Madame Butterfly Skrevet 22. januar 2021 #1 Del Skrevet 22. januar 2021 Resten av landet ser ut til å klare seg storveis uten å snakke om mangel på ungdomsklubber, og der er det virkelig manko på fritidstilbud. Tilbudet er stortsett begrenset til fotball, og korps. I byene har de derimot tilbud om opplæring i alle mulige idretter og kunstformer. Ser aldri bygdeungdom nevnt i diskusjonene om manko på ungdomsklubber. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bonsaijenta Skrevet 23. januar 2021 #2 Del Skrevet 23. januar 2021 I Oslo har de da Oslo s og Oslo city. Mange tilbud om opplæring i div aktiviteter som hvordan man slåss med andre gjenger, med eller uten kniv, plage vektere, rane folk og selge nark. Det er så populært at andre ungdommer fra nabokommuner reiser til Oslo s og Oslo city😅 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 23. januar 2021 Forfatter #3 Del Skrevet 23. januar 2021 Nei, byen har da mer å by på enn Oslo S, og kriminell livstil. Kriminalitet er et valg, samme hvor man befinner seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 24. januar 2021 #4 Del Skrevet 24. januar 2021 Madame Butterfly skrev (På 23.1.2021 den 7.42): Nei, byen har da mer å by på enn Oslo S, og kriminell livstil. Kriminalitet er et valg, samme hvor man befinner seg. Ja hjemme alenefester for ungdomen på Oslos beste vestkant. Med totalt rasserte villaer resultat. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 24. januar 2021 Forfatter #5 Del Skrevet 24. januar 2021 2 minutter siden, Kjetil E said: Ja hjemme alenefester for ungdomen på Oslos beste vestkant. Med totalt rasserte villaer resultat. Er Oslo virkelig avhengig av ungdomsklubber for å være et attraktivt sted å bo? Det eneste byen har å hjelpe seg med mot kriminalitet og dritt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 24. januar 2021 #6 Del Skrevet 24. januar 2021 Madame Butterfly skrev (16 minutter siden): Er Oslo virkelig avhengig av ungdomsklubber for å være et attraktivt sted å bo? Det eneste byen har å hjelpe seg med mot kriminalitet og dritt? Ja viktig med et tilbud til de som ikke driver med idrett eller kultur. Da jeg vokste opp på 80 tallet var ungdomsklubbene her i Bærum et viktig tilbud til barn og unge. Har ikke barn, men vil tro at det fortsatt er stor etterspørsel for fritidstilbud utenom idretten og diverse kultur. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 24. januar 2021 Forfatter #7 Del Skrevet 24. januar 2021 Poenget mitt er bare at resten av landet ikke har overflod av ungdomsklubber heller, uten at det sutres så til de grader av den grunn. Poenget var ikke at ungdomsklubb ikke er bra, det er kjekt med klubb 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 25. januar 2021 #8 Del Skrevet 25. januar 2021 Jeg tror det handler mer om at Oslo har "by-problemer" der "myke" tiltak som ungdomsklubb gjerne pekes på, rett og slett fordi det er noe mykt, enkelt og ukontroversielt. Om du derimot peker på dårlig integrering, kulturelle forskjeller eller mer politikontroll ansvarliggjør du de som bor der, de som skaper problemene og de som har ført den gjeldende politikken og det vil kunne oppfattes som/påstås å være stigmatiserende og politisk uspiselig for enkelte. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sylveon Skrevet 27. januar 2021 #9 Del Skrevet 27. januar 2021 (endret) Madame Butterfly skrev (På 24.1.2021 den 23.35): Poenget mitt er bare at resten av landet ikke har overflod av ungdomsklubber heller, uten at det sutres så til de grader av den grunn. Poenget var ikke at ungdomsklubb ikke er bra, det er kjekt med klubb 😊 Det handler om å møte ungdommen og passe på at de ikke havner i det kriminelle miljøet (rekrutteres til gjenger). Det handler om å ha en møteplass, et sted man kan samles med trygge, stabile voksne som hjelper til og støtter. Videre som kan melde saker til barnevernet der ungdommen bor i utrygge omgivelser hjemme. Ungdomsklubber er et veldig viktig tiltak i hardt belastede områder. Jeg er så lei av dette Oslohatet som eksisterer på KG. Endret 27. januar 2021 av Sylveon 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sylveon Skrevet 27. januar 2021 #10 Del Skrevet 27. januar 2021 Madame Butterfly skrev (På 23.1.2021 den 7.42): Nei, byen har da mer å by på enn Oslo S, og kriminell livstil. Kriminalitet er et valg, samme hvor man befinner seg. Ran på t-banen, Ran på t-banen, Ran på t-banestasjonen 19 år og dopdealer, Slåsskamp med machete, Pågrepet med machete, Ranet med machete 24. oktober 2020 kl. 18:21 Tenåringsgutter i Oslo bar machete Oslopolitiet kom i kontakt med noen gutter i tenårene på Trosterud i Oslo som hadde en machete. Det er alvorlig at unge gutter bærer slike våpen, sier politiet til NRK. De skal ha god kontroll på situasjonen. Guttene er kjent av politiet fra før. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blålin Skrevet 27. januar 2021 #11 Del Skrevet 27. januar 2021 (endret) herzeleid skrev (På 25.1.2021 den 11.36): Jeg tror det handler mer om at Oslo har "by-problemer" der "myke" tiltak som ungdomsklubb gjerne pekes på, rett og slett fordi det er noe mykt, enkelt og ukontroversielt. Om du derimot peker på dårlig integrering, kulturelle forskjeller eller mer politikontroll ansvarliggjør du de som bor der, de som skaper problemene og de som har ført den gjeldende politikken og det vil kunne oppfattes som/påstås å være stigmatiserende og politisk uspiselig for enkelte. Minner meg om Sverige og "Fritids-politikken". Alt handler om fritidsklubber. Det vil løse alle problemer. Alt handler også om sosioøkonomiske forhold. Ikke kulturforskjeller eller islam. Vi ser hvordan det har gått 😛 Har selv aldri gått på "fritids" og ingen av mine barn har det. Lite penger, men svært oppegående og lydige borgere alle sammen. Små mirakler, er vi Delvis oppvokst i Oslo t.o.m. Den som nevnte Oslohat (ikke deg) forstår jeg dårlig. I den grad vi bærer på Oslohat er det grunnet utviklingen i byen. Endret 27. januar 2021 av Blålin 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 27. januar 2021 Forfatter #12 Del Skrevet 27. januar 2021 1 hour ago, Sylveon said: Det handler om å møte ungdommen og passe på at de ikke havner i det kriminelle miljøet (rekrutteres til gjenger). Det handler om å ha en møteplass, et sted man kan samles med trygge, stabile voksne som hjelper til og støtter. Videre som kan melde saker til barnevernet der ungdommen bor i utrygge omgivelser hjemme. Ungdomsklubber er et veldig viktig tiltak i hardt belastede områder. Jeg er så lei av dette Oslohatet som eksisterer på KG. «Jeg ble kriminell fordi kommunen hadde redusert tilbud om ungdomsklubb i pandemi årene» 🤯 Om det står så dårlig til med Osloungdommen, må det nok sterkere lut til, enn ungdomsklubb. Et så høyt antall barn og unge som har så evneveike foreldre, at de ikke evner å følge opp ungene sine? Det er faktisk flaut å høre på. Selvopptatthet og ansvarsfraskrivelse. Kanskje @herzeleid er inne på noe? Denzel Washington snakker om ungdom og kriminalitet, om gode rollefigurer i hjemmet, og om to tilstedeværende foreldre, at problemene begynner i hjemmet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeonoraI Skrevet 27. januar 2021 #13 Del Skrevet 27. januar 2021 Ikke sant.. Ungdomsklubber er jo veldig hyggelig, for all del, men om foreldrene trenger fritidsklubber for at ungene deres ikke skal bli kriminelle burde de vel strengt tatt avskiltes. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ansvar Skrevet 28. januar 2021 #14 Del Skrevet 28. januar 2021 Hva med å ha fokus på å lære de norsk først? Tror man får mye mer igjen for det. Også at de lærer seg å ha en ydmyk og lærevillig holdning iforhold til den norske kultur. Da snakker man ting som virker bra inn på utsatte barn og ungdom. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sylveon Skrevet 28. januar 2021 #15 Del Skrevet 28. januar 2021 Madame Butterfly skrev (18 timer siden): «Jeg ble kriminell fordi kommunen hadde redusert tilbud om ungdomsklubb i pandemi årene» 🤯 Om det står så dårlig til med Osloungdommen, må det nok sterkere lut til, enn ungdomsklubb. Et så høyt antall barn og unge som har så evneveike foreldre, at de ikke evner å følge opp ungene sine? Det er faktisk flaut å høre på. Selvopptatthet og ansvarsfraskrivelse. Kanskje @herzeleid er inne på noe? Denzel Washington snakker om ungdom og kriminalitet, om gode rollefigurer i hjemmet, og om to tilstedeværende foreldre, at problemene begynner i hjemmet. Du må for det første huske at Oslo er stort. Osloungdommen består av så mange, mange mennesker fra mange, mange områder. Jeg bor i Oslo, men ikke i et belastet område. Her så er det ingen som klager over at klubben er stengt. Jeg personlig driter i om den er åpen eller stengt til vanlig, også. Jeg forstår derimot at de klager i de belastede områdene. Du må huske at det er ikke alle som har ansvarsfulle, hyggelige og greie foreldre. Mange steder så bor de 6-8 stykker i bitesmå leiligheter med foreldre som knapt gidder å snakke til dem. Det handler å skape en trygg base for ungdom, et sted der de kan møte trygge og stabile voksne, et sted der de kan møtes og snakke med folk istedenfor å henge ut på gaten. Det er veldig tydelig at du ikke har peiling på hva du driver med. Typiske bygdefolk som sitter og leser avisen. Finner frem og sitter og tenker, ja, vi klarer oss uten så hvorfor i helvete skal Oslo syte? Jeg er så pisslei alt Oslohatet. Skam deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 28. januar 2021 Forfatter #16 Del Skrevet 28. januar 2021 2 hours ago, Sylveon said: Du må for det første huske at Oslo er stort. Osloungdommen består av så mange, mange mennesker fra mange, mange områder. Jeg bor i Oslo, men ikke i et belastet område. Her så er det ingen som klager over at klubben er stengt. Jeg personlig driter i om den er åpen eller stengt til vanlig, også. Jeg forstår derimot at de klager i de belastede områdene. Du må huske at det er ikke alle som har ansvarsfulle, hyggelige og greie foreldre. Mange steder så bor de 6-8 stykker i bitesmå leiligheter med foreldre som knapt gidder å snakke til dem. Det handler å skape en trygg base for ungdom, et sted der de kan møte trygge og stabile voksne, et sted der de kan møtes og snakke med folk istedenfor å henge ut på gaten. Det er veldig tydelig at du ikke har peiling på hva du driver med. Typiske bygdefolk som sitter og leser avisen. Finner frem og sitter og tenker, ja, vi klarer oss uten så hvorfor i helvete skal Oslo syte? Jeg er så pisslei alt Oslohatet. Skam deg. Det et ikke noe Oslohat fra en uvitende bonde. Det går på meg som person, ikke på det ensidig overfokus på ungdomsklubber. Det er toppen av usaklig måte møte andre mennesker på. Du er uvitende, du bare hater på meg/oss, du er usaklig, stakkars meg som må belastes med sånne som deg. Er det store sosiale utfordringer er ikke ungdomsklubber løsningen, ikke en gang et viktig bidrag. Snakk om stengte klubber, så slipper en å snakke om mer kompliserte problemstillinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lønnesirup01 Skrevet 28. januar 2021 #17 Del Skrevet 28. januar 2021 Diskusjonen om fritidsklubber dukker som regel opp fordi det presenteres som en løsning på ungdommen i Oslo øst som bare går og driver, eller i verste fall blir kriminelle. Klubbene er tenkt som et tilbud til ungdommer hvis foreldre ikke har råd (eller vil prioritere) idrettsklubber eller aktiviteter som koster penger. Jeg er personlig ekstremt lei av politikere som presenterer dette som en løsning - eller t.o.m. antyder at mangelen på fritidsklubber er noe som "driver" ungdommen mot kriminalitet. Hovedproblemet her er at mange andre kulturer rett og slett ikke har samme tradisjoner som vi har. De har ikke kultur for familieplanlegging, og i hvert fall ikke å regne inn kostnader til fritidsaktiviteter som en del av kostnadene ved å ha barn. De har ikke kultur for å kjøre barn til og fra trening eller steke vafler på søndager. De tenker ikke at "hvis min sønn begynner på langrenn er det et fint sted for meg også å bli kjent med, og bygge nettverk med andre foreldre". Sånn sett er det lenger fra Ullern til Stovner enn det er fra Kristiansand til Kirkenes. Det er mange ting som driver norske foreldre til å aktivisere ungdommen. En fritidsklubb er heller ikke noe du setter opp som en selvdreven organisme - den må brukes, og det krever også innsats fra foreldre. Hvis problemet var at ungdommen bare vil utvikle seg og ha et sted å gjøre det, så kunne de satt seg på biblioteket. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeonoraI Skrevet 28. januar 2021 #18 Del Skrevet 28. januar 2021 Det er jo bare en måte å dekke over at foreldrene rett og slett har feilet oppdragelsen. Dersom det bare handla om at de kjeda seg, kunne foreldrene for eksempel slått til med dugnad, starta et idrettslag. Men de orker ikke. Helt utrolig trist for de barna som lever sånn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 28. januar 2021 Forfatter #19 Del Skrevet 28. januar 2021 Essensen er jo omsorgsvikt, og utilstrekkelighet, foreldre som ikke vil, eller evner å ta ansvar. Akkurat som når vi snakker om stengte skoler og volds utsatte barn i pandemien. Skolen er et fristed fra elendighet de mister, men elendigheten er fremdeles i hjemmet. Ungdomsklubb er et fristed de mister, roten til elendigheten er fremdeles hjemmet. Et klubb tilbud kan være en plasterlapp, men det er hjemmet som må fikses. Kanskje kommunen burde jobbe annerledes? En ny tilnærming til denne problematikken? Som kan være mer effektiv? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
robot Skrevet 28. januar 2021 #20 Del Skrevet 28. januar 2021 I Oslo indre by finner du mange store familier på svært få kvadratmeter. På bygda er det utbredt at selv sosioøkonomisk ressurssvake barnefamilier har tilgang på enebolig. Det gjør noe med barns/unges mulighet til å samles, sosialisere og gjøre aktiviteter sammen. (I tillegg har Oslo en langt høyere andel familier med sosioøkonomisk utfordringer, som f.eks fattigdom, enn resten av landet). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå