AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #1 Skrevet 22. januar 2021 Ønsker å lage felleskonto sammen med samboer. En regningskonto og en bufferkonto. Hva vil det si at den ene er eier og ene er disponent? Hvem bør være hva? Anonymkode: 84e7e...d30
Sommarfuggel Skrevet 22. januar 2021 #2 Skrevet 22. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Ønsker å lage felleskonto sammen med samboer. En regningskonto og en bufferkonto. Hva vil det si at den ene er eier og ene er disponent? Hvem bør være hva? Anonymkode: 84e7e...d30 Ordene er jo selvforklarende. Endret 22. januar 2021 av Sommarfuggel
Pappi Skrevet 22. januar 2021 #3 Skrevet 22. januar 2021 Er det mulig med to eiere på en bankkonto? En eier og en disponent er vanlig og det de fleste tenker på når de omtaler felleskonto. 1
Pappi Skrevet 22. januar 2021 #4 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Ønsker å lage felleskonto sammen med samboer. En regningskonto og en bufferkonto. Hva vil det si at den ene er eier og ene er disponent? Hvem bør være hva? Anonymkode: 84e7e...d30 Det er ingen fasit på hvem som bør eie og hvem som bør disponere. Til hverdags vil det oppleves temmelig likt.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #5 Skrevet 22. januar 2021 Sommarfuggel skrev (3 minutter siden): Om en er eier og en er disponent, så er det ikke en felleskonto... Ordene er jo selvforklarende. Feil. En person er eier av kontoen, og den andre er disponent. Man kan ikke være to eiere på samme konto. Så den ene oppretter kontoen, og setter den andre som disponent. Om dere har nogenlunde lik formue/gjeld er det litt hipp som happ. Men om en av dere står i fare for å måtte betale formueskatt, er det lurt at den andre står som eier av kontoen, siden beløpet som står der da vil telle med på denne personens formue, og ikke på den som "bare" er disponent. Anonymkode: 1ca4f...afc 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #6 Skrevet 22. januar 2021 Kan fremdeles begge betale regninger fra kontoen eller bare eieren?? Anonymkode: 84e7e...d30
newman01 Skrevet 22. januar 2021 #7 Skrevet 22. januar 2021 Blir muligens feil å slenge samtlige banker og systemer under samme stol, men ihvertfall i Nordea får både eier og disponent full tilgang på konto og kan betale regninger, overføre, betale e-faktura osv fra den kontoen. Begge kan også ha hvert sitt bankkort tilknyttet kontoen. Disponent kan ikke avslutte kontoen. 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #8 Skrevet 22. januar 2021 Jeg synes man bør vurdere hvor mye man har på en sånn "felleskonto" i forhold til om man er gift eller samboere og eventuelt arv. Begge bør ha egne penger på egen konto om noe skulle skje. Jeg har hørt om tilfeller hvor eier av konto dør, og ektefelle eller samboer står uten disponible midler over natten. Dersom det er særkullsbarn i bildet også, så kan det skape vanskeligheter videre. Bare nevner det fordi ikke alle har tenkt så langt (selv om de fleste jeg kjenner har felleskonto kun til "daglig drift"). Anonymkode: d53df...120 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #9 Skrevet 22. januar 2021 Ser du skriver dere vil ha bufferkonto felles også. Da er det viktig å ha papirene i orden -ulykker og sykdom kan komme fort om man er uheldig. Anonymkode: d53df...120 2
Zienna Skrevet 23. januar 2021 #10 Skrevet 23. januar 2021 Godt spørsmål. Mannen min og jeg har felles økonomi. Vi valgte å bruke min lønnskonto som vår felles brukskonto, som begge har kort på. Mannens konto ble brukt som såkalt Regningskonto. I tillegg opprettet vi en bufferkonto mens vi sto innlogget på mannens bank-id. Vi er disponenter for hverandres kontoer. Så oppdaget jeg at gebyrene var mye høyere når vi brukte de konti som var opprettet med mannen innlogget. Årsaken var et jeg har LO favør, og ikke han. Det er ikke det store i økonomisk forstand, men det sier meg at vi da ikke er to eiere på èn bankkonto. I bankens verden er der bare èn kontoeier. Den andre er bare disponent. Har tenkt å ta spørsmålet opp med banken vår. Bl.a. vil vi vite hva som skjer om en av oss faller fra. 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #11 Skrevet 23. januar 2021 Zienna skrev (5 timer siden): Godt spørsmål. Mannen min og jeg har felles økonomi. Vi valgte å bruke min lønnskonto som vår felles brukskonto, som begge har kort på. Mannens konto ble brukt som såkalt Regningskonto. I tillegg opprettet vi en bufferkonto mens vi sto innlogget på mannens bank-id. Vi er disponenter for hverandres kontoer. Så oppdaget jeg at gebyrene var mye høyere når vi brukte de konti som var opprettet med mannen innlogget. Årsaken var et jeg har LO favør, og ikke han. Det er ikke det store i økonomisk forstand, men det sier meg at vi da ikke er to eiere på èn bankkonto. I bankens verden er der bare èn kontoeier. Den andre er bare disponent. Har tenkt å ta spørsmålet opp med banken vår. Bl.a. vil vi vite hva som skjer om en av oss faller fra. Det er alltid bare én eier til en bankkonto, den andre er disponent. Hvis eieren dør sperres kontoen frem til skifteattest og eventuell fullmakt foreligger. Anonymkode: 920ad...82e 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #12 Skrevet 23. januar 2021 Sparekonto/bufferkonto bør dere vel heller ha hver deres, siden bankkontoer vanligvis har kun en eier. I tilfelle død/arveoppgjør. Men bli enige om er fast trekk fra hver av dere, eller at er visst beløp alltid skal stå på denne kontoen. Felleskonto kun til løpende utgifter. Disponent kan bruke kontoen, men eier den ikke og bestemmer sånn sett ikke over den. Kommer også kun på skattemeldingen til eier. Anonymkode: 7a3a8...b87
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #13 Skrevet 23. januar 2021 Det er alltid en eier av en konto. Disponenten har ingen rettigheter utover å kunne bruke av pengene, men denne rettigheten opphører med en gang om eier dør, eller bestemmer seg for å stenge disponeringsretten. Det enkleste er å ha hver sin sparekonto. Og en felles brukskonto (ingens lønnskonto) for felleskostnader og regninger, der det står et begrenset beløp. Alternativet er å regulere fordeling ved brudd/død i samboeravtale, og testamente. Og sikre at begge har nok likvide midler i tilfelle dødsfall. Dette gjelder også om man er gift, og har felles økonomi. Det er flere forhold der mannen på papiret er eier av alt, mens kona er disponent til alt. Da står hun i praksis uten tilgang til egne midler i uker/måneder etter dødsfall. Anonymkode: b5d2e...605 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå