Gå til innhold

Kjerring eller gubbe, hva er verst å kalle ektemaken sin for?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes du? Hva er verst? Å kalle husbonden sin for gubben, eller hustruen sin for kjerring?

Anonymkode: 31f8d...27f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på tonefallet 😄 Begge er koselige åså....brukt på den rette måten.

Anonymkode: 90331...0ab

• Liker 9
Skrevet

Her kaller jeg kjæresten for gubben og han meg for kjerringa uten at det er no ille ment av noen av oss

• Liker 8
Skrevet

Jeg synes husbonden er det verste...

Anonymkode: 63a05...420

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja sant det 😄 Synes "fruen" er litt rart åså, usikker på hvorfor.

Anonymkode: 90331...0ab

Skrevet

Begge er like harry. Eller like morsomme brukt ironisk/på tull. 

Mulig jeg reagerer litt mer når en mann sier kjerringa enn når en dame sier gubben. Om det kommer fra en mannssjåvinist.  

Husbonden er jo helt ute å kjøre iallfall. Den er verst av de du nevner. 

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor lurer du på det? Jeg syns ikke det spiller noen rolle, vi bruker ingen av delene, men hører det klinger bedre i enkelte dialekter/sosialekter/aldersgrupper enn andre. Husbond og hustru sier ingen jeg vet om.

Anonymkode: 4f1b6...969

• Liker 1
Skrevet

Gubbe er jo et veldig ekkelt og harry ord.

Mens kjerring ser jeg på som helt normalt. I min dialekt (er fra Trøndelag) er det veldig få som sier kona f.eks., det er vanlig å si at NN er kjerringa til X f.eks. Før jeg ble eldre og flyttet for å studere, ante jeg ikke at kjerring var et stygt ord blant de som snakker bokmål f.eks. Er veldig unaturlig for meg å si at NN er kona til X, høres rart ut.

Anonymkode: 89f1b...16e

• Liker 3
Skrevet

Det verste jeg hører er når noen sier typen min.

• Liker 5
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Jeg blir kalt høvdingen hjemme og dronninga på jobb. Litt usikker på om det bare er positivt 😅

Skrevet

Å kalle kjerringa for gubbe og gubben for kjerring må vel være verst 🙃

• Liker 1
Skrevet

Så lenge begge parter synes det er greit, kan man vel kalle hverandre hva som helst. I min dialekt er kjerring primært brukt som skjellsord, men jeg har ingen problemer med å se at det også kan være en kjærlig betegnelse.

Jeg husker jeg hadde en relativt ung lærer da jeg gikk på videregående - han omtalte konsekvent partneren som min kvinne. Vi ble aldri helt sikre på om vi syntes det var teit eller litt fint...

• Liker 1
Skrevet

Begge deler er harry og veldig usexy. 

• Liker 2
Skrevet

For meg så er kjerring negativt ladet. Type bitch. En dame som maser og kjaser, er streng, sjefer osv. Ble litt overrasket da jeg var på ferie i Norge-Norge, og kjerring ble brukt på samme måte som kone. 

Gubbe er også negativt ladet. En tafatt fyr, gjerne litt underdanig. 

Anonymkode: ae10c...96c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Samme her. 

Men har en følelse av at hva folk syns kommer an på hvor de er fra. Akkurat som at jeg sier unga mine istedenfor barna mine. 

Anonymkode: 34e09...684

Skrevet

Jeg syns det er mer spesielt å bruke "husbonden" og "hustruen" i det daglige. Tror aldri jeg har hørt noen si det egentlig. 

Skrevet

Kjerring er verst, men det er fordi det er brukt for å håne (i hvert fall i yngre generasjoner.) Eneste negative ladet jeg har sett om gubber er gubber i kommentarfelt som skal mansplaine alt mulig  🙃

• Liker 2
Skrevet

Vi kan godt bruke kjerring og gubbe hjemme. Det meste kan gå hvis vi er godlynte når vi bruker det.

Bor sørpå så mange rundt meg er uenig.

Anonymkode: a788a...203

• Liker 3
Skrevet
Romilo skrev (10 minutter siden):

Kjerring er verst, men det er fordi det er brukt for å håne (i hvert fall i yngre generasjoner.) Eneste negative ladet jeg har sett om gubber er gubber i kommentarfelt som skal mansplaine alt mulig  🙃

Oh the irony:-)

Anonymkode: 1c3c4...257

Skrevet

"gubbe" og "kjerring" er like ille tenker jeg. For meg er det skjellsord, ord man bruker for å snakke negativt om noen. 
Reagerer kanskje mest på "kjerring" da jeg er dame selv.

"Kjerring" er vel ordet som jeg har hørt bli brukt mest. Ofte med et banneord foran.

Anonymkode: bd686...9b0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...