Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er uføretrygdet med minstesats og har to venninner med ung ufør og resten er venner i jobb. Alle vennene mine, også de med ung ufør, eier leilighet. Jeg er i tillegg fire år eldre enn mange av vennene mine, men er den eneste som leier. Jeg får ikke lån i banken og Husbanken kunne bare tilby meg et lån som er så lavt at det ikke finnes hybler i den prisklassen. Derfor forblir jeg på leiemarkedet.

Men dette syntes jeg er så flaut. Jeg føler meg også så mislykket. Bedre blir det ikke når min ene venninne med ung ufør kommenterte rundt bordet sist vi var samlet: «Er det ikke kjedelig å leie og hive pengene ut vindu hver mnd?» Selvfølgelig føler jeg det. 

Pga jeg er ufør så føler jeg at jeg aldri vil finne kjærligheten heller. Synes det uansett er flaut å alltid ha dårlig råd, så det ville vært noe jeg følte enda mer på hvis jeg hadde datet noen.

Føler meg så liten med venner nå og vil egentlig bare holde meg alene.

Anonymkode: 51b0f...1df

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er uføretrygdet med minstesats og har to venninner med ung ufør og resten er venner i jobb. Alle vennene mine, også de med ung ufør, eier leilighet. Jeg er i tillegg fire år eldre enn mange av vennene mine, men er den eneste som leier. Jeg får ikke lån i banken og Husbanken kunne bare tilby meg et lån som er så lavt at det ikke finnes hybler i den prisklassen. Derfor forblir jeg på leiemarkedet.

Men dette syntes jeg er så flaut. Jeg føler meg også så mislykket. Bedre blir det ikke når min ene venninne med ung ufør kommenterte rundt bordet sist vi var samlet: «Er det ikke kjedelig å leie og hive pengene ut vindu hver mnd?» Selvfølgelig føler jeg det. 

Pga jeg er ufør så føler jeg at jeg aldri vil finne kjærligheten heller. Synes det uansett er flaut å alltid ha dårlig råd, så det ville vært noe jeg følte enda mer på hvis jeg hadde datet noen.

Er uansett en pandemi...bli hjemme😊

Anonymkode: c82bd...497

• Liker 6
Skrevet

Skjønner godt hva du mener. Leide selv i mange år mens alle rundt meg hadde kjøpt for lengst. Klarte til slutt å kjøpe meg en ettroms, og nå sitter vennene mine med sine romslige leiligheter og snakker om å kjøpe seg noe større. Jeg tror man bare må slutte å sammenligne seg med andre, hvis ikke blir man aldri fornøyd. Det er mange som leier av ulike grunner, og hadde vennene dine gjort det hadde du sikkert ikke følt sånn på det.

Så lenge du har kontroll på økonomien og får ting til å gå rundt til tross for lav inntekt, synes jeg du skal være stolt av deg selv! Kanskje du kan sette deg noen oppnåelige sparemål? Penger på konto gir også en trygghetsfølelse :) Og det er jo mange uføre som har kjæreste! Møter du noen får du kanskje muligheten til å kjøpe noe sammen uansett :) 

Anonymkode: 69866...41d

• Liker 18
Skrevet

TS, jeg vet nesten ikke hvordan jeg skal si det....Forestill deg en litt annerledes situasjon: du eier, men har ingen familie, ingen venner. Du bare sitter der, i din egen leilighet, helt alene. Er det bedre? 
Leilighet er bare leilighet. Den gjør deg ikke lykkeligere. 

Anonymkode: 039f6...ec8

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS, jeg vet nesten ikke hvordan jeg skal si det....Forestill deg en litt annerledes situasjon: du eier, men har ingen familie, ingen venner. Du bare sitter der, i din egen leilighet, helt alene. Er det bedre? 

Fysiske ting gjør en i liten grad lykkelig. 

Lykke er noe man kan faktisk i stor grad kontrollere selv.  

Anonymkode: eb10a...4bd

• Liker 1
Skrevet

Men om du tok det lånet som husbanken kan tilby deg og kjøpte en hybel et sted med lavere pris og leide den ut? Du vil kunne nedbetale lån og så vil prisene på sikt stige. 

Anonymkode: 0e265...82a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fysiske ting gjør en i liten grad lykkelig. 

Lykke er noe man kan faktisk i stor grad kontrollere selv.  

Anonymkode: eb10a...4bd

Poenget er at jeg kjenner mange som drømmer om å eie....Samtidig har de gode familier, fine relasjoner, men de setter ikke pris på det. Hele fokuset er på å eie noe en dag....

• Liker 1
Skrevet

I vår vennekrets (30-årene) er det noen som eier og noen som leier. Tror ingen tenker noe spesielt om de som leier, og jeg gjør det hvertfall ikke.
Er man singel i det hele tatt så skal jo det litt til å få ting til å gå rundt med bare en (kanskje lav) inntekt. 

Jeg tror de fleste tenker mest på seg selv, og tenker ikke noe spesielt om andre, annet enn at de har vel sine grunner for at de gjør det slik.

Da går jeg ut i fra meg selv, men det finnes sikkert noen som tenker på sånt, men det må jo være unntaket. 

Syns det var en merkelig kommentar hun venninna di kom med.  Det er sånt man sier hvis man ikke har sosiale antenner. 
Hadde det vært i vår gjeng (med alt fra folk med høy inntekt til uføre) så hadde alle bare sett på vedkommende og bare ‘hva i alle dager sa du nå?’. 

Anonymkode: 6e00a...f8a

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men om du tok det lånet som husbanken kan tilby deg og kjøpte en hybel et sted med lavere pris og leide den ut? Du vil kunne nedbetale lån og så vil prisene på sikt stige. 

Anonymkode: 0e265...82a

Det er ikke helt det som er tanken bak lån fra Husbanken. Du må bo i boligen selv.

Anonymkode: 41883...655

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For meg som ufør er det å eie bolig og betale ned et boliglån en betryggelse på at jeg ikke går en hard økonomisk fremtid i møte når jeg blir eldre. Det er greit å leve på havregrøt og vann nå mens jeg er ung, men det er ganske trist å tenke på at jeg kan risikere å gjøre det samme som eldre. Det å få kjøpt meg en bolig er en livsline ut av fattigdom. Bruker jeg alle år på å leie og betale ned andre sitt lån så kommer jeg meg ikke noe sted. Selvfølgelig er jeg glad for familie og venner, men jeg vil også ha en økonomisk trygghet i livet. Det er ikke mye moro å se andre investere i en bedre alderdom mens man selv går en fattig alderdom i møte. 

Ts 

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Poenget er at jeg kjenner mange som drømmer om å eie....Samtidig har de gode familier, fine relasjoner, men de setter ikke pris på det. Hele fokuset er på å eie noe en dag....

Det har ikke noe med å ikke sette pris på det. Det å få seg et eget boliglån å betale på fremfor å leie og betale ned en annen sitt lån er en investering i fremtiden. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For meg som ufør er det å eie bolig og betale ned et boliglån en betryggelse på at jeg ikke går en hard økonomisk fremtid i møte når jeg blir eldre. Det er greit å leve på havregrøt og vann nå mens jeg er ung, men det er ganske trist å tenke på at jeg kan risikere å gjøre det samme som eldre. Det å få kjøpt meg en bolig er en livsline ut av fattigdom. Bruker jeg alle år på å leie og betale ned andre sitt lån så kommer jeg meg ikke noe sted. Selvfølgelig er jeg glad for familie og venner, men jeg vil også ha en økonomisk trygghet i livet. Det er ikke mye moro å se andre investere i en bedre alderdom mens man selv går en fattig alderdom i møte. 

Ts 

Hvis du får et lite lån og finner en partner/familie som kan kjøpe ilagmed deg kan du jo få sjansen :)

Anonymkode: 2b42b...96c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ts 

Les litt om eie og leie og økonomi :)

Ofte er det faktisk billigere å leie i lengden. Du slipper oppussing og vedlikehold, uforutsette regninger og forsikringer. Du har ikke noe ansvar annet en det som står i kontrakten. Det negative er at du er låst til hva du kan gjøre i hjemmet og at du må synes det er ok å kanskje flytte hvis noe skulle skje. 

Nå snakker jeg ikke om å kjøpe og selge og skulle tjene på dette. Men det å slå seg til ro og ønske å bo. 

Anonymkode: 74c69...835

• Liker 5
Skrevet

Hvis det å eie er viktig for deg så må du nok se på mulighetene for å flytte lenger unna for å kunne kjøpe noe med det lånet du faktisk får, evt sjekke mulighetene for at noen i familien kan være medlåntaker slik at du får lånt mer. Jeg har en i vennegjengen som er ufør med minstesats, og som måtte flytte et stykke unna der "alle andre" bor for å kunne kjøpe med det lånet han fikk, og da ble det en studioleilighet. Det er en trygghet i å eie sitt eget, samtidig er det vanskelig å endre bolig dersom du får endrede behov (som selvfølgelig varierer etter hvorfor du er ufør).

Å bo langt fra alle kan gå greit så lenge du er i stand til å ta deg rundt ved f.eks besøk eller vennetreff på kafe, men det kan faktisk bli utfordrende hvis mobiliteten innskrenkes. Kameraten min hadde nok hatt det bedre om han bodde i kort avstand fra venner, da hadde det vært lettere for folk å stikke innom med en handlepose, hjelpe med å skifte en lyspære, kjøre han hjem etter pizzakveld ect. Avstand skaper fort ensomhet, og selv om tryggheten med leilighet er viktig, så er ikke sosial isolasjon i det lange løp til å kimse av det heller. 

Så er det sånn at det å eie heller ikke er en fast kostnad, du er ansvarlig for andre utgifter enn som leietaker, og kan fort få høyere utgifter enn du hadde beregnet på forhånd. F.eks hvis du kjøper i ett borettslag som bestemmer seg for å oppgradere fasaden, bytte vinduer, installere elbil-ladere ect så øker plutselig husleien med 2000 i mnd på kort varsel fordi generalforsamlingene stemmer det frem, da er det noe du må føye deg etter. Som leietaker betaler du samme husleie og økningen er regulert, som eier må du håndtere den utgiften du får. For øvrig kaster med ikke penger ut vinduet med å leie, man betaler for å ha et sted å sove, spise, ha tingene sine, ta en dusj, gå på do, leve livet sitt.

Anonymkode: dc970...ff8

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er uansett en pandemi...bli hjemme😊

Anonymkode: c82bd...497

Og hva har det med TS spør om? 🙄

Anonymkode: f2e89...898

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvis du får et lite lån og finner en partner/familie som kan kjøpe ilagmed deg kan du jo få sjansen :)

Anonymkode: 2b42b...96c

Anbefaler ikke å kjøpe sammen med noen 

• Liker 4
Skrevet

Jeg syns at det holder at vi andre som jobber sponser deg med penger til mat og husleie.

Men sef. ingen er aldri fornøyd så nå må vi sponse leilighet på dere og ,hva blir neste ,bil helst ny eller ,også utelandske reiser 1-2 ganger per år og ....

Bortskjemte folk ass

Anonymkode: b2388...93f

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har du overskudd til å jobbe noe i korte perioder? F. Eks en måned eller noen uker i året. Eller en dag i uken slik at du på sikt kan spare litt egenkapital? Man kan tjene en viss sum flr det blir avkorting i uføretrygd. Er det mulig å ta kontakt med NAV og forklare at du vil gjerne eie noe etterhvert men situasjonen er som den er... Om de har noen tilrettelagt arbeidsplass hvor du kan jobbe når du kan og få noe ekstra utbetalt slik at du kan spare noe. 

Anonymkode: 2342e...910

• Liker 2
Skrevet

Har du sjekket mulighetene i en annen bank enn husbanken? Har du sjekket med kommunen om kommunalt startlån? Bostøtte? 

Anonymkode: 9735a...2ef

Skrevet

Jo. En eid leilighet ga meg ro i sjela. 

Anonymkode: 83170...5c2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...