knulleGuden666 Skrevet 22. januar 2021 #1 Skrevet 22. januar 2021 Dette lover ikke helt bra, med dårlig beskyttelse så må det vel antakelig bli enda en ny vaksine https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zg4MR4/forskere-coronavaksinen-kan-gi-daarlig-beskyttelse-mot-mutasjoner?utm_source=vgfront&utm_content=row-4 1
Duff Skrevet 22. januar 2021 #2 Skrevet 22. januar 2021 Som med HPV vaksinen, den beskytter bare mot noen få virus i HPV kategorien. 2
DanielDuppsko Skrevet 22. januar 2021 #3 Skrevet 22. januar 2021 Koronavaksinene kan visstnok reprogrammeres forholdsvis raskt til også å gi beskyttelse mot nye mutasjoner. Ellers er det vel aldri for sent faktisk å innføre et robust smittehåndteringsregime ved grensene, både ved Norges og Europas yttergrenser. 2
Collan Skrevet 22. januar 2021 #4 Skrevet 22. januar 2021 Pfizers og Modernas vaksiner trener opp immunforsvaret til å oppdage piggprotienet. Hvis det er store nok forandringer i dette i mutasjonen vil det selvsagt kunne føre til at vaksinen ikke virer mot mutasjonen. Det fantastiske med at vaksinene er basert på mRNA-teknologi er at det går raskt å lage nye vaksiner for nye mutasjoner. Nå bygges det også fabrikker for å produsere den nåværende vaksinen, de kan lett produsere nye vaksiner for mutasjoner. Utvikling av nye vaksiner vil ta langt kortere tid enn det tok for å utvikle den første varianten, men det vil selvsat ta noe tid. Da har vi imidlertid mye større produksjonskapasitet, og kan få vaksine mye fortere. Uansett: Da det ble klart i mars 2020 at dette er langvarig, et maraton og ikke et kort krafttak, var til og med det kanskje en underdrivelse. For å unngå overbelastede helsevesen i forskjellige land må vi leve med smittevernstiltak i større eller mindre grad fram til en stor nok andel av befolkningen er vaksinert, slik at viruset ikke lenger sprer seg noe særlig. Det antas at det var det som skjedde med Spanskesyken, rent bortsett fra at den gang hadde man ikke vaksiner, det var tilstrekkelig mange som hadde hatt sykdommen. 4
Blålin Skrevet 22. januar 2021 #5 Skrevet 22. januar 2021 DanielDuppsko skrev (20 minutter siden): Koronavaksinene kan visstnok reprogrammeres forholdsvis raskt til også å gi beskyttelse mot nye mutasjoner. Ellers er det vel aldri for sent faktisk å innføre et robust smittehåndteringsregime ved grensene, både ved Norges og Europas yttergrenser. De klarer jo ikke dette (påstår de) når det gjelder migranter. Hvorfor skulle de klare det mot et virus? 1
Gamle Smukka Skrevet 22. januar 2021 #6 Skrevet 22. januar 2021 Som jeg har sagt lenge. Dette vil aldri ta slutt. Her skrives det blant annet at selv om hele den norske befolkningen er fullvaksinert, vil vi lett kunne få en ny bølge: https://www.nettavisen.no/nyheter/nye-mutasjoner-gir-vaksinefrykt-resultatene-er-bekymringsfulle/s/12-95-3424077944 Dette vil bare fortsette inn i evigheten. Det er ingenting som tilsier at ikke dette vil skje flere tusen ganger etter hverandre fremover. En ender opp med å ta 100-vis av vaksiner til ingen nytte. En ny mutasjon dukker bare opp rundt neste sving med det samme. Noen mye farligere enn de vi hittil har sett. Nedstengning og periodevis lockdown er nok definitivt den nye hverdagen i uoverskuelig fremtid. 3
Gamle Smukka Skrevet 22. januar 2021 #7 Skrevet 22. januar 2021 Collan skrev (25 minutter siden): Pfizers og Modernas vaksiner trener opp immunforsvaret til å oppdage piggprotienet. Hvis det er store nok forandringer i dette i mutasjonen vil det selvsagt kunne føre til at vaksinen ikke virer mot mutasjonen. Det fantastiske med at vaksinene er basert på mRNA-teknologi er at det går raskt å lage nye vaksiner for nye mutasjoner. Nå bygges det også fabrikker for å produsere den nåværende vaksinen, de kan lett produsere nye vaksiner for mutasjoner. Utvikling av nye vaksiner vil ta langt kortere tid enn det tok for å utvikle den første varianten, men det vil selvsat ta noe tid. Da har vi imidlertid mye større produksjonskapasitet, og kan få vaksine mye fortere. Uansett: Da det ble klart i mars 2020 at dette er langvarig, et maraton og ikke et kort krafttak, var til og med det kanskje en underdrivelse. For å unngå overbelastede helsevesen i forskjellige land må vi leve med smittevernstiltak i større eller mindre grad fram til en stor nok andel av befolkningen er vaksinert, slik at viruset ikke lenger sprer seg noe særlig. Det antas at det var det som skjedde med Spanskesyken, rent bortsett fra at den gang hadde man ikke vaksiner, det var tilstrekkelig mange som hadde hatt sykdommen. Det har ingenting å si om hele Norge er vaksinert. Det sprer seg på nytt like fort. Om du ser i artikkelen jeg linket til over, sier de at en ny bølge lett kan oppstå, selv om hele Norge er fullvaksinert. Pr i dag er det noen få mutasjoner som skaper problem. Om et år eller 3 kan vi ha flere hundre, om ikke tusenvis av varianter. Det sier seg selv at dette ikke blir mulig å holde under kontroll på noen måte fremover. Siden vaksinen ikke hindrer at en blir smittet, vil hver vert utgjøre en ny mulighet for viruset til å mutere. Og de nye mutasjonene deretter igjen. Siden såpass få i verden hittil er smittet og vi allerede har 4-5 bekymringsfulle mutasjoner, er det veldig åpenbart hvordan dette kommer til å se ut når flere milliarder mennesker er smittet, noe som uunngåelig kommer til å skje. Den eneste måten å få dette under kontroll på, er fullstendig stengning av grensene. Da må hvert land hanskes med dette som best de kan. Noen vil klare det bra, andre vil det gå veldig dårlig med. Å stenge grensene er et enormt prosjekt, men jeg vil tro den totale kostnad med dette er mindre enn å la alt dette fortsette i gud vet hvor mange år fremover.
Enda en tulling Skrevet 22. januar 2021 #8 Skrevet 22. januar 2021 Gamle Smukka skrev (14 minutter siden): Som jeg har sagt lenge. Dette vil aldri ta slutt. Her skrives det blant annet at selv om hele den norske befolkningen er fullvaksinert, vil vi lett kunne få en ny bølge: https://www.nettavisen.no/nyheter/nye-mutasjoner-gir-vaksinefrykt-resultatene-er-bekymringsfulle/s/12-95-3424077944 Dette vil bare fortsette inn i evigheten. Det er ingenting som tilsier at ikke dette vil skje flere tusen ganger etter hverandre fremover. En ender opp med å ta 100-vis av vaksiner til ingen nytte. En ny mutasjon dukker bare opp rundt neste sving med det samme. Noen mye farligere enn de vi hittil har sett. At det skulle komme kjempefarlige mutasjoner er vel lite sannsynlig. Det er sjelden virus muterer til å bli mer farlig. Vi har hatt fire andre koronavirus som gir forkjølelse sirkulerende i årevis og ingen av dem har ført til noen skrekkmutasjoner. Gamle Smukka skrev (18 minutter siden): Nedstengning og periodevis lockdown er nok definitivt den nye hverdagen i uoverskuelig fremtid. Men da er jo samfunnet ferdig da. Før eller senere må en spørre seg om det er bedre at 90 prosent av befolkningen dør av en samfunnskollaps enn at en promille eller så dør av covid. 5
Collan Skrevet 22. januar 2021 #9 Skrevet 22. januar 2021 15 minutter siden, Gamle Smukka said: Det har ingenting å si om hele Norge er vaksinert. Det sprer seg på nytt like fort. Om du ser i artikkelen jeg linket til over, sier de at en ny bølge lett kan oppstå, selv om hele Norge er fullvaksinert. Pr i dag er det noen få mutasjoner som skaper problem. Om et år eller 3 kan vi ha flere hundre, om ikke tusenvis av varianter. Det sier seg selv at dette ikke blir mulig å holde under kontroll på noen måte fremover. Siden vaksinen ikke hindrer at en blir smittet, vil hver vert utgjøre en ny mulighet for viruset til å mutere. Og de nye mutasjonene deretter igjen. Siden såpass få i verden hittil er smittet og vi allerede har 4-5 bekymringsfulle mutasjoner, er det veldig åpenbart hvordan dette kommer til å se ut når flere milliarder mennesker er smittet, noe som uunngåelig kommer til å skje. Den eneste måten å få dette under kontroll på, er fullstendig stengning av grensene. Da må hvert land hanskes med dette som best de kan. Noen vil klare det bra, andre vil det gå veldig dårlig med. Å stenge grensene er et enormt prosjekt, men jeg vil tro den totale kostnad med dette er mindre enn å la alt dette fortsette i gud vet hvor mange år fremover. At det er billigst og enklest å ha streng kontroll på dette nå og få smitten mest mulig under kontroll er vi enige om. Jeg er ikke fullt så pessimistisk som deg med hensyn til mutasjoner. Til nå har vi ikke fått så mange mutasjoner som er verre, selv om viruset har vært i omløp i hele verden i et drøy år. Jeg har troa på at med kombinasjon av allmenn disiplin hos folk flest (aller viktigst), smittevernstiltak og vaksine vil vi utpå høsten 2021 kunne leve mer normalt enn nå. Den som lever får se... 4
Capt. Obvious Skrevet 22. januar 2021 #10 Skrevet 22. januar 2021 Collan skrev (6 minutter siden): At det er billigst og enklest å ha streng kontroll på dette nå og få smitten mest mulig under kontroll er vi enige om. Jeg er ikke fullt så pessimistisk som deg med hensyn til mutasjoner. Til nå har vi ikke fått så mange mutasjoner som er verre, selv om viruset har vært i omløp i hele verden i et drøy år. Jeg har troa på at med kombinasjon av allmenn disiplin hos folk flest (aller viktigst), smittevernstiltak og vaksine vil vi utpå høsten 2021 kunne leve mer normalt enn nå. Den som lever får se... Hvordan det går vil først og fremst være et politisk valg. Holder man får mye igjen, så blir det mange tilgjengelige verter for nye varianter. Hadde man hatt et mer åpent samfunn, hadde man antakeligvis ikke stått i situasjonen man gjør nå, siden man trekker ut varigheten av pandemien, og dermed åpner for flere mutasjoner. 3
Gamle Smukka Skrevet 22. januar 2021 #11 Skrevet 22. januar 2021 Enda en tulling skrev (5 minutter siden): At det skulle komme kjempefarlige mutasjoner er vel lite sannsynlig. Det er sjelden virus muterer til å bli mer farlig. Vi har hatt fire andre koronavirus som gir forkjølelse sirkulerende i årevis og ingen av dem har ført til noen skrekkmutasjoner. Men da er jo samfunnet ferdig da. Før eller senere må en spørre seg om det er bedre at 90 prosent av befolkningen dør av en samfunnskollaps enn at en promille eller så dør av covid. Det trengs ikke "kjempefarlige" virus for at en må stenge ned å ha store tiltak. Det holder med at de er litt farligere enn det vi ser nå for å iverksette dette. De 4 andre virusene du refererer til har hatt hundretusenvis av år på seg til stadig å i det hele mutere mot det mildere. Derfor er de her fortsatt. Hva som skjer med Covid-19 de neste 10-20 årene vet vi like lite om som hva forkjølelsesvirusene artet seg deres første 10-20 år. Det er bare det at vaksinene vi nå ruller ut har i det store og hele 0 effekt på tiltak og hvordan vi må leve i uoverskuelig fremtid. Om det nå viser seg at de vaksinene vi allerede har ikke hjelper mot de nye variantene, er vi like langt. Da må vaksinene gjensettes etter at de er oppgradert. I mellomtiden muterer viruset til nye varianter som de nye vaksinene heller ikke hjelper mot. Siden vi ser det allerede nå, hva får en til å tro at det blir mindre av dette fremover? Å til slutt måtte veie dette opp mot en økonomisk samfunnskollaps tror jeg faktisk ikke er så veldig langt unna. 2
Collan Skrevet 22. januar 2021 #12 Skrevet 22. januar 2021 1 minutt siden, Capt. Obvious said: Hvordan det går vil først og fremst være et politisk valg. Holder man får mye igjen, så blir det mange tilgjengelige verter for nye varianter. Hadde man hatt et mer åpent samfunn, hadde man antakeligvis ikke stått i situasjonen man gjør nå, siden man trekker ut varigheten av pandemien, og dermed åpner for flere mutasjoner. Nei. Det er større sjanse for mutasjoner desto flere smittetilfeller vi får. Med færre tiltak og større spredning vil vi sannsynligvis få flere mutasjoner. 4
Gamle Smukka Skrevet 22. januar 2021 #13 Skrevet 22. januar 2021 Collan skrev (8 minutter siden): At det er billigst og enklest å ha streng kontroll på dette nå og få smitten mest mulig under kontroll er vi enige om. Jeg er ikke fullt så pessimistisk som deg med hensyn til mutasjoner. Til nå har vi ikke fått så mange mutasjoner som er verre, selv om viruset har vært i omløp i hele verden i et drøy år. Jeg har troa på at med kombinasjon av allmenn disiplin hos folk flest (aller viktigst), smittevernstiltak og vaksine vil vi utpå høsten 2021 kunne leve mer normalt enn nå. Den som lever får se... Vi har 4-5-6 mutasjoner av betydning allerede. Dette fra et virus som ikke har infisert en brøkdel av befolkningen ennå. På 1 år. Gang alt dette opp i 100+, og se hva tall du da får. Da må du også tenke på at mutasjonene hittil også fortsetter å mutere i tillegg til virus 1.
Capt. Obvious Skrevet 22. januar 2021 #14 Skrevet 22. januar 2021 Collan skrev (Akkurat nå): Nei. Det er større sjanse for mutasjoner desto flere smittetilfeller vi får. Med færre tiltak og større spredning vil vi sannsynligvis få flere mutasjoner. Samtidig går antall tilgjengelige verter ned etterhvert som flere får det, så nei. Det er ikke så enkelt. Mener å huske at jeg utredet dette for deg tidligere, men jeg fikk ikke svar da. Så det er bare for politikerne å fortsette veien mot undergangen nå tipper jeg. Jobber med logistikk, og der ser vi allerede at det har oppstått forsyningsproblemer av utstyr på grunn av de store begrensningene i Norge og verden for øvrig. Heldigvis ikke for mat ennå, men tipper dessverre at forsyningsproblemer når det gjelder viktige varer heller ikke er så langt unna nå. Endrer man ikke måte å tenke på snart, så går dette virkelig ikke veien. Det fint at flere slipper smitte med tiltak isolert sett, men når verden går i grus med alt det innebærer så bør man virkelig vurdere om det er verdt det. 3
Gamle Smukka Skrevet 22. januar 2021 #15 Skrevet 22. januar 2021 Capt. Obvious skrev (1 minutt siden): Samtidig går antall tilgjengelige verter ned etterhvert som flere får det, så nei. Det er ikke så enkelt. Mener å huske at jeg utredet dette for deg tidligere, men jeg fikk ikke svar da. Så det er bare for politikerne å fortsette veien mot undergangen nå tipper jeg. Jobber med logistikk, og der ser vi allerede at det har oppstått forsyningsproblemer av utstyr på grunn av de store begrensningene i Norge og verden for øvrig. Heldigvis ikke for mat ennå, men tipper dessverre at forsyningsproblemer når det gjelder viktige varer heller ikke er så langt unna nå. Endrer man ikke måte å tenke på snart, så går dette virkelig ikke veien. Det fint at flere slipper smitte med tiltak isolert sett, men når verden går i grus med alt det innebærer så bør man virkelig vurdere om det er verdt det. Tallet på tilgjengelige verter går selvsagt ikke ned når personer som er vaksinerte fortsatt kan bli smittet både av hovedviruset og mutasjonene. Vaksinene hindrer ikke smitte, men letter sykdomsforløpet. Hadde vaksinene effektivt hindret at man kan bli smittet, hadde det vært en enorm fordel. Men så lenge du fortsatt kan bli smittet, vil antallet verter øke, helt til alle har blitt smittet. Så sies det at man også kan bli resmittet.
Capt. Obvious Skrevet 22. januar 2021 #16 Skrevet 22. januar 2021 Gamle Smukka skrev (3 minutter siden): Tallet på tilgjengelige verter går selvsagt ikke ned når personer som er vaksinerte fortsatt kan bli smittet både av hovedviruset og mutasjonene. Vaksinene hindrer ikke smitte, men letter sykdomsforløpet. Hadde vaksinene effektivt hindret at man kan bli smittet, hadde det vært en enorm fordel. Men så lenge du fortsatt kan bli smittet, vil antallet verter øke, helt til alle har blitt smittet. Så sies det at man også kan bli resmittet. Poenget er at hvis flere hadde vært smittet tidligere, så hadde de blitt ferdige med det, og ikke smittet videre, dermed er også tid en relevant faktor i dette (Man tror at smitte gjør at man er immun mot smitte, det er faktisk ikke mange i det store og hele som har blitt resmittet). Vi ser jo nå at det først er nesten et år etterpå at dette blir et problem. Poenget er også hvor lenge man skal holde på. Som sagt, jobber med bla. logistikk, og på grunn av alle tiltakene i verden så ser man nå forsyningsproblemer som oppstår. Hvis dette eskalerer til å innebære viktige varer som mat, medisiner, materialer/utstyr til boliger osv. så vil samfunnet ha et enormt problem. Mye verre enn korona i seg selv, for det antyder slutten på sivilisasjonen slik vi kjenner den. 1
Collan Skrevet 22. januar 2021 #17 Skrevet 22. januar 2021 10 minutter siden, Capt. Obvious said: Samtidig går antall tilgjengelige verter ned etterhvert som flere får det, så nei. Det er ikke så enkelt. Mener å huske at jeg utredet dette for deg tidligere, men jeg fikk ikke svar da. Så det er bare for politikerne å fortsette veien mot undergangen nå tipper jeg. Jobber med logistikk, og der ser vi allerede at det har oppstått forsyningsproblemer av utstyr på grunn av de store begrensningene i Norge og verden for øvrig. Heldigvis ikke for mat ennå, men tipper dessverre at forsyningsproblemer når det gjelder viktige varer heller ikke er så langt unna nå. Endrer man ikke måte å tenke på snart, så går dette virkelig ikke veien. Det fint at flere slipper smitte med tiltak isolert sett, men når verden går i grus med alt det innebærer så bør man virkelig vurdere om det er verdt det. https://www.chron.com/news/article/A-new-COVID-19-challenge-Mutations-rise-along-15880653.php Quote “We need to do everything we can now ... to get transmission as low as we possibly can,” said Harvard University’s Dr. Michael Mina. “The best way to prevent mutant strains from emerging is to slow transmission.” Det ser ut til at fagfolka deler min oppfatning. 2
Capt. Obvious Skrevet 22. januar 2021 #18 Skrevet 22. januar 2021 Collan skrev (Akkurat nå): https://www.chron.com/news/article/A-new-COVID-19-challenge-Mutations-rise-along-15880653.php Det ser ut til at fagfolka deler min oppfatning. Med utgangspunkt i smittevernstiltak, ja. Men poenget er at dersom forløpet hadde gått mer naturlig for seg, så hadde vi antakeligvis vært ferdig med pandemien nå. Som sagt, fint at menneskeliv har blitt spart, men disse vil nok gå med i neste omgang når samfunn verden over er lagt i grus, som følge av konflikter, matmangel, kampoer om territorier osv. 1
Gamle Smukka Skrevet 22. januar 2021 #19 Skrevet 22. januar 2021 Capt. Obvious skrev (Akkurat nå): Poenget er at hvis flere hadde vært smittet tidligere, så hadde de blitt ferdige med det, og ikke smittet videre, dermed er også tid en relevant faktor i dette (Man tror at smitte gjør at man er immun mot smitte, det er faktisk ikke mange i det store og hele som har blitt resmittet). Vi ser jo nå at det først er nesten et år etterpå at dette blir et problem. Poenget er også hvor lenge man skal holde på. Som sagt, jobber med bla. logistikk, og på grunn av alle tiltakene i verden så ser man nå forsyningsproblemer som oppstår. Hvis dette eskalerer til å innebære viktige varer som mat, medisiner, materialer/utstyr til boliger osv. så vil samfunnet ha et enormt problem. Mye verre enn korona i seg selv, for det antyder slutten på sivilisasjonen slik vi kjenner den. Det er også et problem at de som har vært smittet og innlagt, blir syke på nytt måneder etterpå. Dette kan bli svære greier fremover. Etter hvert som flere og flere smittes og ikke kapasiteten på sykehusene økes, vil en ha et dobbeltproblem om ikke så lenge. Det med logistikk og tilgjengelighet er jeg helt enig i. Jeg går også ut fra at det er gode grunner til at dette ikke blir omtalt mer enn det blir av verken myndigheter eller media... 1
Capt. Obvious Skrevet 22. januar 2021 #20 Skrevet 22. januar 2021 Gamle Smukka skrev (Akkurat nå): Det er også et problem at de som har vært smittet og innlagt, blir syke på nytt måneder etterpå. Dette kan bli svære greier fremover. Etter hvert som flere og flere smittes og ikke kapasiteten på sykehusene økes, vil en ha et dobbeltproblem om ikke så lenge. Det med logistikk og tilgjengelighet er jeg helt enig i. Jeg går også ut fra at det er gode grunner til at dette ikke blir omtalt mer enn det blir av verken myndigheter eller media... Det er ut fra det jeg har lest ikke mange totalt som blir syke flere ganger. Ja, det gjelder noen, men de aller fleste blir ikke det, og nå er det snart 100 mill i verden som har hatt det. Men joda, kapasiteten burde man ha begynt å bygge opp for lengst. Ja, tilgjengelighet av ting folk trenger er faktisk mye viktigere. Da snakker jeg ikke om ny TV og ny fancy mobil, men essensielle varer som man trenger til hjem og primærforbruk. Det begynner egentlig å bli veldig alvorlig nå. 5
Anbefalte innlegg