AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #1 Skrevet 22. januar 2021 Jeg planlegger å lage et digitalt kurs, hvor bilder knyttet til tema vil inngå. Vet at det er ulovlig å bruke andres bilder uten avtale, og ønsker å gjøre dette riktig. Er imidlertid usikker på hvordan jeg går fram. Kontakte fotograf og spørre om lov er jo nærliggende. Men betaler man for å bruke bildene, og i så fall, hvor mye? Eller er det vanlig å få «låne» om man spør i forkant og krediterer vedkommende? Er også noen profesjonelle og amatørfotografer jeg følger på Instagram som jeg kunne tenke meg å bruke bildene til. Selv hadde jeg blitt beæret om noen ønsket å bruke bildene mine, men ville bedt om å bli kreditert, uten å forvente betaling. Vet det finnes bildedatabaser hvor man kan kjøpe eller laste ned bilder gratis. Tema hos meg er imidlertid såpass snevert at jeg ikke vil finne tilstrekkelig materiell der. Setter pris på tips og innspill, om noen gar kunnskap og/eller erfaring. Anonymkode: 9ae9d...21b
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #2 Skrevet 22. januar 2021 Du kan sende eier av bildet en melding og spørre om lov til å få bruke bildet, da får du fort svar på om det vil koste noe. Anonymkode: d56a5...77f 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #3 Skrevet 22. januar 2021 Skal du ta betalt for dette kurset? Anonymkode: 833a2...9f3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #4 Skrevet 22. januar 2021 Hadde du kontaktet meg og spurt om å få bruke mine bilder i forbindelse med et kurs som skal gå en gang hadde jeg mest sannsynlig svart ja, mot kreditering. Andre hadde krevd betaling. Skulle du brukt bildene som reklame for kurset ville jeg hatt mer enn kreditering. Det kommer helt ann på situasjonen. Send fotografene det gjelder en melding/mail du Mvh Fotograf Anonymkode: 5f458...c75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå