Gå til innhold

Kan man få lån i tillegg til Husbanken lån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått svar på startlån hos Husbanken og har fått 500.000 i lån og 200.000 i tilskudd, altså 700.000. Problemet er at det ikke finnes noe til den prisen. Leiligheter og hybler ligger på rundt 1 million her. Tillater Husbanken at jeg tar opp et lån til bolig ved siden av lånet hos dem?

Anonymkode: 3e7c0...b75

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det avhenger av kommunen du bor i. Noen steder skal man bruke kun startlånet, andre steder kan det brukes som et slags topplån. Du må ringe din kommune og spørre 😊 ut ifra summen du har fått virker det som om du skal ta opp ordinært boliglån i tllegg, men det er umulig å svare på når vi ikke vet hvilken kommune du har fått lån i

hvis du bor i en billig kommune som det ser ut som, kan det jo hende du må lete etter et rimelig sted. Startlån er alltid såpass lavt at du må lete en stund og ikke kan være kresen 

Endret av altflyter
Skrevet

Ja husbanken er det greit for, men vet mange banker setter seg på bakbeina. 

Anonymkode: f9d27...c43

Skrevet
altflyter skrev (1 minutt siden):

Det avhenger av kommunen du bor i. Noen steder skal man bruke kun startlånet, andre steder kan det brukes som et slags topplån. Du må ringe din kommune og spørre 😊 ut ifra summen du har fått virker det som om du skal ta opp ordinært boliglån i tllegg, men det er umulig å svare på når vi ikke vet hvilken kommune du har fått lån i

Summen er boliglån. De skriver selv i vedtaket at de til og med fraråder meg fra å ta lånet pga jeg har så lav inntekt, så da vil jeg tro de er imot at jeg skal ta et lån til?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Summen er boliglån. De skriver selv i vedtaket at de til og med fraråder meg fra å ta lånet pga jeg har så lav inntekt, så da vil jeg tro de er imot at jeg skal ta et lån til?

Ts

Da vil du ikke få et lån til dessverre. Da må du enten vente til du får høyere inntekt, eller lete til du finner noe du har råd til. Har du en fast inntekt eller har du aap? Hvis du har en midlertidig inntekt, kan det være lurt å vente til du får jobb eller trygd for da vil du få mer i lån. Husk at startlån bare er noe du får en gang.

Skrevet
altflyter skrev (1 minutt siden):

Da vil du ikke få et lån til dessverre. Da må du enten vente til du får høyere inntekt, eller lete til du finner noe du har råd til. Har du en fast inntekt eller har du aap? Hvis du har en midlertidig inntekt, kan det være lurt å vente til du får jobb eller trygd for da vil du få mer i lån. Husk at startlån bare er noe du får en gang.

Jeg har uføretrygd minstesats, så får ikke høyere inntekt. Jeg får prøve å finne en hybel til prisen jeg har fått.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har uføretrygd minstesats, så får ikke høyere inntekt. Jeg får prøve å finne en hybel til prisen jeg har fått.

Ts

Da har du en streng kommune dessverre, men det skal være mulig å finne noe hvis du har fått lån som er ment til å dekke en bolig. Sjekker du alt også ting som ligger litt usentralt til? 

du kan ringe dem og be om bistand hvis det viser seg umulig. Med det sagt kjenner jeg flere på minstesats som har fått mer enn deg i lån. Har du gjeld utenom kanskje? Det skal gå helt fint å betale ned på lånet ditt med minstesats så sant du ikke har tilleggsgjeld. 

kjenner flere på minstesats som har lån på rundt 1.4, men som sagt kan du ikke ha gjeld utenom da 

Skrevet
altflyter skrev (29 minutter siden):

Da har du en streng kommune dessverre, men det skal være mulig å finne noe hvis du har fått lån som er ment til å dekke en bolig. Sjekker du alt også ting som ligger litt usentralt til? 

du kan ringe dem og be om bistand hvis det viser seg umulig. Med det sagt kjenner jeg flere på minstesats som har fått mer enn deg i lån. Har du gjeld utenom kanskje? Det skal gå helt fint å betale ned på lånet ditt med minstesats så sant du ikke har tilleggsgjeld. 

kjenner flere på minstesats som har lån på rundt 1.4, men som sagt kan du ikke ha gjeld utenom da 

Ja, syntes dette var veldig lite med tanke på at jeg har 0 gjeld. Har søkt i en annen kommune nå for å se om de er snillere der.

Ts

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har fått svar på startlån hos Husbanken og har fått 500.000 i lån og 200.000 i tilskudd, altså 700.000. Problemet er at det ikke finnes noe til den prisen. Leiligheter og hybler ligger på rundt 1 million her. Tillater Husbanken at jeg tar opp et lån til bolig ved siden av lånet hos dem?

Hørest uttil å vera noen likhetstrekk mellom tilsagnet vår datter fekk som ung ufør.   Fekk eit lånetilsagn på kr. 900.000  i startlån, men samtidig   sette  de  maksgrensen på fellesutgiftene til kr 1700,-    Sjølvsagt ikkje muleg å finne noe bo-enheter  innenfor dei vilkår de hadde satt.     Hun er  fortsatt leietager, og  betaler idag  en mnd. husleie på kr. 7500 inkl. strøm.    Private banker satte som vilkår at hun måtte kunne  betjene eit lån m/ en rentesats oppad til 5 % rente.     

Dette er 3-4 år sidan og idag er renten fortsatt på eit historisk lavt nivå, og venteleg vil ein ikkje oppleve en rentesats på 5 % i overskueleg framtid.     Lån fra husbanken ser uttil å vera forbeholdt vår nye landsmenn.    Boligpolitikken i Norge er  "høl i hue"  og  mer eller mindre fullstendig  utav kontroll, og stadig flere vil  etterhvert få problemer med inngangsbill. til egen bolig.     

Endret av Skybe
Skrevet
Skybe skrev (1 minutt siden):

Hørest uttil å vera noen likhetstrekk mellom tilsagnet vår datter fekk som ung ufør.   Fekk eit lånetilsagn på kr. 900.000  i startlån, de   sette maksgrensen på fellesutgiftene til kr 1700,-    Hun er  fortsatt leietager, og  betaler idag  en mnd. husleie på kr. 7500 inkl. strøm.    Private banker satte som vilkår at hun måtte kunne  betjene eit lån m/ en rentesats oppad til 5 % rente.     

Dette er 3-4 år sidan og idag er renten fortsatt på eit historisk lavt nivå, og venteleg vil ein ikkje oppleve en rentesats på 5 % i overskueleg framtid.     Lån fra husbanken ser uttil å vera forbeholdt vår nye landsmenn.    Boligpolitikken i Norge er  "høl i hue"  og  mer eller mindre fullstendig  utav kontroll, og stadig flere vil  etterhvert få problemer med inngangsbill. til egen bolig.     

Trist å høre. :( Jeg har minstesats, men har venner med ung ufør som har lån på 1,3. Er det virkelig så forskjell på hva man får på minstesats og ung ufør? Kommunen jeg søkte i har faktisk mange utlendinger og det var en i familien som også påpekte dette, at de kanskje står mer foran i køen. Jeg har søkt i en annen kommune nå. Håper jeg virkelig ikke må være på leiemarkedet resten av livet.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trist å høre. :( Jeg har minstesats, men har venner med ung ufør som har lån på 1,3. Er det virkelig så forskjell på hva man får på minstesats og ung ufør? Kommunen jeg søkte i har faktisk mange utlendinger og det var en i familien som også påpekte dette, at de kanskje står mer foran i køen. Jeg har søkt i en annen kommune nå. Håper jeg virkelig ikke må være på leiemarkedet resten av livet.

Ts

Det bygges idag en rekke nye -bustader finansiert fra husbanken  forbeholdt til  å huse vår nye landsmenn , og  kommunen får også få betydeleg beløp tilført for å huse dem.      Mange  av vår nye landsmenn får også eit betydeleg beløp fra NAV til livsopphold.    Ja, faktisk så får  mange så mye til livsopphold at overskuddet sendes tilbake til hjemlandet, og i neste omgang går de tilbake til NAV og ber om ytterlige stønader igjennom  sosialstønder.   

Min oppfordring er å gå i en privat bank å be om tilsagn på lån,  og platen om antagelse på 5% rentesats  bør de vera så vennleg å  gravlegge.       

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ja, syntes dette var veldig lite med tanke på at jeg har 0 gjeld. Har søkt i en annen kommune nå for å se om de er snillere der.

Ts

Det kan du dessverre ikke. Du kan bare søke startlån i kommunen du er hjemmehørende i.

Skrevet
altflyter skrev (Akkurat nå):

Det kan du dessverre ikke. Du kan bare søke startlån i kommunen du er hjemmehørende i.

Det er faktisk kommunen jeg bor i nå jeg er folkeregistrert i. Jeg søkte og fikk vedtatt i nabokommunen, der jeg fikk så lavt lån.

Ts

Skrevet

Ts

De fraråder deg jo til og med å ta opp det lånet i Husbanken, da sier det seg i grunnen selv at du ikke bør ta opp noe mer lån.  

Anonymkode: 2b9c3...6d0

• Liker 1
Skrevet

Ts

Må være streng kommune. Jeg har en venninne som er ufør på minstesats, og hun fikk 1.9 mill i boliglån av husbanken, og 450 000 i tilskudd. 

Jeg er og ufør på laveste sats, og har boliglån i vanlig bank på 1.2 mill. Da har jeg 1.8 mill i egenkapital. 

Anonymkode: d7390...eda

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De fraråder deg jo til og med å ta opp det lånet i Husbanken, da sier det seg i grunnen selv at du ikke bør ta opp noe mer lån.  

Jeg har ikke noe lån fra før av og null gjeld.

Jeg skal altså fortsette og leie resten av livet? Det ironiske er at det blir enda dyrere.

Ts

Skrevet

Jeg syntes det er ganske komiskt at Husbanken frarådet meg fra å ta lånet. Lånebeløpet fordelt på 50 år nedbetaling blir litt over 1000 kr i mnd, hybelen jeg har sett på har felles kostnader på 4000. Altså blir det litt over 5000 på boutgifter pluss strøm og tv. Ser man på hva leien ligger på her omkring så ligger den på minst 7000 kr uten noe inkludert. Med andre ord blir det dyrere å leie enn å eie, men Husbanken mener altså at jeg ikke har råd til lånet, dermed har jeg heller ikke råd til å leie og må bo hjemme i en alder av 33 år? Jeg er ufør minstesats og dette er varig. Har heller ikke gjeld. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg har ikke noe lån fra før av og null gjeld.

Jeg skal altså fortsette og leie resten av livet? Det ironiske er at det blir enda dyrere.

Ts

Men sånn er finansavtaleloven så det får ikke Husbanken gjort noe med. De er pliktige til å fraråde når de ser at dette kan bli hardt økonomisk.

De har jo gitt deg tilbud, så om du sier ja og tar det, så har Husbanken sitt på det tørre om det skulle komme høye renteøkning, husleien øker osv. og du vil slite. 

Det er ikke komisk at Husbanken fraråder, de skal sikre sine lån. Greier du ikke å betale, så må de sikre seg at de får igjen det de har lånt ut om de må sende lån til tvangsinndrivelse.
Ingen banker som bryr seg om hva du må betale på leiemarkedet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er faktisk kommunen jeg bor i nå jeg er folkeregistrert i. Jeg søkte og fikk vedtatt i nabokommunen, der jeg fikk så lavt lån.

Ts

Det har jeg aldri hørt om før: da er du kanskje heldig likevel. Ville definitivt prøvd i egen kommune 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ts

Jeg fikk også svar, akkurat likt. Sørlandet? Det er jo ikke vits om man uansett ikke kan dekke en bolig med beløpet. Og ingen banker vil godta å være andreprioritet eller at startlån går som egenkapital. 

Anonymkode: 54cf0...4f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...