Gå til innhold

Om du hadde 2 valg; forsette som nå eller total gjenåpning?

Om du hadde 2 valg; forsette som nå eller total gjenåpning?  

236 stemmer

1. 1. Norge og verden har nå snart i et år pålagt uttallige, og til dels svært inngripende tiltak mot befolkningen i den hensikt å få bukt med koronaviruset. Etter å kanskje skimte et lys i enden av tunnelen via pågående vaksinering, ser vi nå at det kommer mutasjon på mutasjon, noen er kanskje mer smittsomme, mer dødelige, noen biter ikke dagens vaksiner på. Når skal den unntakstilstanden vi lever i, ta slutt? Hvis det finnes kun 2 valg for veien videre, hva ville du valgt?

• Fortsette som nå - meget strenge tiltak når det trengs, ellers en felles dugnad. At liv reddes er det viktigste.
      131
    • Åpne opp hele verden fra i morgen tidlig, og la alt gå som normalt før korona. La korona gå sin gang gjennom verden.
      105

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

-

Endret av pavlin
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan tror du at alt vil bli normalt ved å åpne opp? 

Det er fortsatt en dødelig pandemi. Viruset er jo fortsatt her.

Folk ville ta sine personlige forhåndsregler. Folk er generelt redde for å bli syke, særlig når det er risiko for død eller varige skader. 

Sykehus ville være overfylte, dødeligheten av Covid-19 ville øke på grunn av manglende behandling. Folk med andre sykdommer ville unngå å søke behandling i det lengste, med lidelser og død som konsekvens. 

• Liker 29
Skrevet (endret)

"At liv reddes er det viktigste"?

Restriksjoner har allerede tatt mange flere liv enn "korona" noensinne kommer til å ta. "Korona" (omdøpt influensa, forkjølelse, bronkitt, lungebetennelse, osv.) har ikke drept flere enn influensa pleier å drepe i normalår. 

I Japan døde det flere av selvmord i oktober i fjor, enn det som døde av korona i hele 2020. 

Restriksjonene kommer til å drepe hundrevis av millioner på verdensbasis. Restriksjonene dreper bl.a. ti tusen barn hver eneste måned, og skader enda flere.

Endret av Psilocybe
  • Liker 21
Skrevet
Psilocybe skrev (2 minutter siden):

"At liv reddes er det viktigste"?

Restriksjoner har allerede tatt mange flere liv enn "korona" noensinne kommer til å ta. "Korona" (omdøpt influensa, forkjølelse, bronkitt, lungebetennelse, osv.) har ikke drept flere enn influensa pleier å drepe i normalår. 

I Japan døde det flere av selvmord i oktober i fjor, enn det som døde av korona i hele 2020. 

Restriksjonene kommer til å drepe hundrevis av millioner på verdensbasis. Restriksjonene dreper bl.a. ti tusen barn hver eneste måned, og skader enda flere.

Dette klarer man åpenbart ikke å skjønne, fordi det er en del av det større, en tanke mer diffuse, bildet, ikke den konkrete personen som ligger der og ikke får puste. Jeg fatter ikke at det er en så liten del av verdens folk som skjønner dette. Eller bare holder de kjeft eller ties i hjel?

• Liker 5
Skrevet

Full gjenåpning! 

Jeg er overbevist om at alle disse tiltakene tar flere liv på sikt enn pandemien. 

• Liker 28
Skrevet

Ingen av delene slik situasjonen har vært og er nå siden bølgen i høst.

Skrevet
pavlin skrev (9 minutter siden):

Dette klarer man åpenbart ikke å skjønne, fordi det er en del av det større, en tanke mer diffuse, bildet, ikke den konkrete personen som ligger der og ikke får puste. Jeg fatter ikke at det er en så liten del av verdens folk som skjønner dette. Eller bare holder de kjeft eller ties i hjel?

Ja det er helt vanlig at det i store deler av verden snart er fullt på alle intensivplasser og pasienter må behandles i ambulanser.

Eller kanskje ikke

• Liker 5
Skrevet
pavlin skrev (46 minutter siden):

Dette lurer jeg også på. I Norge har en og annen lege tatt til ordet for proporsjonalitet, men så blir det stille igjen. Jeg forstår det bare ikke. 

• Liker 6
Skrevet
1 hour ago, Peggy-Lovise said:

Full gjenåpning! 

Jeg er overbevist om at alle disse tiltakene tar flere liv på sikt enn pandemien. 

For det har du faglig grunnlag for å mene?
Nå ser vi lyset i enden av tunnellen, altså vaksinen. Hvorfor i all verden skal vi gi oss på oppløpssida av et maraton?

Vaksinen vil ikke utrydde viruset med det første, men hvis vi skulle sluppet helt opp nå, ville helsevesenet vært fullstendig overbelastet i løpet av noen uker. Folk ville ikke kunne få behandling for en rekke ting som vanligvis behandles enkelt og greit. Synes du det høres ut som et bra alternativ?

• Liker 9
Skrevet
Collan skrev (Akkurat nå):

Nå ser vi lyset i enden av tunnellen, altså vaksinen.

Gjør vi? Jeg leser at vaksinene ikke biter særlig på den sør-afrikanske mutasjonen. Om et halvt års tid har vi kanskje enda en mutasjon som vaksinene ikke funker på. Og etterhvert enda en. 

Kanskje bare frustrasjonen som begynner å ta overhånd her, men akkurat nå ser jeg ikke noen ende på dette.

Skrevet
1 hour ago, Peggy-Lovise said:

Full gjenåpning! 

Jeg er enig. Om det ikke direkte tar liv som i dødsfall. Så er det mange som mister jobbene sine. Det er ikke nok jobber der nå. Unge får ikke jobb, de kan ikke kjøpe/leie seg bolig. Mange må kanskje selge hus, flytte, gjøre drastisk om på livet sitt. Så kan man jo si "er det så ille når noen dør".  Er jo her det ligger. 

• Liker 4
Skrevet

Kanskje det rett og slett ikke er snakk om et hypotetisk "hva ville du valgt hvis og om", for slik viruset utvikler seg og muterer, er det vel sannsynlig at verden på et tidspunkt skjønner at slaget er tapt. Da er ikke diskusjonen å prøve å unngå overbelastet helsevesen osv, for det er ikke noe å gjøre med lenger. Vi tror vi fortsatt sitter i førersetet, men jeg tror slaget er tapt. Ikke at verden går under eller noe for det, men at status quo og verdens mindset kommer til å være ganske annerledes om ikke alt for lenge.

• Liker 5
Skrevet
pavlin skrev (2 minutter siden):

Kanskje det rett og slett ikke er snakk om et hypotetisk "hva ville du valgt hvis og om", for slik viruset utvikler seg og muterer, er det vel sannsynlig at verden på et tidspunkt skjønner at slaget er tapt. Da er ikke diskusjonen å prøve å unngå overbelastet helsevesen osv, for det er ikke noe å gjøre med lenger. Vi tror vi fortsatt sitter i førersetet, men jeg tror slaget er tapt. Ikke at verden går under eller noe for det, men at status quo og verdens mindset kommer til å være ganske annerledes om ikke alt for lenge.

Etter hvert skjønner nok flere og flere at vi ikke kan styre et veldig smittsomt virus som vi vil. Det at vi ikke har latt viruset få spre seg fritt gjør at vi fremover nå risikerer mer og mer mutasjoner. Noen av dem kan hende blir dødeligere også.

Vi skulle nok rivd av plasteret i fjor vinter/vår og latt alle blitt smittet da. Det ville gitt stor kortsiktig smerte, men på sikt er jeg ikke så sikker på om strategien som verden har valgt er bedre.

• Liker 4
Skrevet

Begge alternativ er falske.

1. Vi har ikke svært inngripende tiltak. Se deg rundt i verden. Det småplukket vi har gjort her er nettopp det .. småplukk.

2. Å åpne opp er IKKE å få verden tilbake til normalen. Det er å lage en stor krise som vi her i landet i det meste har sluppet unna. Om du hadde åpnet aldri så mye vil folk holde seg hjemme når sykdommen akselererer ut av kontroll. 

• Liker 14
Skrevet

Hva slags tidsperspektiv har de egentlig..? Tenker de at dette skal fortsette 1 år, 2 år, 5 år? Hvor mange indirekte dødsfall skal man godta? Hvor mye dårligere fremtidig helse er greit? Tapt læring? Tapte arbeidsplasser? De har lagt alle kortene i å få hele befolkningen vaksinert, men aner ingenting om vaksinen og klarer ikke å sette de ytterst få vaksinene de får. 

Det er mildt sagt sinnsykt å være vitne til at myndighetene verden over handler i panikk og villrede uten noen plan. Og enda mer skremmende at det er å godta dette som er politisk korrekt. Tviler du på tiltakene og kritiserer håndteringen er du fritt vilt. Det er skummelt. 

• Liker 7
Skrevet
34 minutter siden, Guile said:

Gjør vi? Jeg leser at vaksinene ikke biter særlig på den sør-afrikanske mutasjonen. Om et halvt års tid har vi kanskje enda en mutasjon som vaksinene ikke funker på. Og etterhvert enda en. 

Kanskje bare frustrasjonen som begynner å ta overhånd her, men akkurat nå ser jeg ikke noen ende på dette.

Om vaksinene som fins nå virker på den sør-afrikanske varianten er usikkert.

Gitt stor nok mutasjon vil vaksinene bli uvirksomme. Men, og det er stort men, nå er teknologien utviklet, og fabrikkene som skal produsere i storskala er snart klare.

Neste vaksine vil ta vesentlig kortere tid å utvikle og produsere i store kvanta.

Vi blir ikke kvitt viruset med det første, men det vil bli en atskillig mer håndterbar situasjon når 50-60% av befolkningen er vaksinert mot den dominerende mutasjonen.

• Liker 5
Skrevet
Spiralis skrev (12 minutter siden):

Begge alternativ er falske.

1. Vi har ikke svært inngripende tiltak. Se deg rundt i verden. Det småplukket vi har gjort her er nettopp det .. småplukk.

2. Å åpne opp er IKKE å få verden tilbake til normalen. Det er å lage en stor krise som vi her i landet i det meste har sluppet unna. Om du hadde åpnet aldri så mye vil folk holde seg hjemme når sykdommen akselererer ut av kontroll. 

1. Jeg har aldri snakket om kun Norge - hvor står det? - men verden som helhet. Ja, våre tiltak og situasjon er små i verdenssammenheng - jeg tenker enda mer på folk i de landene som har mye mer inngripende tiltak enn i Norge. Hvor lenge skal de leve i de tilnærmet fengselene som de lever i?

2. Jeg tror veldig mange hadde grepet sjansen og leve livet som normalt om man kunne, og tatt den sjansen det er, meg inkludert. Selvsagt mange som hadde holdt seg hjemme og, men da hadde også det på den tiden blitt dannet en langt høyere immunitet blandt dem som tok sjansen på å gå ut, ble syke og kom seg gjennom det.

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, Ukjent. said:

Hva slags tidsperspektiv har de egentlig..? Tenker de at dette skal fortsette 1 år, 2 år, 5 år? Hvor mange indirekte dødsfall skal man godta? Hvor mye dårligere fremtidig helse er greit? Tapt læring? Tapte arbeidsplasser? De har lagt alle kortene i å få hele befolkningen vaksinert, men aner ingenting om vaksinen og klarer ikke å sette de ytterst få vaksinene de får. 

Det er mildt sagt sinnsykt å være vitne til at myndighetene verden over handler i panikk og villrede uten noen plan. Og enda mer skremmende at det er å godta dette som er politisk korrekt. Tviler du på tiltakene og kritiserer håndteringen er du fritt vilt. Det er skummelt. 

Hvor mange indirekte dødsfall tror du vi ville fått med fullt frislipp?

Et fullstendig overbelastet helsevesen ville ikke kunne behandle en mengde vanlige sykdommer som vanligvis ikke er noe problem.

Millioner ville dø på grunn av sykdommer som vi vanligvis kan behandle. Har du tenkt på det?

• Liker 11
Skrevet
Collan skrev (2 minutter siden):

Hvor mange indirekte dødsfall tror du vi ville fått med fullt frislipp?

Et fullstendig overbelastet helsevesen ville ikke kunne behandle en mengde vanlige sykdommer som vanligvis ikke er noe problem.

Millioner ville dø på grunn av sykdommer som vi vanligvis kan behandle. Har du tenkt på det?

Det gir jo ingen mening å omdirigere all kapasitet i helsevesenet mot korona. Koronabehandling måtte fått sin pott og del på linje med alle andre deler av helsevesenet. Mange som dør i ventekøer for andre sykdommer også, så hvorfor skulle korona behandles annerledes?

• Liker 10
  • Opprett ny...