AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #1 Skrevet 23. januar 2021 Hei! Min sønn er snart 20- lærling med 1,5 år igjen ca- kjæresten er i jobb og er like gammel. Jeg holder på å bli sprø og tenker de bør flytte for seg selv. De er sammen 24/7 hjemme hos enten oss eller foreldrene hennes. Vi har ikke verdens største plass heller pluss vi har 1 ungdom til i hus. De bidrar ikke særlig hjemme heller.. Han har adhd diagnose så litt impulsiv så litt behov for veiledning har han.. Skjønner jeg må sette ned foten men helt ærlig så syns jeg det er vanskelig. Noen råd? Anonymkode: e9dbd...bf6
Minime94 Skrevet 23. januar 2021 #2 Skrevet 23. januar 2021 Hva med å ta en prat med sønnen din ang temaet? 6
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #3 Skrevet 23. januar 2021 Minime94 skrev (Akkurat nå): Hva med å ta en prat med sønnen din ang temaet? Jeg har tatt en prat om det , det virker fint der å da men så blir det litt drama i etterkant. De tjener greit begge to, de kan godt betale noen kroner hjem men det gir oss ikke bedre plass selvom Anonymkode: e9dbd...bf6
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #4 Skrevet 23. januar 2021 Herlighet de er 20!! Lager de bråk og trøbbel, ut med dem!! På tide at de flytter for seg selv altså. Du sier: "Jeg tenker det er på tide å flytte for dere selv nå. Kan hjelpe å finne et sted å leie" Anonymkode: a4304...0da 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #5 Skrevet 23. januar 2021 Si at hvis han skal bli boende så er det ting som skal gjøres hver uke. Det blir også regler for bråk på kveldstid. Hvis de ikke følger dette får de/han 3 mnd på å finne egen leilighet. De er tross alt voksne i jobb. Bodde selv hos svigers da jeg var 17 til 18, så flyttet vi pga ulike meninger og holdninger. Det hjalp ikke om jeg bidro med det ene eller det andre. Tror de bare ønsket å bo alene. Anonymkode: 946f5...987 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #6 Skrevet 23. januar 2021 Rare 20 åringer som ikke vil flytte for seg selv. De fleste som har muligheten og kjæreste hadde forduftet på null komma niks 😂 Anonymkode: 7bef9...6ee 16
minister-mio Skrevet 23. januar 2021 #7 Skrevet 23. januar 2021 Å få seg bolig er ikke gjort over natta, men har de begynt å tenke tanken? Snakk med dem om det. Og sett de i gang med husarbeid. Be de lage middag, støvsuge, vaske osv. 2
Nerine_ Skrevet 23. januar 2021 #8 Skrevet 23. januar 2021 Som lærling tjener han kanskje ikke "allverdens"? 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #9 Skrevet 23. januar 2021 Å være lærling er vel ikke det samme som å være i jobb.. Anonymkode: d0325...58e 4
Gjest Smeltemann Skrevet 23. januar 2021 #10 Skrevet 23. januar 2021 Så lenge han studerer har det vel vært best om han har fått bo hjemme. Ta deg en prat med han,lag noen regler.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #11 Skrevet 23. januar 2021 Lag en plan med han der han skal ut til sommeren. Hjelp han med å finne en liten leilighet, bli med på visninger etc. Selv om lærlinglønn ikke er all verdens, kan de fint få en hyggelig leilighet hvis de begge skal bo der. Skal han bo alene, er kanskje kollektiv et alternativ? Anonymkode: 1d9ca...975 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #12 Skrevet 23. januar 2021 Lærlinglønn er ifølge Google 350 000 kr i året. Studenter får 123 000 kr i året. På tide å flytte ut når man er 20 år etter min mening. Selv flyttet jeg ut da jeg var 17 år og betalte alt med deltidsjobber og gikk på videregående i tillegg. Man vokser opp av sånt. Anonymkode: 8eeda...023 7
GammelKaktus Skrevet 23. januar 2021 #13 Skrevet 23. januar 2021 Jeg tenker det er på plass med en samtale med de om hva slags planer de har for framtiden. Har de ingen planer så må de legge planer. Med kjæresten i jobb og han med lærlinglønn så har de jo mulighet til å skaffe noe eget.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #14 Skrevet 23. januar 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Lærlinglønn er ifølge Google 350 000 kr i året. Studenter får 123 000 kr i året. På tide å flytte ut når man er 20 år etter min mening. Selv flyttet jeg ut da jeg var 17 år og betalte alt med deltidsjobber og gikk på videregående i tillegg. Man vokser opp av sånt. Anonymkode: 8eeda...023 Ser nå at det er 350 000 fordelt over to år. Men uansett mer penger enn studenter. Man kan vel jobbe deltid i tillegg. Det gjør jo de fleste studenter Anonymkode: 8eeda...023 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #15 Skrevet 23. januar 2021 Lærling er jo ikke det samme som jobb. Hvis han er i det første halvåret så tjener han ekstremt lite. Du sier også at han trenger ekstra oppfølging? Og at han er en del hos hennes foreldre? Hvorfor fikk du barn hvis du ikke tar tid, plass og ork til å følge dem opp etter st de er myndige? Anonymkode: 1cc3a...250 2
Olsen Skrevet 23. januar 2021 #16 Skrevet 23. januar 2021 Hvis 20-åringene er voksne nok til å bo sammen hjemme hos foreldrene, synes jeg de er voksne nok til å bo sammen utenfor foreldrehjemmet også. De er i begynnelsen av voksenlivet, men bor og lever som hjemmeboende tenåringer. Jeg forstår ikke dette med å bli samboere i foreldrehjemmet. Virker som det er blitt ganske vanlig. Disse 20-åringene har inntekter. Da må de finne en leiebolig som passer inntektene de har. Det er mye god læring i det.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #17 Skrevet 23. januar 2021 Normalt sett ville jeg sagt at nå var det på tide å flytte ut. Men i og med at han har ADHD (og dermed noen år mindre "moden"), så ville jeg ventet litt. Jeg har selv en med ADHD som nå har flyttet ut. De siste årene var det ikke snakk om å bo på hotell. Da var det rett og slett botrening. Rengjøring og matlaging. Og det bør du forlange av din sønn. Og hvis kjæresten er der så mye, så er hun ikke lenger gjest. Da bør hun også bidra i huset! Minstekravet er at de holder rom og bad ryddig til enhver tid. Rydder etter seg på kjøkkenet og fellesrom. Bytter på å lage felles måltider. Har faste dager i uken hvor de vasker sine klær. Er de ca likt hos dere og hennes foreldre sånn at det går litt opp i opp med hvor mye de spiser her og der? Tjener de godt, så tenker jeg at de kan betale for mat både her og der. Anonymkode: 016f9...5a8 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #18 Skrevet 23. januar 2021 En lærling med ADHD hadde jeg latt bo hjemme litt til og kjørt botrening. Rett og slett motivere han med at pm damer skal orke å bo med ham må han begynne hjemme og vise at han klarer det. Anonymkode: 548ba...68f 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #19 Skrevet 23. januar 2021 Dere kan begynne å kreve leie fra de hvis de skal bo hjemme. Kanskje de finner ut at det ville vært like greit å leid noe selv da de alikevel må betale for å bo hos dere. Drømmen i dems situasjon ville vært om dere sparte pengene(uten at de vet det) dere tok i «leie» å ga de tilbake til de når de flyttet ut eller kjøpte noe kostbart senere. Det kunne jeg ønske faren min gjorde da jeg bodde hjemme. Det ville hjulpet meg masse den dagen jeg flyttet hjemmefra. Jeg sparte riktignok en del penger selv. Anonymkode: 71e10...ceb
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #20 Skrevet 23. januar 2021 Hadde ikke villet pushet dem til å flytte sammen for seg selv, de er unge til å bli så forpliktet sammen, selv om det kanskje bare er snakk om å leie. Jeg tenker at dere kan bruke tiden til å forberede han for å stå på egne ben, ikke sammen med kjæresten. Krev litt leie fra han som dere setter på en egen konto, spar det til egenkapital den dagen han vil kjøpe noe eget. Kjør på med botrening som nevnt over her! Anonymkode: b6a5c...ce3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå