Gå til innhold

Kjæledyr og mulig portforbud. Hva gjør vi da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis det skulle bli portforbud. Hva gjør vi med kjæledyr og hester? Hundene må ut på tur. Hestene må bli møkket for, sluppet ut og trent. Hva gjør vi med dyr om det skulle bli portforbud? 

Anonymkode: 5bd9a...62a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lov å ta seg av dyr uansett ☺️👍🏼

Anonymkode: e9828...0c0

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er lov å ta seg av dyr uansett ☺️👍🏼

Anonymkode: e9828...0c0

Ja? Håper det 😊

Anonymkode: 5bd9a...62a

Skrevet

Lufting og stell av dyr er jo tillat. Tror du husdyrene i land som har hatt portforbud over lengre tid måtte klare seg selv?

Anonymkode: 27f80...46d

• Liker 18
Skrevet

Det er selvfølgelig lov å gå ut med kjæledyret sitt så det får gå på do så ofte de trenger. Eller så måte man lært de å gå på do på doen til menneskene. 

Anonymkode: d482d...8b7

• Liker 4
Skrevet

Portforbud blir ikke i 24 timer.

Portforbud blir f.e. fra kl.18 til kl.06 dagen etter. Eller kl.18 på fredag til kl.06 på mandag.

Når det er portforbud så det blir ikke mulig å ta hund på tur eller lignende. Det og andre ting må gjøres når det er ikke portforbud.

Altså blir det portforbud (og jeg tviler skikelig på det) i 24 timer så kommer økonomien til å kollapse og vipps så har vi enda flere store problemer på siden av pandemien.

• Liker 5
Skrevet

Kan ikke folk ta det litt mer ro. Ja vi har et virus, ja det muterer, men det er ingen grunn til panikk. 

• Liker 11
Skrevet

En bekjent bodde i Spania mens det var portforbud. Siden det var lov å lufte dyrene sine så gikk folk rundt i gatene med høner i bånd😅Alt for å få en liten luftetur. 

• Liker 20
Skrevet
mr. skrev (10 minutter siden):

Portforbud blir ikke i 24 timer.

Portforbud blir f.e. fra kl.18 til kl.06 dagen etter. Eller kl.18 på fredag til kl.06 på mandag.

Når det er portforbud så det blir ikke mulig å ta hund på tur eller lignende. Det og andre ting må gjøres når det er ikke portforbud.

Altså blir det portforbud (og jeg tviler skikelig på det) i 24 timer så kommer økonomien til å kollapse og vipps så har vi enda flere store problemer på siden av pandemien.

Er ikke lett for folk med hest å klare å komme seg hjem før kl 18.00

Jeg jobber på dagtid, pendler 40 min til stallen hver vei og det tar som regel 2-4 timer å stelle, fore og trene en hest. 

klokken er nermere 20.00-21.00 når jeg er ferdig i stallen. Så jeg tenker veldig på hvordan portforbud vil bli for dyr

• Liker 5
Skrevet
14 minutter siden, K_vinne27 said:

Er ikke lett for folk med hest å klare å komme seg hjem før kl 18.00

Jeg jobber på dagtid, pendler 40 min til stallen hver vei og det tar som regel 2-4 timer å stelle, fore og trene en hest. 

klokken er nermere 20.00-21.00 når jeg er ferdig i stallen. Så jeg tenker veldig på hvordan portforbud vil bli for dyr

Tror du skal ta det helt med ro. Ingen ønsker at et eventuelt portforbud skal medføre nedslakting av hester. 

• Liker 8
Skrevet

Det er viktig å krisemaksimere litt på forhånd, ellers risikerer vi å gå glipp av mye god bekymring. 🙄 

"Det er presisert i forslaget at portforbud ikke skal stenge for et minimum av menneskelig kontakt, at kritiske og viktige samfunnsfunksjoner sikres, og at barn og andre sårbare grupper ivaretas. Hvilke vilkår og unntak som skal gjelde må fastsettes nærmere i forskriften." 

Jeg tviler sterkt på at noen kommer til å innføre et portforbud som er så absolutt at dyr går for lut og kaldt vann og sulter i hjel i båsen/stallen i en sjø av sin egen møkk. 

• Liker 10
Skrevet

Du skjønner at portforbudforkjempere tror viruset bare smitter på kvelden og natta. Derfor er det best å samle alle utendørs på dagtid for å rekke gjennom alt en skal gjøre en dag. 

Eventuelt så blir dyr ett av ørten tusen unntak fra portforbudet, så det trenger du ikke tenke på. Så lenge man er smart nok til å ha en god grunn til å være ute, så slipper man vel unna. 

Hunder vil i alle fall få masse tur. De uheldige sjelene uten hund vil vel låne naboens. 

• Liker 9
Skrevet
Bladlusa skrev (4 minutter siden):

Det er viktig å krisemaksimere litt på forhånd, ellers risikerer vi å gå glipp av mye god bekymring. 🙄 

"Det er presisert i forslaget at portforbud ikke skal stenge for et minimum av menneskelig kontakt, at kritiske og viktige samfunnsfunksjoner sikres, og at barn og andre sårbare grupper ivaretas. Hvilke vilkår og unntak som skal gjelde må fastsettes nærmere i forskriften." 

Jeg tviler sterkt på at noen kommer til å innføre et portforbud som er så absolutt at dyr går for lut og kaldt vann og sulter i hjel i båsen/stallen i en sjø av sin egen møkk. 

Og de smittevernmessige fordelene med portforbud er da? 

• Liker 4
Skrevet

Et eventuelt portforbud vil nok ta hensyn til sånt.

• Liker 3
Skrevet
mr. skrev (48 minutter siden):

Veldig praktisk for folk som har en hunderase som krever mye trim, og som selv har skole og jobb i tidsrommet det er lov å oppholde seg utendørs. 

• Liker 2
Skrevet

Jepp, sikkert fint for alle som jobber overtid det, slik at Norge går rundt. Men Norge er jo dyktige til å sende folk ut av jobb og over på NAV. Der er vi jo allerede på verdenstoppen!

• Liker 2
Skrevet
Ella1 skrev (43 minutter siden):

En bekjent bodde i Spania mens det var portforbud. Siden det var lov å lufte dyrene sine så gikk folk rundt i gatene med høner i bånd😅Alt for å få en liten luftetur. 

Noen lagde seg falske kjæledyr også, monterte hjul på kosebamser osv. 😂

Alle andre land som har hatt portforbud har hatt åpning for nødvendige ærend, som feks lufting av hunder og innkjøp av medisiner og dagligvarer, så det er ingen grunn til å tro at det ikke blir slik her. Feks har man kunnet gå maks 100 meter fra registrert adresse, dersom man går med hunden, gå en tur til nærmeste butikk pr dag, osv. Her i Norge vil vi antagelig få så mange unntak at hele portforbudet vil bli meningsløst. 

• Liker 4
Skrevet
Example skrev (20 minutter siden):

Og de smittevernmessige fordelene med portforbud er da? 

Det er jeg ikke kvalifisert til å uttale meg om. Men så har jeg heller ikke uttalt meg verken for eller mot portforbud, bare mot krisemaksimering på tynt grunnlag. :) 

Skrevet
Ella1 skrev (51 minutter siden):

gikk folk rundt i gatene med høner i bånd

:rulle:

Kan jo bare fake psykotisk, ta med seg plysjkatten i bånd og late i fullt alvor "jammen jeg går jo tur med katten min"

• Liker 2
Skrevet
Bladlusa skrev (1 time siden):

Det er jeg ikke kvalifisert til å uttale meg om. Men så har jeg heller ikke uttalt meg verken for eller mot portforbud, bare mot krisemaksimering på tynt grunnlag. :) 

Synes i grunn ikke det. Det er veldig mange gode grunner til at portforbud ikke bør være aktuelt i Norge. Jeg synes ikke unnskyldningen om at det kun skal brukes i en absolutt krise fungerer. 

Det er også svært lite som tyder på at portforbud vil ha noen effekt på smitten. De negative effektene av portforbud på både kort og lang sikt sier seg selv. 

Personlig tror jeg faktisk også portforbud vil være negativt for smitten. Det vil ende dugnaden, og sette folk opp mot staten. Alt som handler om smittevern vil bli assosiert med noe negativt og statlige inngrep. 

• Liker 3
  • Opprett ny...