Gå til innhold

Arbeidsgiver vil ikke oppgi når jeg skal på jobb igjen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har vært borte i en lengre periode på grunn av to dødsfall i familien. Jeg har sagt ifra og søkt permisjon og det ble innvilget.  For noen uker siden sa jeg til sjefen at jeg komme tilbake på jobb. Han sa at han skal si ifra når jeg skal starte på jobb. Han sa også at de måtte finne en ny ansatt fordi jeg ble borte. 

Det har gått flere uker og nå merker jeg at noe ikke er som det skal. Jeg er lærling og det går utover utdanningen min. Fordi jeg blir mer fraværende fra jobben. 

Vurderer å snakke med opplæringskontoret for å høre hva som skjer. 

Jeg er redd for at jeg blir oppsagt og at jeg står uten læreplass. 

Trenger hjelp og gjerne noen råd. 

Mvh fortvilt lærling 

Anonymkode: 7cf73...709

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge fikk du permisjon? Arbeidsgiver har rett til å nekte deg å komme tilbake så lenge permisjonen er gjeldende.

Anonymkode: 25b97...a1c

• Liker 2
Skrevet

Snakk med opplæringskontoret, så lenge du fikk innvilget permisjon så kan de ikke nekte deg å komme tilbake. 

Anonymkode: 897c5...e6a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei

Jeg har vært borte i en lengre periode på grunn av to dødsfall i familien. Jeg har sagt ifra og søkt permisjon og det ble innvilget.  For noen uker siden sa jeg til sjefen at jeg komme tilbake på jobb. Han sa at han skal si ifra når jeg skal starte på jobb. Han sa også at de måtte finne en ny ansatt fordi jeg ble borte. 

Det har gått flere uker og nå merker jeg at noe ikke er som det skal. Jeg er lærling og det går utover utdanningen min. Fordi jeg blir mer fraværende fra jobben. 

Mvh fortvilt lærling 

Ring opplæringskontoret.

Anonymkode: f827d...0f4

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Snakk med opplæringskontoret, så lenge du fikk innvilget permisjon så kan de ikke nekte deg å komme tilbake. 

De kan nekte ts å komme tilbake frem til siste permisjonsdag. At ts vil tilbake før er ikke arbeidsgivers problem sånn sett. Den som har tatt over for ts har sikkert kontrakt frem til ts skulle komme tilbake

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De kan nekte ts å komme tilbake frem til siste permisjonsdag. At ts vil tilbake før er ikke arbeidsgivers problem sånn sett. Den som har tatt over for ts har sikkert kontrakt frem til ts skulle komme tilbake

Her har det jo tydeligvis vært snakk om flere uker. Tviler sterkt på at det er snakk om permisjon i mange uker. Men det kan bare ts svare på. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvor lenge fikk du permisjon? Arbeidsgiver har rett til å nekte deg å komme tilbake så lenge permisjonen er gjeldende.

En måned men det har jo passert. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så permisjonen din har utløpt? Da må du jo ta kontakt med opplæringskontoret snarest. Ring de nå. For da er det som du skriver noe som ikke stemmer!

Anonymkode: d9047...b1b

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei

Mvh fortvilt lærling 

De har ikke lov til å si deg opp når du er lærling selvom du har vært borte og du har en gyldig grunn, sånn som du har.

Det jeg dog stusser på er at sjefen har måtte ansette en til for å dekke det du har vært borte. Du er jo lærling og skal gå oppå de andre ansatte, så om sjefen din har måtte ansette en til så har det vært ett behov å dekke fra førav som sjefen din valgte å fylle med en lærling istedet. Dette ville jeg også tatt opp med opplæringskontoret i ditt fylke.

At du ikke får komme tilbake før permisjonen din egentlig er ferdig syntes jeg er litt rart, men du har ikke noen rett til å komme tilbake før permisjonen din er ferdig. Så dette er helt opp til sjefen din og hva han velger å gjøre.

Anonymkode: a51eb...683

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så permisjonen din har utløpt? Da må du jo ta kontakt med opplæringskontoret snarest. Ring de nå. For da er det som du skriver noe som ikke stemmer!

Ja den er utløpt. Skal gjøre det med engang!! 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De har ikke lov til å si deg opp når du er lærling selvom du har vært borte og du har en gyldig grunn, sånn som du har.

Det jeg dog stusser på er at sjefen har måtte ansette en til for å dekke det du har vært borte. Du er jo lærling og skal gå oppå de andre ansatte, så om sjefen din har måtte ansette en til så har det vært ett behov å dekke fra førav som sjefen din valgte å fylle med en lærling istedet. Dette ville jeg også tatt opp med opplæringskontoret i ditt fylke.

At du ikke får komme tilbake før permisjonen din egentlig er ferdig syntes jeg er litt rart, men du har ikke noen rett til å komme tilbake før permisjonen din er ferdig. Så dette er helt opp til sjefen din og hva han velger å gjøre.

Skal si alt om dette til opplæringskontoret. Tusen takk!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du får ha lykke til også håper jeg det ordner seg for deg, hilsen en annen lærling med trøblete arbeidsgiver! 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du får ha lykke til også håper jeg det ordner seg for deg, hilsen en annen lærling med trøblete arbeidsgiver!

Takker deg igjen og vi får håpe på det. 🙂 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Lykke til. Håper det ordner seg! 

• Liker 1
Skrevet

Jobber ikke lærlinger på topp da, og ikke telles som en del av staben? 

Isåfall synes jeg det er rart at sjefen må erstatte deg med noen andre.

Anonymkode: 098da...12d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei

Mvh fortvilt lærling 

Jeg mener det er litt rart at de måtte finne en ny til å ta over stillingen. Fordi TS er lærling. Lærlinger kommer vel ved siden av andre ansatte, de kan ikke basere seg på lærlinger som arbeidskraft i læretiden. Da er de der for å lære yrket og skal ha andre ansatte å lene seg på og lære av. Ta kontakt med opplæringskontoret. 

Anonymkode: 11800...3e1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var det ikke bare å gjøre som alle andre gjør når permisjonen, ferien, eller helga er over.  Møte på jobb første dag etter perioden?

• Liker 2
Skrevet
Whistler skrev (54 minutter siden):

Var det ikke bare å gjøre som alle andre gjør når permisjonen, ferien, eller helga er over.  Møte på jobb første dag etter perioden?

Jeg sa jo til sjefen at jeg kommer tilbake på jobb den datoen. Sjefen sa at han måtte ansette noen fordi jeg ble borte. Jeg pleide også å ha faste vakter men nå vil h*n gi meg andre vakter. Synes det er veldig rart. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sa jo til sjefen at jeg kommer tilbake på jobb den datoen. Sjefen sa at han måtte ansette noen fordi jeg ble borte. Jeg pleide også å ha faste vakter men nå vil h*n gi meg andre vakter. Synes det er veldig rart. 

Det er veldig rart.  Hvorfor dro du ikke tilbake når permisjonen var over?

Skrevet
Whistler skrev (39 minutter siden):

Det er veldig rart.  Hvorfor dro du ikke tilbake når permisjonen var over?

Jeg må vell si ifra at jeg kommer tilbake? Kan ikke bare møte opp uten å si ifra. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...