Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tjener en nyutdannet videregåendelærer?

Anonymkode: 0af84...47d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Google tariffavtalene, de ligger åpent tilgjengelig. Lønna er slett ikke så verst, særlig ikke hvis man har master, evt med tillegg. Selv jobber jeg på universitetet, har doktorgrad (mer enn ti år med høyere utdanning), og tjener mindre enn min venninne som er lektor med opprykk og jobber på videregående. Og det selv om jeg absolutt ikke er blant de på min arbeidsplass som tjener minst (jeg har kommet ganske godt ut av lønnsforhandlinger). Lærere har også automatiske lønnsopprykk som følge av ansiennitet som mange andre i det offentlige bare kan drømme om. Er det en «høy lønn»? Nei. Men det er en lønn som absolutt er konkurransedyktig i forhold til mange andre jobber i det offentlige som krever samme utdanningsnivå. 

Anonymkode: 3a3a7...315

• Liker 1
Skrevet

Som nyutdannet lektor tjener man cirka 500 000kr. Er man lektor m/tillegg ligger det rundt 15 - 20 000 høyere. Så er jo en  grei startlønn, men i andre yrker vil man nok stige mer etter hvert som man får mer erfaring.

Anonymkode: 1063c...2ff

Skrevet

Lektor starter på 516.400. Lektor med opprykk 533.600. 

Anonymkode: b5c35...bcb

• Liker 1
Skrevet

Mtp. at de kun jobber åtte måneder i året, har de god lønn. 

Anonymkode: cb874...088

• Liker 3
Skrevet

Lektor med opprykk her, over 10 års ansiennitet og ligger rundt 600k. 

Anonymkode: 4e6eb...93f

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vi jobber like mange timer i et årsverk som alle andre, men takk som byr! 

Anonymkode: 45f7f...34f

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lærere jobber 43,5 timer i uken, og vel så det. Det de har av ekstra "ferie" er avspasering.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lærere jobber 43,5 timer i uken, og vel så det. Det de har av ekstra "ferie" er avspasering.

Hører det gjentas og gjentas, men det stemmer jo ikke. Kjenner mange lærere som jobber 37 timer i uka og knapt nok det. Ergo er det ikke avspasering, men betalt ferie 1/3 av året. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hører det gjentas og gjentas, men det stemmer jo ikke. Kjenner mange lærere som jobber 37 timer i uka og knapt nok det. Ergo er det ikke avspasering, men betalt ferie 1/3 av året. 

Ikke svar dette trollet. Slike kommentarer dukker opp i alle lærertråder og er bare for å provosere😉

Anonymkode: 435c1...40f

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Regner de da med alt arbeidet de gjør utenom skoledagen? Det er retting på kvelder, helger og ferier. Det samme gjelder planlegging. I tillegg kommer foreldremøter og foreldresamtaler på kvelden. 

Alle lærerne jeg kjenner jobber 43,5 time og vel så det.

• Liker 7
Skrevet

Mener lærere tjener godt/greit. Skjønner ikke helt hvorfor det er så mye klaging rundt lønna egentlig. Hvis 500 000 i startlønn er riktig, så er det høyere enn sykt mange andre yrker.

Anonymkode: 32eab...ab6

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mener lærere tjener godt/greit. Skjønner ikke helt hvorfor det er så mye klaging rundt lønna egentlig. Hvis 500 000 i startlønn er riktig, så er det høyere enn sykt mange andre yrker.

Det er kun for høyeste lønnstrinn. Vanlig adjunkt er mye lavere.

Anonymkode: 88348...347

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjenner noen i andre yrker som jobber like lite som lærere, rett og slett fordi de spekulerer i hvor mange sykedager "de har rett på" i løpet av arbeidsåret.
Grunnen til at noen lærere jobber bare 37 timer i uka og likevel har mye "ferie", er fordi de er unnasluntrere, og grunnen til at de slipper unna med det er fordi de fleste kollegaene jobber 43,5 timer i uka eller mer for å få unna både eget og unnasluntrerne sitt arbeide.

Det finnes unnasluntrere i alle yrker, så det er da slett ikke bare lærere som har mye "ferie" i løpet av året.

Anonymkode: e9c5e...ba5

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jepp, jeg er på mitt 11. år som adjunkt og har pr tiden en årslønn på rundt 470.000 kr. Ingenting å klage på, men heller ikke noe å rope hurra for.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kommer an på hvordan vi ser det da. Tjener andre med like lang utdanning mye mer? Nå er jeg ungdom, og vet ikke så mye om hva folk tjener.

Lærere har fleksitid, er offentlig ansatt, har SVÆRT stabil jobb (mtp. koronatida, f.eks.) og mye ferie. Vet riktignok at feriene er avspaseringer, men dette er en gode for mange. Å jobbe litt etter jobb hjemme noen ganger i uka er ikke så ille med tanke på feriene. Det er som vi skoleelever gjør! Lekser. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kjenner noen i andre yrker som jobber like lite som lærere, rett og slett fordi de spekulerer i hvor mange sykedager "de har rett på" i løpet av arbeidsåret.
Grunnen til at noen lærere jobber bare 37 timer i uka og likevel har mye "ferie", er fordi de er unnasluntrere, og grunnen til at de slipper unna med det er fordi de fleste kollegaene jobber 43,5 timer i uka eller mer for å få unna både eget og unnasluntrerne sitt arbeide.

Det finnes unnasluntrere i alle yrker, så det er da slett ikke bare lærere som har mye "ferie" i løpet av året.

Sant. Noen lærere forbereder svært mye til timene: Lager egne håndskrevne notater og anslår tiden perfekt med hva vi skal i løpet av timen. Lager halvårsplan, planlegger alt frem i tid og har kontroll.

De fleste lærere kan faget sitt veldig godt. Det finnes andre lærere som møter opp, forklarer ting på sparket, som gjør at læringsutbyttet til vi elever blir dårligere. I tillegg kan vi se at læreren ikke har noe særlig "mål" for timen.

• Liker 1
Skrevet

Altfor lite mtp utdanning og ansvar. 

• Liker 1
Skrevet

Utdannet for 3 år siden. 480 000,- 

Anonymkode: ce5ad...263

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kommer an på hvordan vi ser det da. Tjener andre med like lang utdanning mye mer? Nå er jeg ungdom, og vet ikke så mye om hva folk tjener.

Lærere har fleksitid, er offentlig ansatt, har SVÆRT stabil jobb (mtp. koronatida, f.eks.) og mye ferie. Vet riktignok at feriene er avspaseringer, men dette er en gode for mange. Å jobbe litt etter jobb hjemme noen ganger i uka er ikke så ille med tanke på feriene. Det er som vi skoleelever gjør! Lekser. 

Dette er da vanlig i mange andre jobber. Fleksitid og muligheten til å jobbe inn timer som man senere kan avspasere. Forskjellen er bare at lærere ikke kan velge selv når de ekstra timene skal jobbes inn eller når de skal tas ut i avspasering. Lærere kan heller ikke velge å heller få de ekstra timene utbetalt som overtid i stedet for avspasering.

Tror du bør ta noen år i arbeidslivet før du uttaler deg. Å være skoleelev er noe man ofte drømmer seg tilbake til når man begynner å jobbe fulltid. Lekser gjør du for din egen skyld, overtid/ekstratimer gjør du like mye for din overordnede og dine kollegaer, og det er større konsekvenser for å ikke gjøre jobben sin enn å ikke gjøre leksene sine.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...