AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #1 Skrevet 22. januar 2021 Nysgjerrig førstegangsmor her! Kan dere som har eldre/flere barn kanskje svare på dette? Kan man allerde når babyen er liten (3-6 mnd) se hva slags personlighet de får? Eller kjenne igjen noen personlighetstrekk, eller endres det vanligvis? Babyen min på 18 uker trives feks veldig godt i eget selskap. Hun kan ligge i babygymmen lenge, pludre og le for seg selv🙈 da enser hun oss ikke en gang. kan dette bety at hun kommer til å like å leke alene senere? Hun viser også tydelig hva hun vil og ikke. Stopper å gråte med en gang hun får det som hun vil. Virker ganske sta. Er dette noe som kan vedvare? Hun er også ganske observerende og nysgjerrig. Kikker lenge etter oss, ser på mennesker osv. Hun er rolig, men viser glede med å få oppmerksomhet. Men "ber" ikke om oppmerksomhet hele tiden. Innimellom er hun veeeldig skravlete og pratsom, da gir hun seg ikke før vi har hatt en lang "samtale". Mye av dette er nok helt vanlig for en baby på hennes alder, men finnes jo de som liker best å leke med foreldrene, og som er mer pratsomme enn observerende feks. Kunne du se noen personlighetstrekk på din baby som har vedvart? Anonymkode: ccd9c...af5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #2 Skrevet 22. januar 2021 Ja, helt klart! Når førstemann ble født tenkte jeg at det bare var sånn babyer var, men etter å ha fått barn nummer to så ser jeg at man helt klart kan begynne å se personligheten fra tre måneders alder 🤩 første var en utålmodig hissigpropp da, og er det fortsatt 4 år etter Anonymkode: 7dbf1...ee1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #3 Skrevet 22. januar 2021 Mine var litt varierende. Første kunne fint ligge alene, leke alene og var utrolig rolig og fornøyelig. Andre var klistremerkebaby men fremdeles veldig rolig så sant vi var der. Null tegn på temperament frem til 3 år. Nå er begge utrolig aktive, og vil helst ikke være alene. Leker veldig fint sammen da og har trygghet, støtte og glede i hverandre. Yngste vil fremdeles ha mye nærhet og bekreftelse men alt annet enn rolig nå. De er 8 og 6 Anonymkode: 24b70...dfc
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #4 Skrevet 22. januar 2021 Absolutt ikke. Her var junior veldig stille som baby, men har en enorm energi som toåring. Anonymkode: ba5a0...bfb
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #5 Skrevet 22. januar 2021 Man snakker ikke om personlighet så tidlig, men om temperament. Dette er mer grunnlaget for senere personlighetsutvikling. Og ja, man kan skille mellom ulike temperamentstyper hos babyer. Så er det en rekke miljømessige faktorer som spiller inn på senere personlighetsutvikling, hvordan omsorgspersonene responderer (interaksjonseffekter), tilknytningsstil osv. Så ja, babyer har ulikt medfødt temperament. Det er fascinerende. Anonymkode: f2538...061 4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #6 Skrevet 22. januar 2021 Man kan nok se en god del, og få en anelse om hvem den lille er ut i fra temperamentet som baby. Samtidig som mye kan endre seg, eller at man ser og tolket tegn som viser seg å egentlig ikke betyr så mye. Jeg ser tydelige forskjeller på lillesøster og storesøster hos oss. Den eldste er veldig sosial, og har vært kontaktsøkende fra den første øyekontakten. Hun smilte til alle hun så fra hun begynte å smile. Vi gjetter at den yngste vil være mer introvert etter hvert som hun vokser til, basert på at hun har likt å ligge for seg selv og observere og pusle med ting helt fra hun var bitteliten. Hun er har vært mer skeptisk til fremmede, og vi tror ikke det handler bare om at hun har vært baby i pandemi med sosiale restriksjoner (men det er jo litt vanskelig å vite helt sikkert hva som er genetisk og hva som er miljø). Lillesøster virket også mye roligere som baby. Men nå er hun ett år, klatrer på alt og er mer fysisk aktiv en søsteren var på samme alder. Det kan kanskje være morsomt å skrive ned noe av det man observerer mens de er baby, og så kan både vi og de selv se på det om 20 år. Anonymkode: 4352c...9c9
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #7 Skrevet 22. januar 2021 Ja, begge våre har vært rolige, såkalt «sovebabyer», likt å ligge for seg selv, ikke vært komfortable med for mye stimuli. Begge har blitt personer som har behov for egentid, liker å pusle med ting på egenhånd, begge er veldig kreative, bedriver aktiviteter som tegning, musikk o.l. Blir slitne av for mye «nærkontakt» med andre mennesker, akkurat som meg og faren. De er nå 21 og 23. Anonymkode: a7fe5...5d5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #8 Skrevet 22. januar 2021 Var klistremerkebaby og er ekstremt kosete som 3 åring. Liker aller best å sitte oppå oss, gi oss og andre klemmer, kose når vi slapper av osv. Anonymkode: 454e4...1df
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #9 Skrevet 22. januar 2021 Jeg er fortsatt like sinna som jeg var som baby. Ser det gjennomgående på filmer av meg fra dåpen (der jeg brølte som en gorilla, var fly forbanna når jeg fikk vann på huet) til jeg var 6 år, hver bursdag ble filmet. Lett antennenelig/irritabel men for det meste glad og hyggelig. Kjipt personlighetstrekk, men. Ser barna til venninnene mine som begynner å vokse opp er helt like som de var som babyer, var de alvorlige som babyer så er de fortsatt det, var de forsiktige er det fortsatt osv... Anonymkode: 65734...c1d
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #10 Skrevet 22. januar 2021 Så heldig babyen din er som har en mamma som er så bevisst på babyens preferanser, og observant til dens ønsker💕 Anonymkode: 4fbe1...941 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #11 Skrevet 22. januar 2021 Fireåring som er ganske så rolig, som ho var som baby. Anonymkode: 4be53...9fe
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #12 Skrevet 22. januar 2021 Med førstemann så var han en rolig bedagelig baby, men har ikke vært hverken rolig eller bedagelig etter at han lærte seg å krabbe. Eneste har vært at han fortsatt har like godt sove hjerte som seksåring. Yngste kan nok sies å ha vist sin personlighet mer som baby, med all skravlinga si. Anonymkode: 12889...d3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå