Gå til innhold

Leking i søla - er jeg sær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet kom hjem fra skolen i dag, og hadde fylt jakke og bukse med søle på en slik måte at han reiste hjem uten jakka på. Han hadde da akt i søla. Jeg lurer på om jeg er litt sær som tenker at de voksne kunne stoppet sånn lek som gjør barna klissbløte og skitne. De blir jo også kalde når de har gjort klærne våte allerede første friminutt. Hva tenker dere/hva gjør dere som jobber på barnetrinnet?

Det er ingen stor sak, altså. Barnet har kost seg, og vi har jo vaskemaskin, så jeg tok det med et smil, men samtidig har man jo ikke ubegrenset med skift som man kan sende med for slik lek. 

Anonymkode: 74e3a...5ce

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Barnet kom hjem fra skolen i dag, og hadde fylt jakke og bukse med søle på en slik måte at han reiste hjem uten jakka på. Han hadde da akt i søla. Jeg lurer på om jeg er litt sær som tenker at de voksne kunne stoppet sånn lek som gjør barna klissbløte og skitne. De blir jo også kalde når de har gjort klærne våte allerede første friminutt. Hva tenker dere/hva gjør dere som jobber på barnetrinnet?

Det er ingen stor sak, altså. Barnet har kost seg, og vi har jo vaskemaskin, så jeg tok det med et smil, men samtidig har man jo ikke ubegrenset med skift som man kan sende med for slik lek. 

Enig med deg...ville reagert.

Anonymkode: ab1d2...e6d

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville nok snakket med barnet jeg da.. Nå har han prøvd dette, nå kan kan lære at det ikke er lurt. 

Barnehagebarn har ikke alltid forutsetning til å forstå det samme 

Anonymkode: e288d...621

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville nok snakket med barnet jeg da.. Nå har han prøvd dette, nå kan kan lære at det ikke er lurt. 

Barnehagebarn har ikke alltid forutsetning til å forstå det samme 

Anonymkode: e288d...621

Jeg har snakket med barnet, og han vet akkurat hva jeg mener, men han synes slik lek er moro. Da er det ikke veldig mye mer å gjøre.

23 minutter siden, MarianneE said:

Da Ungen gikk i barnehagen var jeg glad om jeg hentet et så skittent barn. Skitne barn er aktive barn, og aktive barn er lykkelige barn 

Joda, det er topp at han er aktiv, men det finnes også andre måter å være aktiv på. Jeg tenker på det at han fyller støvler med sølevann, f.eks., og ikke har tørre sko resten av dagen, eller at han må reise hjem uten jakke fordi den er gjennomvåt. Jeg håper bare ikke han har frøs.

Jeg tar han for øvrig også med ut hjemme, og lar han leke til han er våt opp til trusekanten. Men da kan jeg også sende ham i dusjen så han får varmen igjen når han kommer inn.

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Forstår ungen godt, jeg. Jeg er 36 og skulle ønske det var sosialt akseptert å rulle meg rundt i gjørma som voksen. Tenk alt det gøyale og herlige barn kan gjøre og komme unna med det. Kjipt å bli voksen og må forholde seg til normer 

Anonymkode: d1174...e5d

Jeg skjønner barnet utmerket godt, han har jo virkelig kost seg. Voksne, derimot, ser at barna må gå resten av dagen med våte og skitne klær, og at det ikke er så lurt. 

• Liker 6
Skrevet

Ja, jeg synes du er sær. Det er jo dette som er moro for unga, jeg synes det er kjipt av foreldre å nekte de

Anonymkode: deb43...401

• Liker 15
Skrevet

Jeg tenker forøvrig at skift er viktig å ha jeg da så de kan ta på noe rent 

• Liker 11
Skrevet

Jeg syns det er sært at du mener de voksne skulle stoppet en morsom lek, ja. Er glad til de  leker, jeg, de slutter fort nok. 
Og hvor går grensa for det enkelte barn (foreldre) liksom, ved snø? Sandkasse? Vann? Når det er gjørme overalt og de kan falle, bør de være inne? De rolige, forsiktige som passer seg og klærne sine, kan de få lov, mens de mer viltre ikke? Når de allerede er halvskitne og halvvåte, er det da den éne voksne skal gripe inn og nekte dem videre lek? Er det forskjell på 6-åringer og 11-åringer? De med dyre fine klær og de som har rufseklær fra før? 

Anonymkode: 093f4...930

• Liker 13
Skrevet

Mitt barn har rullet i søla hver dag.  De leker bryting og er dekket med leire overalt. Dette syntes jeg er unødvendig. 3trinn

Anonymkode: dbfeb...6af

• Liker 1
Skrevet

Et skolebarn bør forstå dette selv.

Anonymkode: 2b03d...e16

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker forøvrig at skift er viktig å ha jeg da så de kan ta på noe rent 

Han har selvsagt med skift, men jeg har ikke regntøy nok til at han holder seg tørr gjennom tre friminutt og utetid på SFO. Og det er jo kjedelig å gå ut i gjennomvått tøy.

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg syns det er sært at du mener de voksne skulle stoppet en morsom lek, ja. Er glad til de  leker, jeg, de slutter fort nok. 
Og hvor går grensa for det enkelte barn (foreldre) liksom, ved snø? Sandkasse? Vann? Når det er gjørme overalt og de kan falle, bør de være inne? De rolige, forsiktige som passer seg og klærne sine, kan de få lov, mens de mer viltre ikke? Når de allerede er halvskitne og halvvåte, er det da den éne voksne skal gripe inn og nekte dem videre lek? Er det forskjell på 6-åringer og 11-åringer? De med dyre fine klær og de som har rufseklær fra før? 

Anonymkode: 093f4...930

Jeg forventer at han kommer hjem med våte og skitne klær, altså, men innenfor det som er "normal" lek. Altså, jeg ville selv stoppet dem fra å rulle i søla og hoppe i knedype vanndammer, ikke fra å grave i sandkassa.

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Derfor jeg har ekstra skift i bhg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men barn skal jo leke, de skal bli skitne! Det er sånn det er å være barn!❤️ Ikke ta fra et barn den lykke bare fordi hen er begynt på skolen! Det er hjerteløst! Da er det bedre at de lærer på «den harde måten» og etterhvert skjønner at det ikke alltid er så lurt å rulle seg rundt i gjørmen i første friminutt, men heller i siste, eller når man er på sfo!

Anonymkode: 45dc3...932

• Liker 9
Skrevet

Enig med deg hi. Moro med barn som leker og blir møkkete. Ikke fullt så moro med gjennomvåte barn som har vært våte noen timer. Man har ikke med fire skift med regntøy og full pakke heller. 

• Liker 3
Skrevet

Synes det er kjekt de har kost seg jeg. Og så lærer jo barna raskt at det lønner seg å ha på utebukse. Er jo bare å ha et par skift liggende og utebukse så ordner de seg selv. 

• Liker 5
Skrevet

Syns det er litt flaut med foreldre som ikke liker at barna blir skitne og mener de skal stoppes fra lek fordi de blir skitne. Det sier mye om verdier og barnesyn. 

Anonymkode: 81800...109

• Liker 18
Skrevet

Ja, ganske sær. Barn skal leke. 

Anonymkode: 20f43...b57

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Han har selvsagt med skift, men jeg har ikke regntøy nok til at han holder seg tørr gjennom tre friminutt og utetid på SFO. Og det er jo kjedelig å gå ut i gjennomvått tøy.

Jeg forventer at han kommer hjem med våte og skitne klær, altså, men innenfor det som er "normal" lek. Altså, jeg ville selv stoppet dem fra å rulle i søla og hoppe i knedype vanndammer, ikke fra å grave i sandkassa.

To sett har vel de fleste 

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Forstå Hva da? At man ikke kan leke, isåfall håper jeg mine aldri forstår det

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...