AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #1 Skrevet 22. januar 2021 Hei! Har et barn på 3 år som har skoliose. S-formet rygg, grad 30 ved siste kontroll (ved 1-års alder). I høst oppdaget vi at hoftene har begynt å vri seg, og ser nå at brystkassen også er litt skjev. Skoliosen er medfødt og er et resultat av en deformert rygg virvel i nakken tror vi. Ellers frisk og rask, motorisk utvikling som andre barn. Vi skal på ny kontroll snart, og jeg begynner å grue meg for hva som skal skje da. Er det noen her inne som har erfaring med små barn med skoliose? Vil gjerne høre andres erfaringer. Har vært inne på siden til rikshospitalet å lest, og ut fra det tror jeg det blir gips eller korsett, men prøver å ikke ta sorgene på forskudd. Anonymkode: 0fcf3...c6a
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #2 Skrevet 24. januar 2021 Jeg har en venninne som hadde skoliose som barn. Hun brukte korsett i barndommen. Usikker på hvor lenge, men iallefall hele ungdomsskolen. Nå er hun helt fin og ingen kan se at hun hat vært skjev. Anonymkode: 31091...1f9
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #3 Skrevet 25. januar 2021 Det finnes operasjoner. Når barnet er så skeiv allerede vil det nok bli et klart alternativ etter hvert. Anonymkode: e6c4a...da2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #4 Skrevet 25. januar 2021 Jeg har en gutt på 4år som har skoliose. Fikk påvist dette i 2års alderen. Vi begynte med gipskorsett, så fikk han etterhvert korsett i plast som vi kan ta av. Med gode resultater. Gipskorsett er ganske innvaderende, men man blir vant til det. Vi klarer å holde skjevheten under kontroll nå. Her er målet å unngå operasjon enda. Anonymkode: eb704...0bf
Eidvo Skrevet 25. januar 2021 #5 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg har en gutt på 4år som har skoliose. Fikk påvist dette i 2års alderen. Vi begynte med gipskorsett, så fikk han etterhvert korsett i plast som vi kan ta av. Med gode resultater. Gipskorsett er ganske innvaderende, men man blir vant til det. Vi klarer å holde skjevheten under kontroll nå. Her er målet å unngå operasjon enda. Anonymkode: eb704...0bf Måtte han gå lenge med gipskorsettet? Og får barnet restriksjoner ifht bevegelse og lek? Korsettene, hjelper de å rette opp litt skjevhet etterhvert som han vokser, eller hjelper de bare å stabilisere for deres del? Har så mange spørsmål og bekymringer for hvordan hverdagen blir hvis løsningen er gips. Hvordan er det med bading/svømming, er det ubehagelig, både på dag og om natten, og alle de andre små og store spørsmål. Men, han er heldigvis frisk og rask, så kanskje vi bare må ha tett oppfølging.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #6 Skrevet 26. januar 2021 Det er veldig upraktisk. Etter at vi begynte med borrelås har det blitt mye greiere i hverdagen. Når åtteåringen er på skolen ordner han alt med skoene sine selv, uten at læreren trenger å hjelpe hver gang. Jeg tror de foretrekker slike sko på skolen faktisk. Anonymkode: 9fc6e...f58
Banænie Skrevet 26. januar 2021 #7 Skrevet 26. januar 2021 Eidvo skrev (11 timer siden): Måtte han gå lenge med gipskorsettet? Og får barnet restriksjoner ifht bevegelse og lek? Korsettene, hjelper de å rette opp litt skjevhet etterhvert som han vokser, eller hjelper de bare å stabilisere for deres del? Har så mange spørsmål og bekymringer for hvordan hverdagen blir hvis løsningen er gips. Hvordan er det med bading/svømming, er det ubehagelig, både på dag og om natten, og alle de andre små og store spørsmål. Men, han er heldigvis frisk og rask, så kanskje vi bare må ha tett oppfølging. Du må gjerne sende meg en pm, så kan jeg svare så godt jeg kan. Skjønner at du hsr mange spørsmål. Hadde det selv og. Det er jo ikke så mange små barn med skoliose, så man føler seg litt alene. 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #8 Skrevet 26. januar 2021 https://www.facebook.com/groups/148358051981643/ Gruppe for foreldre som har barn og tenåringer med skoliose https://ryggforeningen.no/diagnosegruppe-skoliose/ En forening som også kan svare på mye😊 Anonymkode: 40365...172 2
Eidvo Skrevet 26. januar 2021 #9 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): https://www.facebook.com/groups/148358051981643/ Gruppe for foreldre som har barn og tenåringer med skoliose https://ryggforeningen.no/diagnosegruppe-skoliose/ En forening som også kan svare på mye😊 Anonymkode: 40365...172 Tusen takk! 😊
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2021 #10 Skrevet 12. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 25.1.2021 den 7.19): Jeg har en gutt på 4år som har skoliose. Fikk påvist dette i 2års alderen. Vi begynte med gipskorsett, så fikk han etterhvert korsett i plast som vi kan ta av. Med gode resultater. Gipskorsett er ganske innvaderende, men man blir vant til det. Vi klarer å holde skjevheten under kontroll nå. Her er målet å unngå operasjon enda. Anonymkode: eb704...0bf Hei vår er 2 og har fått påvist skoliose. Hvilken variant har deres og hvor mange grader? Anonymkode: 4da78...4f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå