AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #1 Skrevet 22. januar 2021 Hva er et normalt/gjennomsnittelig bruk av egenmeldingsdager i løpet av et år? (Da mener jeg ikke folk som er langtidssykemeldte osv. Men ellers friske og sunne arbeidstakere under 60 år.) Kjenner et par som passer på å masse ut alle hvert år uansett om de er syke eller ikke. Og så kjenner jeg noen som ikke har bedt om egenmelding på 2 år. Men hva er gjennomsnittet tror dere? Anonymkode: bbc96...f0c
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #2 Skrevet 22. januar 2021 Det siste åre 1 dag, men nå har jeg vært delvis permittert i nesten et år. Vanligvis ligger jeg på rundt 1-3 egenmeldinger med 1-2 dager pr egenmelding. Jeg går tilbake til jobb om jeg er frisk. Typisk blir jeg smittet av forkjølelse av kolleger som ikke forstår at slike som meg som har litt nedsatt immunforsvar på grunn av underliggende sykdom blir sykere enn de. Så siden de skal være flinke å gå på jobb for de greier det (med temmelig redusert arbeidskapasitet) så blir jeg syk. Håper de forstår nå etter korona har herjet ferdig. Anonymkode: 8e621...82b 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #3 Skrevet 22. januar 2021 Jeg har hatt flere år uten å ta ut egenmelding i det hele tatt, siste året har jeg hatt to dager fordi jeg måtte få negativ koronatest før jeg kunne gå på jobb. Folk som tar ut alle 24 dagene IA-avtalen tillater, gjerne enkeltvis, har garantert ikke rent mel i posen. Anonymkode: a24a7...523 8
Gjest Føsleguri Skrevet 22. januar 2021 #4 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har hatt flere år uten å ta ut egenmelding i det hele tatt, siste året har jeg hatt to dager fordi jeg måtte få negativ koronatest før jeg kunne gå på jobb. Folk som tar ut alle 24 dagene IA-avtalen tillater, gjerne enkeltvis, har garantert ikke rent mel i posen. Anonymkode: a24a7...523 Jeg hadde ett år med bortimot 24 dager egenmelding - hadde både halsbetennelse, bihulebetennelse, influensa og forkjølelse samme høst. Gikk 5 - 6 år før jeg var syk igjen.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #5 Skrevet 22. januar 2021 Stort sett har jeg brukt 1 egenmelding i året, stort sett på 1 dag. Har hendt jeg har gått hjem i løpet av dagen, men det telles ikke som egenmelding, er kanskje 1 dag i året med det også. Anonymkode: 84357...f12
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #6 Skrevet 22. januar 2021 Vi er IA bedrift og har 24 egenmeldings dager i året. De aller fleste ligger på 8-9 dager. Problemet vårt er at folk får sykemelding på første sykedag. Leger sykmelder ofte folk i en uke eller to. Hadde folk tatt egenmelding i stede for, hadde folk kanskje vært borte fra jobb halvparten av sykeperioden. virker som folk «sparer» sykedagene sine, og heller skaffer seg sykemelding. Noen føler ka skje at en sykemelding er lettere da det er legen som har sykmeldt og ikke en selv med egenmelding. vær leder/ kommune ønsker å snu dette, og at folk bruker mer egenmeldinger, spes de første dagene av sykeperioden før de drar til legen og får sykmelding. det er veldig rart at folk har 4% egenmelding, og 96% sykmelding fra lege. Anonymkode: 3c3c4...698
Melena Skrevet 22. januar 2021 #7 Skrevet 22. januar 2021 Jeg har hatt et sted mellom 5-10 dager på TOTALT snart 20 år! Men ingen som smiler, takker eller bukker for det, så kommer til å legge meg på snittet fremover... Følger tråden videre☺️ 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #8 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vi er IA bedrift og har 24 egenmeldings dager i året. De aller fleste ligger på 8-9 dager. Problemet vårt er at folk får sykemelding på første sykedag. Leger sykmelder ofte folk i en uke eller to. Hadde folk tatt egenmelding i stede for, hadde folk kanskje vært borte fra jobb halvparten av sykeperioden. virker som folk «sparer» sykedagene sine, og heller skaffer seg sykemelding. Noen føler ka skje at en sykemelding er lettere da det er legen som har sykmeldt og ikke en selv med egenmelding. vær leder/ kommune ønsker å snu dette, og at folk bruker mer egenmeldinger, spes de første dagene av sykeperioden før de drar til legen og får sykmelding. det er veldig rart at folk har 4% egenmelding, og 96% sykmelding fra lege. Anonymkode: 3c3c4...698 Når jeg måtte i karantene pga var nærkontakt ba faktisk arbeidsgiver spesifikt om at jeg skulle bruke sykemelding. De fikk da mer refundert fra staten slik jeg forstod det. Anonymkode: 9fdc6...385
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #9 Skrevet 22. januar 2021 Har ikke brukt en eneste egenmelding på meg selv i nåværende jobb. Har to barn og det ene har slitt med mye sykdom. Har følt jeg har vært nok borte for å ta vare på henne. Er heldig og er sjeldent syk selv også. Anonymkode: 36db5...2cd
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #10 Skrevet 22. januar 2021 Jeg har jobbet samme plassen i 4-5 år nå, kanskje tatt ut 10 EM til sammen. De har alle utenom en eller to vært relatert til min psykiske helse. Ble til slutt langtidssykemeldt pga. psykisk helse(selvskadet og var suicidal), men nå går jeg på anti-depressiva så nå går det mye, mye bedre:) Jeg er så godt som aldri syk med forkjølelse og denslags, så aldri vært borte for det. Også vært i karantene da vi fikk smitte på jobb. Ellers har jeg tatt ut velferdspermisjon i 2 uker da min far døde her i fjor vår. Så vært litt borte, men da har det vært alvorlig og/eller tvunget. Anonymkode: a0334...d8c
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #11 Skrevet 22. januar 2021 Jeg har vel omtrent 2 til 4 dager hvert år. Med min flaks og syndromet "flink jente" blir jeg gjerne syk i ferier og i helg. Anonymkode: 2a54c...d9e
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #12 Skrevet 23. januar 2021 Jeg følger ikke med på andres sykdom, så jeg aner ikke snittet. Jeg bruker som regel 1-2 egenmeldingsdager i året dersom jeg er syk. Jeg har kronisk migrene og ved anfallsdager får jeg sykemelding etter avtale med lege. Anonymkode: 1eb7c...159 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #13 Skrevet 23. januar 2021 Melena skrev (17 timer siden): Jeg har hatt et sted mellom 5-10 dager på TOTALT snart 20 år! Men ingen som smiler, takker eller bukker for det, så kommer til å legge meg på snittet fremover... Følger tråden videre☺️ Hvorfor i alle dager skal folk smile, takke eller bukke for at du kommer på jobb når du er frisk? Du får vel lønn? Jeg har aldri brukt en egenmeldingsdag, for jeg får sykemelding fra legen om jeg er så syk at jeg ikke kan jobbe. Nå har jeg nettopp startet i en jobb med muligheter for hjemmekontor, så da ser jeg ingen grunn for egenmeldinger. Anonymkode: f061d...d87 6
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #14 Skrevet 23. januar 2021 Bruker i snitt 5-6 egenmeldingsdager i året. Ofte 2-3 sykdomsperioder i løpet av et år hvor jeg blir slått ut de første to dagene. Skulle faktisk ønske flere på min arbeidsplass tok et par dager med enten egenmelding eller hjemmekontor fremfor å dra seg på jobb med en voldsom forkjølelse og smitte alle Anonymkode: 90387...714 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #15 Skrevet 23. januar 2021 Tror jeg brukte 1 i fjor, men var sykemeldt noen mnd i tillegg. Året før tror jeg ikke jeg brukte noen. Verken egenmelding eller sykemelding. Sliter litt med helsa så blir ofte noen perioder med sykemeldinger da, med mindre jeg har fri av andre grunner Anonymkode: eca48...ceb
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #16 Skrevet 23. januar 2021 Brukte 2 dager i fjor pga skade. Husker ikke sist jeg brukte egenmelding før det, men det må ha vært i min forrige jobb. Har kronisk sykdom, men null fravær pga det. Ingen sykemeldinger fra lege de siste 6 årene. Anonymkode: 20744...409
Cata Skrevet 23. januar 2021 #17 Skrevet 23. januar 2021 Har ikke peiling på gjennomsnitt, men tror kanskje jeg har brukt det en eller to ganger i hele mitt yrkesaktive liv. Når jeg først blir syk så er det gjerne såpass at det kvalifiserer til legebesøk og vanlig sykmelding.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #18 Skrevet 23. januar 2021 Så og si aldri syk, har vel brukt 5 egenmeldingsdager på 9 år Anonymkode: abcec...54b
Gjest Smeltemann Skrevet 23. januar 2021 #19 Skrevet 23. januar 2021 Melena skrev (18 timer siden): Jeg har hatt et sted mellom 5-10 dager på TOTALT snart 20 år! Men ingen som smiler, takker eller bukker for det, så kommer til å legge meg på snittet fremover... Følger tråden videre☺️ Om du har vært på samme arbeidsplass vil jeg tro de har lagt merke til deg. Å de dagene du er borte fra jobb skjønner de at du er syk 🙂 De som er borte ofte med egenmelding blir ikke trodd på samme måte som de som nesten aldri er det.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #20 Skrevet 23. januar 2021 Har faktisk aldri tatt ut egenmelding i mitt liv, annet enn sykt-barn dager Har vært veldig heldig og vært veldig sjeldent syk. Vært småforkjølet noen ganger, men har vært i ferier. Bank i bordet. Anonymkode: 024a7...a9c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå