Gå til innhold

Dere som har kjøp bolig, kam dere gi noen kloke tips og anbefaling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Lurer på det som tittelen sier.😊

Er endelig i mål og har fått boliglån. 
skal til en visning nå til uka. 

Når man sender bud, hvis man er den første man å starte, starter man under eller fra prisantydning og øker til totalpris? Hvor mange tusen er det snakk om å øke, sånn ca.?
Jeg han kun til overs  ca. 180 000 enn det som er totalt pris på boligen.  Er da aktuelt for meg og gå til visning? 

Setter pris på alle svarene!😊❤️

Anonymkode: 31c33...b05

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken by er det snakk om? 

Anonymkode: ceabb...eac

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilken by er det snakk om? 

Der det er mest boligsalg, som alle slåss for å kjøpe. 

- Ts

Skrevet

Jeg legger inn bud ettersom hva etterspørselen tilsier. 

Altså er det et populært område hvor boligene går fort og over antydning, så starter jeg budet på minst antydning, helst over. 

Er det er litt labert område, så legger jeg meg litt under. 

Anonymkode: 758e5...e13

Skrevet

- Ts

Godt sagt. 
Vel, da bør du være forberedt på helt insane budrunder og en del frustrasjon. 

Skrevet

Altså er det et populært område hvor boligene går fort og over antydning, så starter jeg budet på minst antydning, helst over. 

I denne byen som vi ikke nevner er det altfor få leiligheter til salgs akkurat nå, så alt går over prisantydning uansett område og standard. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for tips!:)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I denne byen som vi ikke nevner er det altfor få leiligheter til salgs akkurat nå, så alt går over prisantydning uansett område og standard. 

Hvor mye sånn ca. over prisantydning?

-Ts

Skrevet

Eg også lurer litt på detta, har fått lån. Men her går ting som regel litt under takst (bygda). Du kan kjøpa masse fint men får som regel "aldri" solgt det. Satt litt på spissen da. Tenkte legga inn bud på 200.000 under takst...

Anonymkode: fa258...21c

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor mye sånn ca. over prisantydning?

-Ts

500

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

- Ts

Snakker du om Oslo? Der er det helt ekstremt, det meste går vel langt over prisantydning.
Jeg bor i Bergen. Vanlige blokkleiligheter her går enten litt under prisantydning, litt over, 200k over eller 300k over. Føler mye kommer an på hvor mange boliger som er til salgs, hvilken tid på året det er, hvor "bra" leiligheten er, hvor godt den er stylet etc. Ikke lett å vite hvor mye de går over, og noen ganger får man seg noen overraskelser. 

Anonymkode: a1563...42e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Snakker du om Oslo? Der er det helt ekstremt, det meste går vel langt over prisantydning.
Jeg bor i Bergen. Vanlige blokkleiligheter her går enten litt under prisantydning, litt over, 200k over eller 300k over. Føler mye kommer an på hvor mange boliger som er til salgs, hvilken tid på året det er, hvor "bra" leiligheten er, hvor godt den er stylet etc. Ikke lett å vite hvor mye de går over, og noen ganger får man seg noen overraskelser. 

Her er ikke så ekstremt som i Oslo, men muligens 1/2 del.  Det er  ganske populært å bo her. Nesten alle leilighetene selges med første forsøk.  I hvertfall de  annonsene som jeg la til, som favoritter. 😞

- Ts

Skrevet

Om du har funnet ut området du vil bo i, og vet hvor stor bolig du vil ha, så kan du faktisk ta kontakt med megler som har flest boliger til salg i det området. Da kontakter megler deg når en bolig i rett størrelse og område før det annonseres på Finn.

Anonymkode: 7bf52...246

• Liker 1
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Her er ikke så ekstremt som i Oslo, men muligens 1/2 del.  Det er  ganske populært å bo her. Nesten alle leilighetene selges med første forsøk.  I hvertfall de  annonsene som jeg la til, som favoritter. 😞

- Ts

Skjønner, det er ganske vanlig de fleste større steder, også i Bergen. Det finnes dessverre ikke noe fasitsvar på spørsmålet ditt, men de fleste begynner under prisantydning. Om det er få interesserte i en leilighet som også har lite å gå på kan man nok få tilslaget med 180k til overs, men det kan man aldri vite.

Jeg har sett på leiligheter i Bergen som jeg virkelig har ønsket å få, og som i utgangspunktet ligger greit innenfor det jeg har råd til. Men dette er, kanskje logisk nok, også leiligheter som andre har vært interessert i. Og de har gjerne da endt opp 400k til 500k over prisantydning. Andre leiligheter som jeg har fulgt med på har gjerne gått på prisantydning, litt under eller bare 100k over. 

Man må bare prøve, men være forberedt på at det fort kan glippe om man ikke har mye å gå på. Det å kjøpe bolig kan bli en lang prosess, jeg holder selv fortsatt på, men det trenger ikke være en dum ting. Etter X-antall visninger begynner man å kjenne markedet bedre, og får et bedre bilde av hva som er viktig for en selv og hva som ikke er det. 

• Liker 2
Skrevet

Så er det jo i tillegg forkjøpsrett på en del boliger, så selv om man har fått tilslaget, risikerer man at noen andre får tre inn i budet ditt og kjøpe leiligheten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hei. Lurer på det som tittelen sier.😊

Er endelig i mål og har fått boliglån. 
skal til en visning nå til uka. 

Når man sender bud, hvis man er den første man å starte, starter man under eller fra prisantydning og øker til totalpris? Hvor mange tusen er det snakk om å øke, sånn ca.?
Jeg han kun til overs  ca. 180 000 enn det som er totalt pris på boligen.  Er da aktuelt for meg og gå til visning? 

Setter pris på alle svarene!😊❤️

Ikke megler presse på deg i budrunden. De er flinke til det de.

Når vi kjøpte (3 år siden ,1km fra Oslo grensen) så var det oss og noen annen som kriga  i budrunden. Vi starta 1mil. under prisantydningen og økte budene sakte, sånn 10-15 tusen per bud. Etter 1 time eller noe ringte megler for å be oss øke budene fordi hvis vi forsetter sånn så kommer det til å ta langt tid.

Jeg sa tilbake at jeg har masse tid jeg. 

Hun megler dama ble sur og la på telefon. 

LOL.

Vi vant budrunden etter 6 timer eller noe ,350 tusen under prisantydningen.

Du er kjøper ,ikke hør på megler ! Husk at Han eller hun jobber for motpart og ikke for deg !

Anonymkode: bddfd...d14

• Liker 2
Skrevet

Hvis du byr først by prisantydning eller litt under, øk med 10 000 eller 20 000. Hvis det er et pressområde så kan det å by høyt over prisantydning i starten bare presse prisene ekstra mye opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...