AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #1 Skrevet 22. januar 2021 Kom med forslag til hva jeg kan foreslå å kjøpe/spise i måneden. 1500,- er budsjettet. Min søster sliter og er student. Anonymkode: ef558...0da
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #2 Skrevet 22. januar 2021 Kikerter, bønner, linser, ris og grønnsaker fra innvandrerbutikk, 2 for 40 brød på coop (eller bake selv, det er veldig lett!) Frukt og grønnsaker fra kiwi Anonymkode: b4495...47d 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #3 Skrevet 22. januar 2021 Havregrynsgrøt laget på vann. Nudler fra innvandrerbutikker, koster typ 3 kroner per pakke. Anonymkode: 8c4ee...8ff 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #4 Skrevet 22. januar 2021 Last ned appen ShopGun/tilbudspris (det finnes flere) og følg med på tilbud. Kjøp store pakker med ost/kjøtt/fisk og frys ned i porsjoner. Gå over til hovedsaklig vegetarkosthold og kjøp storpakker med bønner/linser på innvandrersjapper. Grønnsaker er også ofte billigere der. Kutt ned på godis og brus. Anonymkode: 73bf5...699 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #5 Skrevet 22. januar 2021 Last ned Sulten?-appen og følg ukemenyene der (de ligger også på Fattig.student på Instagram). Har fulgt flere av ukemenyene der hvor jeg fikk fire middager til 250 kr. Dersom man ikke spiser så store porsjoner får man også rester en del av dagene. Anonymkode: f9566...291
Petra200 Skrevet 22. januar 2021 #6 Skrevet 22. januar 2021 Det er i overkant av 50kr per dag i mat og burde være helt overkommelig hvis man har fokus på næringstett og billig mat, hovedsakelig vegetar! 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #7 Skrevet 22. januar 2021 Petra200 skrev (3 timer siden): Det er i overkant av 50kr per dag i mat og burde være helt overkommelig hvis man har fokus på næringstett og billig mat, hovedsakelig vegetar! Ja ikke noe problem hvis man liker havregrøt og belgfrukter.. noe ikke alle liker/tåler. Anonymkode: 169a4...29f 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #8 Skrevet 22. januar 2021 Hvor mye koster det å kjøpe middag på studentkantina? Anonymkode: 169a4...29f
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #9 Skrevet 22. januar 2021 Egg er billig og mettende. Men ellers blir det jo ganske kjedelig men går jo. Bake selv er jo godt og billig. Anonymkode: e2fe9...a34
Petra200 Skrevet 22. januar 2021 #10 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ja ikke noe problem hvis man liker havregrøt og belgfrukter.. noe ikke alle liker/tåler. Anonymkode: 169a4...29f Får da helt greit med brød og pålegg + middager for 400kr på en uke? Det tenker jeg er helt uproblematisk.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #11 Skrevet 22. januar 2021 Hvetemel 2 kg - 20kr (pizzadeig, rundstykker ol) Tørrgjær 11kr 4 bokser hakket tomat 20kr (pizzasaus, spagettisaus) 4 bokser tomatpure 20kr (pizzasaus, spagettisaus) 1 fl olje 20kr 1 boks smør/margarin 35kr 2 kg ris 40kr 2 pk havregryn 30kr 2 pk spagetti fullkorn 30kr 2 pk kjøttdeig 100kr 2 kg kyllingfilet 160kr 1 kg sukker 20kr 2 kg løk 20kr 1pk hvitløk 8kr 1kg pølser 50kr 4 bokser tomatbønner 20kr 2 kg potet 40kr 24 egg 60kr 4 liter melk 60kr 2 bokser kokosmelk 25kr 1kg ost 80kr 1 fl saft 30kr = 863kr om jeg har regnet rett. Med dette skal hun greie å lage en god del mat samt kjøpe frukt, grønnsaker, pålegg og annen mat utenom. Havregryn til frokost hver dag, bake rundstykker av mel+ havregryn så har hun til lunsj hver dag. Det viktigste for å holde matbudsjettet nede er å alltid ha basisvarer i hus og noe som er enkelt å lage om man er for sliten til å stå å lage mat slik at man ikke faller for fristelsen av å kjøpe dyr mat. Anonymkode: ef0e5...5f4 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #12 Skrevet 22. januar 2021 Det som hjelper for meg for å spise billig er å kjøpe dyrere ting på tilbud. Når kjøttdeig og kylling er billig kjøper jeg en god del, pakker om i porsjonspakker (for meg), og fryser ned. Det samme fungerer godt for ost som man uansett skal smelte (grateng, pizza, smørbrød). Frosne grønnsaker fra billigmerkene er alltid billig, men noen ganger må man prøve litt for å finne varianter man liker (ertene fra Rema 1000 er gode, de fra Coop liker jeg ikke). Ting jeg vet at jeg kommer til å bruke kjøpes også på tilbud, f.eks. hermetikk med tomater, kokosmelk. Toalettpapir, vaskemiddel - kjøpes på tilbud. Man trenger ikke kjøtt eller fisk til middag hver dag. Jeg planlegger middagene mine hver søndag, basert på hva jeg allerede har i kjøleskapet/frysen, og hva som er på tilbud uken etter. Planlegger alltid for flere middager uten kjøtt/fisk. Med 1500,- i måneden er det ikke mye rom til snacks og brus, det blir fort dyrt. Men å lage seg noen hjemmelagde boller er billig. Det er billig med epler i microen med litt sukker og kanel. Saft fra et billigmerke er helt greit for å drepe søtsuget litt. Jeg sjekker vegetar/veganeroppskrifter (variantene uten mye dilldall) for inspirasjon. Stekt ris er billig. Omelett er billig. En enkel hjemmelaget pizza med løk, pesto, soltørkede tomater, ost. Blomkålsuppe m/brød er billig når blomkål er på tilbud. Tilbudskyllingen kan gå i en svær pastasalat (har gjerne igjen rester til lunsj). Av tilbudskjøttdeigen kan man lage cottage pie i ovnen med potetmost og ost, iblandet alt av restegrønnsaker man har. Eller en enkel spaghetti-rett med pastasaus (billigvariantene på glass fungerer helt fint om man ikke orker å lage selv) og fryst brokkoli (billig). Ulike kikertretter er billig (igjen, sjekk ulike blogger, Instagram eller TikTok for oppskrifter!). Prøv ut litt ulike ting man kanskje ikke har prøvd før. Når noen måltider blir veldig billige får man mer til overs for noen mer "normale" måltider, f.eks. en tacokveld der man faktisk kjøper avokado. (Husk uansett at FirstPrice-lefsene har blitt best i test, de koster vel 9 kroner). Anonymkode: c2983...95c
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #13 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvetemel 2 kg - 20kr (pizzadeig, rundstykker ol) Tørrgjær 11kr 4 bokser hakket tomat 20kr (pizzasaus, spagettisaus) 4 bokser tomatpure 20kr (pizzasaus, spagettisaus) 1 fl olje 20kr 1 boks smør/margarin 35kr 2 kg ris 40kr 2 pk havregryn 30kr 2 pk spagetti fullkorn 30kr 2 pk kjøttdeig 100kr 2 kg kyllingfilet 160kr 1 kg sukker 20kr 2 kg løk 20kr 1pk hvitløk 8kr 1kg pølser 50kr 4 bokser tomatbønner 20kr 2 kg potet 40kr 24 egg 60kr 4 liter melk 60kr 2 bokser kokosmelk 25kr 1kg ost 80kr 1 fl saft 30kr = 863kr om jeg har regnet rett. Med dette skal hun greie å lage en god del mat samt kjøpe frukt, grønnsaker, pålegg og annen mat utenom. Havregryn til frokost hver dag, bake rundstykker av mel+ havregryn så har hun til lunsj hver dag. Det viktigste for å holde matbudsjettet nede er å alltid ha basisvarer i hus og noe som er enkelt å lage om man er for sliten til å stå å lage mat slik at man ikke faller for fristelsen av å kjøpe dyr mat. Anonymkode: ef0e5...5f4 Tusen takk! Dette setter vi pris på ❤️ Anonymkode: ef558...0da 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #14 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det som hjelper for meg for å spise billig er å kjøpe dyrere ting på tilbud. Når kjøttdeig og kylling er billig kjøper jeg en god del, pakker om i porsjonspakker (for meg), og fryser ned. Det samme fungerer godt for ost som man uansett skal smelte (grateng, pizza, smørbrød). Frosne grønnsaker fra billigmerkene er alltid billig, men noen ganger må man prøve litt for å finne varianter man liker (ertene fra Rema 1000 er gode, de fra Coop liker jeg ikke). Ting jeg vet at jeg kommer til å bruke kjøpes også på tilbud, f.eks. hermetikk med tomater, kokosmelk. Toalettpapir, vaskemiddel - kjøpes på tilbud. Man trenger ikke kjøtt eller fisk til middag hver dag. Jeg planlegger middagene mine hver søndag, basert på hva jeg allerede har i kjøleskapet/frysen, og hva som er på tilbud uken etter. Planlegger alltid for flere middager uten kjøtt/fisk. Med 1500,- i måneden er det ikke mye rom til snacks og brus, det blir fort dyrt. Men å lage seg noen hjemmelagde boller er billig. Det er billig med epler i microen med litt sukker og kanel. Saft fra et billigmerke er helt greit for å drepe søtsuget litt. Jeg sjekker vegetar/veganeroppskrifter (variantene uten mye dilldall) for inspirasjon. Stekt ris er billig. Omelett er billig. En enkel hjemmelaget pizza med løk, pesto, soltørkede tomater, ost. Blomkålsuppe m/brød er billig når blomkål er på tilbud. Tilbudskyllingen kan gå i en svær pastasalat (har gjerne igjen rester til lunsj). Av tilbudskjøttdeigen kan man lage cottage pie i ovnen med potetmost og ost, iblandet alt av restegrønnsaker man har. Eller en enkel spaghetti-rett med pastasaus (billigvariantene på glass fungerer helt fint om man ikke orker å lage selv) og fryst brokkoli (billig). Ulike kikertretter er billig (igjen, sjekk ulike blogger, Instagram eller TikTok for oppskrifter!). Prøv ut litt ulike ting man kanskje ikke har prøvd før. Når noen måltider blir veldig billige får man mer til overs for noen mer "normale" måltider, f.eks. en tacokveld der man faktisk kjøper avokado. (Husk uansett at FirstPrice-lefsene har blitt best i test, de koster vel 9 kroner). Anonymkode: c2983...95c Så gode tips. Tusen takk ❤️ Anonymkode: ef558...0da
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #15 Skrevet 22. januar 2021 16 minutter siden, AnonymBruker said: Så gode tips. Tusen takk ❤️ Anonymkode: ef558...0da Sjekk også om det er noen butikker rundt deg som stadig har kjøtt i "dato"-disken. Rundt meg er det noen butikker som nesten aldri har det, mens andre butikker har det nærmest hver eneste lørdag tidlig på dagen. (Dette fungerer selvsagt dårlig om man bare har én butikk i kort avstand). Alt av kjøttdeigen jeg har i frysen nå har jeg fått på 40%. Av og til etter jobb går jeg raskt innom noen ulike matbutikker, bare for å sjekke om de har noe jeg vil ha i "dato"-disken. Ofte finner jeg egg på 40%. At egg går ut på dato betyr ingen ting, kan brukes flere uker/måneder etter datoen uten problem. Finner jeg dem på 40% tar jeg gjerne med meg to pakker. Meny-butikkene i mitt område har veldig dårlige dato-disker, som regel er det bare snakk om 20%. Så der går jeg aldri for å sjekke datovarene. Anonymkode: c2983...95c
Gjest Blondie65 Skrevet 23. januar 2021 #16 Skrevet 23. januar 2021 Obs har akkurat nå Xtra grillede kyllinglår 8 stk for kr 100. Et lurt kjøp hvis du har fryser. Det er kjøtt til 8 middager.
Gjest Blondie65 Skrevet 23. januar 2021 #17 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det viktigste for å holde matbudsjettet nede er å alltid ha basisvarer i hus og noe som er enkelt å lage om man er for sliten til å stå å lage mat slik at man ikke faller for fristelsen av å kjøpe dyr mat. Anonymkode: ef0e5...5f4 Egentlig burde man handle basisvarene "først" og så fylle på dem etter et bestemt mønster slik at man aldri kjøper mer enn noen få om gangen. Jeg har ikke dårlig råd, men jeg har ikke bil, så jeg må bære alle matvarer hjem. Til det bruker jeg ryggsekk. Før handlet jeg når skapet var tomt. Nå fyller jeg på når jeg har brukt noe. Dvs at jeg har sopp, hakkede tomater, melk, makaroni osv i skapet. Når jeg tømmer en eske med makaroni, kjøper jeg ny selv om jeg har en (beredskap) i skuffen. Det samme gjelder sopp: en brukt, en ny, selv om jeg har en. På denne måten blir det aldri så mye å handle utover frukt, grønt og brød at jeg sliter med å få det hjem. Jeg gjør akkurat det samme med fryseren.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #18 Skrevet 23. januar 2021 Blondie65 skrev (2 timer siden): Egentlig burde man handle basisvarene "først" og så fylle på dem etter et bestemt mønster slik at man aldri kjøper mer enn noen få om gangen. Jeg har ikke dårlig råd, men jeg har ikke bil, så jeg må bære alle matvarer hjem. Til det bruker jeg ryggsekk. Før handlet jeg når skapet var tomt. Nå fyller jeg på når jeg har brukt noe. Dvs at jeg har sopp, hakkede tomater, melk, makaroni osv i skapet. Når jeg tømmer en eske med makaroni, kjøper jeg ny selv om jeg har en (beredskap) i skuffen. Det samme gjelder sopp: en brukt, en ny, selv om jeg har en. På denne måten blir det aldri så mye å handle utover frukt, grønt og brød at jeg sliter med å få det hjem. Jeg gjør akkurat det samme med fryseren. Jeg gjør det på omtrent samme måte som deg, men får av og til sitte på til butikk og benytter ofte muligheten til å handle slike ting, også på tilbud. For eksempel kjøttdeig på tilbud 3 for 99 på obs. Men det viktigste som du sier er å fylle på når det er tomt. På den måten har man alltid noe i skapet og kan presse ned matbudsjettet. Anonymkode: ef0e5...5f4 1
Eneri Skrevet 23. januar 2021 #19 Skrevet 23. januar 2021 Så mange gode tips som er gitt her! Har ikke så mye å tilføye, men støtter blant annet det med å bake selv Brød, knekkebrød, rundstykker, focaccia osv. Viktig også å ta vare på rester og oppbevare maten riktig. Se feks IG kontoen "Spis opp maten". Mange tips om hvordan utnytte små rester, dele opp og fryse ned frukt man ikke har fått spist for å bruke i smoothie el senere. Kjøper man en stor hvitost kan man dele den opp og raspe noe og fryse til bruk på pizza el. Stor pakke påleggsskinke kan deles opp, fryse noe til senere, evt til bruk i pizzahorn. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå