Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har ikke vært så bekymret for dette før nå som koronasmitten har hengt over oss i en lang stund. Min mann og jeg er en av de som har valgt å være veldig forsiktige for å unngå smitte. Utenom et par måneder i sommer hvor smitten var veldig lav, har vi bare møtt andre utendørs. Vi har en sønn på snart 10 mnd som utenom oss har blitt holdt 2 ganger av bestemor, 1 gang av bestefar, 1 gang av mormor og 1 gang av oldemor og oldefar. Han har sett andre barn, men aldri lekt eller hatt fysisk kontakt med dem. Han er en veldig trygg gutt og liker blikkontakt og snakk med andre mennesker vi møter ute. Men hvor bekymret trenger jeg å være for at vi er de eneste nærkontaktene han har? Og at han aldri har lekt eller vært nær andre barn?

Og kanskje har dere noen tips

Takk for hjelp ❤️ 

Anonymkode: 46d7c...018

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går helt fint. 

Anonymkode: d844a...406

• Liker 3
Skrevet

Dette skjønner jeg er vanskelig. Spesielt når ikke engang besteforeldre kan komme på besøk. Det er jo lettere når barna går i bhg og på skole. Men har du ikke en venninne eller en bror/søster i nærheten, som du kan ha som fast nærkontakt? (Altså en som ikke er i risikogruppen, slik som besteforeldre som regel er). Og som barnet ditt også kan få knytte seg til? Jeg forstår godt at du ønsker at barnet ditt skal få bli vant til flere mennesker enn kun deg og mannen din. Stor klem. 

Anonymkode: 774b8...765

• Liker 1
Skrevet

I vår kommune har de noen få plasser i åpen barnehage. Man må melde seg på på forhånd, og i det siste har det vært 4 barn som har kunnet være der pr. dag. Vi har valgt å ikke ta "opp en plass" der fordi vår snart ettåring her et storesøsken i barnehage (som medfører at hun får mye sosial kontakt med et annet barn og økt fare for at vi bringer med oss smitte). Men ellers hadde jeg nok benyttet det tilbudet i blant. Ellers har vår hatt to "lekevenner" gjennom babytiden, som vi har møtt innendørs i blant. Det er to småsøsken til barn i barnehagen til vår eldste.

Anonymkode: 18ee9...0f7

Skrevet

Tenker at dere må ta dere sammen. Har selv en sønn på 10 måneder, og vi liver tilnærmet et normalt liv i Bergen. 

Anonymkode: 87390...ba7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Tenker at dere må ta dere sammen. Har selv en sønn på 10 måneder, og vi liver tilnærmet et normalt liv i Bergen. 

🙃

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo trøste deg med at sånn er det for absolutt alle nå. Ingen får nok sosial stimuli, verken barn, ungdom, voksne eller eldre.

Jeg tenker baby på 10 mnd er ikke den som har der verst. Han ha jo dere foreldre og får mye tid med dere og vil nok bli en trygg og glad gutt. Bare ikke fortsett med denne isoleringen for alltid! 

Det blir jo lettere når han begynner i bhg, da får han jo møtt jevnaldrende og kjente voksne daglig. 

Anonymkode: a49c0...f11

• Liker 5
Skrevet

Hvor lenge tenker dere å leve sånn da? om det fortsatt er corona og tiltak om tre år, noe som er sannsynlig, skal dere fortsatt holde den stakkars ungen isolert? Er det at ungen blir smittet dere er hysteriske for, eller dere selv?

Foreløbig er du og far de strengt tatt eneste viktige for han uansett, men innen 6 måneder er det på tide å la ham sosialere seg, samme hvordan smittesituasjonen der.

Håper dere i det minste har en hund eller katt...

Anonymkode: 5b5e5...dec

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor lenge tenker dere å leve sånn da? om det fortsatt er corona og tiltak om tre år, noe som er sannsynlig, skal dere fortsatt holde den stakkars ungen isolert? Er det at ungen blir smittet dere er hysteriske for, eller dere selv?

Foreløbig er du og far de strengt tatt eneste viktige for han uansett, men innen 6 måneder er det på tide å la ham sosialere seg, samme hvordan smittesituasjonen der.

Håper dere i det minste har en hund eller katt...

Anonymkode: 5b5e5...dec

🙏

Skrevet

Vi er i en situasjon hvor vi ikke kan risikere å bli smittet. Jeg skulle ønske det var annerledes. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Med muterte virus og vaksiner som kanskje ikke fungerer kan jo dette holde på i evigheter også. Det er til å gråte av. Jeg vil ikke skade babyen min, om han lider av å ikke ha fysisk kontakt med andre enn oss. Jeg håper dette stopper snart!

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi er i en situasjon hvor vi ikke kan risikere å bli smittet. Jeg skulle ønske det var annerledes. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Med muterte virus og vaksiner som kanskje ikke fungerer kan jo dette holde på i evigheter også. Det er til å gråte av. Jeg vil ikke skade babyen min, om han lider av å ikke ha fysisk kontakt med andre enn oss. Jeg håper dette stopper snart!

Dere burde sette ungen først nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjenner du ingen andre i mammaperm? Jeg tenker at den beste løsningen må være å finne en mor i samme situasjon, som også lever ganske isolert. Da er det liten risiko for smitte, samtidig som babyen din får sosial stimuli. 

Anonymkode: e7c80...ff0

Skrevet

Helt normalt i den alderen også utenom korona.

Anonymkode: 79756...58d

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei,

Jeg har ikke vært så bekymret for dette før nå som koronasmitten har hengt over oss i en lang stund. Min mann og jeg er en av de som har valgt å være veldig forsiktige for å unngå smitte. Utenom et par måneder i sommer hvor smitten var veldig lav, har vi bare møtt andre utendørs. Vi har en sønn på snart 10 mnd som utenom oss har blitt holdt 2 ganger av bestemor, 1 gang av bestefar, 1 gang av mormor og 1 gang av oldemor og oldefar. Han har sett andre barn, men aldri lekt eller hatt fysisk kontakt med dem. Han er en veldig trygg gutt og liker blikkontakt og snakk med andre mennesker vi møter ute. Men hvor bekymret trenger jeg å være for at vi er de eneste nærkontaktene han har? Og at han aldri har lekt eller vært nær andre barn?

Og kanskje har dere noen tips

Takk for hjelp ❤️ 

Møter ikke folk besteforeldre? Mine foreldre har prioritert å møte sine barnebarn. Tror de har tenkt at å leve uten kontakt med de er verdt lite uansett. De vet vi er forsiktige i hverdagen, og barna møter kun andre barn i samme skole og bhg. Vi møter besteforeldre flere ganger i uken. Vi ringer også på FaceTime daglig, noe minstemann på 3 mnd viser stor interesse for. Dessuten, hvis dere er to voksne så klarer dere å stimulere barnet nok i denne perioden. Gå mye ut, les bok, lek og ha det gøy med barnet!

Anonymkode: 92324...873

Skrevet

Meld dere inn i en Facebook gruppe, søk kontakt med andre likesinnede i området dere bor og lek med hverandre ute da vel. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Helt normalt i den alderen også utenom korona.

Anonymkode: 79756...58d

Det er virkelig ikke normalt at en baby på 10 måneder aldri har vært med andre enn mor og far. Skadelig og usunt for barnet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er virkelig ikke normalt at en baby på 10 måneder aldri har vært med andre enn mor og far. Skadelig og usunt for barnet. 

Han har selvfølgelig ofte vært med andre enn oss, men ikke fysisk bortsett fra de to mnd i sommer hvor smittetallet var lavt.  Men han har selvfølgelig snakket og på andre måter interagert med mange mennesker.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han har selvfølgelig ofte vært med andre enn oss, men ikke fysisk bortsett fra de to mnd i sommer hvor smittetallet var lavt.  Men han har selvfølgelig snakket og på andre måter interagert med mange mennesker.

Altså, med fysisk mener jeg at de ikke har holdt ham. Ikke at kontakten har foregått via skjerm...

Skrevet

Folk er jo helt hysteriske i denne tråden. En unge på 10 mnd har da ikke spesielt behov for å sosialisere seg med andre barn. Det er en grunn til at grensen for å begynne i barnehage er 9 mnd og at det er anbefalt å gjerne vente til ungen er 2-3 år, hvis man har mulighet. En ettåring er i barnehagen fordi den MÅ, ikke fordi den har så vannvittig behov for å leke med andre barn.

Anonymkode: e0a98...864

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Rull inn...

Anonymkode: ba521...c05

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...