Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min venninne har plasseret sitt spedbarn fra det var 2-3 mnd gammel i vippestol foran tv skjermen nesten daglig, og kobler opp youtube med barne-tv/sang videoer.

Nå er babyen blitt 5 mnd og blir veldig aktiv og lager lyder når disse videoene kommer på, så hen liker det virker det som.

Er det bra når man er så liten? Man venner jo barnet til å bli skjermslave fra liten av..

Anonymkode: eab18...74f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er ikke bra. De bør heller få fysiske leker som de kan ta på og sanse så de kan utvikle. Lekene kan gjerne ha sterke farger og lage lyder, men kun bilder på en skjerm blir for passivt.  De bør være mest mulig på gulvet for å øve på bevegelser og ikke sitte i ro i vippestol. Anbefales å unngå skjerm mest mulig til de er 2. 

Anonymkode: d7eaf...623

• Liker 21
Skrevet

Babyer flest er jo veldig fascinert av tv allerede fra de er veldig små, så det er ikke rart at han liker det. Det er likevel helt søkt å sette en 2-3 mnd gammel foran tv med den kunnskapen man har om barn og bearbeiding av inntrykk og overstimulering.

Anonymkode: cea55...70d

• Liker 14
Skrevet

Ehm... Det var litt lovlig tidlig ja.. Jeg brukte å skru på Spotify og synge for ungen når det var så lite.. Eller bare la hn kikke på ting. De trenger ikke skjerm så tidlig.. 

Anonymkode: ef04b...8f9

• Liker 2
Skrevet

Så små barn klarer ikke å uttrykke når de er slitne og ikke orker mer stimuli. Foreldre som ikke engang gidder å være sammen med ungene sine når de sover opp i mot 15-18 timer i døgnet, og de faktisk går rundt hjemme med permisjonspenger for å være sammen med dem.... jeg har ikke ord 😱😭

Anonymkode: f3efc...9d9

• Liker 10
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg har plassert ungen foran tv i vippestol dersom det har vært veldig sutrete og ingenting annet hjelper. Blir stille med en gang 🙈Har aldri plassert han der bare fordi jeg tenker han trenger det da.

Anonymkode: 9cdad...7ed

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg må innrømme at jeg har plassert ungen foran tv i vippestol dersom det har vært veldig sutrete og ingenting annet hjelper. Blir stille med en gang 🙈Har aldri plassert han der bare fordi jeg tenker han trenger det da.

Så du setter dine egne behov høyere enn barnets? Egoistisk. 

Anonymkode: f3143...316

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så du setter dine egne behov høyere enn barnets? Egoistisk. 

Haha, måtte jo komme. Fint for seg ar du er perfekt og gjør alt riktig. Bøyer meg i støvet.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Haha, måtte jo komme. Fint for seg ar du er perfekt og gjør alt riktig. Bøyer meg i støvet.

Du skriver jo så fint "Har aldri plassert han der bare fordi jeg tenker han trenger det da.". Ergo er det kun av egoistiske årsaker og ikke noe babyen har godt av 🤷‍♀️

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skriver jo så fint "Har aldri plassert han der bare fordi jeg tenker han trenger det da.". Ergo er det kun av egoistiske årsaker og ikke noe babyen har godt av 🤷‍♀️

Ja, så er jeg vel egoistisk da. Jeg ser jo at han liker det og han blir stille, men jeg vet jo at det ikke er bra for han i store mengder. Så han sitter ikke lenge, max 10 min så han får nullstilt seg. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk dårlig samvittighet for jeg plasserte min på 20 mnd foran tv-en alene, ut en søsken. Har fått lov til å se på med søsken de siste 2-3 mnd.. Men det er ikke mye! 

Et spedbarn skal absolutt ikke se på skjerm og aller helst ikke sitte i vippestol.  

Har folk sluttet med babyteppe og babygym??

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, så er jeg vel egoistisk da. Jeg ser jo at han liker det og han blir stille, men jeg vet jo at det ikke er bra for han i store mengder. Så han sitter ikke lenge, max 10 min så han får nullstilt seg. 

Trist, bare trist. 

• Liker 1
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 682c1...caf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Trist, bare trist. 

Hva er trist?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er trist?

Å "nullstille" en liten baby foran tv. Tenker man har sviktet som mor da. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å "nullstille" en liten baby foran tv. Tenker man har sviktet som mor da. 

Så fint at du kan trekke den konklusjonen etter så lite informasjon, over internett. Ikke vet du hvor gammel ungen er eller hvor ofte det skjer. Eller hva som har skjedd i forkant. Jeg er imponert.

• Liker 4
Skrevet

Jeg aner ikke, men jeg for min del unngikk at mitt barn skulle se på tv i det hele tatt fremdeles i 5 mnd alderen. Jeg synes fremdeles at det var for intenst lys og tenkte både at det fremdeles kunne være fare for at han ble overstimulert men også at det var direkte unødvendig for han. Tror svigerfamilien min synes jeg var litt vel fanatisk, for jeg snudde han feks bort fra tven når de skrudde på tven slik at han heller ville kikke på oss og lekene sine. Hvis tven var på og han så den veien ville han bare nistirre på tven og det så ikke bra ut for min del. Jeg hadde uten tvil vært kritisk til å vise tv i 2-3 mnd alderen. Men man han ikke blande seg stort i hva andre gjør 😅

Anonymkode: efcd6...8e2

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Trist, bare trist. 

Lol

Anonymkode: 213fc...bcd

• Liker 1
Skrevet

Jeg stusser først og fremst på at foreldre bruker YouTube, der kan det komme mye rart av filmer. Søstera mi gjorde det en gang, og fikk opp de fake filmene med Peppa gris😳

de fleste vil vel unngå tv så tidlig, og ikke begrunne det i barnets behov. Jeg startet litt med nettbrett og drømmehagen når barna var rundt 4-5 mnd, og da kun fordi jeg måtte ordne varmmat på kjøkkenet. 

Anonymkode: 83f75...b77

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Ville bare si at du er den beste mammaen for ditt barn og aldri la noen fortelle deg noe annet ❤️ Alle har gjort noe sånt eller tilsvarende. Ingen er perfekte og det er det ikke meningen at vi skal være heller. Å si at noe sånt er skadelig blir det samme som å si at en litt banan er like ille som en pose godteri hver dag. The dose makes the poison 👌

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...