Gå til innhold

Fjerne livmor; bivirkninger? Påvirkning av seksuell funksjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i en kjip situasjon ved at jeg har en knute (myom) i livmora som har påført meg svære blødninger med påfølgende nesten tomme jernlagre. Utmattet av å blø som en gris, vaske klær med flekker, ha kramper og lite energi😥

har prøvd Esmya for å krympe knuten- virka ikke. Prøvd hormonspiral i to runder, de ble utstøtt, og hjalp ikke mot blødnignene. Knuten alene kan ikke fjernes pga at den sitter vokst inn i livmorveggen. Legene mener det beste er å fjerne livmora. Jeg synes det høres drastisk ut, og har lest om bivirkninger som økt risiko for hjerte/kar, vektøkning, problemer med seksuell funksjon, skjedeprolaps og tidligere menopause.. ikke noe man ønsker seg, selv om jeg vet at sjansen er liten. Men sjansen er jo der..

så-

1) hvilke negative konsekvenser har du opplevd av å fjerne livmor?
2) Har du fortsatt livmorhals igjen? Jeg er ekstra redd for at å fjerne livmorhalsen pga endringer seksuelt. 
3) Har det påvirker sexlivet ditt?  
4) Andre bivirkninger?

eneste alternativet mitt er embolisering (stoppe blodtilførsel til knuten), men legene er redd det ikke vil hjelpe meg helt i mål... 😥engstelig for kjipe virkninger av hysterektomi!! Erfaringer? 

Anonymkode: c7237...659

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjeden min ble kortere, så enkelte stillinger er lett ubehagelig under sex. 
Livmorhalsen er fjernet ja. 
Men, jeg hadde såpass mye plager at jeg angrer ikke. 
Påvirker ikke sex så mye at jeg angrer, plagene før var verre. 

Ellers ingen plager her. 

Skrevet

Hei

Jeg fjernet livmora og livmorhalsen for 1 år siden, og det eneste jeg angrer på er at jeg ikke gjorde det før!

Har absolutt ingen plager, sexlivet har egentlig blitt bedre, slipper å ta hensyn til mensen og pms. Nyter det like mye som før. Rett og slett en stor befrielse.

Også veldig greit å ha eliminert muligheten for livmorhalskreft.

Anonymkode: b7105...477

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Bra å høre at du over er fornøyd!! men uff, til kortere skjede @Flua!!! 😕 det var noe jeg selv lurte på om kunne skje.. mannen min er i lengste laget selv m «normal» skjede , og en forkortelse av skjeden hadde funka dårlig her, tror jeg.. 

Og en ting jeg glemte spørre om, men som jeg leste noe om; vil orgasme oppleves annerledes..? Livmora trekker seg jo sammen når man får orgasme, så antar det vil føles litt annerledes? 

flere?

ts

Skrevet (endret)

Ingen endring på orgasmer her 👍🏻

Mulig jeg hadde noe kortere skjede før, aner ikke... 

Nydelig å slippe alle plager, jeg angrer ikke, men litt kjipt med stillinger. 

Jeg har syklus enda, så jeg har pms ja...

Endret av Flua
Skrevet

Jeg har fjernet både livmor og livmorhals og merker ingen endring.

Har ikke gått opp i vekt heller.

Anonymkode: 9beb8...aa1

• Liker 1
Skrevet

Ingen negative endringer. Har livmorhals og en eggstokk igjen. 

På den positive siden kvitt blødninger og invalidiserende smerter. 

Anonymkode: 04d52...922

• Liker 1
Skrevet

Fjernet livmor og livmorhals men har fortsatt eggstokkene - så jeg har syklus. Kun positivt å fjerne livmor, et helt nytt liv🙌🏻🙌🏻

Anonymkode: ad6e9...ef8

• Liker 2
Skrevet

Jeg har nylig fjernet livmoren, så kan ikke snakke om de langsiktige endringene, men forstår jo godt usikkerheten du føler. Jeg hadde flere muskelknuter som vokste inn i livmorveggen, så å bare fjerne knutene operativt, ved ablasjon eller embolisering ville sannsynligvis ikke være mulig, eller bare hjelpe kortvarig. Etter å ha lest MYE faglitteratur, forskning, statestikk, undersøkelser om livskvalitet/bivirkninger/seksualfunksjon/you name it, og snakket med tre ulike gynekologer bestemte jeg meg for å bare fjerne hele greien og bli ferdig med smerter og evigvarende blødning. Så langt er jeg fornøyd med valget, tanken på aldri skulle blø gjennom klær og sengetøy, ha smerter eller hele tiden måtte ha tamponger i veska er luksus! De trenger for øvrig ikke å fjerne hele livmorhalsen, den kan stå igjen om du ønsker det. Jeg ville ha den bort for å redusere kreftrisikoen, men hvis det er det som gjør at du er usikker så snakk med operatøren om det. Faktisk har jeg lest studier som viser at kvinner fikk bedre seksualnytelse etter hysterektomi, så det trenger ikke gå gale veien. Vektøkningen det er snakk om er som regel et par kg, ikke sånn 25 som jeg så for meg når alle snakket om det, og det er et kan, ikke må. 

Anonymkode: 58ebc...d2c

• Liker 1
Skrevet

Tenker det er flere fordeler ved å fjerne livmor når du har knute i livmoren og store blødninger, tomme jernlager og mye plager. Alt vil uansett bli bedre ved å fjerne. Om skjeden blir litt kortere finner dere ut av stillinger som gjør at det funker 

Anonymkode: e082d...fdd

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar dere..! Ser jo at det er flere her som er fornøyde med valget om fjerning. Jeg er fortsatt litt skeptisk, etter å ha lest mye annet rundt om på nettet, inkludert studier som viser at en ikke ubetydelig andel kvinner får seksuelle problemer etter fjerning; mindre lyst, mer tørrhet, mindre sensitivitet og vansker med å få orgasme. Kan skyldes at nervebaner kuttes, eller at livmorhals fjernes. den er viktig for seksuell nytelse hos mange, og toppen kan bli for stramt eller kort sydd igjen hos enkelte. Studiene ser også at veldig mange er fornøyde, men jeg vil jo helst at alle skal være fornøyde for å ta sjansen ;)

Er det flere som har fjernet livmor for lenge siden, som har langtidseffekter å fortelle om...? Jeg lurer sterkt på om jeg skal emboliseres i stedet for. Det er et mye mindre og mer skånsomt  inngrep ved at kun selve knuten ødelegges. Jeg vil ikke da bli kvitt mensen, men den kan gå tilbake til å bli normal eller liten, og det kan jeg egt leve med, så lenge jeg slipper å løpe risikoen om plagene nevnt over.

Hører gjerne fra noen som har gjort embolisering også!

ts

• 3 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.1.2021 den 10.00):

Takk for svar dere..! Ser jo at det er flere her som er fornøyde med valget om fjerning. Jeg er fortsatt litt skeptisk, etter å ha lest mye annet rundt om på nettet, inkludert studier som viser at en ikke ubetydelig andel kvinner får seksuelle problemer etter fjerning; mindre lyst, mer tørrhet, mindre sensitivitet og vansker med å få orgasme. Kan skyldes at nervebaner kuttes, eller at livmorhals fjernes. den er viktig for seksuell nytelse hos mange, og toppen kan bli for stramt eller kort sydd igjen hos enkelte. Studiene ser også at veldig mange er fornøyde, men jeg vil jo helst at alle skal være fornøyde for å ta sjansen ;)

Er det flere som har fjernet livmor for lenge siden, som har langtidseffekter å fortelle om...? Jeg lurer sterkt på om jeg skal emboliseres i stedet for. Det er et mye mindre og mer skånsomt  inngrep ved at kun selve knuten ødelegges. Jeg vil ikke da bli kvitt mensen, men den kan gå tilbake til å bli normal eller liten, og det kan jeg egt leve med, så lenge jeg slipper å løpe risikoen om plagene nevnt over.

Hører gjerne fra noen som har gjort embolisering også!

ts

Det finnes ikke en eneste prosedyre eller operasjon som er perfekt vellykket 100 % av gangene. Livet er et usikkert prosjekt. 

Anonymkode: e3909...38e

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det finnes ikke en eneste prosedyre eller operasjon som er perfekt vellykket 100 % av gangene. Livet er et usikkert prosjekt. 

Anonymkode: e3909...38e

Klar over det. saken var at jeg gjerne ville høre om andres erfaringer. Og noen inngrep har jo større risk enn andre for negative effekter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...