Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

5+2 og har såååå lyst på tyrkisk pepper, men etter å ha lest litt virker det som det både øker sjansen for SA og ikke bra i hele tatt? 😳😔 

Hvor mye spiste dere av det under graviditeten? 

Anonymkode: 1186a...c81

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingenting. 

Anonymkode: 3c6c0...145

Skrevet

Masse 😯

Anonymkode: 40eea...ec8

Skrevet

Det jeg fant av anbefalinger for lakrisgodteri for gravide var å holde seg under 250g i uken (det de anbefaler i Finland). Så det hendte jeg spiste lakris (inkludert tyrkisk pepper), men typ et par drops en lørdagskveld, ikke hele posen på en gang. (Og om du har skikkelig cravings og helst vil spise hele posen på en gang er det sikkert best å la være. Sannsynligvis går det helt fint, men du er veldig tidlig ennå, og om du skulle miste så har du ikke lyst til å gå og kjenne på "var det fordi jeg ikke klarte å holde meg unne tyrkisk pepper"). 

Anonymkode: ddc66...a70

Skrevet

Du kan spise en hel pose tyrkisk pepper med god samvittighet ☺️

• Liker 1
Skrevet

Lakris kan være like farlig som alkohol for barnet i store mengder. 

Men skal gå helt fint å ha litt til lørdagsgodt. 

Anonymkode: 2f820...d3e

Skrevet

Det er veldig uheldig at de er så vage i anbefalingene på helsenorge. "Unngå store mengder".. 

Om man leser forskningen, er "store mengder" mer enn 250 g i uken. Man har ikke funnet skadelige effekter ved å spise mindre enn 125 g i uken. 

Så du kan trygt spise litt, men jeg har valgt å holde meg under 125 g lakris i uken. 

Og jeg fikk helt latterlig cravings på lakris begge mine svangerskap :s Sånn helt spinnvillt.. Er til vanlig helt passe glad i lakris, men ble helt desperat etter det spesielt i første trimester begge gangene. Og denne gangen (er i uke 37 nå) fikk jeg hele SEKS bokser med lakriskuler til jul.. var tydeligvis det som var the shit å gi folk i år.. Har pakket tre av dem i fødebaggen ;)

Anonymkode: af6ea...9ae

Skrevet

I Noreg er dei ikkje så "strenge" på anbefalingane om å kutte ut lakris, men i Danmark er det vel nulltoleranse meiner eg. Både fordi det kan vere risikofyllt for baby, men og at det har negative innverknadar på barnet i seinare tid(konsentrasjonsvanskar, lesevanskar...). Ville heller prøvd å funne noko anna å ete på dersom det er fare for at du et i store mengder..

Skrevet

Tror faktisk ikke det er lakris i tyrkisk peber engang. Mye "lakris" som ikke inneholder lakris. 

Anonymkode: 2785a...774

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror faktisk ikke det er lakris i tyrkisk peber engang. Mye "lakris" som ikke inneholder lakris. 

Anonymkode: 2785a...774

Les innholdsfortegnelsen. Inneholder lakrisekstrakt.

Skrevet

Lakris skal ikke føre til umiddelbar fare er mer at de sliter på skolen etc da det påvirker hjernen , men ja 250g lakris i uken skal gå

Anonymkode: f75b8...4a6

Skrevet

Husk at godiset inneholder sukker og andre ingredienser i tillegg til lakrisen, så den totale mengden er ikke like stor som posens innhold. Greit å være bevisst på å begrense inntaket, men å unne seg noen drops i ny og ne skal godt gjøres å utgjøre noe skade.

Anonymkode: 4d4df...543

Skrevet
On 22/01/2021 at 11:03 PM, AnonymBruker said:

Husk at godiset inneholder sukker og andre ingredienser i tillegg til lakrisen, så den totale mengden er ikke like stor som posens innhold. Greit å være bevisst på å begrense inntaket, men å unne seg noen drops i ny og ne skal godt gjøres å utgjøre noe skade.

Anonymkode: 4d4df...543

Når de snakker om f.eks 150g lakris i uka, så er det altså lakrisgodteri og ikke ren lakrisekstrakt man refererer til 😉 Noen drops i ny og ne blir jo uansett under dette, men en pose om dagen kan absolutt utgjøre skade over tid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...