Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ansatt som ringevikar i Kommunen f.o.m høsten 2019. I januar 2021 fikk jeg 1 mnd vikariat. Jeg har fått tannlegetime i arbeidstiden (tror jeg har hull). Har jeg rett på å bruke egenmelding/ perm u lønn? Regelen er så vanskelig da det skal ha gått 2 mnd før jeg kan bruke egenmelding 

Anonymkode: 2157b...fca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan vel bare spørre om å få fri til å gå til tannlegen? Det er det vanlige. Ingen bruker egenmelding på sånt, du er jo ikke syk, og egenmelding vil jo da være løgn. Og dessuten en måte å belaste arbeidsgiver på, ved å svindle dem til å betale deg lønn den dagen du har "egenmelding fordi du er syk". Det er ingen rettighet å få lønn når man går til tannlegen.

Si det som det er, du tror du har hull i tennene og trenger denne tannlegetimen og spør om å få fri den dagen. Passer ikke det, får du flytte tannlegetimen til en tid det passer arbeidsgiver bedre. Det er også helt normalt.

• Liker 3
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er ansatt som ringevikar i Kommunen f.o.m høsten 2019. I januar 2021 fikk jeg 1 mnd vikariat. Jeg har fått tannlegetime i arbeidstiden (tror jeg har hull). Har jeg rett på å bruke egenmelding/ perm u lønn? Regelen er så vanskelig da det skal ha gått 2 mnd før jeg kan bruke egenmelding 

Anonymkode: 2157b...fca

Flytt tannlegetimen om det går. 

Skrevet

Man har rett på velferdspermisjon hos lege og tannlege, inntil 4 timer, hvis man har prøvd å få time utenfor arbeidstid men ikke fått det til. Men det er mulig at det fins en minstetid for hvor lenge du må ha jobba før det gjelder. 

Spør arbeidsgiver om du kan søke velferdspermisjon, men husk å legge vekt på at du prøvde å få time utenfor arbeidstid! 

Anonymkode: a7b20...2bf

• Liker 1
Skrevet

Søk om velferdspermisjon med lønn. Sjefen kan avslå søknaden, men da får du enten forslag om å ta det på et annet tidspunkt når du ikke er på jobb, eller så foreslås det nok permisjon uten lønn. Hovedsaken er at du spør om fri/permisjon.
Egenmelding blir helt feil.
En annen mulighet er jo å ta timen i arbeidstida, og heller ta igjen den tapte tida en annen gang, om det er mulig.

Anonymkode: 18a13...83e

Skrevet

Du bruker ikke egenmelding for å gå til tannlegen, alvorlig talt! Det du bør gjøre er å skaffe deg tannlegetime utenom arbeidstiden. Er det helt umulig ber om du om fri til å gå til tannlegen, men husk at det er viktig å gjøre et godt inntrykk hvis du har tenkt å jobbe videre, så jeg hadde virkelig gjort alt for å unngå tannlegetime midt i et skarve 1-mds vikariat. 

Anonymkode: bb4b9...37f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...