Gå til innhold

Sykepleiere - jobbe ren nattstilling eller vanlig turnus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så sykt forvirra. Har vært nattevakt en stund men gikk tilbake i vanlig turnus da jeg kjente natt slet på kroppen, fikk ofte hodepine osv. 

Alikevel lurer jeg på om dette var riktig. Jeg liker friheten med nattevakter, at man har mye fri og kan være hjemme med barna på ettermiddagene. Men så er det dette med helserisiko da. Nattarbeid øker risikoen for en rekke sykdommer og jeg kjenner det var litt smådeprimerende å bare jobbe natt. Men når jeg nå skal jobbe dag/ kveld igjen så kjenner jeg at jeg blir litt smådeprimert av det også. Jeg blir jo aldri fornøyd😂😩 

Hvirdan jobber dere sykepleiere og hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: c8f6b...e5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, jeg tror du må tenke på hva du får det best med. For ja, det er skadelig med nattarbeid men det kommer også frem og har lest flere søvneksperter si at det er like farlig for kroppen med turnus. For meg har jeg et mye bedre liv etter jeg startet som nattevakt da jeg i utgangspunktet er b-menneske og sover greit på dagen. 

Hadde det mye verre med stress og sykdom på jobb, og gå fra kveld til dag og motsatt, så fikk jeg aldri sove med den turnusen. Like helseskadelig å gå søvnløs med stress i tillegg. Har også lest at noen søvneksperter mener turnus er like skadelig/om ikke verre enn nattjobbing. Men finner ikke linken🙂 skrev dette etter jeg har tatt en sovetablett her, så beklager rart skrevet😅

Du må gjøre det som føles best for deg🤗

Anonymkode: 655c0...43d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vel, jeg tror du må tenke på hva du får det best med. For ja, det er skadelig med nattarbeid men det kommer også frem og har lest flere søvneksperter si at det er like farlig for kroppen med turnus. For meg har jeg et mye bedre liv etter jeg startet som nattevakt da jeg i utgangspunktet er b-menneske og sover greit på dagen. 

Hadde det mye verre med stress og sykdom på jobb, og gå fra kveld til dag og motsatt, så fikk jeg aldri sove med den turnusen. Like helseskadelig å gå søvnløs med stress i tillegg. Har også lest at noen søvneksperter mener turnus er like skadelig/om ikke verre enn nattjobbing. Men finner ikke linken🙂 skrev dette etter jeg har tatt en sovetablett her, så beklager rart skrevet😅

Du må gjøre det som føles best for deg🤗

Anonymkode: 655c0...43d

Takk for svar :) hvor jobber du? Sykehus , sykehjem, el? Er det bedre eller dårligere betalt som nattevakt i kommunen? Noen som vet?

Skrevet

Jeg har jobbet alt. Dvs vanlig turnus med dag/kveld/natt, ren nattstilling og kun dagstilling. For meg har det handlet om hvordan det passer hverdagen. Etter 5 år i dagstlling valgte jeg å gå tilbake til tredelt turnus. Det passer best akkurat nå. Og så sikter jeg meg inn mot dagstilling igjen når de to yngste begynner på skolen. Ren nattstilling kommer jeg nok ikke til å få tilbake til. Var som deg, kjente det på kroppen. 

Anonymkode: 33a30...c0c

• Liker 1
Skrevet

Nattevakt er gull hvis du sovner godt på dagen. Det gjør ikke jeg, så da blir det å føle seg som fyllesyk hele uka🤣 Så det spørs hva du har å gjøre ellers. Gikk mye i svime da jeg jobba mye natt. Blir liksom å leve et liv utenfor de andre. Jeg liker det, men søvn var altså problem for meg. Meeen sover ikke godt når jeg jobber sent/tidlug heller, så... 

Pluss er at nattevaker kan være 10-12 t aktiv. Altså færre vakter. 

Anonymkode: 13367...2b1

• Liker 1
Skrevet

Altså.. 

Pluss med natt: mer tid med ungene, mer fri, som oftest roligere vakter, kan være med på det meste som skjer når «alle» andre har fri. 

Minus med natt: føler meg fyllesyk når jeg våkner, ble utrolig lei av å sove på dagen, ble gretten og sur når jeg våkna mellom 15-15.30, kroppen gjorde fysisk vondt mellom 04-06 på natta, hadde mye hjernetåke. 

pluss med å jobbe tredelt: mer normal døgnrytme, holde meg faglig oppdatert, mer action og spennende vakter. 

minus med å jobbe tredelt: KVELDSVAKTER der jeg ikke kan se barna, og hater å stå tiiiidlig opp om morgenen😅

Skrevet

Jeg er ts btw👆🏼😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Altså.. 

Pluss med natt: mer tid med ungene, mer fri, som oftest roligere vakter, kan være med på det meste som skjer når «alle» andre har fri. 

Minus med natt: føler meg fyllesyk når jeg våkner, ble utrolig lei av å sove på dagen, ble gretten og sur når jeg våkna mellom 15-15.30, kroppen gjorde fysisk vondt mellom 04-06 på natta, hadde mye hjernetåke. 

pluss med å jobbe tredelt: mer normal døgnrytme, holde meg faglig oppdatert, mer action og spennende vakter. 

minus med å jobbe tredelt: KVELDSVAKTER der jeg ikke kan se barna, og hater å stå tiiiidlig opp om morgenen😅

Har du ønsketurnus? Jeg har lagt inn ett ønske og det er færrest mulig kveld-dag. Har da max 1-2 slike i måneden. 

Skrevet

Nei har ikke ønsketurnus desverre:/

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei har ikke ønsketurnus desverre:/

ts

Ok det var dumt. Hvor mange slike vakter har du i mnd da? Mulig å bytte internt med kollegaer hvis det passer seg sånn? Masse bytting på vår avdeling 😅

Skrevet

Har ikke telt antall turn-overs, men er mulig å bytte ja :) 

Hvor jobber du? Hilsen nysgjerrige meg :) 

ts

Skrevet

Jeg jobbet natt i over 10 år som sykepleier og likte det veldig godt. Hadde ingen problemer med å sove når jeg kom hjem (type sov fra 08-15 i ett strekk), følte meg opplagt il ca kl 05 om morgenen, hadde masse fritid, tjente godt siden mye fri ga rom for mye ekstrajobbing, slapp å forholde meg til de udugelige sjefene i avdelingen, og nattgjengen hadde et fantastisk godt arbeidsmiljø. Byttet til dag da jeg tok videreutdanning og fikk turnusstilling, men trives godt med det og. Har hatt noen nattevakter etter jeg gikk over på dag, men kjenner at jeg ikke klarer å snu like lett som dag jeg var yngre, og har mer fyllasykefølelse i lang tid etterpå. Så hvis du klarer å sove etter vakt ville jeg tatt noen år på natt, ellers er det vel greit å holde seg til vanlig turnus. 

Anonymkode: 45afa...684

• Liker 1
Skrevet

Jeg er spl.student på 3 året så jeg har ikke lang erfaring å skryte av, men deler det lille jeg har 😅

Jeg jobber som tilkalling på sykehus og etter å ha jobbet x antall nattevakter har jeg funnet ut at det overhodet ikke er for meg. 

Jeg sliter utrolig mye med å tilpasse meg hverdagen med flere nattevakter på rad og føler meg fyllesjuk og bare dritt på dagtid før natt og dagen etter. 

Dette er også en av grunnene til at jeg ikke kommer til å jobbe i spesialisthelsetjenesten når jeg er ferdig. Orker ikke tredelt turnus og heller ikke stresset på sengepost. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke telt antall turn-overs, men er mulig å bytte ja :) 

Hvor jobber du? Hilsen nysgjerrige meg :) 

ts

Jeg jobber på en intensiv og overvåkingsavdeling 👍

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Gammel tråd da, men eg jobbet en nattevakt nå i natt som jeg følte gikk greit da. Men herregud nå føler jeg meg så fyllesyk som det bare er mulig å gå an og får bare angst av tanken av å måtte de to neste nattevaktene. Nå er jeg relativt ny i dette gamet her , men har jobba noen steder før hvor jeg da gikk todelt. Det var mye bedre synes jeg. 22-08 er seigt når man har fastvakt og bare ser på en pasient sover. 

Anonymkode: 1b325...932

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...