Gå til innhold

13 åringer hjemme alene på natta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville dere latt en ansvarlig 13åring overnatte hos en jevnaldrende venn, når vennen bor 3 minutter å gå unna der dere bor? 

Anonymkode: 30d48...869

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vennen alene hjemme? Veldig utydelig ut i fra overskrift + innlegg.

• Liker 2
Skrevet

Tenker du da at de er alene hos denne vennen? Isåfall nei. 

Det hjelper lite at ditt barn er ansvarlig og voksen av seg, om vennen han overnatter hos ikke er det. Eller om andre får nyss om at de er alene hjemme, og inviterer seg selv på hjemme-alene-fest. 

Anonymkode: c2743...f16

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenker du da at de er alene hos denne vennen? Isåfall nei. 

Det hjelper lite at ditt barn er ansvarlig og voksen av seg, om vennen han overnatter hos ikke er det. Eller om andre får nyss om at de er alene hjemme, og inviterer seg selv på hjemme-alene-fest. 

Dette var min bekymring også. Kun fint latt min 13-åring vært alene hjemme, men ikke med overnattingsbesøk eller på overnatting hos noen andre som var alene hjemme. Jeg var selv en ansvarlig 13-åring hjemme, men jeg dro alltid på fester fra 8. klasse dersom anledningen bød seg - slik som i dette tilfellet.

• Liker 5
Skrevet

Det kommer an på hvordan jeg oppfatter denne vennen og dens foreldre. Å la barna overnatte alene fordi foreldrene skulle på byen og feste (og var kjent for hyppig festing) har jeg sagt nei til. Hvis det derimot var rolige folk som var bedt i bryllup elns og sjeldent var ute så ja.

Anonymkode: fec35...164

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ville dere latt en ansvarlig 13åring overnatte hos en jevnaldrende venn, når vennen bor 3 minutter å gå unna der dere bor? 

Kommer veldig an på. Hvor ansvarlig er vennen, bor denne i flermannsbolig hvor en av naboene følger med litt - og de kan gå om det er noe. Mine barn var hjemme over natta da de var 13 - men vi bor i generasjonsbolig med besteforeldre tilgjengelig. En gang hadde de vært ute på trampolina midt på natta så naboen hørte det men de syns det bare var hyggelig at dem holdt på :) heldigvis har vi bare den ene naboen (i tillegg til svigers) så var ikke mange som hadde hørt dem - og det var bare fordi de allikevel var ute en tur. 

Anonymkode: 0a40c...6fc

• Liker 1
Skrevet

La nå h*n som er alene hjemme få ha selskap av en venn. Send med litt snacks og kanskje en pizza og la de kose seg.

Bør de tre minutter unna, så går det fint an å ta en tur forbi for å se om alt er rolig og greit. Er det vanlig at 13-åringer drar på hjemmefester hos jevnaldrende?

Trodde mer det var noen av dem som dro der eldre hadde fest...

Normalt har vel foreldre kontroll på såå unge tenåringer vel? 

• Liker 8
Skrevet
SoWhat? skrev (1 minutt siden):

La nå h*n som er alene hjemme få ha selskap av en venn. Send med litt snacks og kanskje en pizza og la de kose seg.

Bør de tre minutter unna, så går det fint an å ta en tur forbi for å se om alt er rolig og greit. Er det vanlig at 13-åringer drar på hjemmefester hos jevnaldrende?

Trodde mer det var noen av dem som dro der eldre hadde fest...

Normalt har vel foreldre kontroll på såå unge tenåringer vel? 

Det er snakk om overnattingsfest ;) Skal ts dra ut i tre-tiden på natten?

Og ja, det er faktisk et problem i enkelte strøk at andre ungdommer, gjerne eldre, tvinger seg inn hos andre om ryktet går om at de er alene hjemme, og lager i stand alene-hjemme-fest. Det trenger ikke være den som bor i huset som inviterer og steller i stand. 

Da hjelper det lite at du har kontroll på din unge, om andre ikke har kontroll på femten-sekstenåringene sine og de kommer og kræsjer det som var en uskyldig overnatting. 

• Liker 2
Skrevet

Min var alene hjemme hos bestevenninnen i sommer, da var de 13 (ble 14 i høst) .. De var typ våkne til langt på natt, blåste opp kondomer (🤓😅) og så på skrekkfilmer .. Bestevenninnen bor noen minutter unna :) 

Anonymkode: 2c172...b4c

• Liker 5
Skrevet

Ja, null problem så lenge du kjenner vennen. 

Si at du kommer bortom i løpet av kvelden for å sjekke at alt står bra til og at om det skulle komme noen andre så sier de ifra til deg. Om det skjer noe ubehagelig (f.eks en eldre gjeng som kommer) så kan de sende deg en melding. Informer også om at det er lov å ringe politiet om uvedkommende ønsker å komme på "fest". Det er nå det vi voksne hadde gjort om noen trengte seg inn hjemme hos oss selv. 

Hvis du har en datter (m. venninne) som informerer, alltid gjør som avtalt og ikke er veldig nysgjerrig på festing enda så bør ikke de straffes for at andre ungdommer ikke oppfører seg. De kommer mest sannsynlig til å ha en veldig koselig kveld og føle seg veldig voksne, og om noe mot formodning skulle skje er jo du rett rundt hjørnet. De måjo få øve seg på å være ansvarlige, og dette høres ut som en ypperlig anledning til slik øving. 

Anonymkode: 03f8c...9f9

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er snakk om overnattingsfest ;) Skal ts dra ut i tre-tiden på natten?

Og ja, det er faktisk et problem i enkelte strøk at andre ungdommer, gjerne eldre, tvinger seg inn hos andre om ryktet går om at de er alene hjemme, og lager i stand alene-hjemme-fest. Det trenger ikke være den som bor i huset som inviterer og steller i stand. 

Da hjelper det lite at du har kontroll på din unge, om andre ikke har kontroll på femten-sekstenåringene sine og de kommer og kræsjer det som var en uskyldig overnatting. 

Hvor står det at det er fest?

Altså. Tre minutter unna. Kommer det ubedte gjester, så er det voksne der på øyeblikket nærmest. Ts skriver jo at 13-åringen er ansvarlig. Syns ikke at det er noe problem. 

• Liker 2
Skrevet
SoWhat? skrev (2 minutter siden):

Altså. Tre minutter unna. Kommer det ubedte gjester, så er det voksne der på øyeblikket nærmest. Ts skriver jo at 13-åringen er ansvarlig. Syns ikke at det er noe problem. 

Som jeg skrev: Det er ikke vennen som har invitert til fest. Det er andre, som får høre om det, som tvinger seg inn og lager fest ;) Det er et gjentagende problem i min kommune, og derfor frarådes folk å la ungene være alene hjemme. Ikke fordi ungene gjør noe galt, men fordi andre kommer og tvinger seg inn og gjør noe galt. Og det er ikke alltid en trettenåring tør å gripe inn og "sladre" om den kuleste femtenåringen på skolen er den som gjør det. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, null problem så lenge du kjenner vennen. 

Anonymkode: 03f8c...9f9

En voksen kjenner aldri et barn skikkelig, spesielt ikke andres barn.

SoWhat? skrev (3 minutter siden):

Og hvordan skal TS hindre at barnet drar på en fest selv da?

Jeg var også kjempeansvarlig som 13-åring. Jeg dro likevel på fest hos eldre folk der det ble drukket alkohol fra den alderen. Skinnet bedrar.

• Liker 1
Skrevet

Kjenner du vennen, og dens foreldre, og vet at det er greie folk, så hadde jeg tenkt at det burde gå greit. Hvis du bor 3 minutter unna, så er det jo alle muligheter til å ta seg en tur eller to forbi i løpet av natten for å sjekke at det ikke er flere der, som i noe som kunne bli en full fest fordi flere fikk nyss om at de er alene hjemme. Ja, de kan jo dra et annet sted som nevnes over her, men du har mulighet for å si at du kommer til å følge litt med.

• Liker 2
Skrevet
Sommarfuggel skrev (Akkurat nå):

En voksen kjenner aldri et barn skikkelig, spesielt ikke andres barn.

Og hvordan skal TS hindre at barnet drar på en fest selv da?

Jeg var også kjempeansvarlig som 13-åring. Jeg dro likevel på fest hos eldre folk der det ble drukket alkohol fra den alderen. Skinnet bedrar.

Åh.... ja, noen drar på fest. Men nå er dette tre minutter unna! Foreldrene kan gå dit når som helst. Tror ikke 13-åringene tar sjansen på å stikke på fest når de vet det. Og dessuten så er det faktisk ungdom man kan stole på. Selv om man må være klar over at de er...utforskende.

Her ser jeg det som så trygt det kan bli faktisk. 

• Liker 1
Skrevet

Åh.... ja, noen drar på fest. Men nå er dette tre minutter unna! Foreldrene kan gå dit når som helst. Tror ikke 13-åringene tar sjansen på å stikke på fest når de vet det. Og dessuten så er det faktisk ungdom man kan stole på. Selv om man må være klar over at de er...utforskende.

Her ser jeg det som så trygt det kan bli faktisk. 

Igjen, hvordan skal TS sjekke at ungdommene ikke har dratt på fest?

Hvordan vet du at dette er ungdom man kan stole på? Du er ikke TS.

Jeg vil si dette er en naiv tankegang rundt ungdommer.

Skrevet

Det kommer vel an på mange ting. Hvor gammel er vennen? Kjenner du både vennen og foreldrene? Er både 13-åringen og vennen ansvarlige for alderen? Kommer det til å være flere der? Osv., osv., osv.

Skrevet (endret)
Sommarfuggel skrev (11 minutter siden):

Igjen, hvordan skal TS sjekke at ungdommene ikke har dratt på fest?

Hvordan vet du at dette er ungdom man kan stole på? Du er ikke TS.

Jeg vil si dette er en naiv tankegang rundt ungdommer.

Og jeg tenker at det er kjempekoselig at to tenåringer får overnatte hos hverandre og føle at de er blitt såpass store. Det er jo kjempekult å overnatte hos venner i den alderen og se på filmer, serier, skravle og spise snacks og surfe litt på nett. Være våken så lenge de vil.

Jeg er ikke naiv, men vi snakker nok ut fra erfaring som vanlig her inne. Jeg ville valgt å gi dem tillit, med visshet om at foreldre er rett i nærheten.

Det er ingen garanti for noe som helst. Og sånn orker jeg virkelig ikke å tenke. At farer lurer rundt hvert hjørne og i enhver situasjon. 

Endret av SoWhat?
  • Liker 5
Skrevet

Beklager litt dårlig info i HI ☺️ Ja, vennen er altså alene hjemme. Forelderen er på besøk hos en kjæreste 10 minutter unna. 

Vi bor 3 min å gå fra vennens hjem. Både mitt barn og vennen er 13 år gamle, blir 14 i år. 

Jeg har sagt at barnet mitt ikke får overnatte når det ikke er voksne hjemme. Barnet mitt, eller ungdommen min, mener at dette er for strengt, fordi vennen har andre venner som får lov å overnatte der når vennen er alene. 

Ts

Skrevet

Og jeg tenker at det er kjempekoselig at to trenneåringer får overnatte hos hverandre og føle at de er blitt såpass store. Det er jo kjempekult å overnatte hos venner i den alderen og se på filmer, serier, skravle og spise snacks og surfe litt på nett. Være våken så lenge de vil.

Jeg er ikke naiv, men vi snakker bok ut fra erfaring som vanlig her inne. Jeg ville valgt å gi dem tillit, med visshet om at foreldre er rett i nærheten.

Det er ingen garanti for noe som helst. Og sånn orker jeg virkelig ikke å tenke. At farer lurer rundt hvert hjørne og i enhver situasjon. 

Jeg lurte foreldrene mine trill rundt fra jeg var 13, og det var et under at det gikk bra. Man kan være ansvarlig og utforskende samtidig nemlig.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...