mitt barn på snart 4 år er under utredning for autisme/ ADHD. 

Noen som har vært igjennom det før og kan fortelle meg litt hva deres erfaringer er ? 
Har hundre tanker og får ikke sove. Bekymrer meg sånn for barnet mitt. 

Han sliter veldig med mat, overganger, sosialt samspill, språk, renslighet (bruker bleie enda), utagering (slår meg mye og lugger), skader seg selv til tider, avhengig av rutiner, forstoppelse/diaré og sliter med innsovingen. Han er veldig aktiv og blid gutt. Veldig løsningsorientert og god. Nært tilknyttet meg. 

Han har mange gode sider og elsker lille gutten min. Mammahjertet mitt blør sånn for han. Føler på en sånn dårlig samvittighet. 

Jeg er alenemor og jobber 100%. Sliter meg fullstendig ut. Nå sliter jeg meg ut på å tenke på alt som skjer framover. All usikkerheten og tankene jeg har rundt barnet mitt. Ønsker alt godt for han og at han får den hjelpen og støtten han trenger nå. Faren følger ikke mye opp og jeg må alltid stille opp uansett. 

Takk på forhånd ❤️

Anonymkode: c222a...186

Hei. Jeg har ett barn med adhd, og vet akkurat hvordan du har det. Vi startet utredning i bhg da han var 4-5år. Da han var 7år fikk han diagnosen. Etter dette har hverdagen vært lettere for både han og oss. Bup har vært enestående, og de har møtt oss på en veldig god måte. Vi får god hjelp og støtte. Sønnen min er nå 8 år, og sliter fortsatt med mye uhell. Ikke før han startet med tabletter at han sluttet med bleie. Ta imot all hjelp du kan få, rådfør deg og si jatakk til kurs. Søk grunnstønad og hjelpestønad, dette kan gjøre hverdagen litt enklere. Lykke til

Anonymkode: ac0ea...004

Skrevet

Hvorfor blir han utredet for både adhd og autisme? De symptomene du listet opp høres mer ut som autisme.

Har barnehagen sagt noe og når ble hans «forandringer» oppdaget?

Anonymkode: 04166...694

• Liker 4
Skrevet

Både jeg og mine barn har adhd, men i av oss eller andre jeg kjenner med diagnosen et slik som du beskriver sønnen din. Blir faktisk fornærmet av at noen tror dette er adhd.

Anonymkode: 1ab56...f61

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Både jeg og mine barn har adhd, men i av oss eller andre jeg kjenner med diagnosen et slik som du beskriver sønnen din. Blir faktisk fornærmet av at noen tror dette er adhd.

Anonymkode: 1ab56...f61

Det tenker jeg også, dette høres absolutt ikke ut som adhd men mer i retning autisme.

• Liker 1
Skrevet

Han bør utredes for autisme alene, IKKE adhd. Alt det du har skrevet minner mer om autisme.

Anonymkode: 9ca7a...f58

• Liker 3
Skrevet

Har skjønt at BUP tar å ser på flere ting når de først utreder. 
Barnet mitt ble utredet for ADHD i fjor som 5åring. Det tok under et halvt år før diagnosen var satt, da de mente det var et klassisk eksempel. Men som du ser fra andres svar kan det også ta lengre tid.

Vi bor i en kommune hvor vi som foreldre har stilt oss åpne fra dag 1 og hvor vi har hatt godt samarbeid med bhg, PPT og nå BUP. 

Det blir mange møter. Les deg opp på det du kan. Vær åpen. Det kan være med på å skape et godt samarbeid. Det fine er at ting kanskje vil være på plass til skolestart. Ut fra det du skriver så får jeg inntrykk at du vil kjempe for sønnen din ❤️ Det er også lov å være ærlig på at det blir tungt. Kan støttekontakt være en mulighet?

Masse lykke til! Det kan til tider være tungt å stå i. Den fineste trøsten er at du gjør det for at sønnen din skal ha det best mulig i et samfunn som ikke er tilpasset han. 

Anonymkode: 283ea...b2a

Skrevet

Mens jeg i motsetning til mange her mener at dette sannsynligvis vil være en utredning som trenger tid. Mye av det barnet har utfordringer med kan være tegn på ADHD i ung alder selv om det virker uvirkelig for andre i denne tråden. Man må huske på at det finnes mange med ADHD som har betydelig tilleggsproblematikk. Jeg kan ikke si at noe du beskriver heller mer i en retning enn en annen, til det må man observere barnet, men det du beskriver kan faktisk passe begge diagnoser. Det kan også være barnet har både ADHD og autisme, eller en diagnose med trekk fra den andre (som er helt vanlig).

Jeg har selv barn med ADHD som har mange autistiske trekk. Han har flere tilleggsdiagnoser som har kommet etter hvert. Han slet også med det sosiale, språket, utagering, overganger, mat, soving, osv. Jeg kjenner så godt igjen fortvilelsen og bekymringene. Det er et helvete å stå i rett og slett, spesielt hvis man er alene. Men vet du, det ordner seg. Det vil sikkert komme flere kamper, flere bekymringer og mange tårer. Men hvert et steg er verdt det! Jeg kan i hvert fall kanskje "trøste" litt med at mitt barn går det bare fint med. Han klarer seg greit på skolen, har mange venner, det går kjempefint generelt i hverdagen, og jeg ser han vokser til å bli en kjempeflott ung mann som arbeider med utfordringene sine knallgodt. Jeg vet ikke om det er noe til hjelp, men jeg leste hvert fall opp og ned på internett om alle det ikke har gått bra med. Men nå i dag når mitt barn snart entrer tenårene, så tenker jeg at hver bidige tåre var verdt det. Hver kveld jeg måtte bruke timesvis på å ha pusteøvelser, stryke på han og synge han i søvn. Hver time vi måtte bruke på å øve på språklyder gjennom hele barndommen. Hver middag hvor jeg alltid har passet på å ha med et eller annet jeg vet han tåler å spise. De gangene jeg har sittet med hodet hans i fanget mitt, holdt rundt han under et raseriutbrudd, og lært han å slå i puten (i stede for på folk). Det har vært så innmari verdt det. Men det er jævla tungt å stå i der og da. 

Hvordan kan du forstå barnet ditt? Uavhengig av diagnose, så må du finne deres måte å kommunisere godt på. Det er tydelig at barnet har behov for tilrettelegging i hverdagen. Har du fått noen råd angående dette? Forstår du f.eks hvorfor han sliter med overganger? Hva er foranledningen til utagering? Osv.. Jeg syns analysering av situasjoner har vært et godt hjelpemiddel hvor jeg har forsøkt å se på hva som skjer i forkant av situasjoner, hvordan og hvorfor barnet reagerer som han gjorde og hvordan jeg kan tilpasse meg til neste gang. Jeg har ellers funnet mange gode råd hos brukerorganisasjonene, fra de som har stått i dette før. Spesielt angående kommunikasjon som er vesentlig både hvis det gjelder ADHD og autisme. 

Lykke til TS. Dette klarer dere ❤️

Anonymkode: 9da61...89a

• Liker 6
Skrevet

Kjære TS. Jeg forstår deg så godt. Man lever med glasskår i hjertet når man har et barn som er annerledes. Mitt barn er snart 8 år. Hen sliter med sosialt samspill, med overganger, med voldsomme følelsesutbrudd og med enkoprese. Vår terapeut på BUP sier at enkoprese/uhell ikke er uvanlig ved f eks ADHD, så jeg reagerer når noen her inne "blir fornærmet" over at noen tror det kan være slik ved ADHD. For det kan det så absolutt. Vårt barn fungerer bra i klassen og henger fint med faglig, så vi har avventet diagnose. Jeg tror det er mange barn som går rundt med ADHD diagnose uten å ha det, faktisk. Og man skal få hjelp basert på symptomer og ikke på diagnose. Vårt barn har fått innvilget flere timer i uken med spesialpedagog gjennom PPT,  uten å ha en eneste diagnose.

Mitt tips i forhold til uhell er å samrå deg med lege om å gi barnet movicol junior. For avføringsuhell handler som regel om forstoppelse og om et barn som ikke klarer å ta helt ansvar for seg selv og sin kropp. Faste wc-rutiner og nok væske er svært viktig. Vårt barn har aldri uhell på skole/SFO og da takle vi som foreldre bedre det som skjer av uhell hjemme. Disse barna har tross alt rimelig knust selvtillit fra før av. 

Du sier han sliter med innsoving; pass på at de utelukker epilepsi før de eventuelt stiller autisme/adhd-diagnose. Epilepsi kan arte seg som mangw små perioder med bortfall/abscence, som gjør at man tror barnet er aggressivt/"dumt", når barnet faktisk går rundt og har masse små epileptiske anfall. Sønnen til en venninne av meg fikk påvist epilepsi nettopp midt i en adhd-utredning, mens mitt barn fikk det avkreftet.

Anonymkode: 8e628...d99

• Liker 1
Skrevet

Skulle trodd det var jeg som hadde skrevet innlegget, bare at gutten min snart er 5 år. Samme atferd hos mitt barn. Her er han også henvist til BUP. Forsto det slik at det var en åpen henvisning der både adhd, autisme og tourettes skulle utredes i følge legen.

Anonymkode: c737e...fe2

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei. Jeg har ett barn med adhd, og vet akkurat hvordan du har det. Vi startet utredning i bhg da han var 4-5år. Da han var 7år fikk han diagnosen. Etter dette har hverdagen vært lettere for både han og oss. Bup har vært enestående, og de har møtt oss på en veldig god måte. Vi får god hjelp og støtte. Sønnen min er nå 8 år, og sliter fortsatt med mye uhell. Ikke før han startet med tabletter at han sluttet med bleie. Ta imot all hjelp du kan få, rådfør deg og si jatakk til kurs. Søk grunnstønad og hjelpestønad, dette kan gjøre hverdagen litt enklere. Lykke til

Hei! Disse uhellene; vi har fått beskjed fra BUP om at oppstart med adhd-medisiner kan hjelpe mot uhell. Kan du forklare hvordan dere gikk frem? Jeg er så usikker på om jeg er villig til å sette diagnose og starte med så sterke medisiner for å få bukt med enkopresen til barnet mitt.... Samtidig kan vel toleransevinduet til barnet også bli mye større med medisiner, slik at han kan lære seg flere sosiale koder og få seg flere venner 🤔

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei! Disse uhellene; vi har fått beskjed fra BUP om at oppstart med adhd-medisiner kan hjelpe mot uhell. Kan du forklare hvordan dere gikk frem? Jeg er så usikker på om jeg er villig til å sette diagnose og starte med så sterke medisiner for å få bukt med enkopresen til barnet mitt.... Samtidig kan vel toleransevinduet til barnet også bli mye større med medisiner, slik at han kan lære seg flere sosiale koder og få seg flere venner 🤔

Jeg forstår godt skepsis med å begynne med medisiner. Vi gikk mange runder med oss selv, men ble tilslutt enig om å teste det ut. Etter oppstart med medisiner gikk det noen uker, og han sluttet med bleie. Har fortsatt noen uhell, men det er stor forskjell fra å bruke bleie 24/7. Så det er ikke mye tvil om at uhellene hadde noe med konsentrasjonen å gjøre. Han ble også mye gladere, og skolehverdagen fungerer bedre. Vi har gudskjelov samme aktive sønn, men tabl har gjort at han kan klare å konsentrere seg. Dette har gitt han en bedre hverdag, noe han selv gir utrykk for, og er ganske så opptatt av å ikke glemme medisiner. Så sånn helhetsmessig er jeg enig i at det er skremmende å gi barnet sterke medisiner, men så må man også se hva det gir barnet. Vår sønn var knust pga alle uhellene da han var 6-7år, og brukte mye energi på å holde seg unna andre barn pga lukt. Han nevnte ofte at han ville dø, for det var så vanskelig for ham. Nå er ikke dette ett problem lengre, han er glad, positiv og har mange venner

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg forstår godt skepsis med å begynne med medisiner. Vi gikk mange runder med oss selv, men ble tilslutt enig om å teste det ut. Etter oppstart med medisiner gikk det noen uker, og han sluttet med bleie. Har fortsatt noen uhell, men det er stor forskjell fra å bruke bleie 24/7. Så det er ikke mye tvil om at uhellene hadde noe med konsentrasjonen å gjøre. Han ble også mye gladere, og skolehverdagen fungerer bedre. Vi har gudskjelov samme aktive sønn, men tabl har gjort at han kan klare å konsentrere seg. Dette har gitt han en bedre hverdag, noe han selv gir utrykk for, og er ganske så opptatt av å ikke glemme medisiner. Så sånn helhetsmessig er jeg enig i at det er skremmende å gi barnet sterke medisiner, men så må man også se hva det gir barnet. Vår sønn var knust pga alle uhellene da han var 6-7år, og brukte mye energi på å holde seg unna andre barn pga lukt. Han nevnte ofte at han ville dø, for det var så vanskelig for ham. Nå er ikke dette ett problem lengre, han er glad, positiv og har mange venner

Tusen takk for svar.

Skrevet

Det er mye overlappende symptomer på ADHD og autisme og det er veldig vanlig å ha begge deler. Som ene legen sa til oss; "En bokstav kommer sjelden alene". Det som derimot er uvanlig, er å få ADHD-diagnosen satt før skolealder (vet det er mange som får det likevel, men da er det gjerne veldig tydelig). Grunnen til det er at det er vanskelig å skille hva som kommer av ADHD, og hva som kommer av at barnet er et barnehagebarn. 

Jeg har 2 barn med ADHD og Asperger. Han eldste har hatt veldig utbytte av pedagogisk hjelp i både barnehage og skole og medisiner, og han tar nå høyere utdannelse, og hadde ikke vært der han hadde vært i dag uten den hjelpen. Inkludert medisinene! Han beskrev det som at han endelig kunne konsentrere seg om det han ville, og at han ikke ble så sliten hele tiden. Han ble også mindre irritabel og fungerte dermed også bedre sammen med klassekameratene. Han har også fått mye hjelp med sosial kompetanse. Minstemann begynte på medisiner for et par år siden, og sammen med pedagogisk hjelp, så hjelper det også han å kunne følge undervisningen på nesten lik linje som de andre i klassen.

Vi har også fått kurs som har vært mye til hjelp, og meldt oss inn i foreninger som har treff og aktiviteter både med og uten barn. Veldig kjekt å kunne treffe andre som er i "samme situasjon".

Anonymkode: 692d7...32e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.1.2021 den 21.11):

Hvorfor blir han utredet for både adhd og autisme? De symptomene du listet opp høres mer ut som autisme.

Har barnehagen sagt noe og når ble hans «forandringer» oppdaget?

Vårt barn har høytfungerende barneautisme og gjør veldig lite av de tingene hun nevner. 

Man kan også ha flere diagnoser/behov. 

Anonymkode: c0f13...326

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...