AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #1 Skrevet 22. januar 2021 Jeg er ferdig med studier til sommeren og jeg og samboer har så smått begynt å diskutere når vi forhåpentligvis skal begynne å prøve. Jeg har brukt Cerazette/Vinelle de siste 6 årene og har som en "bivirkning" av dette ikke noe menstruasjon. Jeg ser for meg at jeg må få igang en syklus igjen før vi begynner å prøve, og lurer derfor på om noen har vært i samme situasjon og kan dele erfaringer? Hvor lang tid tok det før mensen kom tilbake igjen? Og mistet du den igjen hvis/når du begynte på pillene igjen? Har også en del andre spørsmål rundt dette, men tenker det er mer aktuelt å ta med fastlegen. Kan man bestille en time bare for å prate om dette eller er det sett på som å sløse med legens tid? 😂 Anonymkode: bb2de...449
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #2 Skrevet 22. januar 2021 Jeg kan si etter at jeg slutta på p-piller (29 desember 2019) hadde jeg den normale blødningen som hver pillefri uke (3-7 jan 2020). Etter det så fikk jeg første mensen (6-10 feb 2020). Jeg hadde helt andre grunner for å slutte, endometriose undersøkelse, og startet på dem igjen i april 2020. Jeg hadde gått på p-piller i .... hvem vet, 13-14 år, og mensen kom fort tilbake. Om du vil ha andre erfaringer så har Hannah Witton delt en historie mener jeg en del tilbake i tid, når hun sluttet på p-piller. Og selte nylig en video der hun forteller om fjerning av spiral, dette i forbindelse med å prøve å bli gravid: Anonymkode: 2b43b...d82
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #3 Skrevet 22. januar 2021 Når vi skulle starte prøving hadde jeg gått på p-piller i 6 år og hoppet over mensen ofte. Syklusen kom tilbake med en gang og ble gravid på andre syklus. Var 29 år da. Dette er veldig individuelt og mange bruker flere måneder på å komme i syklus igjen og mange runder med prøving. Mitt beste tips til prøving er å se etter eggløsningsslim. Litt tykt, seigt, slim som kommer rundt eggløsning. Ha samleie rundt denne tiden. Etter graviditeten satt jeg inn spiral og mistet syklusen ganske fort. Litt over et år senere tok jeg den ut (trodde vi skulle vente litt lengre før vi prøvde på nestemann, derfor jeg satt inn spiral), syklusen kom med en gang og ble gravid på andre forsøk da også. Anonymkode: 734f2...c76
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #4 Skrevet 22. januar 2021 Jeg har også blitt gravid to ganger på første syklus etter å ha sluttet med p-piller. Anonymkode: fd95e...d77
Dame1989 Skrevet 22. januar 2021 #5 Skrevet 22. januar 2021 Når jeg sluttet på Cerazette etter 8 års bruk og null mensen fikk jeg igjen mensen etter 30 dager
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #6 Skrevet 22. januar 2021 Sluttet på cerazette etter 9års bruk i september. Har ikke hatt mensen på disse årene. Fikk første mens 28 dager etter pilleslutt. Etter det har syklusene vært noe ustabile men jeg har fått mensen hver måned i hvertfall. Syklusene mine har til nå sett sånn ut: 28 dager, 47 dager, 21 dager og 37 dager. Brukte kondom frem til desember. Går inn i prøveperiode 2 nå Anonymkode: d943e...1ec
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #7 Skrevet 23. januar 2021 Jeg har vært innom ulik prevensjon, og når jeg sluttet med p-stav ble det veldig kluss med syklusen min i en god stund etter (vil si rett i overkant av et halvt år). Er ikke det ganske like virkestoff som cerazette? Jeg er ikke sikker altså, men mener å ha hørt det. Rett før jeg skulle prøve å bli gravid gikk jeg imidlertid på p-piller. Jeg sluttet etter anbefaling litt i forkant før prøvingen og det var jeg glad for. Sluttet i september og prøvingen skulle begynne i mars. Ville vente til da pga eget bryllup men ville at prøvingen skulle gå så raskt som overhode mulig etter at jeg så hvor vanskelig det var for noen venner som slet med å bli gravide. Jeg ville ihvertfall gjøre set jeg kunne for at det skulle klaffe raskest mulig når vi endelig var klar. Hadde litt sykluskrøll og bivirkninger disse månedene, men hadde likevel mensen ca en gang i måneden. Syklusen stabiliserte seg i løpet av denne måneden og jeg følte jeg fikk kroppen min tilbake på en helt ny måte. Høyere sexlyst og det var akkurat som eg slags tåke lettet. Jeg ønsker aldri å gå på hormonbasert prevensjon igjen etter å ha opplevd hvor herlig det var å slutte. Vil anbefale å heller gå over til kondom i en periode før dere skal prøve slik at kroppen får finne seg selv på et vis. For noen går det raskt, for andre skjer det med en gang. Ikke sikkert alle reagerer så sterkt på meg med hvor herlig det var å slutte heller. Kondom Er kjedelig, men man kan jo gjøre andre ting uten den, og det er jo ikke krise i en periode. For oss gikk det helt fint 😊 Anonymkode: 3b242...ec3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #8 Skrevet 23. januar 2021 Vill gjort som de gjorde over her, sluttet på p-piller i god tid og heller brukt kondom frem til man faktisk føler seg klar Det er vanlig at det kan ta opptil ett år før man får stabil syklus, og da slipper man å gå og vente og bli utålmodig. Hvis man først har bestemt seg for å bli gravid, vil man jo gjerne bli det I GÅR 😅 Anonymkode: 9d9d9...38c
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #9 Skrevet 23. januar 2021 Den første ganga jeg slutta med p-piller etter fire år, fikk jeg mensen med en gang. Den andre ganga gikk jeg seks år på p-piller før jeg slutta, og syklusen ble aldri normal igjen. Gikk tre måneder før jeg begynte med småblødninger i hytt og vær, og første store blødning kom etter ca et år. Syklusen ble aldri stabil igjen, og det er nå 9 år siden. Vet jo ikke om det er p-pillas skyld, da. Anonymkode: a7e9e...56c
Gjest EmKay Skrevet 23. januar 2021 #10 Skrevet 23. januar 2021 Gikk på ulike typer prevensjon i nesten 15 år, hadde kun noen få blødninger på de årene. Sluttet på p-pillen, og fikk menstruasjon etter kun noen dager. Hadde forberedt meg på at det kunne ta langt tid å bli gravid siden jeg ikke ante hvordan syklusen min var, men ble gravid på første eggløsning. Det gjorde forresten underverker med sexlysten, så jeg skal ikke tilbake på hormonprevensjon igjen.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #11 Skrevet 23. januar 2021 EmKay skrev (1 time siden): Gikk på ulike typer prevensjon i nesten 15 år, hadde kun noen få blødninger på de årene. Sluttet på p-pillen, og fikk menstruasjon etter kun noen dager. Hadde forberedt meg på at det kunne ta langt tid å bli gravid siden jeg ikke ante hvordan syklusen min var, men ble gravid på første eggløsning. Det gjorde forresten underverker med sexlysten, så jeg skal ikke tilbake på hormonprevensjon igjen. Samme erfaring her. Gikk på Cerazette i 12 år uten mensen og ble gravid med én gang. Anonymkode: 0396f...5bb
IkkeStudentLenger Skrevet 23. januar 2021 #12 Skrevet 23. januar 2021 Jeg gikk på microgynon i 14 år, fikk mensen tilbake med en gang. Slutter på pillen i mai, brukte kondomer frem til august, og ble gravid på første forsøk.
Oktava Skrevet 24. januar 2021 #13 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Samme erfaring her. Gikk på Cerazette i 12 år uten mensen og ble gravid med én gang. Anonymkode: 0396f...5bb Akkurat samme skjedde med meg. Vi trodde det skulle ta litt tid, men det klaffet på første "forsøk"
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #14 Skrevet 25. januar 2021 Takk for svar/erfaringer ts Anonymkode: bb2de...449
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå