AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #1 Skrevet 22. januar 2021 Jeg og datteren på 10 år har ønsket oss hund lenge, og begynner nå å se oss om etter en, men er veldig usikker på rase! Vi vil ha en mellomstor hund. Bor i leilighet i 1.etasje med dør rett ut i hagen, og skogen rett ved. Jeg vil gå skogsturer og trene litt lydighet/rallylydighet/spor e.l. på hobbynivå (ikke konkurranse, men gjerne kurs). Hun vil ha en hund som er med på å løpe og leke. Vi kan tilby 1- 2 timers aktivitet på ettermiddagen i tillegg til 15-30 minutters morgen og kveldstur. Pelsstell spiller ingen rolle, og vi har begge sansen for hunder med litt mer pels enn glatthåret, men kanskje ikke hund med mer pels enn hund 😆 . Har tenkt litt på mittelspitz eller japansk spisshund, men synes de blir litt i minste laget, og føler det er så lite å velge mellom i mellomstørrelse. Vi har passet en del forskjellige hunder og jeg har vokst opp med border collie, jeg har hatt hest helt til nylig og vi er generelt dyrevante, men dette blir min første egne hund i voksen alder. Tips noen? Anonymkode: 2d54e...b32
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #2 Skrevet 22. januar 2021 Golden retriever😍 ingen over, ingen ved siden. Hvis du velger tispe så blir de ikke så store. Anonymkode: 274d2...530 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #3 Skrevet 22. januar 2021 Sjekk ut Polsk gjeterhund (polsk owczarek nizinny). En svært behagelig hund på alle måter, men mye pelsstell. Hvis du synes den blir for stor anbefaler jeg Dverg-schnauzer eller Cairn terrier. Mindre hunder som begge er "mye hund i forhold til størrelse" 😊 Anonymkode: 271c8...033
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #4 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Golden retriever😍 ingen over, ingen ved siden. Hvis du velger tispe så blir de ikke så store. Anonymkode: 274d2...530 Støttes😍 Og man trenger aldri å være redd for at de skal bite eller lignende, alltid glade (med mindre noen gjør noe grusomt med de) Anonymkode: d4865...e00
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #5 Skrevet 22. januar 2021 Mellompuddel? De høres fine ut til deres bruk, aktive og lettlærte hunder og ser veldig søte ut med pelsen sin. Må klippes jevnlig da, men så slipper man unna røyting. https://www.nkk.no/rasevelger-artikler/hvorfor-ikke-velge-en-puddel-article179817-844.html Anonymkode: b518c...6cb 2
Spindrift Skrevet 22. januar 2021 #6 Skrevet 22. januar 2021 (endret) Golden er litt vel store, og er vel årevis venteliste på. Pudler er jeg ikke så begeistret for utseendet til, men burde prøve å møte en mellompuddel ja, har ikke møtt noen faktisk. Endret 22. januar 2021 av Spindrift
MarianneE Skrevet 22. januar 2021 #7 Skrevet 22. januar 2021 Toller ❤ Jeg er helt dårlig etter å ha en ihvertfall 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #8 Skrevet 22. januar 2021 8 minutter siden, Spindrift said: Golden er litt vel store, og er vel årevis venteliste på. Pudler er jeg ikke så begeistret for utseendet til, men burde prøve å møte en mellompuddel ja, har ikke møtt noen faktisk. Ser den, jeg likte ikke utseende til pudler selv, helt til jeg ble kjent med en del folk som hadde puddel - for pudler er jo egentlig kjempesøte, de ser bare litt rare ut med utstillingsklipp 😂 Folk som ikke driver med utstilling klipper jo ikke hundene sånn. Samme med raser som bedlington og portis som også ser rare ut med utstillingsklipp, men ser ut som helt normale hunder til vanlig. 🐩🐕 Anonymkode: b518c...6cb 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #9 Skrevet 22. januar 2021 Hva med en litt stor sheltie alternativt? Anonymkode: b518c...6cb 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #10 Skrevet 22. januar 2021 Finsk lapphund ❤️ Perfekt for det formålet du skisserer, har myk og fin pels og et godt lynne. Anonymkode: d2535...811 2
Poldark Skrevet 22. januar 2021 #11 Skrevet 22. januar 2021 MarianneE skrev (41 minutter siden): Toller ❤ Jeg er helt dårlig etter å ha en ihvertfall En av mine favoritter også ☺️ Men selv om de ofte klarer seg som turhunder er det hunder som egentlig burde/veldig gjerne vil brukes til noe aktiv trening også, og de fleste oppdrettere vil helst selge til folk med treningsplaner. Mulig TS oppfyller dette, men kommer litt an på hvor mye tid hun ser for seg å bruke på det. Enig i mellompuddel, de er som regel kjempefine og ukompliserte hunder. Finsk lapphund som foreslått kan også være fint, men der har du lyd, og litt varierende trenbarhet. Sheltie er også fine til ditt formål (her får du igjen lyd, men mer trenbare enn lapphund og spisshund). Hva med collie? Eller en vannhund, spansk eller italiensk... Alle disse passer "på papiret", men føles veldig forskjellige, så anbefaler å bli kjent med noen individer av rasene du vurderer hvis de er litt ukjente 🙂
Arx Skrevet 22. januar 2021 #12 Skrevet 22. januar 2021 Jeg tenker cocker, engelsk springer, sheltie?
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #13 Skrevet 22. januar 2021 Tenkte på mittelspitz jeg også når jeg las innlegget. Har selv 2 kleinspitz og er super fornøyd med de. Bruker de til rally og agility. Og selfølgelig turer hit og dit. Viss du synes de er for små kan du jo se på keeshond som også er en tysk spitz, men tror det er færre oppdrettere av de. Mittelspitz kan jo bli ganske «store» de også viss du får den største hunden i kullet, men vansklig å forutsi størrelsen på forhånd. Flotte raser er det hvertfall, men litt lyd må man regne med 😉 Anonymkode: 3306f...211 1
Spindrift Skrevet 23. januar 2021 #14 Skrevet 23. januar 2021 Takk for tips! En stor sheltie eller liten collie er absolutt på ønskelisten. Har også tenkt på Keeshond men synes pelsen ser så overdreven ut, men det går kanskje an å tynne den ned litt med mye børsting. Lapphund er også på vurderingslisten. Vannhunder synes jeg blir litt for klovnete og mye "armer og bein", iallfall de jeg har møtt. Cocker og springer burde jeg kanskje se på ja. Har tenkt på dem som litt kjedelige, men kjenner egentlig ingen personlig.
Diamant20 Skrevet 23. januar 2021 #15 Skrevet 23. januar 2021 Ville styrt unna hunder som typisk bjeffer en del når dere bor i leilighet.
Spindrift Skrevet 23. januar 2021 #16 Skrevet 23. januar 2021 Ja, har også tenkt på det med bjeffingen... hva vil du anbefale? Alt av både spisshund og sheltie utgår pga bjeffing?
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #17 Skrevet 23. januar 2021 Spindrift skrev (4 timer siden): Takk for tips! En stor sheltie eller liten collie er absolutt på ønskelisten. Har også tenkt på Keeshond men synes pelsen ser så overdreven ut, men det går kanskje an å tynne den ned litt med mye børsting. Lapphund er også på vurderingslisten. Vannhunder synes jeg blir litt for klovnete og mye "armer og bein", iallfall de jeg har møtt. Cocker og springer burde jeg kanskje se på ja. Har tenkt på dem som litt kjedelige, men kjenner egentlig ingen personlig. Keeshond har akkurat like mye pels som mittelspitz per kvadratmeter om man kan si det sånn 😂 men det blir jo mer siden den er større da Er igrunn ikke så mye arbeid med det så lenge man børster de jevnlig (ca. en gang i uken på mine kleinspitz). Litt mer styr når de har røyteperiode og da børster jeg de kanskje 3 ganger i uken Er det derimot utseende du ikke liker med keeshond så er jo det en annen sak Anonymkode: 3306f...211 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #18 Skrevet 23. januar 2021 Spindrift skrev (3 timer siden): Ja, har også tenkt på det med bjeffingen... hva vil du anbefale? Alt av både spisshund og sheltie utgår pga bjeffing? Mine 2 er helt forskjellig på bjeffing. Hun eldste bjeffer en del. Altså når det kommer besøk her hjemme (ellers lite) og også en del når vi er på besøk og hun hører ukjente lyder der. Hun minste bjeffer nesten aldri. Kan henge seg på med hun eldste av og til, men bjeffer aldri når hun er alene eller på besøk med andre alene Så viss du snakker med oppdretter og får etter en mor som bjeffer lite så kan du unngå en del av bjeffingen. Handler jo også en del om hva der er vandt. Når de er oppvokst i en leilighet er de jo vandt til lydene der. Også handler det jo en del om oppdragelse selvfølgelig Whippet er en rase som bjeffer lite har jeg hørt. Viss det kan være ett alternativ Anonymkode: 3306f...211
Arx Skrevet 23. januar 2021 #19 Skrevet 23. januar 2021 Spindrift skrev (12 timer siden): Takk for tips! En stor sheltie eller liten collie er absolutt på ønskelisten. Har også tenkt på Keeshond men synes pelsen ser så overdreven ut, men det går kanskje an å tynne den ned litt med mye børsting. Lapphund er også på vurderingslisten. Vannhunder synes jeg blir litt for klovnete og mye "armer og bein", iallfall de jeg har møtt. Cocker og springer burde jeg kanskje se på ja. Har tenkt på dem som litt kjedelige, men kjenner egentlig ingen personlig. Nå kjenner jeg bare til den portugisiske vannhunden, men du har helt rett i at den er veldig klovn og armer og bein 😂 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #20 Skrevet 23. januar 2021 Spindrift skrev (11 timer siden): Ja, har også tenkt på det med bjeffingen... hva vil du anbefale? Alt av både spisshund og sheltie utgår pga bjeffing? Jeg ville gått for golden eller labrador, de føles ikke så store når du først har dem selv. Dessuten er det mye enklere å trene med større hunder enn små synes jeg, fordi du slipper å måtte bøye deg så mye, de gangene du vil belønne i munnen. Anonymkode: d4865...e00 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå