AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #1 Skrevet 22. januar 2021 Faren til sønnen min bor i England, og har bodd der siden 2018. Sønnen konfirmeres til våren, og faren og hans familie er invitert. Det jeg bekymrer meg for nå er at korona skal hindre han/de i å komme. Sønnen min har nå ikke sett faren sin på snart tre år, og småsøsknene sine har han aldri truffet. Er det noen som kjenner til regelverket bedre enn meg? Er det mulig for han (og gjerne familien hans) kan komme hit til konfirmasjonen? Det er jo ikke mulig for de å gå i karantene her i 10 dager. Anonymkode: 93e7b...e76
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #2 Skrevet 22. januar 2021 Du kommer nok til å få kjeft av hysterikere her, Ts. Men håper dere finner en løsning 🌹 Anonymkode: e9bf6...a1c 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #3 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kommer nok til å få kjeft av hysterikere her, Ts. Men håper dere finner en løsning 🌹 Anonymkode: e9bf6...a1c Kjeft for hva? At jeg håper de kommer? Sønnen min har allerede blitt såpass skuffet av faren, at han har sagt at han tror at han kommer når han ser det. Så jeg ønsker virkelig for hans del at faren iallfall ikke blir hindret av korona. Jeg syns jo også det er leit at han har flere småsøsken som han ikke kjenner i det hele tatt, og ikke engang ser på som søsken per dags dato. Han har liten familie på min side også, så hvis faren og familien hans ikke kommer, vil det bli ganske få i konfirmasjonen. TS Anonymkode: 93e7b...e76 1
Ulven Skrevet 22. januar 2021 #4 Skrevet 22. januar 2021 (endret) Han kan komme, men pr nå er det mye som må være på plass før han reiser, og også for at han får komme tilbake. For å komme inn i Norge må han ha negativ test før han drar, samt test på flyplassen og 10 dagers karantene pluss test etter 7 dager tror jeg det er. Myndighetene i England ønsker ikke at man tar test offentlig, så han må betale for den selv privat. Før han drar hjem må han ha ny negativ test, og denne må tas privat for resultatet må skrives ut på engelsk, og britiske myndigheter godtar ikke oversettelse fra Helsenorge. Men det er jo en stund til en evnt konfirmasjon, og ting forandres hele tiden. Edit: Glemte at han må i 10 dager karantene etter ankomst England også. Endret 22. januar 2021 av Ulven 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #5 Skrevet 22. januar 2021 Hei:) Dette burde jo gå fint med litt planlegging. Dere kommer ikke utenom karantene, men gjør det noe da? De kan testes før og etter ankomst og bo på karantenehotell. Det er ikke praktisk kanskje, men ikke umulig. Anonymkode: 5ef08...f92 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #6 Skrevet 22. januar 2021 Et alternativ er å utsette konfirmasjonsfesten til sommeren til flere er vaksinert. Datteren til noen venner av oss ble konfirmert i august i fjor, men de utsatte festen til september. Det var uansett kun foreldrene som fikk være i selve seremonien, så da passet det fint å utsette festen. Slik det er nå kan ikke man komme fra England uten å være i karantene først. Dette er jo enda viktigere pga det muterte viruset. Anonymkode: 6f1e3...40b 5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #7 Skrevet 22. januar 2021 Ulven skrev (Akkurat nå): Han kan komme, men pr nå er det mye som må være på plass før han reiser, og også får at han får komme tilbake. For å komme inn i Norge må han ha negativ test før han drar, samt test på flyplassen og 10 dagers karantene. Myndighetene i England ønsker ikke at man tar test offentlig, så han må betale for den selv privat. Før han drar hjem må han ha ny negativ test, og denne må tas privat for resultatet må skrives ut på engelsk, og britiske myndigheter godtar ikke oversettelse fra Helsenorge. Men det er jo en stund til en evnt konfirmasjon, og ting forandres hele tiden. Men det går jo ikke at han tar 10 dager karantene her. Konfirmasjonen er jo før sommerferien, så han kan jo bl.a. ikke ta barna ut av skolen i 10 dager for en konfirmasjon (og event. 10 dager når de kommer tilbake). Han kan vel heller ikke ta seg fra fri jobb så lenge. Jeg håper virkelig ting endres! TS Anonymkode: 93e7b...e76
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #8 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Et alternativ er å utsette konfirmasjonsfesten til sommeren til flere er vaksinert. Datteren til noen venner av oss ble konfirmert i august i fjor, men de utsatte festen til september. Det var uansett kun foreldrene som fikk være i selve seremonien, så da passet det fint å utsette festen. Slik det er nå kan ikke man komme fra England uten å være i karantene først. Dette er jo enda viktigere pga det muterte viruset. Anonymkode: 6f1e3...40b Vi vil vurdere å gjøre det samme dersom det vil bety at vi kan ha en konfirmasjonsfeiring med flere gjester og mindre avstand. Anonymkode: 6f1e3...40b
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #9 Skrevet 22. januar 2021 Hva som gjelder til våren, er da vanskelig å si nå. Ting forandrer seg hele tiden, og vi er bare i januar fortsatt. Anonymkode: 2bad5...f3f 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #10 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kjeft for hva? At jeg håper de kommer? Sønnen min har allerede blitt såpass skuffet av faren, at han har sagt at han tror at han kommer når han ser det. Så jeg ønsker virkelig for hans del at faren iallfall ikke blir hindret av korona. Jeg syns jo også det er leit at han har flere småsøsken som han ikke kjenner i det hele tatt, og ikke engang ser på som søsken per dags dato. Han har liten familie på min side også, så hvis faren og familien hans ikke kommer, vil det bli ganske få i konfirmasjonen. TS Anonymkode: 93e7b...e76 Det er en del folk på dette forumet som mener at man skal slutte å leve helt på grunn av dette viruset. De driter i om du ikke har sett barna dine på flere år, eller at foreldrene dine ligger på dødsleie. Ingenting kan forsvare å reise ifølge dem. Nå ser jeg du har fått fine svar her, og det er veldig bra. Håper som sagt at det ordner seg på et eller annet vis. Anonymkode: e9bf6...a1c 1
Ulven Skrevet 22. januar 2021 #11 Skrevet 22. januar 2021 Just now, AnonymBruker said: Men det går jo ikke at han tar 10 dager karantene her. Konfirmasjonen er jo før sommerferien, så han kan jo bl.a. ikke ta barna ut av skolen i 10 dager for en konfirmasjon (og event. 10 dager når de kommer tilbake). Han kan vel heller ikke ta seg fra fri jobb så lenge. Jeg håper virkelig ting endres! TS Anonymkode: 93e7b...e76 Da må ting forandres for at familien får komme er jeg redd. Hvordan er økonomien hans? Har han råd til å betale for alle testene? For jeg er temmelig sikker på at de kommer til å forlange tester en god studn framover. Jeg har en datter I Wales, og vi har forsonet oss med at vi ikke kommer til å se henne før tidligst til sommeren. Med så mye tid i karantene, går det bare ikke med besøk. 4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #12 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei:) Dette burde jo gå fint med litt planlegging. Dere kommer ikke utenom karantene, men gjør det noe da? De kan testes før og etter ankomst og bo på karantenehotell. Det er ikke praktisk kanskje, men ikke umulig. Anonymkode: 5ef08...f92 Nå vet jeg ikke om det er karantene i England også, men dersom det er 10 dager der også, må han da ta ungene ut av skolen i 20 dager for å delta i brorens konfirmasjon. Vet ikke om det er helt greit... Han har heller ikke fast jobb der, så for han å være uten inntekt i 20 dager regner jeg med ikke vil være mulig for han. TS Anonymkode: 93e7b...e76
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #13 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva som gjelder til våren, er da vanskelig å si nå. Ting forandrer seg hele tiden, og vi er bare i januar fortsatt. Anonymkode: 2bad5...f3f Ja, jeg håper jo ting endrer seg. Men tenker at vi snart må sende ut innbydelser, så da er det greit å ha tenkt gjennom og undersøkt det meste først... TS Anonymkode: 93e7b...e76
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #14 Skrevet 22. januar 2021 Ulven skrev (1 minutt siden): Da må ting forandres for at familien får komme er jeg redd. Hvordan er økonomien hans? Har han råd til å betale for alle testene? For jeg er temmelig sikker på at de kommer til å forlange tester en god studn framover. Jeg har en datter I Wales, og vi har forsonet oss med at vi ikke kommer til å se henne før tidligst til sommeren. Med så mye tid i karantene, går det bare ikke med besøk. Han har dårlig økonomi. Han har jobbet en del siden han flyttet der for tre år siden, men han er ansatt i vikarbyrå, og i fjor var han lange perioder uten jobb pga korona. I tillegg jobber ikke kona hans, så han forsørger en familie på fem alene. Nå jobber han igjen, men har nok ikke god råd nei. Han betaler ikke noe i bidrag for sønnen vår. Men jeg håper jo iallfall at selv om han ikke får tatt med seg familien, at han kan komme alene. Men som sagt, tror ikke det går med 10 dager karantene.. Men jeg leser forslagene om å utsette festen... Det har jeg ikke tenkt på at var en mulighet engang, men det er jo noe som jeg må vurdere. TS Anonymkode: 93e7b...e76
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #15 Skrevet 22. januar 2021 De får samle seg til konfirmasjon og digital overføring, slik kan de være med den store dagen fra utlandet. Samlet middag og taler. Dersom reise er umulig. Anonymkode: cb9be...c1a
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #16 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er en del folk på dette forumet som mener at man skal slutte å leve helt på grunn av dette viruset. De driter i om du ikke har sett barna dine på flere år, eller at foreldrene dine ligger på dødsleie. Ingenting kan forsvare å reise ifølge dem. Nå ser jeg du har fått fine svar her, og det er veldig bra. Håper som sagt at det ordner seg på et eller annet vis. Anonymkode: e9bf6...a1c I det tilfellet her har jo tydeligvis far valgt å ikke se sønnen sin lenge før corona kom, så da bør det vel ikke være så prekært akkurat nå når ting er som de er. Men lov å håpe ting bedrer seg i løpet av noen mnd. Anonymkode: e56c1...56e 6
Rosa Sitron Skrevet 22. januar 2021 #17 Skrevet 22. januar 2021 27 minutter siden, AnonymBruker said: Men det går jo ikke at han tar 10 dager karantene her. Konfirmasjonen er jo før sommerferien, så han kan jo bl.a. ikke ta barna ut av skolen i 10 dager for en konfirmasjon (og event. 10 dager når de kommer tilbake). Han kan vel heller ikke ta seg fra fri jobb så lenge. Jeg håper virkelig ting endres! TS Anonymkode: 93e7b...e76 Det med 10 dager karantene ser jeg ikke for meg endres på en god stund. Men sånn det er nå ville jeg ikke lagt for mye i å i det hele tatt arrangere en konfirmasjon.
Skogkløver Skrevet 22. januar 2021 #18 Skrevet 22. januar 2021 Så sant konfirmasjon telles som samvær med barnet slipper faren karantene i Norge. Dersom han bare trenger å gå i karantene etter å ha reist tilbake til England blir kanskje det hele litt mer overkommelig? "Familier som må krysse landegrensen for å gjennomføre samvær eller delt bosted med barn, er unntatt fra plikten om å gå i karantene. Husk at andre land kan ha egne restriksjoner for utreise/innreise eller karantene. Det kan være lurt å ha med seg en skriftlig avtale e.l. når man krysser grensen" https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/informasjon-til-foreldre-om-barn-og-koronavirus/id2741570/ 2
Skogkløver Skrevet 22. januar 2021 #19 Skrevet 22. januar 2021 Når jeg tenker meg om var det senest for 2 uker siden ingen karantene I England etter å ha ankommet fra Norge. Dersom reglene er de samme rundt konfirmasjonen slipper han karantene i noen av landene. Men han må fremdeles ta koronatest både i England og Norge.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #20 Skrevet 22. januar 2021 Samme ståa her. Eldste var konfirmant i fjor og faren med familie kunne ikke komme. Yngste er konfirmant i år og vi har valgt å utsette feiring til sommeren. Vi håper far og familien får til å komme fra England da. Men tviler litt. Anonymkode: 0a02c...af4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå