Gå til innhold

Hvordan avslutter man ett vennskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veninna mi igjen 15 år spiser meg opp. Hun fikk nylig diagnosen Borderline, den har hun hatt så lenge jeg har kjent henne. I perioder hun er nedfor stenger hun seg inne med en kjæreste, så når hun er ovenpå igjen kommer hun løpende. Så blir det slutt med kjæresten og hun har ingen andre enn meg. I disse periodene "bor hun" hos meg. Her sover hun, spiser hun, roter hun, og blir værende på ubestemt tid. Slike rundanser har vi hatt 5-6 ganger fordelt på 15 år. 
Hun gråter hele dagen og snakker om hvor redd hun er for at jeg skal forsvinne ut av livet hennes for da har hun ingen (hun har lite kontakt med nærmeste familie og de 4-5 eksene) 

Når jeg er på jobb, vibrerer tlf konstant. Svarer jeg ikke iløpet av 10 min spammes jeg. 
Jeg sier det rett ut "du kan ikke være her." Da får jeg høre at hun har ingen steder å dra. 
Hun er suicidal og har vært innlagt flere ganger pga seriøs fare for selvskading. Hun medisineres og er i ett eller annet system, men de greier ikke hjelpe henne. Hun har "gode" perioder på totre år og deretter ett eller to dårlige. 

Jeg har fått meg min egen kjæreste og føler at jeg ikke "kan" dra til han når hun er på besøk. Jeg orker heller ikke ha han her når hun er her, fordi det er så jævelig rotete og fordi hun bare sitter å gråter hele tiden. 
Hun dusjer ikke og pusser ikke tennene sine i disse periodene, og tar generelt dårlig vare på seg selv, så hele leilighet lukter sur fitte i flere uker etter at hun har dratt. Alt blir så innestengt. 

jeg prøvde å lure meg unna ved å gjøre gjesterommet om til ett hjemmekontor (lol jeg har ikke kontorjobb en gang) da kræsjer hun på sofaen i stede.

jeg sier jeg ikke er hjemme og vet ikke når jeg kommer hjem - det er greit! Hun kan vente i gangen til jeg kommer

jeg sier jeg hadde tenkt å se en film sammen med kjæresten - det går greit! Hun kan godt se film hun!

Hun har hatt legetime, kan jeg hente henne med bilen så slipper hun ta bussen igjen? - nei jeg er på jobb til klokka 17 - det går bra hun kan vente!

Jeg blir gal! Det holder på å rable for meg. Hun har vært her siden november. Føkkings november. Følger vi samme tralten som før så får hun seg ny type i februar en gang og flytter inn til han ila ei uke. 

så trekker jeg meg unna og prøver å viske ut kontakten - så går alt til helvete og hun står på døra mi igjen. 

Hva faen skal jeg gjøre? Jeg orker ikke være der for henne lenger. Jeg har mitt eget liv. Jeg orker ikke være god venninne som stiller opp lenger! Dere får bare synes jeg er en dårlig venninne men jeg orker ikke! 
Og jeg tørr ikke kutte henne ut heller! Hva om hun hopper fra en bro eller noe? Hun har skyvd vekk alle rundt seg. Alle hoppa over bord fordi de skjønte åssen hun var og jeg er idioten som ble sittende og skulle være god venninne. Nå skulle jeg ønske jeg hoppa av sammen med de andre

rotete innlegg. sorry. Frustrert!!!

Anonymkode: 67fc3...37e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan bryte kontakten. 

Anonymkode: cdd9e...e3b

• Liker 2
Skrevet

Nei du skylder deg seg selv å bryte kontakt med henne. Du lever bare en gang og da skal ikke det ødelegges av noen som ikke kan ta vare på seg selv.  Hvordan bryte kontakt? Jeg aner ikke.  Noen ganger er det veldig vanskelig å finne de riktige ordene.  hva med å skrive et brev?

Anonymkode: 1c11e...08c

• Liker 2
Skrevet

Ville valgt utfasing. Stopp å inviter til å treffes og ikke si ja til å treffes.
Svar når hun ringer, men la samtalene bli korte. Videre så tar du bare tlf mer og mer sjeldent. Det samme med meldinger.

Er ikke noe av dette virksomt, så fortell henne at du har behov for å fokusere på deg selv fremover og blokker henne

Anonymkode: 05680...5b3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.1.2021 den 22.12):

Ville valgt utfasing. Stopp å inviter til å treffes og ikke si ja til å treffes.
Svar når hun ringer, men la samtalene bli korte. Videre så tar du bare tlf mer og mer sjeldent. Det samme med meldinger.

Er ikke noe av dette virksomt, så fortell henne at du har behov for å fokusere på deg selv fremover og blokker henne

Anonymkode: 05680...5b3

Det er jo utfasing jeg har prøvd i de periodene hun har hatt kjæreste. Men så går det til helvete og hun kommer løpende og har liksom ikke noen andre. Jeg jobba iherdig i fjor med å få henne til å søke på en skole hun hadde lyst innpå for å få henne på andre sida av landet (hun er av typen som liksom aldri blir ferdig med å studere og hun er egentlig ganske smart så jeg tror studiet ville passet henne) tenkte at med litt avstand ble terskelen høyere for at hun kom hit hele tiden men hun feiga ut og turte ikke søke. 

Jeg er redd hun skader seg selv hvis jeg bailer henne. Jeg bryr meg jo egentlig. Jeg er bare så jævelig lei. Vi har vokst ifra hverandre. 

Anonymkode: 67fc3...37e

Skrevet

Du må lære deg å sette grenser, og være tydelig på hvor de går.

Anonymkode: f7526...af0

• Liker 1
Skrevet

For det første må du sette krav til henne om hun skal være hos deg. Hun må dusje annenhver dag. Hjelpe til med middag. Kan være godt for henne at noen stiller krav til henne, men det må jo selvfølgelig passe hennes situasjon. Kan ihvertfall ikke fortsette slik. Enten må du skrive brev eller si det face to face at dere ikke kan være sammen så mye. 

Men da lurer hun på hvem hun skal kontakte... noen på dps? Foreldre, søsken, legen, forum?

• Liker 2
Skrevet

Hva med å sette deg ned og virkelig prate med henne? Si hvordan du opplever det at hun surrer mellom deg og kjærester der dere byttes på å ta vare på henne, mens hun burde gjøre det selv.

Har hun ikke noe eget sted og får hun noe hjelp?

Anonymkode: bb53a...368

• Liker 1
Skrevet

Har hun en egen bolig? Kan dere ta turen dit sammen og når dere er der sette dere ned og du forteller henne at her må hun bli? At du sier rett ut at du må ha en pause, at du sliter psykisk og trenger ro? Kan du si at du har vært der for henne, nå trenger du at hun er der for deg ved å gi deg rom og ro. Og så fase ut kontakt. Ikke ta tlf hver dag hun ringer, sette klare grenser og be henne ta kontakt med hjelpeapparatet på egen hånd? Evnt kan du sende en bekymringsmelding til fastlegen hennes siden hun åpenbart ikke tar/går på riktige medisiner og hun trenger profesjonell hjelp.

Greia er at hun kommer ikke til å forandre seg. Det vet du, dette har pågått i 15 år. Om hun ikke ønsker å ta tak i problemene sine så kan ikke du fikse problemene hennes heller. Det eneste du kan gjøre er å endre hvordan du forholder deg til henne. Hvor klarer du å sette og opprettholde grenser?  Venninnen din er ansvarlig for eget liv, hun har også en backup i helsevesenet som skal hjelpe henne. Du er ansvarlig for deg.

Skrevet

Kunne tro vi hadde samme veninne. Hun hos meg avbrøt sykepleien og er manisk depressiv. Våre felles venner kutta henne ut

Anonymkode: 94353...0b4

Skrevet

Sett grenser for all del.. hun bruker deg, og alt handler om henne. Meg meg meg.. hun er syk - ja. Men av slike grunner mister de venner fordi de ikke skjønner sosiale koder. Vet det er vanskelig å bare kutte ut, men om hun spør, bare si at du er opptatt og at alt dette blir litt mye for deg.. du eier dine følelser, og dine følelser er viktige! Hun kan ikke si noe på hva du føler

Anonymkode: cbfdf...310

Skrevet

uff jeg har også en venn som sliter meg ut,

men han har ikke foreldre, og kun bekjente ellers😏.går mye på samvittigheten min. men prøver å sette grenser. feks har vi pratet to timer en dag, og når han ringer neste dag og forventer repeat da tar jeg ikke tlf. 

Anonymkode: 574c1...4ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...