AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #1 Skrevet 22. januar 2021 En kollega har hatt foreldrepermisjon i x antall måneder og deretter 2 uker ulønnet permisjon. Hun har vært på jobb i kun noen dager, men måtte ta omsorgsdag (sykt barn dag) i dag fordi mann og barn er syke. Det kan ikke være riktig? Må hun ikke opparbeide seg rett til det? Hun må vel jobbe i 8 uker minst? Vil gå videre med det hvis hun ikke har rett. Anonymkode: 21bc9...155
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #2 Skrevet 22. januar 2021 Dersom hun kun har hatt to uker ulønnet permisjon så har hun rett til å bruke sykt barn dag. Lønnet foreldrepermisjon sidestilles med arbeid, og man må ha hatt mer enn 14 dagers opphold i arbeidsforholdet for å måtte opptjene retten til å bruke egenmelding for sykt barn/barnepasser på nytt. Denne retten opptjener man for øvrig igjen etter 4 uker tilbake i arbeid, i motsetning til 8 ukers opptjeningstid for å bruke egenmelding ved egen sykdom. PS: Du høres ikke ut som en særlig ok kollega. PPS: Jeg er selv leder og med mine ansatte ser jeg glatt igjennom fingrene med bruk av sykt barn dager etter foreldrepermisjon, om vedkommende så har hatt et halvt år ulønnet permisjon i ettertid. Det koster så lite å ivareta arbeidstakerne i den sårbare småbarnsperioden. Anonymkode: 6c936...9c0 8
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #3 Skrevet 22. januar 2021 Selvsagt har hun lov til det. Du hørtes ut som er dritkjipt kollega. Anonymkode: 1584c...91e 4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #4 Skrevet 22. januar 2021 Dette har du ikke noe med! Hun har full rett til å ta sykt barn-dag, men om hun får betalt for den er en annen sak. Men det er opp til arbeidsgiver, ikke kollegaer. Anonymkode: b61f7...301
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå