Gå til innhold

Fargelinser!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_siril_*
Skrevet

Har bestilt meg noen linser med farge uten styrke! har aldri brukt linser før å lurer på om noen kan fortelle meg om det er vannskelig å sette på linsene? er de ekle å gå med? er det noen som har erfaring med sånne fargelinser uten styrke blir jeg glad for å høre erfaringer. En annen ting er at det står at det er lurt å ta et kurs hos optiker!?er dette virkelig nødvendig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

på det kurset du skriver om lærer du følgende:

husk å vaske hender veeeldig nøye før du setter på og tar ut linser. det er veldig viktig. deretter så bruker du og opptikkeren litt tid på at du setter på og tar ut linsene.

i begynnelsen er det vanskelig å få til for mange. øv deg gjerne hjemme nå med rene heder å ta på øye, det gjør det hele litt lettere.

det er veldig uvant i begynnelsen og det kan føles som man har noe rusk på øye hele tiden men den følelsen går over. begynnner det å svi er du ikke ren nok på henda, ta de ut og rens linsene med linseveske i håndflaten og pekefinger skyll godt med linseveske etterpå. om øye fortsatt svir drypp litt linseveske på øye for å skylle det.

prøv deg frem og husk at i begynnelsen bruker du de bare noen timer av gangen til øynene har vendt seg til dem. ta det gradvis.

ettervært blir noen plaget med hyppige øyebetennelser fordi tåreflommen avtar. da blir ikke øyet renset så godt som før om det skjer deg kontakt en lege for veiledning.

lykke til fra linsebruker gjennom syv år.

Skrevet

Jepp, kom deg til optiker. Både fordi det er viktig å finne linser som passer øyet ditt(ja, de kommer i forskjellige størrelser, krumminger, forskjellig materiale etc etc). OG ikke minst fordi at du må lære å sette bruke dem korrekt. De færreste greier å "fingre" seg selv inne i øyet uten litt øvelse, og hva skal du gjøre dersom du sitter hjemme og ikke får ut ei linse, du fingrer og fingrer og øyet blir mer og mer rødt og rennende?

Også får du printet inn renslighet, renslighet, renslighet som nevnt over her.

Ikke for å skremme deg fra å prøve linser her nå, men dette er faktisk en realitet. Slurves det med slikt og du får en infeksjon på øyet kan du i verste fall ødelegge for videre linsebruk for all fremtid, og hva om du trenger linser for å se ordentlig en dag?

Jeg har nettopp gått gjennom en periode med øyenproblemer forårsaket av feil størrelse på linsene, og det unner jeg ingen å oppleve. Så kom deg til optiker du, da vet du iallefall at du får hjelp av fagfolk.

Skrevet

Enig med de over her at linser bør tilpasses. Har selv brukt linser i snart 20 år, og har i perioder prøvd mange for å finne riktig størrelse og form.

Skrevet

Vanligvis er ikke linsebruk så "dramatisk" som det kan antydes over her. Jeg begynte med linser da jeg var 13 (er 27 nå), jeg gikk aldri noe kurs, fikk 10 minutter hos optiker hvor jeg kunne prøve meg fram med å sette inn og ta ut, aldri noe problem med det. Jeg har brukt samme linsetype hele tiden, aldri trengt å bytte, de passer meg perfekt. Jeg har aldri hatt infeksjoner eller andre plager forårsaket av linsene. Linser er enkelt å bruke, du lærer kjapt å sette dem inn og ta dem ut. Og man merker det ikke når de er på øyet.

Å rense linser er heller ingen sak. Brukt Optifree Express, det er den beste rensevæsken, du trenger ikke gni linsene eller noe som helst, bare legg dem i beholderen med linsevæske i. Dette er forøvrig den rensevæsken som dreper flest bakterier, i tillegg til at det er praktisk å slippe å gnikke linsene slik man måtte før. Du kan evt bruke dagslinser, som du bare kaster om kvelden. Men mndslinser er av bedre kvalitet, og er også billigere.

Men, jeg ville aldri begynt med linser for første gang uten å ha snakket med optiker. Du må få linser som passer dine øyne. Når du vet den typen som passer deg, og optikeren har sjekket at alt er i orden, kan du bestille hvor du vil.

Skrevet

Bare et lite obs. Det er ikke alle som tåler Optifree Express, og selv om du i teorien ikke trenger å gni linsene, så bør du gjøre det av og til. (Nei, det er ikke noe jeg har funnet på, det har jeg fra flere optikere)

En av grunnene til at du bør få dette gjort hos optiker er nettopp pga at du lærer å være oppmerksom på uvanlige ting som kan oppstå som følge av linsebruk. Infeksjoner på øyet er ikke moro.

Skrevet

Jeg har også brukt linser i mange år uten problemer, men startet dog med et lite kurs hos optiker.

Hvis linsen er for stor eller for liten blir den ubehagelig å ha på - ikke på en måte som man venner seg til.

En linse i rett størrelse vil du ikke merke etter tilvenningen. Gå til optikeren og finn ut om du kan bruke de linser du allerede har bestillt. Hvis de er feil størrelse kan du jo legge dem på Byttebørsen her på KG

• 9 måneder senere...
Gjest Gjest
Skrevet
Enig med de over her at linser bør tilpasses. Har selv brukt linser i snart 20 år, og har i perioder prøvd mange for å finne riktig størrelse og form.

Hei, skal kjøpe fargede linser på internett, er det lurt? Skal bare ha de som fest linser.. Altså kun en kveld kanskje to ganger i måneden. Noen tips, eller noen råd om hvor jeg burde kjøpe de?
Skrevet

jeg har kjøpt det mange ganger over nettet og aldri hatt noe kurs hos optiker.. jeg syns d er veldig vanskelig å få de på da så stresser veldig for jeg er ikke vant med det.. og når jeg stresser så kommer det antagelig endel drit på linsa så hele tida føler jeg at det er litt sånn doggete og litt ubehagelig å ha de på. men vet om mange som ikke bruker linser til vanlig men som får det fint til med sånn fargelinser de kjøper over nettet.. :) det er hvertfall gøy=) jeg vil å ha.. bruuune=)

Skrevet

Jeg kunne også tenke meg å prøve fargede linser. Men har holdt igjen fordi jeg synes det virker teit å ta linsekurs når jeg egentlig ikke trenger linser, men bare skal bruke dem for moro :sjenert:

Dessuten er jeg i tvil om hvor bra fargede linser blir på meg når jeg har brune øyne i utgangspunktet - noen som vet?

...ikke meningen å spore av, altså.

Skrevet

Jeg hadde fargede linser uten styrke før. Har blå/grønne øyne og hadde brune linser.

Jeg kjøpte hos en optiker. Da jeg fikk dem viste hun meg hvordan jeg skulle sette dem inn - det tok 5 minutter.

That's it!

Syns det var kjempe moro m brune øyne av og til.

Skrevet

Hvor mye kostet det å kjøpe hos optiker?

Skrevet

har egentlg blå øyne..men bruker brune/grå av og til..litt sånn intensfarge..kjøpte hos brilleland for 400 kr? og kostet 500 for kurs /test. pluss linsevæske..saltvannsspray..og alt det der..

Har lange negler..synes det er problemtatisk å få ut linsen..men å sette den inn går greit..

• 2 år senere...
Gjest Gjest_Kari_*
Skrevet

Hei, jeg skal bort på en sånn greie i 1 uke, og lurte på om jeg da kunne kjøpe fargelinser og bare bruke dem i den ene uken uten kurs?

Jeg har foreldre som begge bruker linser som sikkert kan hjelpe meg.

Og evt. er det noen som vet om et sted hvor de selger bilige farge linser(Isblåe)

Skrevet

Gå til optiker!

Det er spesielt nødvendig med en kontroll en gang i blandt.

Du kan få bakterier på øyet (under øyelokket, som man selv ikke føler at er der) som kan gjøre deg blind, og det er umulig å reversere.

Hvis du alikevell dropper å gå til optikker, så vær _nøye_ med rensingen slik at du unngår dette!

Dette sa en optiker til meg etter jeg fortalte at jeg har vært linsebruker uten en eneste kontroll i 9 år.. Mulig hun bare prøvde å skaffe seg en ny kunde da.. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...